De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat is het natuurlijk. Je auto moet ook bruikbaar zijn voor minder alledaags gebruik, zoals op reis gaan, en dan wordt het al krap met bvb 2 grote tieners.
2 volwassenen en 2 grote tieners passen toch prima in een 320e touring. Komaan zeg. Dat je wat meer ruimte wil, akkoord. Be my guest. Maar niet afkomen dat je in zo'n situatie niet op vakantie kunt gaan, hé.

2 volwassenen en 2 grote tieners passen toch prima in een 320e touring. Komaan zeg. Dat je wat meer ruimte wil, akkoord. Be my guest. Maar niet afkomen dat je in zo'n situatie niet op vakantie kunt gaan, hé.

Alles kan, je kan ongetwijfeld ook met 4 in een Polo op reis. Het draait allemaal om de compromissen die je moet maken en of je daar wel of geen zin in hebt.

Als je dan van een A6 Avant met dik 600 liter komt (en ja, koffer vol - onder het dekzeil - en met dakkoffer) is 400 liter een serieuze stap achteruit.

Het is allemaal wat je gewoon bent.

Alles kan, je kan ongetwijfeld ook met 4 in een Polo op reis. Het draait allemaal om de compromissen die je moet maken en of je daar wel of geen zin in hebt.

Als je dan van een A6 Avant met dik 600 liter komt (en ja, koffer vol - onder het dekzeil - en met dakkoffer) is 400 liter een serieuze stap achteruit.

Het is allemaal wat je gewoon bent.
Begrijp ik en je goed recht om een grotere auto te voorzien. Het klinkt wel of je je hele huishouden meehebt op vakantie. Maar bon, mijn zaken niet.
Als ik kijk naar mijn jeugd, dan gingen we met 4 in een A6 berline op vakantie. De koffer zat vol, maar er moesten geen compromissen gemaakt worden. Iedereen had mee wat die mee wilde hebben. Achteraan zaten we prima.

Het klinkt wel of je je hele huishouden meehebt op vakantie. Maar bon, mijn zaken niet.
Als ik kijk naar mijn jeugd, dan gingen we met 4 in een A6 berline op vakantie. De koffer zat vol, maar er moesten geen compromissen gemaakt worden.

Zomervakantie is 3 weken, dus redelijk wat kleren mee. En mijn 3 vrouwen hebben ook al wat meer kleren dan ik als man. We zoeken een villa uit, dus ook meer badgoed dan bvb op hotel.
Redelijk wat elektronisch gerief dat je vroeger vaak niet had. Inflatables voor in het zwembad. Eigen kussens (sobakawa neemt al wat plaats in - ik kan niet op iets anders slapen). Een hoop boeken want de oudste verslindt die. En ga zo maar door he.

Ja, het kan met minder, mits de nodige compromissen 🙂

Het enige dat je wel objectief kan zeggen is dat die hybrides bijna allemaal een enorme knauw krijgen in de kofferruimte. En als je dan zegt "maar dat moet allemaal zo groot niet zijn" kan je je afvragen waarom breaks zo populair zijn (of waren) in de eerste plaats. Niet omdat ze de koffer hadden van een hatchback he 🙂

Ik ken mensen die van een Octavia diesel naar een Octavia hybride zijn gegaan en die klagen daarover. Dat wil ik zelf niet.

Goku heeft een 5 serie, die past in je rijtje.
Ik had een 520e berline kunnen rijden bvb, maar kan met dat model koffer niets doen.
Dan had ik de 320e touring gekozen bvb, dat stond op de lijst.

Heb eigenlijk ook niks met SUV en had mss inderdaad beter de 320e touring genomen. Had ik wat dichter tegen de grond gezeten.
Ik denk dus dat de iX3 ook de eerste en laatste SUV zal zijn die ik rijd.
Momenteel is dat idd een 5. Maar m'n eerste 'die toch iets was', dat was m'n vorige wagen nl. een 3 reeks.
Sure, 't was 'maar' een 318 (diesel toen nog), maar toch al een pak beter dan alles dat er aan vooraf ging.

Hier stond de 320e Touring ook op #1, totdat ik die IRL zag. Ik verschoot toch van hoe klein die koffer was zulle. Nu ja, komende van een E break is natuurlijk alles klein :).

