De energiethread

Wel met een teruglopende teller. Mijn ouders gebruiken nu al jaren minder mazout in de winter, ze zijn nog volop bezig met de excess stroom die ze in zomer hebben opgebouwd op te gebruiken. Nu al tien jaar lang in de winter volop elektrische vuurtjes.
A ja want die stroom die je op het net hebt gezet in de zomer ga je idd terug van het net halen
Wordt ergens stiekem voor jou gestockeerd, als er niets anders is dan kan jij toch energie van het net halen en uw buren zonder zonnepanelen zitten in het donker :rolleyes:

A ja want die stroom die je op het net hebt gezet in de zomer ga je idd terug van het net halen
Wordt ergens stiekem voor jou gestockeerd, als er niets anders is dan kan jij toch energie van het net halen en uw buren zonder zonnepanelen zitten in het donker :rolleyes:

Hoezo het net is toch een ideale batterij

De politieke armoede heerst in dit land. Als je zolang moet onderhandelen om dan met dit akkoordje te komen...

Wat een klucht. Weer drie maanden verloren.

Hey, die setup rond zonnepanelen is indertijd zo verkocht (en fiscaal aangemoedigd) door de overheid. Je kan de mensen nu moeilijk kwalijk gaan nemen dat ze het overheidsadvies indertijd gevolgd hebben.

Hey, die setup rond zonnepanelen is indertijd zo verkocht (en fiscaal aangemoedigd) door de overheid. Je kan de mensen nu moeilijk kwalijk gaan nemen dat ze het overheidsadvies indertijd gevolgd hebben.
Ik zie werkelijk niet in wat dat er mee te maken heeft, het gaat over bevoorradingszekerheid.
Dus solar in de winter is quasi 0.

Ben hier niets aan het doen en mijn meter draait vooruit :)

Ik zie werkelijk niet in wat dat er mee te maken heeft, het gaat over bevoorradingszekerheid.
Dus solar in de winter is quasi 0.

Ben hier niets aan het doen en mijn meter draait vooruit :)
Ik heb er zelf (nog) geen liggen, maar ik dacht dat je met een helling van 40-45° toch nog aan 20-25% raakte van je zomeropbrengst? Is dat marketingpraat of echt zo?

Tja een kerncentrale ging al eens onderuit.
Stevig statement. Kan je dat ook onderbouwen met enige cijfermateriaal?
Want ik kan u alvast garanderen dat dit pertinent onwaar is.
Een geplande stop is niet onderuit gaan, voor alle duidelijkheid.

Het grote probleem is dat de uitval van klassieke productie niet in het nieuws komt, zit je niet in de sector of volg je de markt niet dan heb je daar geen weet van.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen uitval is. Sterker nog de uitval is groter, net omdat het oude installaties zijn waarin weinig geïnvesteerd wordt en er een meer correctieve aanpak van onderhoud gebeurt.

Sommige denken dat enkel maar een kerncentrale last heeft van ongeplande onbeschikbaarheid. Maar dat is spijtig genoeg niet zo.
Nog niet zo lang geleden is er een grote uitval geweest van een offshore substation. Dat zijn zaken waar niks over gecommuniceerd wordt, maar die wel een effect hebben op de markt en de prijzen.

Dat is toch onlangs eens becijferd in het nieuws gekomen?
Een kerncentrale heeft maar 2% ongeplande uitval, bij gascentrales was dat 10% ofzo? (Kan er enkele procentjes naast zitten, maar de vergelijking is wel correct)

Ik heb er zelf (nog) geen liggen, maar ik dacht dat je met een helling van 40-45° toch nog aan 20-25% raakte van je zomeropbrengst? Is dat marketingpraat of echt zo?

Tijdens de slechtste maand tot nu toe (Januari 2021) hadden we een opbrengst van 90kWh, in de zomer (met aftopping) halen we makkelijk 490kWh. Dus 20% klopt wel. Helling is 40 graden dacht ik. Het is weinig, maar toch het verbruik van het huis 8 dagen gedekt, dat valt mee vind ik.

