De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De i4 zie je in Nederland trouwens al veel meer rijden dan in België, daar hebben ze veel minder last van lange levertijden. Zou vooral een probleem zijn door de Belgische importeur die de aantallen gruwelijk onderschat heeft...
Dat valt nog mee, er zijn op dit moment 2891 BMW i4'en ingeschreven in Nederland (tegenover 5115 BMW iX3, 43194 Tesla Model 3 en 13350 Skoda Enyaq).
Ik vind de cijfers wel niet terug van België, Febiac zou ze ergens moeten gepubliceerd hebben maar ik weet niet waar.

Superveel? Iemand met een jong gezin gaat niet snel een i4 kopen omdat die gewoon niet voldoet qua ruimte.
Jamaar we hebben het over reeds verkochte wagens. En een i4 of iX3 is prima voor iemand die een bedrijfswagen moet kopen + een jong gezin heeft.

Bron : ik en mijn vrienden die er zo eentje hebben gekozen, met een jong gezin (op komst) :unsure:

De inschrijvingen van die wagens in 2022 geven vermoedelijk een meer vertekend beeld, aangezien de productie nu pas op toerental is gebracht en inschrijvingen nu pas gaan volgen en masse.

Nederlandse cijfers, maar geven ook een indicatie (desondanks dat de i4 bv daar niet een even aantrekkelijke bedrijfswagen is als hier). Als die cijfers correct zijn, dan zijn er vorig jaar schijnbaar bijna even veel i4's (= twee modellen, nu drie) verkocht dan Golfjes in totaal. Dat is best bonkers.

Voor België hebben we deze lijst voor EV's die zijn ingeschreven :

1. Tesla Model Y (3.281 inschrijvingen)
  2. BMW iX3
  3. Audi Q4 e-Tron
  4. Audi e-Tron
  5. Polestar 2
  6. Volkswagen ID.4
  7. BMW iX
  8. Mercedes EQA
  9. Tesla Model 3
  10. Volvo XC40 Recharge
  11. Porsche Taycan
  12. Mercedes EQC
  13. BMW i4
bron : https://www.autogids.be/autonieuws/markt/autoverkoop-2022-elektrische-auto-hybride.html

En dit jaar gaan die inschrijvingen pieken. Geen idee wat de verkoopcijfers zijn, dat is moeilijker te vinden voor België blijkbaar. Maar aangezien BMW de meest populaire constructeur is, ondanks stevige prijzen en dan telkens met hun duurdere modellen vooraan in de verkoopcijfers... Dat is wel bijzonder.

Hoeveel mensen kopen zo een dure EV?
Het antwoord is gemiddeld 1.2% van '22 verkochte EV's, de andere +98% zijn bedrijfswagens
Hoeveel particulieren willen er überhaupt al een EV om te beginnen? Antwoord -> Vrij weinig.
Hoeveel particulieren kopen een nieuwe wagen 'af fabriek'? Antwoord -> Redelijk weinig.

Dus zelfs al is het een Leaf of zoiets (i.p.v. een 'dure BMW').
Als het om aankoop EV's gaat zal het sowieso grotendeels bedrijven zijn, want een particulier trekt zich dat nog niet direct veel aan & 't gros zit er niet op te wachten.

't Beste waar men kan op hopen is dat al die wagens die nu door de bedrijven gekocht worden binnen 4/5 jaar op de 2e hands markt die EV populairder maken onder de particulieren.

Dat valt nog mee, er zijn op dit moment 2891 BMW i4'en ingeschreven in Nederland (tegenover 5115 BMW iX3, 43194 Tesla Model 3 en 13350 Skoda Enyaq).
Ik vind de cijfers wel niet terug van België, Febiac zou ze ergens moeten gepubliceerd hebben maar ik weet niet waar.

Relatief is dat veel, er zijn op 2 jaar tijd meer i4's ingeschreven in Nederland dan ICE 4-series, ondanks het serieuze prijsverschil.

Midden vorig jaar waren de helft van de verkochte BMW's in België trouwens elektrisch (niet duidelijk of ze plug-in hybrides daarin meetelden, maar toch een veelzeggend cijfer)

Jamaar we hebben het over reeds verkochte wagens. En een i4 of iX3 is prima voor iemand die een bedrijfswagen moet kopen + een jong gezin heeft.