Wacht maar tot ge eens wa van leeftijd bent ;). Ik dacht ook van nooit een SUV te moeten hebben, maar die instap is toch wel zeer gemakkelijk eens ge wat ouder wordt :p.

Ik kom van een Arteon en alle EV’s op de lijst waren kleiner… zowel binnenruimte als koffer. De ID4 en Enyaq ware precies ruimer, maar ook lelijker.

Ben er over 2 maand 42, maar heb nog steeds niets met SUV’s. Ik vind zowel het model minder, het overzicht slecht en de hoge zit… hoog. Maar mss denk ik daar over een half jaar heel anders over.

Ik kom van een Arteon en alle EV’s op de lijst waren kleiner… zowel binnenruimte als koffer. De ID4 en Enyaq ware precies ruimer, maar ook lelijker.

Ben er over 2 maand 42, maar heb nog steeds niets met SUV’s. Ik vind zowel het model minder, het overzicht slecht en de hoge zit… hoog. Maar mss denk ik daar over een half jaar heel anders over.
Heeft toch eerder te maken met gewenning dan met de leeftijd denk ik. Ik heb het ook nooit gehad voor een SUV, altijd al met berlines of breaks gereden.
Als ik eens achter het stuur van een kameraad zijn Q7 kruip dan voel ik mij al direct vrachtwagenchaffeur. Omgekeerd zal hij niet gemakkelijk voor een break kiezen omdat hij gewoon niet kan wennen aan de lage zit.

Heeft toch eerder te maken met gewenning dan met de leeftijd denk ik. Ik heb het ook nooit gehad voor een SUV, altijd al met berlines of breaks gereden.
Als ik eens achter het stuur van een kameraad zijn Q7 kruip dan voel ik mij al direct vrachtwagenchaffeur.

Moet zeggen dat ik dat enorm vind meevallen. Nooit SUV gereden maar in september een dag met een X5 en een dag met een Q7 op pad gegaan als testrit. Hetgeen mij opviel, was vooral enorm comfort (waren dan ook enorm goed uitgerust, luchtvering, ...) en daarnaast ook dat dat veel minder lomp reed dan ik verwacht had.

Zomervakantie is 3 weken, dus redelijk wat kleren mee. En mijn 3 vrouwen hebben ook al wat meer kleren dan ik als man. We zoeken een villa uit, dus ook meer badgoed dan bvb op hotel.
Redelijk wat elektronisch gerief dat je vroeger vaak niet had. Inflatables voor in het zwembad. Eigen kussens (sobakawa neemt al wat plaats in - ik kan niet op iets anders slapen). Een hoop boeken want de oudste verslindt die. En ga zo maar door he.

Het enige dat je wel objectief kan zeggen is dat die hybrides bijna allemaal een enorme knauw krijgen in de kofferruimte. En als je dan zegt "maar dat moet allemaal zo groot niet zijn" kan je je afvragen waarom breaks zo populair zijn (of waren) in de eerste plaats. Niet omdat ze de koffer hadden van een hatchback he 🙂

Ik ken mensen die van een Octavia diesel naar een Octavia hybride zijn gegaan en die klagen daarover. Dat wil ik zelf niet.
Je hoeft je niet te verantwoorden, hoor.

Ook wij gingen 3 weken naar Frankrijk. Maar we hadden niet elk kledingstuk in veelvoud mee.
Uit het hoofd had ik ong. dit mee: 2 broeken, 3 shorts, 5tal t-shirts, 2 hemden/polo's, 1 trui, 5 paar sokken, 5tal onderbroeken, 1 paar sleffers, 2 paar schoenen en 1 zwembroek. Dat past allemaal in een normale valies. --> Dit maal 4 en we hadden dus 4 normale valiezen mee. Daarnaast nog een aparte zak voor handdoeken, etc. Dat ging allemaal perfect in de koffer van de A6 berline en dan was er nog wat ruimte voor wat speelgoed of andere praktische zaken.
Heel veel zaken waren ook gewoon ter plaatse aanwezig (lakens, handdoeken, keukengerief, haardrogers en ga zo maar door).

Het klopt wel dat we ter plaatse wel eens naar een wasserette gingen.

