Maart tot in principe september zijn de maanden waar de zonneboiler goed opbrengt. In november tot en met februari is dat beperkter. Dus gebruiken voor uw warm water van de verwarming is beperkt.
Dat ze niet veel chauffage gaan doen, daar ga ik mee akkoord. Maar gasverbruik voor chauffage is hier zowiezo minimaal wegens km dikke isolatie. Warm sanitair is de hoofdbrok van verbruik.
Wel, ik verschiet er toch van. zelfs op een brakke herstdag als vandaag. Regen, zon, regen zon. 5-10kwh. We kunnen weer 2 dagen douchen.
Al kan het wel met overgedimensioneerde systemen (heb ooit eens gehoord over een systeem van 30k op basis van vacuüm buizen of iets dergelijk... maar die had een tank van 4000l water in zijn woning staan hiervoor - die had dat gezet voor de leute).
Het is een standaard aurostep van Vaillant, dus 250l vat.
Dus ik zou eerder inzetten op een 2000 kwh dat die zonneboiler genereert.
En dit kost u dan 3000€ meer om het te zetten dan als je vb de doorstromer gebruikt of de warmtepomp gebruikt die je al hebt staan om te verwarmen.
I know. Maar ik weet niet wat hoeveel gekost heeft, heel de boel stond hier al toen ik hier toekwam.
Het is wel een goede verzekering tegen hoge prijzen. De upfront investment is 1 iets, maar daarna is het 0,0 operational cost. Doorstromer of warmtepomp zijn toch altijd operational costs die kunnen jojo-en
Volgens mij zit er zelfs een elektrische weerstand in dat watervat. Ik kan nog de PV gebruiken om te verwarmen als ik wil. optionaliteiten !
Stel bij een warmtepomp. Dan kun je enerzijds op die oppervlakte die bezet worden door die speciale panelen geen zonnepanelen meer zetten. Dus minder opbrengst zonnepanelen

.
Dat is in mijn geval een non-argument. Ik heb hier een halve hectare weide die ik kan volleggen :-D
Daarnaast, en dat is voor mij het belangrijkste stuk, in diezelfde periode dat deze speciale panelen goed opbrengen, brengen zonnepanelen ook goed op. Dus je zou kunnen stellen dat die 2000kwh nog maar 500kwh overblijft die je moet compenseren (voor gemak van de berekening hé) - want uw zonnenergie covert uw stroomverbruik in die maanden evengoed (en uw zonnenergie van uw fotovoltaïsche panelen zijn multifunctioneel inzetbaar, niet enkel voor opwarming van water).
Ik heb geen warmtepomp (geen idee eigenlijk waarom). Er lag hier een zonneboiler en doorstromer en geen PV...
Ik ga nu de ketel niet vervangen door een warmtepomp. Ik vermoed omdat de isolatie zo hoog is dat de kost van warmtepomp weggesmeten geld is.
Dan gebruik je de SCOP van de warmtepomp, want een warmtepomp genereert die 500kwh ook efficiënt. En zit je dus grofweg aan 500/3.6 == 138 kwh elektrische energieverbruik. Zelfs bij een verdubbeling tot 1000kwh zit je aan 276kwh elektrische energieverbruik.
Oftewel een kost van +/- 82.8 tot 170€ (vb 60 cent).
a) 3000/82.8 == 36j terugverdientermijn
b) 3000/170 == 18j terugverdientermijn
Zie hierboven
En dan ga je er vanuit dat je effectief 2000kwh aan warm water verbruik voor uw sanitair verbruik...
Ik en madam douchen veel, 2 kleine kinderen. Dus ik vermoed dat die 2000kwh wel allemaal naar sanitair gaat. We hebben al paar keer een beetje frisser water gehad, blijkbaar is er al sinds mei een printplaat in de gasbrander kapot, staat dat spel al 6 maand niks te doen. Feit dat het water af en toe (ook in de zomer) al wat frisser was, doet me geloven dat we overgrootte deel wel opgebruiken.
ik zit op jaarbasis aan 90kwh*12 oftewel neem 1100kwh effectief gegenereerde energie voor mijn sanitair. Dat schommelt niet echt exceptioneel door het jaar - en een groot stuk van de kost is het op temperatuur houden van het vat (dat is een sunk cost, en verandert niet als er extra personen zijn die ook douchen of zo). Bij gas kan je een doorstromer kiezen die dat dus al niet moet doen (wat ook een besparing kan zijn) en voor mij schiet die terugverdientermijn nog een pak hoger de lucht in tgv het lagere verbruik maar wel dezelfde investeringskost.
Het is een aurostep duo, dus de zonneboiler verwarmt het water vat op een aparte spiraal tgo de brander. Dus op temperatuur houden doet de zonneboiler normaal wel goed.
Wel, ik zal het beter weten eens die brander gefixt is.
Of anders gezegd, je moet al een serieus verbruik hebben of de kost van energie (niet de installatie) moet nog serieus stijgen om dat effectief interessant te maken. In ieder geval zelfs toen je voor 40% van de kost een subsidie kreeg, had dit een enorm lange terugverdientermijn. Zelfs met huidige prijzen van 60cent/kwh aan elektrische energie vind ik het nog niet zo evident. En kies ik persoonlijk liever voor de multifunctionele zonnepanelen.
Maar dat ben ik. (liever ook 1 ding dat stuk kan gaan dan meerdere aparte systemen)
Ik ben een ecopower-er. PV is om te injecteren en geld te vangen, niet om zelf consumptie te doen
Wat er ook van is. De installatie lag er als we hier toekwamen, don't touch it if it ain't broken. Nu switchen zou pas kostelijk zijn.