Bron : ik en mijn vrienden die er zo eentje hebben gekozen, met een jong gezin (op komst) :unsure:

De inschrijvingen van die wagens in 2022 geven vermoedelijk een meer vertekend beeld, aangezien de productie nu pas op toerental is gebracht en inschrijvingen nu pas gaan volgen en masse.

Nederlandse cijfers, maar geven ook een indicatie (desondanks dat de i4 bv daar niet een even aantrekkelijke bedrijfswagen is als hier). Als die cijfers correct zijn, dan zijn er vorig jaar schijnbaar bijna even veel i4's (= twee modellen, nu drie) verkocht dan Golfjes in totaal. Dat is best bonkers.

Voor België hebben we deze lijst voor EV's die zijn ingeschreven :

1. Tesla Model Y (3.281 inschrijvingen)
  2. BMW iX3
  3. Audi Q4 e-Tron
  4. Audi e-Tron
  5. Polestar 2
  6. Volkswagen ID.4
  7. BMW iX
  8. Mercedes EQA
  9. Tesla Model 3
  10. Volvo XC40 Recharge
  11. Porsche Taycan
  12. Mercedes EQC
  13. BMW i4
bron : https://www.autogids.be/autonieuws/markt/autoverkoop-2022-elektrische-auto-hybride.html

En dit jaar gaan die inschrijvingen pieken. Geen idee wat de verkoopcijfers zijn, dat is moeilijker te vinden voor België blijkbaar. Maar aangezien BMW de meest populaire constructeur is, ondanks stevige prijzen en dan telkens met hun duurdere modellen vooraan in de verkoopcijfers... Dat is wel bijzonder.

Stel u dan eens voor wat het kon geweest zijn, de IX kon evengoed een mooie wagen geweest zijn :ROFLMAO:

Best hallucinant hoeveel de gemiddelde prijs van de top 13 is.

Relatief is dat veel, er zijn op 2 jaar tijd meer i4's ingeschreven in Nederland dan ICE 4-series, ondanks het serieuze prijsverschil.

Midden vorig jaar waren de helft van de verkochte BMW's in België trouwens elektrisch (niet duidelijk of ze plug-in hybrides daarin meetelden, maar toch een veelzeggend cijfer)

Het prijsverschil tussen een i4 en gewone 4 is veel kleiner in Nederland door hun BPM op ICE wagens, een 420i kost ongeveer hetzelfde als een i4 35. Samen met alle andere fiscale voordelen is een i4 wel een no brainer in Nederland.

Zijn er nog mensen die het gevoel hebben dat het draadloos opladen van gsm in de auto nefast is voor de batterijcapaciteit?

Zijn er nog mensen die het gevoel hebben dat het draadloos opladen van gsm in de auto nefast is voor de batterijcapaciteit?

Het gaat vooral traag heb ik de indruk, heb nu een vervangwagen voor een paar dagen en op een halfuur rijden komt er maar 10% bij.

Capaciteit nog niet echt nagekeken.

Volgens mij is warmte gewoon heel slecht voor de batterij van de gsm. En draadloos opladen (zeker icm Waze of Apple CarPlay en dergelijke) zorgt voor veel hitte.

Volgens mij is warmte gewoon heel slecht voor de batterij van de gsm. En draadloos opladen (zeker icm Waze of Apple CarPlay en dergelijke) zorgt voor veel hitte.
Toen ik dat nog in m'n wagen had merkte ik vooral op dat de GSM vrij warm werd. Soms werd het lichtje ook oranje (geloof ik), wat betekende dat het laden gestopt was wegens oververhitting.

M'n GSM, daar heeft nochthans nog maar nauwelijks ooit een USB-C kabel in gezeten, maar thuis heeft m'n lader blijkbaar actieve koeling (e.g. 'ne fan').
OK, 't is ook een officieel Samsung model (idem de GSM), maar ik denk niet dat dit hét verschil zal zijn.

Nu, ik deed dit nauwelijks. Heb dat op al die 4j met m'n vorige wagen enkele keren gedaan, maar nooit consistent. Alsook heb ik eens met m'n broer z'n S9+ geprobeerd paar jaar terug & die paste er zelfs al niet meer in (met case), laat staan een 2023 model.
Bij gevolg is dat een optie die ik deze keer gewoon laten vallen heb.

don't worry, ons jong gezien (kinderen nu 2 en 4) hebben tot hiertoe prima in mijn 3-serie (berline) gepast (wel dakkoffer op zomervakantie, buggy neemt veel plek in).

