De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Volledig verplicht kan men het ook niet maken eh. Al goe & wel als het uw eerste EV is, maar je kan moeilijk elke 4, 5 jaar een nieuwe paal laten zetten. Eens die daar staat, staat die daar forever lijkt mij (of toch ... zolang dat ding mee gaat).

Klopt, bij ons is er nog niemand toe aan een 2e EV, vandaar dat het verplicht is. En tegen dat we een volgende EV mogen kiezen (~2026-2027) zullen de spelregels ook weer veranderd zijn, dus we zullen wel zien of we dan nog iets groter dan een brooddoos krijgen voor dat budget :p

Elk bedrijf zijn eigen regels, maar ik zou hopen dat de meeste bedrijven het toch een beetje interessant maken voor de werknemers (buiten de lagere VAA) om gebruik te kunnen maken van de vergroening en de hogere aftrekbaarheid van EV's...
Bij ons wordt alles door de werkgever betaald. Remove survey, installatie (al dan niet boren, extra paal, graven, beton gieten,...), keuring,... en is tevens niet verplicht. Als de werknemer er genoegen mee neemt om publiek te laden is dat ook goed. Veel van mijn collega's met een elektrische wagen wonen in Antwerpen centrum of aan de stadsrand en dan is een eigen laadpaal installeren al helemaal niet evident.

Bij ons wordt alles door de werkgever betaald. Remove survey, installatie (al dan niet boren, extra paal, graven, beton gieten,...), keuring,... en is tevens niet verplicht.
En wat als je gaat verhuizen? Gaat de laadpaal dan mee verhuizen en geïnstalleerd worden op de nieuwe locatie op kosten van je werkgever?

Bij ons wordt installatie en paal betaald, tot een bepaald aantal meter wordt gratis kabel getrokken, verhuis is op rekening van de werknemer.

@Zane, als het een verplichte optie is hang je eraan vast idd. Bij ons is een laadpaal optioneel.
Heb die uit het leasebudget gelaten en meegenomen in de bonus (960€ bruto dacht ik). Maar elke werkgever zijn regels natuurlijk.
Bij ons moeten we geen rekening houden met laadpaal of kabel in het budget. Werkgever komt dat hier thuis zelf zetten op kost van de werkgever. Ik werk bij een koeltechnisch bedrijf met een eigen elektrische dienst. Dus eigenlijk komen mijn collega's van onze elektrische dienst alles plaatsen.

Bij ons moeten we geen rekening houden met laadpaal of kabel in het budget. Werkgever komt dat hier thuis zelf zetten op kost van de werkgever. Ik werk bij een koeltechnisch bedrijf met een eigen elektrische dienst. Dus eigenlijk komen mijn collega's van onze elektrische dienst alles plaatsen.

Dat is mooi. Bij ons betaal je de installatiekosten+keuring zelf. Een laadpaal is overigens geen verplichting om een EV te kunnen krijgen.

Dat is mooi. Bij ons betaal je de installatiekosten+keuring zelf. Een laadpaal is overigens geen verplichting om een EV te kunnen krijgen.
Ja logisch he. Voor sommige mensen is dit gewoon onmogelijk. Ik heb collega's die in het centrum van Antwerpen wonen zonder oprit of garage of parkeerplaats. Indien ze de paal zouden verplichten.. Hoe gaan zij dat oplossen? Die mensen zijn nu al half in paniek hoe ze full electric dat moeten gaan oplossen.

Ja logisch he. Voor sommige mensen is dit gewoon onmogelijk. Ik heb collega's die in het centrum van Antwerpen wonen zonder oprit of garage of parkeerplaats. Indien ze de paal zouden verplichten.. Hoe gaan zij dat oplossen? Die mensen zijn nu al half in paniek hoe ze full electric dat moeten gaan oplossen.
Er zijn bedrijven waar je geen EV mag als je thuis geen laadpaal kan zetten.

Er zijn bedrijven waar je geen EV mag als je thuis geen laadpaal kan zetten.

Bij ons is dat zo, ze laten dan wel nog ICE's toe of PHEV als je héél dicht bij het werk woont.

In Vlaanderen worden alle nieuwe auto's vanaf 2029 verplicht elektrisch; in 2035 is dat het geval in heel Europa. Ik vraag me af of er direct loopholes zullen gevonden worden met aankoop in Brussel, Wallonië of buurlanden tussen 2029 en 2035...

En dan binnenkort die zelfde bedrijven waar je geen ICE meer mag in 't algemeen & de cirkel is rond.

Opzich niet erg. De mensen die in een stad gaan wonen zijn toch degene die geen auto nodig hebben. Die wonen op de buiten :p.

Mss is een generator inbouwen in de koffer nog een oplossing, kan je bijladen als je geparkeerd bent op rode mazout.
(Grapje eh).

Bij ons is dat zo, ze laten dan wel nog ICE's toe of PHEV als je héél dicht bij het werk woont.

