De energiethread

Hoe verwarm je ? De grootste maanden voor verbruik komen nu pas hè.

Moeilijk te zeggen dus of je veel zal terug krijgen of niet.
Een Wintermaand is hier x20 vergeleken met een zomer maand

Augustus 2022 : 9m³ vs januari 2022 : 168m³
Jij hebt geen vat voor uw sanitair water neem ik aan?

Hoe verwarm je ? De grootste maanden voor verbruik komen nu pas hè.

Moeilijk te zeggen dus of je veel zal terug krijgen of niet.
Een Wintermaand is hier x20 vergeleken met een zomer maand

Augustus 2022 : 9m³ vs januari 2022 : 168m³

We gaan verwarmen met een elektrische radiator aangezien nog een terugdraaiende teller hebben. Hebben nu - 2200 KW voor elektriciteit ongeveer. Volstaat om 1100 uur te verwarmen dus.

Heb ontdekt dat de zonneboiler een kwh teller heeft. 3000-4000 kwh per jaar. Bijna evenveel als de gas verbruik.

We gaan verwarmen met een elektrische radiator aangezien nog een terugdraaiende teller hebben. Hebben nu - 2200 KW voor elektriciteit ongeveer. Volstaat om 1100 uur te verwarmen dus.
Ik ben nu ook dat pad aan het bewandelen maar ik merk wel dat mijn 2kw elektrische radiator (olie gevuld met ingebouwde oververhittingsbeveilinging) gemiddeld aan 1kw draait. Just a heads up. :p

Ik ben nu ook dat pad aan het bewandelen maar ik merk wel dat mijn 2kw elektrische radiator (olie gevuld met ingebouwde oververhittingsbeveilinging) gemiddeld aan 1kw draait. Just a heads up. :p
Opzich maakt dat voor een terugdraaiende teller niet uit.
Zolang op het einde van het jaar de bilan maar klopt.

Opzich maakt dat voor een terugdraaiende teller niet uit.
Zolang op het einde van het jaar de bilan maar klopt.
Inderdaad. In die optiek had ik er een kwh tellertje tussen gehangen voor het verbruik te monitoren. Ik vermoed dat die 2kW wel kan afgegeven worden, bij die elektrische olieradiatoren, als de omgevingstemperatuur een pak lager is dan 20°C (5°C vorstbeveiliging?) en dat bij hogere ruimtetemperaturen die oververhittingsbeveiliging sneller inspringt.

Inderdaad. In die optiek had ik er een kwh tellertje tussen gehangen voor het verbruik te monitoren. Ik vermoed dat die 2kW wel kan afgegeven worden, bij die elektrische olieradiatoren, als de omgevingstemperatuur een pak lager is dan 20°C (5°C vorstbeveiliging?) en dat bij hogere ruimtetemperaturen die oververhittingsbeveiliging sneller inspringt.
Ik snap niet goed wat je juist wilt zeggen, maar die 2kW is energie die je toevoegt. Als je energie toevoegt ga je altijd een stijging van de temperatuur krijgen, of het nu 10 of 30 graden is.

Ik snap niet goed wat je juist wilt zeggen, maar die 2kW is energie die je toevoegt. Als je energie toevoegt ga je altijd een stijging van de temperatuur krijgen, of het nu 10 of 30 graden is.
Ik heb het over dit type radiatoren.
https://www.bol.com/be/nl/l/oliegevulde-kachels/34369/54896/
Bij een klassieke CV radiator gaat bij een bepaalde aanvoertemperatuur het afgegeven vermogen ook zakken naarmate de ruimtetemperatuur hoger is. Een radiator kan meer afgeven bij 20°C dan bij 24°C. Ik vermoed dat er hier ietwat hetzelfde speelt maar dat de oververhittingsbeveiliging als regelend element gaat optreden.

Proefondervindelijk trouwens al getest. Als ik hem gewoon laat draaien schommelt hij rond de 1kwh op max stand. Dan heb ik even de test gedaan door er een ventilator op te richten en dan stijgt het verbruik aanzienlijk. Wel nog geen 2kw zoals geafficheerd. Ik verschiet wel van het verschil in geïnjecteerd vermogen. 1kwh naar 1.7kwh.