Ik heb plat dak en ze liggen schuiner
Je hebt zonnige dagen dat je wel eens wat hebt maar andere dagen is dat echt geen vette.

topmaand is dat +500, deze maand gaan we precies aan 50 raken (zeker als het nog veel bewolkt is)

Dat is toch onlangs eens becijferd in het nieuws gekomen?
Een kerncentrale heeft maar 2% ongeplande uitval, bij gascentrales was dat 10% ofzo? (Kan er enkele procentjes naast zitten, maar de vergelijking is wel correct)
Ik zal jou en de anderen even helpen.

Let op dat een centrale in open cyclus een rendement van ongeveer een 28% haalt. Wat vrij dramatisch is, maar wel de toekomst wordt.
en nog iets heel belangrijk, een conclusie die ik haal uit een studie maar die daarom niet minder waar is.
Regelen kost geld: elke variatie in output van een centrale creëert extra slijtage. De slijtage is groter naarmate er sneller geregeld wordt. Daarnaast gaat regelen gepaard lagere energetische rendementen, hetgeen hogere kosten en milieubelasting betekent. Tenslotte is de gemiddelde benuttingsgraad van centrales die flexibel ingezet worden lager waardoor het geïnvesteerde kapitaal minder rendeert.

Daarom dat er nu ook op tafel ligt om te gaan regelen met hernieuwbaar, net om die slijtage te beperken, kosten te optimaliseren en rendement te verhogen.
Concreet betekend dat dus dat de milieu-impact nog zal vergroten. Gas zal hernieuwbaar dus uit te markt concurreren, zonder rekening te houden met de uitstoot.

Stevig statement. Kan je dat ook onderbouwen met enige cijfermateriaal?
Want ik kan u alvast garanderen dat dit pertinent onwaar is.
Een geplande stop is niet onderuit gaan, voor alle duidelijkheid.

Het grote probleem is dat de uitval van klassieke productie niet in het nieuws komt, zit je niet in de sector of volg je de markt niet dan heb je daar geen weet van.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen uitval is. Sterker nog de uitval is groter, net omdat het oude installaties zijn waarin weinig geïnvesteerd wordt en er een meer correctieve aanpak van onderhoud gebeurt.

Sommige denken dat enkel maar een kerncentrale last heeft van ongeplande onbeschikbaarheid. Maar dat is spijtig genoeg niet zo.
Nog niet zo lang geleden is er een grote uitval geweest van een offshore substation. Dat zijn zaken waar niks over gecommuniceerd wordt, maar die wel een effect hebben op de markt en de prijzen.
Euhm het ging me bv hier om:

Het ging me er vooral om, dat we nog voldoende energie hadden ondanks dat er al eens een kerncentrale wegviel.
Maar als wanneer straks alle kerncentrales dicht zijn, en er elders iets uitvalt, we dus dik gescheten zijn.
(En dat we niet steeds kunnen rekenen op zonne- en windenergie)

Euhm het ging me bv hier om:

Het ging me er vooral om, dat we nog voldoende energie hadden ondanks dat er al eens een kerncentrale wegviel.
Maar als wanneer straks alle kerncentrales dicht zijn, en er elders iets uitvalt, we dus dik gescheten zijn.
(En dat we niet steeds kunnen rekenen op zonne- en windenergie)

Merk wel op dat de panne was in het niet-nucleaire gedeelte, dus daar waar de turbines staan, datzelfde soort turbines dat zal gebruikt worden bij gascentrales.

Ik zal jou en de anderen even helpen.

Let op dat een centrale in open cyclus een rendement van ongeveer een 28% haalt. Wat vrij dramatisch is, maar wel de toekomst wordt.
en nog iets heel belangrijk, een conclusie die ik haal uit een studie maar die daarom niet minder waar is.
Regelen kost geld: elke variatie in output van een centrale creëert extra slijtage. De slijtage is groter naarmate er sneller geregeld wordt. Daarnaast gaat regelen gepaard lagere energetische rendementen, hetgeen hogere kosten en milieubelasting betekent. Tenslotte is de gemiddelde benuttingsgraad van centrales die flexibel ingezet worden lager waardoor het geïnvesteerde kapitaal minder rendeert.

