De energiethread

19 graden, enkel den beneden wordt verwarmd:
Oktober 64kWh
September 51kWh
Wel een hr+ ketel die nog geen jaar oud is, maar dat is dus 10x minder dan jij verbruikt? :unsure:

Terugdraaiende teller dus geen cijfers voor elektriciteit.

Edit: rijwoning en "den beneden" is een open ruimte van 60m2

Laatst bewerkt:
Verwarming afgezet (ingesteld op 16°C), warmtepomp dus:
september : 39kwh elektriciteit (zat ook een stukje in ziekenhuis)
Oktober : 45kwh elektriciteit

Elektriciteitsverbruik :
september : 59kwh verbruik, 406kwh injectie
oktober : 80kwh verbruik, 299kwh injectie

HOB - bwj 2015/16 - nieuwbouwstaat

September Gas: 98 kWh
Oktober Gas: 181 Kwh
November Gas: 51 Kwh (tot en met 6 nov)

HR ketel is 14 jaar oud

Van oktober tem september vorig jaar zaten we aan een verbruik van 10100 Kwh.
Ik ga nu niet beweren dat we erg spaarzaam zijn, maar we letten er nu wel meer op.
We zitten momenteel alvast op schema om de volgende afrekeningsperiode, beter te doen.

Laatst bewerkt:
Hoeveel zitten jullie op verbruik gas+elek voor de maanden sept en okt?

4-gevel woning - bouwjaar 1963, maar 2 jaar geleden wel deels gerenoveerd

Elek: ~170kWh voor zowel sept als okt
Gas: Sep - 575 kWh | Okt - 830 kWh

VVW die momenteel op 20 graden staat.
Hier ook 4 gevels, bj 91 en vloer + zoldervloer naar de normen van 2050 geïsoleerd, muren enkel spouwmuurisolatie.
Oude gasketel van 17j, enkel verwarming en sanitair op gas. Thermostaat staat dag en nacht op 21gr, gewoon radiatoren als afgiftemedium.
Enkel slaapkamer/bureau en living/keuken worden verwarmd.

Gasverbruik
Sept - 350 kwh
Okt - 533kwh

Elektriciteit is moeilijk te vergelijken gezien onze zonnepanelen.

September Gas: 98 kWh
Oktober Gas: 181 Kwh
November Gas: 51 Kwh (tot en met 6 nov)

HR ketel is 14 jaar oud

Van oktober tem september vorig jaar zaten we aan een verbruik van 10100 Kwh.
Ik ga nu niet beweren dat we erg spaarzaam zijn, maar we letten er nu wel meer op.
We zitten momenteel alvast op schema om de volgende afrekeningsperiode, beter te doen.
Lijkt me heel weinig. Lage temperatuur in huis of geen 4 gevels (of appartement) dan lijkt me?

Lijkt me heel weinig. Lage temperatuur in huis of geen 4 gevels (of appartement) dan lijkt me?
Ik woon inderdaad op een appartement (99 m²), geen huis he. ;) En in oktober was het -bij momenten- nog volop zomer.
Temperatuur houd ik hier op 20 graden tijdens de nacht, en tijdens de dag 21-22 graden.

HR ketel staat sinds september op 50 graden (ipv normaal 60-65 graden). Ik heb gemerkt dat het dan even snel warm wordt.

Ik had de laatste dag van augustus een aanvraag gedaan om naar die optifix te gaan.
Van zowel elektriciteit als gas een mail gekregen dat ze de wijziging goed ontvangen hadden.
Nu hebben ze echter mijn huidige contract Comfy+ (vast) gewoon aangepast (prijzen *7) en liggen die véél hoger dan toen ik in augustus had ingetekend voor die Optifix.

Geen idee waarom ze die wijziging van Optifix niet hebben doorgetrokken, maar nu heb ik dus wel al 1 maand aan gigantisch hoge prijzen moeten betalen terwijl mij dat niet correct lijkt.

Maandag eens een boos telefoontje plegen, ik kan er allemaal niet meer aan uit. Ik zou nu 1000 euro voorschot moeten betalen :crazy:

Hoeveel zitten jullie op verbruik gas+elek voor de maanden sept en okt?

