De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Haha liever zo wel dan te veel uitleg bij een aflevering :D

Ik heb hier nu mensen een categorie onder mij die bij hun vorige firma gewoon nog een iX3 konden krijgen. En een iX staat ook op de lijst bij directie, mits wat opleg.

Vond de Model Y initieel echt spuuglelijk maar op de grotere velgen en met alle zwarte accenten vind ik 'm nog meevallen.

Had idd gezien dat de levertijden van Model Y heel goed meevallen, alleen dan hopen dat het in de praktijk effectief zo is. Verder lijkt het gewoon de beste deal van de car list hier.

Op een iX3 had ik wel wat langer willen wachten, 6 maand voor een ID4/5 vind ik nog te lang.

Blijft toch een raar gegeven. iX3 is hier enkel voor directie, bij andere firma's in dezelfde sector krijgt quasi iedereen een iX3.

Met de prijsschommelingen bij EV's en het verschil van hoe de ene firma het belastingsvoordeel van EV's wel of niet doorrekent in een hoger leasebudget, zijn de verschillen tussen firma's (nog) groter geworden dan vroeger denk ik.

Wij kunnen niet klagen van onze lease policy t.o.v. veel concurrenten, maar we zijn er wel op achteruit gegaan t.o.v. 4-5 jaar geleden. En werknemers die in 2021 een EV konden bestellen, rijden hier typisch 1 categorie hoger dan wat hun directe collega's 1 à 2 jaar later konden bestellen.

Mijn I4 (begin maart besteld) was gepland voor November. Plots melding: uw datum is vervroegd, nieuwe geplande datum: 12 juni.

Ik dacht dat iedereen een dik jaar op z'n auto moest wachten?

Mijn laadinfrastructuur is nog niet in orde, ma soit :p.

Mijn I4 (begin maart besteld) was gepland voor November. Plots melding: uw datum is vervroegd, nieuwe geplande datum: 12 juni.

Ik zie hier en daar indicaties dat de levertermijnen aan het verbeteren zijn.
Enkele medewerkers van ons bvb, zouden ook pas hun Borns krijgen richting Q3 dit jaar maar hebben die vorige maand al in ontvangst mogen nemen.

Bij ons zijn er ook enkele die nog maar 2 maand op hun i4 wachten en al bericht gekregen hebben dat hij binnen is. Gaat wel over de 35 en niet over de 40.
Hier ondertussen melding gekregen dat de iX3 geproduceerd is, nu nog wachten tot hij van China hier geraakt.

Bij ons zijn er ook enkele die nog maar 2 maand op hun i4 wachten en al bericht gekregen hebben dat hij binnen is. Gaat wel over de 35 en niet over de 40.
Hier ondertussen melding gekregen dat de iX3 geproduceerd is, nu nog wachten tot hij van China hier geraakt.

De 35 zou inderdaad een stuk vlotter geleverd worden dan de 40, geen idee hoe het met de 50 zit.
En de wachttijd voor de 40 is vooral in België zo extreem, de levertijden in Nederland voor exact hetzelfde model vielen in vergelijking héél goed mee.

Mijn 40 is in oktober of november '22 besteld, nog niets gehoord. Initiële verwachting was dat het voor "ergens in 2024" zou zijn, levertermijnen voor België waren toen ongeveer 1,5 jaar.

Voor een 40 ben ik maar een te kleine garnaal in het bedrijf ^^. Het is inderdaad de 35, maar dat heeft nog het dubbel van de pk's van m'n huidige wagen (en trekt zo'n 4 seconden sneller op naar de 100) dus ik kan er wel mee leven :p.

Mijn vriendin mag/moet onverwacht en voortijdig een nieuwe bedrijfswagen kiezen, verplicht een BEV met ~400 km range. Testrit gedaan met VW ID.5 en Volvo XC40 Recharge en die laatste zit en rijdt toch stukken comfortabeler dan de ID.5, vind ik persoonlijk.

De derde optie is de bedrijfswagen opgeven en met mobiliteitsbudget (850 EUR) de hypotheek betalen. Ik vind het een no-brainer ("gratis" opslag en geen VAA meer), maar ze wil wel absoluut een tweede wagen. Haar werk is vlakbij en ze rijdt zeer weinig km's. Voor minder dan de helft van dat bedrag kunnen we privé een veel goedkopere wagen aanschaffen, verzekeren, onderhouden en afschrijven op pakweg 10 jaar. Haar vorige wagen was privé en heeft ons ruw geschat 220 EUR / maand all-in gekost.

Had idd gezien dat de levertijden van Model Y heel goed meevallen, alleen dan hopen dat het in de praktijk effectief zo is. Verder lijkt het gewoon de beste deal van de car list hier.

Op een iX3 had ik wel wat langer willen wachten, 6 maand voor een ID4/5 vind ik nog te lang.

Blijft toch een raar gegeven. iX3 is hier enkel voor directie, bij andere firma's in dezelfde sector krijgt quasi iedereen een iX3.
Mijn model Y besteld 10/3, geproduceerd 13/3, geleverd 17/3 en opgepikt 24/3. De leasing kon niet volgen met het papierwerk anders kon ik hem vroeger ophalen.