Of ik heb een defect toestel... dat kan ook. :D

Laatst bewerkt:
Ik heb het over dit type radiatoren.
https://www.bol.com/be/nl/l/oliegevulde-kachels/34369/54896/
Bij een klassieke CV radiator gaat bij een bepaalde aanvoertemperatuur het afgegeven vermogen ook zakken naarmate de ruimtetemperatuur hoger is. Een radiator kan meer afgeven bij 20°C dan bij 24°C. Ik vermoed dat er hier ietwat hetzelfde speelt maar dat de oververhittingsbeveiliging als regelend element gaat optreden.
Het elektrisch vermogen is vooral voor uw olie op te warmen. Dat gaat naar een bepaalde temperatuur die daarna elektrisch gehandhaafd wordt.
Door warmteoverdracht zal die temperatuur dalen.

De temperatuur waarop die olie zal komen zal variëren, maar de oververhittingsbeveiliging blijft constante op een waarde staan. Dit is een ultieme beveiliging dat indien er iets scheelt uw olie en radiator niet extreem warm wordt.

Het elektrisch vermogen is vooral voor uw olie op te warmen. Dat gaat naar een bepaalde temperatuur die daarna elektrisch gehandhaafd wordt.
Door warmteoverdracht zal die temperatuur dalen.

De temperatuur waarop die olie zal komen zal variëren, maar de oververhittingsbeveiliging blijft constante op een waarde staan. Dit is een ultieme beveiliging dat indien er iets scheelt uw olie en radiator niet extreem warm wordt.
Maar dan lijkt het me toch een beetje boerenbedrog. Als ze iets afficheren als 2kW en het geeft maar 1kW af dan is uw radiator te klein gedimensioneerd tov de elektrische weerstand van 2kw die erin zit he.

7000 wat voor berekening hebben ze daar gedaan bij mega om aan zo een bedrag te komen.

7000 wat voor berekening hebben ze daar gedaan bij mega om aan zo een bedrag te komen.
Staat al in ander topic, maar zou om 3 maanden voorschot gaan

Staat al in ander topic, maar zou om 3 maanden voorschot gaan
Wist ik niet, maar dan nog om de 3 maanden ik bereken zelf hoeveel ik verbruik nu zit ik voor 3 maanden aan nog geen 160 kwh aan gas en 600 kwh aan elektriciteit.

Ik trek ook elke 1ste van de maand fotos van mijn meters moesten ze met zullke voorschot komen dat ik het dan kan weerleggen.

Wist ik niet, maar dan nog om de 3 maanden ik bereken zelf hoeveel ik verbruik nu zit ik voor 3 maanden aan nog geen 160 kwh aan gas en 600 kwh aan elektriciteit.

Ik trek ook elke 1ste van de maand fotos van mijn meters moesten ze met zullke voorschot komen dat ik het dan kan weerleggen.
Uw verwarming heeft dat ook niet aangestaan voorbije 3 maanden

Je zit wss met een doorstroomboiler?

Die berekeningen zullen wel automatisch gebeuren zonder dat daar een fysiek persoon iets mee doet zeker?

Zie ook mijn posts betreffende de VME. Ik moet 750€ voorschot betalen voor 3 maand terwijl het jaarverbruik = 1165 Kwh. (En neen de VME is niet via Mega). Ik ben niet zeker, maar ik vermoed dat die 750€ berekend is op 12 maanden voorschot. Maar omdat de berekening pas rond oktober gebeurde (door de grote achterstand), gaat het systeem dan die 750€ nemen als voorschotfactuur voor de periode okt tem dec.

Als iets soortgelijk gebeurt en berekend is voor dit gezin, dan is het correcte voorschot gelijk aan --> 6840 / 12 * 3 = 1710€ voorschot of 570€/maand. Het systeem heeft dan als voorschot het volledig jaarlijks voorschot genomen ipv deze voor de periode okt tem dec. ;)

Is het nu voordeliger om maandelijks meterstand door te geven ipv jaarlijks? Ik begrijp het niet meer. :S

De energiegroep “speelt met de voeten van de regering” en dat al maandenlang, aldus Magnette. “Voor mij hebben de onderhandelingen met Engie lang genoeg geduurd. Het volstaat, we moeten stoppen met onderhandelen. De regering kan Engie zeggen: we leggen u op om te produceren in naam van de bevoorradingszekerheid van het land. Dat is absoluut noodzakelijk, we moeten het kunnen opleggen en we gaan aan een door de overheid opgelegde prijs aankopen, die veel lager ligt dan de markt om lagere rekeningen mogelijk te maken”, lichtte Magnette maandag toe.
Compleet van het padje

Ze gaan eens goed lachen bij ENGIE

Terug
Bovenaan