Ik heb nu recent ook een i4 besteld. Qua ruimte is dat identiek aan die 3 (met iets grotere laadopening achteraan omdat de koffer van een 4 doorloopt in de achterruit, die mee omhoog gaat.

Met mijn budget kon ik kiezen tussen een iX1 of een i4. Dat scheelt 20l in kofferruimte (490 vs 470 l). Een ix3 viel sowieso buiten budget.

Laatst bewerkt:
Met mijn budget was het kiezen tussen een iX1 of een i4. Dat scheelt 20l in kofferruimte (490 vs 470 l).

Wel oppassen met cijfertjes op papier, want die maten zijn tot aan afdekzeil/hoedenplank, terwijl je daar bij een iX1 natuurlijk nog een pak meer boven krijgt dan bij een i4. Beetje zonde dat fabrikanten die maten niet opgeven (de enige die ik tegenkwam die dat deed was Mercedes). Maar als alternatief hebben we natuurlijk Bjorn met zijn bananendozentest. Een iX3 is bvb ook maar 510 l op papier, maar Bjorn krijgt daar wel 9 dozen in tgo 5 dozen in een i4, en dan is op reis gaan in een iX3 (en ongetwijfeld ook iX1) wel een pak ruimer dan in een i4.

Allez, voor de rest een zeer mooie keuze he, en zo klein is een i4 inderdaad niet (heb hem zelf ook overwogen), maar qua praktische kant is het een pak minder dan een SUV of break van vergelijkbaar formaat. Ik ga er ook even van uit dat je 3-reeks een sedan was, want anders ga je serieus bedrogen uitkomen, denk ik.

Een ix1/ix3 heeft wel een ruimere achterbank ook denk ik? Maar voor een jong gezin maakt dat nog minder uit. Voor volwassenen op de achterbank zal dat meer een rol spelen. En het feit dat de i4 een 5 deurs is doet ook al veel voor de koffer.

Ik denk dat de Peugeot garage mij vervelend vindt, die reageren nu al een week niet meer op m'n email :tongue: . Tikkeltje onprofessioneel.

Ik wil gewoon weten wanneer ze mij eindelijk een duidelijkere leverdatum gaan kunnen geven, aangezien ik m'n tijdelijke auto binnenkort moet inleveren (heeft issues) en m'n werkgever momenteel niks op overschot heeft dus dan ga ik weer de trein mogen pakken omdat Peugeot een auto die na 6 maanden geleverd ging worden 1 jaar en 3 maanden later nog niet geleverd heeft :sarcastic:

Ik heb zo'n hekel aan het OV (beter gezegd: aan een bepaalde subset van OV gebruikers) dus dat gaat weer even wennen worden.

Ik ga er ook even van uit dat je 3-reeks een sedan was, want anders ga je serieus bedrogen uitkomen, denk ik.
inderdaad een berline, dus ik blijf eigenlijk gewoon in precies hetzelfde formaat.
Alleen ben ik wel benieuwd wat de actieradius wordt van dat EV met een dakkoffer erop. Ik bereid me al mentaal voor op 250km ofzo :).

Een ix1/ix3 heeft wel een ruimere achterbank ook denk ik? Maar voor een jong gezin maakt dat nog minder uit. Voor volwassenen op de achterbank zal dat meer een rol spelen. En het feit dat de i4 een 5 deurs is doet ook al veel voor de koffer.
indeed. Eén van de opmerkingen is dat door de hogere vloer (vanwege de batterijen) volwassenen op de achterbank wat met opgetrokken knieën zitten. Maar ik denk niet dat dat zo'n issue gaat zijn bij kleine kinderen.

Tegen dat ze groter zijn (volgende lease) zal ik hun comfort nog eens evalueren :)

Het voordeel van een SUV is vooral dat je hoger zit. Waardoor de voorste stoelen minder ver naar achter zitten dan hun sedan/break counterpart.
En net bij autostoelen is dat een niet te onderschatten voordeel. Die autostoelen waarbij het kind achterstevoren zit (dat doe je normaal tot 1,5j) pakken echt ongelofelijk veel ruimte in.

Terug
Bovenaan