Voor een 40 ben ik maar een te kleine garnaal in het bedrijf ^^. Het is inderdaad de 35, maar dat heeft nog het dubbel van de pk's van m'n huidige wagen (en trekt zo'n 4 seconden sneller op naar de 100) dus ik kan er wel mee leven :p.

De iX3 is nog trager en dat ding is gewoon zeer vlot. Al die ICE auto's zijn retetraag en je moet je toch aanpassan daaraan.
De 35 zal heus meer dan vlot genoeg zijn.

Mijn vriendin mag/moet onverwacht en voortijdig een nieuwe bedrijfswagen kiezen, verplicht een BEV met ~400 km range. Testrit gedaan met VW ID.5 en Volvo XC40 Recharge en die laatste zit en rijdt toch stukken comfortabeler dan de ID.5, vind ik persoonlijk.

De derde optie is de bedrijfswagen opgeven en met mobiliteitsbudget (850 EUR) de hypotheek betalen. Ik vind het een no-brainer ("gratis" opslag en geen VAA meer), maar ze wil wel absoluut een tweede wagen. Haar werk is vlakbij en ze rijdt zeer weinig km's. Voor minder dan de helft van dat bedrag kunnen we privé een veel goedkopere wagen aanschaffen, verzekeren, onderhouden en afschrijven op pakweg 10 jaar. Haar vorige wagen was privé en heeft ons ruw geschat 220 EUR / maand all-in gekost.

Voor dat mobiliteitsbudget en terug zelf een wagen nemen is toch een no brainer dan denk ik?

Voor dat mobiliteitsbudget en terug zelf een wagen nemen is toch een no brainer dan denk ik?
Gohja, mss voor zij die toevallig zowel binnen de 10 km van huis werken kan dat idd interessant zijn.

Verder zie ik daar geen enkele andere optie in dan gewoon de volledige som vragen in 'restwaarde' als je dan privé een wagen zou gaan halen, wat een WG noch WN niet graag zal zien want dat is 1 keer per jaar uit te betalen.

Verder zit je daar met die 'pijler 1', wat gewoon terug een bedrijfswagen is die 'duurzamer' is. Was mss relevant als iedereen nog rond tufte met een ICE, maar tegenwoordig waren het allemaal al PHEV/EV wagens. Dus 'duurzamer' was niet meer relevant.
Eerder gewoon 'goedkopere wagen' + random shizzle uit 'pijler 2' voor waar de WG dat zou willen aanvaarden.

Ik kan verstaan waarom dit systeem uiteindelijk weinig populair is & waarom de meesten die 'huisvestingskosten' als grootste lichtpunt zien.
Gewoon uw budget 'uitbetalen' zal wss weinig gebeuren aangezien dit niet maandelijks mag gebeuren blijkbaar. Stel dat je 1K budget hebt zou je daar op 't einde van 't jaar ineens 12K mobi-budget moeten krijgen. 't Is weliswaar nog steeds goedkoper op 't einde v/d rit, want 'maar' 38,07% belasting (zal meer zijn op warrants & bruto loon, etc.).

Al zie ik wel ...
Huisvestingskosten zoals huur en interest van hypothecaire leningen bij woonplaatsen binnen een straal van 10 kilometer van de normale plaats van tewerkstelling
Dus huur valt er onder, maar zoals hier verwoord enkel de interest van uw hypotheek. Oh well.

Ale dan. Was die site ook al tegen gekomen, maar niet in detail elk van die puntjes gaan uitspitten buiten wat er met 'saldo' kan gebeuren.

Nuja, zou toch niet gelden voor mij, want no way dankzij die 10 km afstand. Moest ik ooit m'n wagen opgeven zou het pretty much enkel pijler 3 zijn die relevant is voor mij. Mits dus de roadblocks daarvan die ik in m'n vorige post aanhaalde.

Ale dan. Was die site ook al tegen gekomen, maar niet in detail elk van die puntjes gaan uitspitten buiten wat er met 'saldo' kan gebeuren.

Nuja, zou toch niet gelden voor mij, want no way dankzij die 10 km afstand. Moest ik ooit m'n wagen opgeven zou het pretty much enkel pijler 3 zijn die relevant is voor mij. Mits dus de roadblocks daarvan die ik in m'n vorige post aanhaalde.

Dus zeer interessant voor wie wel in die straal van 10km woont

Mercedes begint toch echt mijn ...... uit te hangen.
+/- 20 maanden na bestelling bevestiging dat hij in Nederland was aangekomen voor final inspection en eerstdaags op hun parking zou aankomen.
Na 4 weken nog niets vernomen dus even gevraagd: "ah, is net toegekomen, nu is het enkel nog de plaat aanvragen"
Dit is nu ook al 3 weken geleden.

Plaat zou wel de fout van de leasing zijn.
Alhoewel ik daar toch aan twijfel.
Plaat aanvragen duurt toch niet zo lang en leasing verliest toch ook inkomsten met een stilstaande wagen.

Terug
Bovenaan