In Vlaanderen worden alle nieuwe auto's vanaf 2029 verplicht elektrisch; in 2035 is dat het geval in heel Europa. Ik vraag me af of er direct loopholes zullen gevonden worden met aankoop in Brussel, Wallonië of buurlanden tussen 2029 en 2035...
No way dat een particulier interesse heeft om zo'n 'overpriced' machien te kopen.

Tenzij de overheid het ICE eigendom zo extreem kostelijk maakt, dat het praktisch onmogelijk wordt om nog in te schrijven of er nog mee rond te bollen is het enkel maar de minderheid die zoveel geld 'extra' wil hangen aan zo'n EV.
Ze zijn (nog steeds & wss binnen 5j ook nog steeds) een stuk duurder dan een vergelijkbare ICE. Dus jah ... als je bovenop het praktische probleem nog met een financieel issue zit, zijde de instapkost zelf ... dan zie ik iedereen gewoon in de Walen een wagen bestellen ipv in Vlaanderen.

Of zelfs 2035 een realistische datum is ... dunno ... 'k betwijfel het ergens wel, but we shall see.

Opzich niet erg. De mensen die in een stad gaan wonen zijn toch degene die geen auto nodig hebben. Die wonen op de buiten :p.

Mss is een generator inbouwen in de koffer nog een oplossing, kan je bijladen als je geparkeerd bent op rode mazout.
(Grapje eh).
Not quite eh.

Nuja, mss tegen dan een reactor op nucleaire fissie om in uwe koffer te steken als je geen laadpaal kan zetten.

Ge hebt altijd zotten en/of mensen waarvoor geld geen issue is.
Tja, afgelopen jaren was de TCO van een EV wel erg laag. Zeker als je dan nog eens veel op zonne energie zou kunnen laden.
Ik vind dat alleszins een stuk minder zot dan een particulier die een BMW nieuw koopt bijvoorbeeld.

Vriendin mag nieuwe wagen kiezen. Echter kiest haar bedrijf er NIET voor om full EV te gaan. Iedereen mag nog altijd diesel of benzine kiezen, of PHEV.

Keuze is dan gevallen op de PHEV versie van de Q3, nieuwe X1 en CLA Shooting brake.

Testrit gedaan met de Q3..dat viel tegen. Dan direct daarna met de nieuwe X1 gereden (wel de iX1, want de phev was nog niet beschikbaar voor testritten). Zalig interieur en ophanging (m pack)
Toch nog eens naar Mercedes geweest: GLC zwaar boven budget, C Estate met het advantage pack en een klein beetje opties zou mss net lukken. Maar een CLA Shooting Brake AMG line past perfect binnen budget.

X1 xDrive25e opties: M sportpakket, M Shadowline Hoogglans, actieve zetel voor bestuurder (lendensteun + massage), Premium Pack Pro, verwarmde sportzetels met geheugenfunctie voor bestuurder, Driving Assistant Pack, Driving Assistant Pack Plus, verduisterde zijramen, trekhaak.

CLA Shooting brake: AMG Line +trekhaak+ full option.

Aangezien haar bedrijf geen laadpalen heeft en ook niet tussenbeide komt wanneer er thuis opgeladen wordt, zal ze dus voornamelijk op de benzinemotor rijden. (de tankkaart kan wel gebruikt worden op publiek te laden). De BMW heeft een 136PK motor, de mercedes 160PK. Koppel BMW = 477nm, CLA: 300nm

Voorlopig gaat de keuze uit naar de X1, binnenkort nog eens een testrit doen met die Mercedes cla phev. Iemand die de CLA boven de X1 zou verkiezen, en waarom? (buiten the usual "SUV's zijn stom" :-D )

In ieder geval is het duidelijk dat mijn budget van 600euro ontoerreikend is wanneer ik een volgende wagen ga moeten kiezen :oink: (budget vriendin = 1075euro)
Vandaag toevallig nog eens ingelogd op leaseplan account van mijn vriendin... er stond geen enkele benzine/diesel/phev meer tussen! Enkel Full EV's... Aangezien daar niets van gecommuniceerd werd, is ze naar HR gegaan en blijkbaar mag ze dus nu WEL full EV gaan.

Alleen is er nu een overaanbod om uit te kiezen :crazy:: BMW i4, BMW iX1, Audi q4 etron, Byd, Hyunday Ionic 5&6, Kia EV6, Mercedes EQA, Mercedes EQE, Polestar 2, Skoda Enyaq, Tesla Model 3 & Model Y, VW ID3/ID4/ID5, Volvo C40 & XC40. (deze zitten allemaal in budget, enkel de EQE is het 'kaalst' -- Eqe 300 business edition zonder extra opties)

Vooralsnog staan er geen laadpalen op haar werk. Smart laadkabel mag aangekocht worden voor thuis en zal volledig terugbetaald worden.

Mensen met ervaring met bovenstaande wagens (goed of slecht), let me know!

@Trigun, dat ligt aan het gebruik eh, heb je een grote auto nodig valt een i4,iX1, EQA, Polestar 2, ID3 en beide Volvo's al af.
Tesla zou ik persoonlijk nooit kiezen, maar een Model Y is wel heel ruim bvb.

Terug
Bovenaan