De energiethread

Sinds wanneer werkt een vaatwas of wasmachine op gas? 😁
Je moet alles eens een keertje uitproberen he! :tongue:
Een gasvuurtje onder de wasmachine en zien of het lekker warm wordt.

Die nieuwe ketel heeft zich aan huidige gasprijzen precies al op 1j tijd terugverdiend! 😬
Dat is het eerstvolgende waarvoor ik ga sparen. De ketel van de bovenbuur is hetzelfde merk en even oud en heeft het finaal begeven.
14 jaar oud he. Dat begint, mits een beetje pech zegt de ketel binnenkort: "Vaarwel en tot ziens"

Laatst bewerkt:
Edit: jij hebt wel een extreem laag verbruik.
Het is natuurlijk een combinatie van factoren, zo is een "normale" douche bij mij eentje die maar 25l verbruikt, thermostaat wordt met een app bediend dus als ik niet thuis ben, langer van huis ben dan voorzien,... Dan pas ik dat snel aan naar 16.5 graden ipv 19, mijn huis is geen tochtkot,...

14 jaar oud he. Dat begint, mits een beetje pech zegt de ketel binnenkort: "Vaarwel en tot ziens"
Ik had een gedrocht uit de nineties dat WEL nog werkte zijn C4 gegeven. 😁 Eigenlijk puur omdat vorig jaar de gasprijzen al aan het stijgen waren besloten dat het verstandiger was om iets vroeger die vervanging al door te voeren omdat er toen ook grote problemen waren qua levering/stock. Ik wou het risico niet lopen om putje winter volledig zonder verwarming te vallen. Maar dat ding heeft zichzelf dus al bijna terugverdiend. 😇

Ik had een gedrocht uit de nineties dat WEL nog werkte zijn C4 gegeven. 😁 Eigenlijk puur omdat vorig jaar de gasprijzen al aan het stijgen waren besloten dat het verstandiger was om iets vroeger die vervanging al door te voeren omdat er toen ook grote problemen waren qua levering/stock. Ik wou het risico niet lopen om putje winter volledig zonder verwarming te vallen. Maar dat ding heeft zichzelf dus al bijna terugverdiend. 😇
Oudere toestellen hebben de neiging langer mee te gaan he. Vroeger moest iets goed en langdurig werken. Tegenwoordig moet het verkopen. Jammer maar helaas waar.

Maar je hebt dat inderdaad persoonlijk slim aangepakt.

Ik heb dus voor de 3de keer in mijn app gekeken of ik ergens een nul over het hoofd had gezien met mijn waarden, maar nope, niet het geval! Ik zou waarschijnlijk dagelijks een bad moeten nemen en stoken op 25 graden eer ik het verbruik heb dat hier gemiddeld wordt weergegeven. :unsure:

@Booka Shade jij verbruikt dus meer warm water op 1 maand dan ik in een jaar!
Screenshot-2022-11-06-18-06-28-238-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg
Eerste gedacht: heb jij een doorstromer en Booka Shade een boiler die dagelijks >100l op temperatuur houdt?

Maar 288kWh voor januari tot nu blijft wel weinig natuurlijk. Ik zit hier voor juni/juli/augustus aan gemiddeld 80-90kWh gas per maand voor sww in de badkamer en dan zitten we hier nog met een kleine elektrische boiler in de keuken.

Eerste gedacht: heb jij een doorstromer en Booka Shade een boiler die dagelijks >100l op temperatuur houdt?

Maar 288kWh voor januari tot nu blijft wel weinig natuurlijk. Ik zit hier voor juni/juli/augustus aan gemiddeld 80-90kWh gas per maand voor sww in de badkamer en dan zitten we hier nog met een kleine elektrische boiler in de keuken.
Is ook mijn gedacht, een doorstromer. Het niet moeten warm houden van het water als je weinig warm water verbruikt, heeft een significante impact. Enkel werkt dat niet echt voor een warmtepomp :(.

Hoeveel zitten jullie op verbruik gas+elek voor de maanden sept en okt?

4-gevel woning - bouwjaar 1963, maar 2 jaar geleden wel deels gerenoveerd

Elek: ~170kWh voor zowel sept als okt
Gas: Sep - 575 kWh | Okt - 830 kWh

VVW die momenteel op 20 graden staat.

Wij hebben onze digitale meter maar sinds 6 oktober 2021, dus van september kunnen we het niet zien, en oktober 2021 is niet volledig. Maar het verschil qua gas is wel opvallend.

4-gevel woning, bouwjaar 1960. Door vorige eigenaar rond 2010 gedeeltelijk gerenoveerd, wij doen (veel te traag) verder.

5 personen, centrale verwarming met hoogrendementsketel van Viessmann tot een paar dagen geleden op 18°. (Nu op 19°).
Sinds 19 oktober zonnepanelen

Okt 2021 ------- 2022
E: 300 kWh - 323 kWh (en 71 kWh injectie)
G: 1358 kWh - 542 kWh

Ik heb dus voor de 3de keer in mijn app gekeken of ik ergens een nul over het hoofd had gezien met mijn waarden, maar nope, niet het geval! Ik zou waarschijnlijk dagelijks een bad moeten nemen en stoken op 25 graden eer ik het verbruik heb dat hier gemiddeld wordt weergegeven. :unsure:

@Booka Shade jij verbruikt dus meer warm water op 1 maand dan ik in een jaar!
Screenshot-2022-11-06-18-06-28-238-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg
Waar krijg je die app vandaan? Komt die bij uw ketel? Of los? Welke app is dat?

