De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hoi allen. Ik mag binnenkort bij Cronos een nieuwe wagen bestellen. Ik zit in cat 2 budget 800 (full TCO 925). Heeft iemand een idee wat de mogelijke PHEV modellen zijn? Ik ga vragen of de er upgrade naar cat 3 in zit, echter schat ik die kans maar op 50/50 maar als je je mond niet open doet krijg je niets natuurlijk.

Hoi allen. Ik mag binnenkort bij Cronos een nieuwe wagen bestellen. Ik zit in cat 2 budget 800 (full TCO 925). Heeft iemand een idee wat de mogelijke PHEV modellen zijn? Ik ga vragen of de er upgrade naar cat 3 in zit, echter schat ik die kans maar op 50/50 maar als je je mond niet open doet krijg je niets natuurlijk.
Niemand kan daar op antwoorden buiten jouw carpolicy persoon.
Fiscale wetgeving is dit jaar sterk veranderd en bedrijven passen hun wagenpark snel aan.

Cat 3 is 1075 denk ik, dat is al een serieuze upgrade. Wat wel gangbaarder is dat je ipv 925 bijvoorbeeld 1000 tco krijgt na wat onderhandelen.
Maar aangezien je binnenkort start, neem ik aan dat je contractvoorwaarden al besproken zijn?

Cat 3 is 1075 denk ik, dat is al een serieuze upgrade. Wat wel gangbaarder is dat je ipv 925 bijvoorbeeld 1000 tco krijgt na wat onderhandelen.
Maar aangezien je binnenkort start, neem ik aan dat je contractvoorwaarden al besproken zijn?
Ik ben geen starter maar al een tijdje werkzaam binnen de groep. Dit wordt mijn tweede bestelde wagen, de huidige dateert van 2019. Normaal gezien moest ik hem eind vorig jaar al kunnen bestellen (binnen de 6 maand van afloop huidige lease) maar nooit bericht ontvangen. 2x MP aangesproken maar telkens antwoord dat ze het gingen bekijken.. Nu zijn we 2023 en is het landschap nogmaals veranderd, waardoor ik niet weet wat ervan te verwachten. Ben er niet zo happy mee maar bon.. Binnen dit en een week of twee zou ik mijn code moeten ontvangen.

Binnenkort heb ik ook een gesprek dus ik ben van plan dit aan te halen, maar ik kan moeilijk inschatten vanaf wanneer een categorie 3 te verkrijgen is (functie, anciënniteit, etc).

Binnenkort heb ik ook een gesprek dus ik ben van plan dit aan te halen, maar ik kan moeilijk inschatten vanaf wanneer een categorie 3 te verkrijgen is (functie, anciënniteit, etc).
Dat ga je aan je collega's moeten vragen. De categorie waar je in zit wordt door je bedrijfje bepaald, niet door Cronos. De enige regel die Cronos oplegt is cat 4, daarvoor moet je per se een manager (en partner denk ik) zijn.

In de indicatieve lijst van een tijdje geleden stonden de volgende PHEV wagens voor cat 2:
  • Mercedes A berline
  • Mercedes CLA
  • Mercedes B
Blijkbaar hebben ze die lijst weggehaald (of ik kan ze althans niet meer vinden op cronosfleet), vermoedelijk omdat ze die te frequent moesten aanpassen. Pin je dus niet te veel vast op die modellen.

In de indicatieve lijst van een tijdje geleden stonden de volgende PHEV wagens voor cat 2:
  • Mercedes A berline
  • Mercedes CLA
  • Mercedes B
Blijkbaar hebben ze die lijst weggehaald (of ik kan ze althans niet meer vinden op cronosfleet), vermoedelijk omdat ze die te frequent moesten aanpassen. Pin je dus niet te veel vast op die modellen.
De hamvraag wordt feitelijk of men al 'strafpunten' krijgt voor de gewijzigde fiscaliteit (zijnde op de naft).
Kan zijn dat je al benadeeld wordt daardoor (ondanks dat de 'ergste' maatregel pas in juli van kracht gaat).

De hamvraag wordt feitelijk of men al 'strafpunten' krijgt voor de gewijzigde fiscaliteit (zijnde op de naft).
Kan zijn dat je al benadeeld wordt daardoor (ondanks dat de 'ergste' maatregel pas in juli van kracht gaat).

Dat niet alleen. Gestegen energieprijzen, teruglopende kortingen, stijgende wagenprijzen.

Ik kan alvast zeggen, bij cronos zijn de bedragen ontploft...
Alles wat je collegas in cat 2 hebben ga jij sinds vandaag niet meer kunnen nemen...

Tesla model y rwd is bv 100€ duurder geworden

• Mercedes A berline
  • Mercedes CLA
  • Mercedes B
Heel kort, wat je kan verwachten. Volgens mij is ice niet meer 'voordelig' aan te schaffen ? Let erop dat alles meegeteld wordt in de tco..
Success om een nieuwe te bestellen. Heb je ook nog eens een wachttijd van x jaar
CAT1: 0 breaks | toyota corolla, golf, peugot 308, hyundai
CAT2: wel breaks | toyota corola break, golf break, bmw 2, skoda octavia plugin, peugot 308sw
Als je kan upgraden naar CAT3 zeker doen.. Daar begint het pas leuk te worden met bmw, mercedes, kleine suv,..

Heel kort, wat je kan verwachten. Volgens mij is ice niet meer aan te schaffen ? Let erop dat alles meegeteld wordt in de tco..
CAT1: 0 breaks | toyota corolla, golf, peugot 308, hyundai
CAT2: wel breaks | toyota corola break, golf break, bmw 2, skoda octavia plugin, peugot 308sw
Als je kan upgraden naar CAT3 zeker doen.. Daar begint het pas leuk te worden met bmw, mercedes, kleine suv,..
een collega van mij heeft een maandje of twee geleden een iX1 besteld in CAT2 en een aantal andere rijden met een CLA hybrid rond.

Dan moet er écht wel veel veranderd zijn...

Het wordt hoe langer, hoe minder de moeite.

Wat ook het doel is van de regering natuurlijk. Al genoeg gezegd hier, het beste is eraf. Er is een kortstondige piek geweest in 2021 tot pakweg half 2022 waarin een i4 m50 of een iX3 ineens in het bereik van velen lag, maar dat waren excessen die gedoemd waren om snel "opgekuist" te worden. Dat zijn wagens van 80K en meer he.

Puur ICE wagens: nu al kapot. PHEV's: nog een paar maand. Full EV's: tegen 2031 ook al "maar" 67% aftrekbaar meer.

Terug
Bovenaan