De beurs

EVS choochoo, markt eindelijk het licht gezien.
Als we deze lijn over een tijdje kunnen aanhouden ben ik ook overtuigd dat we op een trein zitten. :unsure:

Ik heb deze ochtend eens gekeken naar IPOs die op het schema staan voor 2024

Twee die mij interesseren :

- Skims : Vormgevend ondergoed met de Kim K naam er aan verbonden. Win-win. Ozempic fans moeten hun overtollige huid wegmoffelen en rondere mensen hun rollen. Verder surfen op de trend dus. Plus al die Kardashian zaken worden retail monsters zo te zien.

- Reddit : Razend populair en inmiddels cultureel gebonden social media platform. Hier zit nog veel groei op volgens mij (als platform). Ik heb echter geen vertrouwen in wat ze gaan doen met dat extra kapitaal. Volgens mij zijn ze nog steeds niet winstgevend en de kwaliteit van het platform gaat al lang niet zichtbaar vooruit, integendeel. Er zit geen sterke leiding achter en naar verluid zoeken ze naar een valuatie van maar liefst 15 miljard. Dit kan wel eens een reusachtig fiasco worden om achteraf van te profiteren.
 
Waarom direct de big guns bovenhalen?

Kleine waarschuwing en pas daarna harder optreden indien nodig.

Owja en Duitsland en de US gaan terug wapens sturen naar Saudi Arabie, rara met wie die ambras hebben.

Na Oekraine en Isreal, nu hopen op een oorlogsdividend voor olie door oorlog 3 in Yemen. :nono:
Is al een maand pending hè. Dit zag je toch wel van heel ver aankomen.
 
Is al een maand pending hè. Dit zag je toch wel van heel ver aankomen.
Neenee, ze willen weer wApEnS VeRkOpEn om geld te verdienen!
Net zoals ze de oorlog in Oekraïne begonnen zijn en nu laten aanslepen!
Maar de sheeple hebben het weer niet door!

Dat las ik immers op het Twitter account van '@free_palestina', dus waarschijnlijk klopt het wel.

En ook iets met Pelosi en seniele Biden.
Waar rook is, is immers vuur.
Behalve als het over Trump gaat, dan is er geen rook terwijl het kapitool in brand staat.

Terwijl de sheeple gebrainwasht worden door de MSM, word ik fucking slim via Twitter en Tiktok (y)
 
Met een gemiddelde van 30% deden deze analisten het best goed in 2023

Martine Hafkamp... verschrikkelijk irritante trut die nogal vol van haar eigen is en altijd zogezegd de succesvolle aandelen in portefeuille heeft voor haar klanten.

vorig jaar +10% :rofl: :rofl:
 
Form 4 op 10/01. Maar boeit niet, zijn meestal automatische transacties. Insider buys zijn interessanter om te volgen :)

Weird. Ik had gisteren op SEC website ook gecheckt en daar stond hij ook nog niet.

Maar 200k USD terwijl je miljoenen hebt, dat lijkt me "ik wil een nieuwe auto" of "taxes betalen"

Als we deze lijn over een tijdje kunnen aanhouden ben ik ook overtuigd dat we op een trein zitten. :unsure:

Ik heb deze ochtend eens gekeken naar IPOs die op het schema staan voor 2024

Twee die mij interesseren :

- Skims : Vormgevend ondergoed met de Kim K naam er aan verbonden. Win-win. Ozempic fans moeten hun overtollige huid wegmoffelen en rondere mensen hun rollen. Verder surfen op de trend dus. Plus al die Kardashian zaken worden retail monsters zo te zien.

- Reddit : Razend populair en inmiddels cultureel gebonden social media platform. Hier zit nog veel groei op volgens mij (als platform). Ik heb echter geen vertrouwen in wat ze gaan doen met dat extra kapitaal. Volgens mij zijn ze nog steeds niet winstgevend en de kwaliteit van het platform gaat al lang niet zichtbaar vooruit, integendeel. Er zit geen sterke leiding achter en naar verluid zoeken ze naar een valuatie van maar liefst 15 miljard. Dit kan wel eens een reusachtig fiasco worden om achteraf van te profiteren.

Twitter on steroids. Ze zijn wel een grote AI source voor model training, misschien kunnen ze dat monetizen ?
 
Iemand die weet welke drie aandelen deze man adviseert?

3 aandelentips van Pieter Slegers aka ‘Compounding Quality’


Ik denk dat je er volledig naast zit.
Pieter is werkzaam bij Econopolis. Janus heeft al meermaals stevige kritiek geuit op Geert Noels.
De man in dat artikel is schijnbaar ook nog maar 2-3 jaar aan het werk. Ik schat Janus een stuk ouder.