Is ook mijn gedacht, een doorstromer. Het niet moeten warm houden van het water als je weinig warm water verbruikt, heeft een significante impact. Enkel werkt dat niet echt voor een warmtepomp :(.
Jup, een doorstromer.
Volgend jaar zal mijn sww NOG lager liggen omdat ik dan geen bad meer zal hebben, dat wordt vervangen door een douche. Zoals de curve toont, durf ik in de winter sneller eens een bad te nemen dan een douche...

Warm water in de keuken gebruik ik nauwelijks: vaatwasser, handen wassen met koud water en inductieplaat met boosterfunctie zorgen ervoor dat die kraan eigenlijk nauwelijks op warm wordt gezet. Het duurt veel te lang eer ik warm water krijg.

De federale energiepremie van 196 euro voor gas en elektriciteit — ook bekend als het basispakket energie — zal in november nog niet kunnen worden toegekend, maar zal in december dubbel worden verrekend op de energiefactuur

Uiteraard loopt mijn contract af op 30/11 en zal Engie dan een eindfactuur opmaken en daar zal die 192€ dus niet van afgetrokken worden, nog een stukje meer betalen dan.

EN Luminus moet dan meteen in december 392€ in mindering brengen, zo hoog is mijn voorschot niet dus krijg ik een credit nota en storten ze het verschil op mijn rekening? Veronderstel ik? Of ben ik dat gewoon kwijt dan omdat mijn voorschot niet zo hoog is

Knoeiboel

Ik zet verdorie mijn voorschot op van 195 naar 350 voor die korting.
Ik vraag me nu ook af hoe dit gaat uitdraaien met de korting
Ok ze stellen 600 voorschot voor maar "who gives a f.ck"😁

Nog zoiets onduidelijk:
Korting geldig voor variabele contracten of vaste contracten afgesloten na 1 october 2021???
Ik heb nu variabel maar mijn vast liep van 21/9/2021 tot 21/9/2022 dus ben er allemaal nog niet zo zeker van

Rare vraag misschien, maar ik krijg nu al 3 maanden geen voorschot factuur meer voor 1 van mijn verbruiksadressen, en nu begint het ook op mijn ander adres...
iemand dit al meegemaakt, en hoe moet ik dit oplossen? Want natuurlijk krijg ik Engie langs geen enkele kant vast...

Ik zet verdorie mijn voorschot op van 195 naar 350 voor die korting.
Ik vraag me nu ook af hoe dit gaat uitdraaien met de korting
Ok ze stellen 600 voorschot voor maar "who gives a f.ck"😁

Nog zoiets onduidelijk:
Korting geldig voor variabele contracten of vaste contracten afgesloten na 1 october 2021???
Ik heb nu variabel maar mijn vast liep van 21/9/2021 tot 21/9/2022 dus ben er allemaal nog niet zo zeker van
Heb ik ook eerst gedacht. Voorschot in december op 400€ ipv op 250€
Maar ik schat de kans dan weer vrij hoog in dat het dan weer moeilijk gaat zijn op het in januari te verlagen dus dat risico ga ik ook niet nemen.

Het is toch duidelijk
OF variabel (En dan heb jij NU)
OF een vast lopend contract dat afgesloten werd voor 01/10/2021

Ze kijken naar het contract dat in gebruik is in November/December/Januari etc elke maand dat ze de korting gaan toekennen

Je krijgt toch gewoon 196€ voor E en G x2 als je in aanmerking komt. Mijn voorschot is nu naar 210 aangepast , dus dat is dan nog 14€ opleggen in nov en december of 28€ voor die 2maand. Ik kies om zeer zuinig te zijn, dus dat mag beloond worden.
Afijn het is al maar december nu dus, maar dat voorschot komt dan in 1 keer los van je maandelijks voorschot. Das dan geld terug hé, zo simpel is het. Je leverancier betaalt dit niet hé, de overheid doet dat via hen.
Voorschot =/ effectief gebruik hé, dus dat als input nemen zou gewoon dom zijn en het extra moeilijk maken.

Als je nu uw cv compleet niet aanzet en die 390€ in je zak steekt, mij goed zulle. Als m'n achteraf na jaarafrekening opnieuw moet gaan zien om dan mogelijks terug te vorderen omdat je voorschot te laag was omdat je heel zuinig was .... . Good luck, tlukte al moeilijk om snel de basis te implementeren. Je straft dan ook de zuinigen. Het is een basispakket voor iets. Zuinig = meer over, nog wat spilzuchtig = minder over ...

Is idd van de ketel (Vaillant) zelf.
(En het verbruik klopt met mijn gasmeter)

Welke ketel... Ik heb ook een Vaillant, maar niet nieuw gekocht (en uiteraard 0 instructies nagelaten...). Ik wil die ook wel koppelen aan een app indien mogelijk.

Terug
Bovenaan