Moet zeggen dat ik dat enorm vind meevallen. Nooit SUV gereden maar in september een dag met een X5 en een dag met een Q7 op pad gegaan als testrit. Hetgeen mij opviel, was vooral enorm comfort (waren dan ook enorm goed uitgerust, luchtvering, ...) en daarnaast ook dat dat veel minder lomp reed dan ik verwacht had.

Dat vind ik nu ook wel. Veel comfort nog navenant het maar een 3-reeks is en op 20" wielen staat, ook zeer weinig body roll. Eigenlijk rijdt die zoals een berline.
Heb geen luchtvering, enkel veren die een standje harder kunnen. En dan enkel statisch, ze passen zich niet aan naargelang omstandigheden.

Uiteindelijk heb ik nog maar 2000km gereden met de auto en dan nog constant wat aanpassingen aan de zetel. Ik begin goed te zitten en vooral zonder rugpijn eruit te komen. Doordat ik veel rechter zit moet de lumbar support ook duidelijk anders precies.

Klopt, ik vind in de X3 ook dat je dat eigenlijk niet echt merkt dat je in een SUV zit. Ik heb nooit het gevoel dat ik nu zoveel hoger zit, en qua weggedrag is dat gewoon hetzelfde als de andere auto's die ik al gehad heb. Je merkt het gewicht als je wat snel een bocht in gaat, maar dat heeft meer met het EV stuk te maken dan met het SUV stuk.

Klopt, ik vind in de X3 ook dat je dat eigenlijk niet echt merkt dat je in een SUV zit. Ik heb nooit het gevoel dat ik nu zoveel hoger zit, en qua weggedrag is dat gewoon hetzelfde als de andere auto's die ik al gehad heb. Je merkt het gewicht als je wat snel een bocht in gaat, maar dat heeft meer met het EV stuk te maken dan met het SUV stuk.

Weet niet wat je ervoor reed, maar de iX3 is toch duidelijk veel hoger. De kinderen moeten daar ook echt in klauteren...
Kan ook zowat ik elke auto binnenkijken, dat ging vroeger toch niet.

Weet niet wat je ervoor reed, maar de iX3 is toch duidelijk veel hoger. De kinderen moeten daar ook echt in klauteren...
Kan ook zowat ik elke auto binnenkijken, dat ging vroeger toch niet.
Heb zowat vanalles gehad (Passat, Superb, Focus, BMW 3, ...) maar het voelt voor mij nooit aan alsof ik echt hoog zit. Er zijn nu natuurlijk ook gewoon al meer SUV's op de weg...

Heb zowat vanalles gehad (Passat, Superb, Focus, BMW 3, ...) maar het voelt voor mij nooit aan alsof ik echt hoog zit. Er zijn nu natuurlijk ook gewoon al meer SUV's op de weg...

Heb in zowat diezelfde pool gevist en vind de iX3 echt hoog ivm de rest.
Opel Astra H coupe (2009-2011), Golf 6 Highline (2011-2013), Volvo V50 (1 week (te traag)), Volvo V60 (2 weken (te traag)), Passat break Highline (2013-2014), Peugeot 308 (2014, aanloopwagen), Skoda Octavia 3 break (2014-2018), VW Arteon R-line (2018-2023), BMW iX3 LCI Impressive (2023-)

De auto's gingen bij mijn eerste werkgever wel goed voorruit, 120k km moest je ermee rijden en je kreeg per jaar +2% extra en je mocht de overnameprijs van de vorige wagen meenemen naar de nieuwe. Van de Astra naar de Golf zat wel wat keiharde onderhandeling, astra kostte 18400 euro, de golf 36000 euro (was full option). Ging van de Passat naar een zeer goed uitgeruste A4 break gaan en toen ging de boite dicht. Aangezien ik van de ontslagpremie mijn bouwgrond heb gekocht vond ik dat uiteindelijk niet zo erg. :D.

Bij mijn huidige werkgever was het allemaal wat stricter, en vandaag kan je zelfs niet meer vrij kiezen. De parking begint zowat vol te staan met allemaal dezelfde wagens.

Herkenbaar ... ik heb hier ook 3 vrouwen en op vakantie is het ook de bedoeling dat we onze wijnvoorraad aanvullen. De keuze is dan snel gemaakt. ;)

20210804_110705.jpg

Terug
Bovenaan