'Grappige' anekdote: die gast zat vorige week dicht bij mij op de vlucht nr de US en ik hoorde hem tegen een kennis praten over zijn werk bij Noels en bij KBC daarvoor.

Die Econopolis fondsen vroeger al opgezocht en die bleken een stuk minder te doen dan de index, waardoor je je kon afvragen wat die daar eigenlijk al 15 jaar doen.

Jullie broek zakt waarschijnlijk af van verbazing van het feit dat Geertje eigenlijk vooral een verkoper is van fondsjes met behulp van zijn personal branding imago van 'serieuze economist'.
Alé, die Pieter Slegers is nu de nieuwe Twitter goeroe blijkbaar.

Die uiteraard nieuwsbriefjes gaat verkopen omdat hij zo succesvol is en zijn miljoen waard zijnde geheimen graag deelt voor 10 euro per maand.

 
Alé, die Pieter Slegers is nu de nieuwe Twitter goeroe blijkbaar.

Die uiteraard nieuwsbriefjes gaat verkopen omdat hij zo succesvol is en zijn miljoen waard zijnde geheimen graag deelt voor 10 euro per maand.

Ferm he 👍. Goedkoop kwaliteitsvol advies!
 
Die uiteraard nieuwsbriefjes gaat verkopen omdat hij zo succesvol is en zijn miljoen waard zijnde geheimen graag deelt voor 10 euro per maand.
Of hij heeft zijn kans schoon gezien om onder het juk van Noels te geraken, iets wat jij zou moeten toejuichen.;)

Disclosure: Ik heb 'm dinsdag eventjes gesproken en heb momenteel gratis toegang tot zijn Substack.
 
Of hij heeft zijn kans schoon gezien om onder het juk van Noels te geraken, iets wat jij zou moeten toejuichen.;)

Disclosure: Ik heb 'm dinsdag eventjes gesproken en heb momenteel gratis toegang tot zijn Substack.
Ik moet wel zeggen dat hij degelijke bronnen aanraadt, dus waarschijnlijk hebben we wel een gelijkaardige basisfilosofie.

Zijn pdf's over Buffett, Munger, Smith etc, zijn zowat hetzelfde als wat ik staan heb in mijn investment dropbox.
Hij pluist het ook allemaal uit.

Maar als je 14.400 tweets kan sturen op iets meer dan een jaar, je personal brand uitbouwt, nieuwsbrieven schrijft, social media accounts onderhoudt, commerciële business start, samenvattingen maakt van alles en nog wat, artikels uit de actualiteit deelt, zwaar zit te netwerken, ...

Hoeveel tijd heb je dan gehad om bedrijven te analyseren?

Het is wel een goede bron om investeren te leren, want hij raadt doorgaans wel uitstekend leesvoer aan.

Je zal het wel nog altijd zelf moeten doen :)
 
Laatst bewerkt:
Twitter on steroids. Ze zijn wel een grote AI source voor model training, misschien kunnen ze dat monetizen ?
Hoe zou dat plausibel kunnen gaan? Want ik weet daar effectief nihil van, maar ik heb wel interesse.

Een van de problemen om Reddit te monetizen tegenover Insta/Twitter is dat het relatief moeilijk is om users te linken aan een irl identiteit of profiel. Dus data mining is minder waardevol dan. En je kan je ads ook minder goed 'tailoren'.

Ze zouden dus hun gebruikers op een bepaalde manier moeten kunnen screenen en categoriseren om dat beter te kunnen doen. Ik denk dat ze wel met een dergelijk proces bezig waren, waarbij een recente stap was om de API fees op te trekken zodat alle third party apps niet meer konden bestaan.

Ik denk ook dat de app minder 'vrij' kan worden. Zeer populaire subreddits waar je 'gratis' reclame kan gaan maken (AMA) zullen bijvoorbeeld meer closed off kunnen worden.

De skins en avatars monetizen lijkt me een dead end voor Reddit zoals het nu bestaat.

Zoals het er nu naar uit ziet moet het eerst even falen en dan wil ik best wel zien wat er uit voort komt. Ik vind het op zich wat sneu omdat ik het een genietbaar platform vond, als ze cash willen maken gaat dat echter veranderen denk ik.
 
Ik moet wel zeggen dat hij degelijke bronnen aanraadt, dus waarschijnlijk hebben we wel een gelijkaardige basisfilosofie.