4-gevel woning - bouwjaar 1963, maar 2 jaar geleden wel deels gerenoveerd

Elek: ~170kWh voor zowel sept als okt
Gas: Sep - 575 kWh | Okt - 830 kWh

VVW die momenteel op 20 graden staat.

Hier ook 4 gevels, bj 91 en vloer + zoldervloer naar de normen van 2050 geïsoleerd, muren enkel spouwmuurisolatie.
Oude gasketel van 17j, enkel verwarming en sanitair op gas. Thermostaat staat dag en nacht op 21gr, gewoon radiatoren als afgiftemedium.
Enkel slaapkamer/bureau en living/keuken worden verwarmd.

Gasverbruik
Sept - 350 kwh
Okt - 533kwh

Elektriciteit is moeilijk te vergelijken gezien onze zonnepanelen.

Ik zit wat tussen jullie in lijkt me. Exacte cijfers heb ik niet maar gas zat op +-400 kWh (sept) en 500 kWh (okt). Vrijstaande woning van 1979, niet geisoleerd, originele houten ramen met dubbel glas.

Elektriciteit zit ik op bruto verbruik van pakweg 500 kWh/maand maar dat is niet te vergelijken met een standaard verbruik dus hier niet relevant.

HOB, bouwjaar 2020.

Elektriciteit:
September: 150 kWh, injectie: 210 kWh
Oktober: 179 kWh, injectie: 187 kWh

Gas:
September: 260 kWh
Oktober: 298 kWh

Meer besparen kan ik niet doen, of ik moet gewoon stoppen met douchen ofzo.

3-gevel woning, bouwjaar 193x, buitenmuurisolatie, zoldervloerisolatie en dubbele beglazing.
Gasketel van ± 2 jaar oud, thermostaat op 19° maar tot dusver nog niet moeten opspringen.
3 bewoners (ikzelf, vrouw en dochter van 4,5)

Hier Oktober:

Gas: 350 kwh
Elektriciteit: 231 kwh - 241 kwh injectie

3-gevel woning, bouwjaar 193x, buitenmuurisolatie, zoldervloerisolatie en dubbele beglazing.
Gasketel van ± 2 jaar oud, thermostaat op 19° maar tot dusver nog niet moeten opspringen.
3 bewoners (ikzelf, vrouw en dochter van 4,5)

Hier Oktober:

Gas: 350 kwh
Elektriciteit: 231 kwh - 241 kwh injectie
Hoe verbruik je zoveel gas als de verwarming nog niet heeft opgestaan?

Ik heb dus voor de 3de keer in mijn app gekeken of ik ergens een nul over het hoofd had gezien met mijn waarden, maar nope, niet het geval! Ik zou waarschijnlijk dagelijks een bad moeten nemen en stoken op 25 graden eer ik het verbruik heb dat hier gemiddeld wordt weergegeven. :unsure:

@Booka Shade jij verbruikt dus meer warm water op 1 maand dan ik in een jaar!
Screenshot-2022-11-06-18-06-28-238-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg

Nieuwbouw (open bebouwing)
We wonen hier van 01/10, dus geen cijfers voor september.
Geen gas.
Vriendin is nog thuis (moederschapsverlof)

Elektr. (Engie app) oktober
Verbruik: 304 kWh
Injectie: 207 kWh

Vanaf november toch al beduidend hoger verbruik. Vriendin vond het toch wat fris... (21,5). Nu 's morgens beneden komen en op de thermostaat 23 graden zien 🥵 Maar zij vind het net goed zo :sneaky:

Voordeur en klein stuk gevel moeten nog geïsoleerd en bekleed worden.
Moet ook nog vloerverwarming wat afstellen.
Hoop het hogere verbruik toch beperkt te houden :unsure:

Ik heb dus voor de 3de keer in mijn app gekeken of ik ergens een nul over het hoofd had gezien met mijn waarden, maar nope, niet het geval! Ik zou waarschijnlijk dagelijks een bad moeten nemen en stoken op 25 graden eer ik het verbruik heb dat hier gemiddeld wordt weergegeven. :unsure:

@Booka Shade jij verbruikt dus meer warm water op 1 maand dan ik in een jaar!
Geen idee hoe je zo laag uitkomt tho.
Wij zitten zelf al ver onder het gemiddelde op jaarbasis voor een gelijkaardig gezin ^^

Het is wel zo dat hier de douche 4x/dag op staat.

Terug
Bovenaan