Daarom dat er nu ook op tafel ligt om te gaan regelen met hernieuwbaar, net om die slijtage te beperken, kosten te optimaliseren en rendement te verhogen.
Concreet betekend dat dus dat de milieu-impact nog zal vergroten. Gas zal hernieuwbaar dus uit te markt concurreren, zonder rekening te houden met de uitstoot.

Derating is "the ratio between the average contribution during near-scarcity hours (the contribution to security of supply) and the reference power of every technology. " en is dus niet 100% hetzelfde als beschikbaarheid. De hypothese is dat er geen rekening gehouden moet worden met planned outages voor het berekenen van de derating factor (omdat er tijdens de winter geen onderhoud gepland wordt) . Echter zie je dat dit toch voorkomt (zie bv FR waar nu meerdere centrales stil liggen vanwege 'gepland onderhoud'). Daarnaast is de grens tussen planned en forced outages soms dun is, bv. centrale die stilgelegd wordt omdat er scheutjes/corrosie is gedetecteerd in een andere gelijkaardige centrale.

OCGT hebben inderdaad een laag rendement, maar worden enkel gebruikt voor piekbelasting (of voor mFRR of aFRR) , het aantal draaiuren per jaar van deze eenheden is zeer laag. De nieuwe gascentrales die gepland zijn zijn van het type CCGT en zullen eerder tegen de 60% zitten over een breed vermogensbereik.

Het klopt dat het regelen van het vermogen een centrale extra belast en leidt tot meer slijtage. Maar gas die wind volledig kan wegduwen uit de merit order? Dat is moeilijk te geloven bij een marginale kost van ~0€ voor wind. Bij zeer lage gas/co2 prijzen kan ik mij voorstellen dat er situaties zijn waarbij kost slijtage door te regelen > marginale kost, maar in de praktijk heb ik dit nog niet (veel) gezien.

Daarnaast is de grens tussen planned en forced outages soms dun is, bv. centrale die stilgelegd wordt omdat er scheutjes/corrosie is gedetecteerd in een andere gelijkaardige centrale.
Die lijn is heel duidelijk, een gepland onderhoud staat duidelijk beschreven in artikel 4 van de Europese commisie regulatie 543.
En die luidt als volgt "‘planned’ means an event known ex ante by the primary owner of the data;"

Als een uitbater dus ruim op voorhand aangeeft gepland te stoppen dan is dit gepland.
Datum van geplande stops staan integraal gepubliceerd op de site van elia.
Je zult zien dat hier ook geplande testen met impact op geleverd vermogen terug te vinden zijn.

Tinne Van der Straeten moet toch es wat communicatie training krijgen.
Dat interview net in ter zake, wat een geklungel.

Tinne Van der Straeten moet toch es wat communicatie training krijgen.
Dat interview net in ter zake, wat een geklungel.
Dan hebt ge het beste deel nog gemist. Ze had VTM beloofd live te komen om 19u in de studio..
"Minister Tinne Van der Straeten had ons beloofd om 19u in de studio te komen. Ze heeft ons gebeld dat ze geen zin had in een live interview" hahahah echt afgang tot en met eh. Wss een dubbele boeking ma dan nog, komaan..

Dan hebt ge het beste deel nog gemist. Ze had VTM beloofd live te komen om 19u in de studio..
"Minister Tinne Van der Straeten had ons beloofd om 19u in de studio te komen. Ze heeft ons gebeld dat ze geen zin had in een live interview" hahahah echt afgang tot en met eh. Wss een dubbele boeking ma dan nog, komaan..

Ma allee :rofl:

Toch een verschil met Bouchez se.
Meestal maar een etter maar helder, rechtlijnig, charismatisch, goed voorbereid,...
Ik vraag mij af hoe Van der Straeten achter de schermen daarmee in debat gaat.

Calvo en vds en meyrem zijn dus de reden dat ik niet voor groen stem. Moest een rzoska daar de plakken zwaaien, zou ik het nog overwegen.

Terug
Bovenaan