Zijn pdf's over Buffett, Munger, Smith etc, zijn zowat hetzelfde als wat ik staan heb in mijn investment dropbox.
Hij pluist het ook allemaal uit.

Maar als je 14.400 tweets kan sturen op iets meer dan een jaar, je personal brand uitbouwt, nieuwsbrieven schrijft, social media accounts onderhoudt, commerciële business start, samenvattingen maakt van alles en nog wat, artikels uit de actualiteit deelt, zwaar zit te netwerken, ...

Hoeveel tijd heb je dan gehad om bedrijven te analyseren?

Het is wel een goede bron om investeren te leren, want hij raadt doorgaans wel goede info aan om te lezen.

Je zal het wel nog altijd zelf moeten doen :)
Is die dropbox openbaar? ik heb binnenkort wat tijd te doden :unsure:
 
Zou olie weer een felle steiging kennen zoals 2007/begin 2008? Nadeel toen was wel dat er in oktober 2007 een belangrijke top in de aandelenbeurzen stond (niet voor OXY natuurlijk) 🤔. Denk dat Buffett OXY gekocht heeft als hedge.
 
Laatst bewerkt:
Is die dropbox openbaar? ik heb binnenkort wat tijd te doden :unsure:
Ik denk dat je hiermee al een jaartje kan doden.
-Cursus boekhouden/IFRS accounting.
-Cursus micro economie, beetje macro kwestie van wat basis zaken te weten
-Cursus bedrijfsfinanciering (corporate finance)
-Cursus basic strategie/management (bv. Porter 5 forces, basic business modellen, ...)
-Wat basics over marketing/operational management/...
- Een basis boek over financial statement analysis
- Intelligent Investor 1950 editie hoofdstuk 8 en 20.

-En dan Essays of Warren Buffett door Cunningham (en eigenlijk alle specifieke sectorinfo uit de Berkshire annual reports van 1965 tot nu, en de partnership letters)
Daar staat bv. veel in over de goodwill waar je vragen over had. Daar moet je vooral management niet in vertrouwen en zal je zelf de beoordeling moeten maken... Zie je dat niet zitten --> indexfonds)
Het moment dat het management de afboeking officieel doet, zit dat meestal al in de koers verwerkt (eerder een boekhoudkundige bevestiging).
Case in point: oliebedrijven die goodwill afschrijven in april-mei-juni 2020. Een blinde kan in maart 2020 al weten dat dit zal gebeuren aangezien de olieprijzen gedecimeerd waren en de vroegere overnames dus minder zouden opleveren dan gedacht.
Maar wat uiteindelijk telt, is niet wat de boekhouders daarover in de boeken zetten, maar wat de toekomst brengt ;)

-De meest uitgebreide cursus over Financial Statement analysis is eigenlijk nog steeds de 1940 editie van "security analysis" van Graham.
Ik kom gewoon geen duidelijker en completer boek tegen dat relevanter is voor concrete investeringen dan dat.

- "Common stocks and uncommon profits"van Fisher. Dit beschrijft 'kwalitatieve analyse' van bedrijven, itt de meer kwantitatieve analyse van Graham.
Buffett noemt zichzelf 85% Graham en 15% Fisher.

- Een paar basiswerken over psychologie van de markt, zotte CEO's, etc. zoals "a short history of financial euphoria", en "mania's, panics and crashes, a history of financial speculation".

- En dan voor iedere specifieke sector is er ook kennis nodig.
Bv. een oliebedrijf zit totaal anders in elkaar qua boekhoudkundige metrics dan een verzekeringsmaatschappij of holding.
Bv. oliesector: wat doen die eigenlijk, hoe zit de business in elkaar, wat zijn de competitieve dynamieken in het heden en verleden, waarom gingen bedrijven in het verleden failliet, waarom waren ze succesvol, wie waren de oplichters/stars en zijn er parallellen, ...
Specifiek in rapportage: wat zijn DUC's en ARO's, hoe berekenen ze hun dollar cost per barrel, rekenen ze wel alles mee?, wat is de kwaliteit van hun velden, ...

En dan heb je de basics, maar nog geen ervaring :)

Ziedaar waarom dollar cost averagen in indexfondsen zo verstandig is voor de meesten, tenzij je extreem geïnteresseerd bent en er zeer veel tijd wil insteken.

Ik kan je de biografieën van Buffett aanraden, de annual reports (of de gedestilleerde versie zoals van Cunningham), Ground Rules over ed partnership periode, Poor Charlie's almanac enzovoort.
 
Terug
Bovenaan