De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Even mezelf citeren... ik heb het even uitgeplozen :)

Wij (Cronos, dus wellicht wel handig voor meerderen) krijgen een terugbetaling op basis van een gemiddeld CREG-tarief van 3 maanden. Welke maanden dat zijn ligt vast, dus het is niet zo dat de eerste maand afvalt wanneer een nieuwe maand start.

Concreet zijn de bedragen die we nu (oktober, november, december) terugkrijgen gebaseerd op het gemiddelde van mei, juni en juli.
De terugbetaling voor januari, februari en maart 2023 is op basis van augustus, september en oktober 2022. Respectievelijk 50, 59 en 69 ct, dus voor elke kwh die je zal laden in januari, februari of maart krijg je c€59,33. Piek en dal bestaat niet in deze opzet. Eender welke kwh brengt dat bedrag op.

Mijn huidig energiecontract is er één met code 101, dus wordt mijn tarief effectief elke maand aangepast voor de komende maand (itt tot een 103 of 303). Ik kan dus bij het begin van elke maand kijken of het interessant is of niet om thuis te laden (en al dan niet enkel snachts)

Voor november is mijn conclusie: overdag thuisladen kost mij 0,7 cent/kwh, 's nachts laden brengt 9,89 cent/kwh op

tldr,

Het is een systeem van de bluts en de buil, dus als je laadgedrag steeds hetzelfde blijft zou het een nuloperatie moeten zijn. Als je er echter tijd en moeite wil insteken, kan je een aardige duit verdienen.
Ik moet eigenlijk dus de komende maanden zoveel mogelijk rondrijden en thuis laden zodat het geld opbrengt :laugh:

Ik moet eigenlijk dus de komende maanden zoveel mogelijk rondrijden en thuis laden zodat het geld opbrengt :laugh:
Als de prijzen nog eens echt gortig worden in de zomer.

Een student de hele batterij leeg laten rijden met een dakkoffer en twee fietsen op de trekhaak aan 129 op de snelweg. Zorgen dat hij om 10-11u terug is, 2u @ €10 in 't zwart betalen. Zo'n 70kwh * 60ct = €42 - €20 = €22/dag.

Dan heb je wel al wat panelen nodig, maar niet onmogelijk!

€22 * 50 dagen per jaar * 25 jaar = €27.500 die je kan investeren in ETFs
€1100 per jaar investeren, 25j, met een rendement van 6% = €57.170

Graag gedaan BG!!!

Wij (Cronos, dus wellicht wel handig voor meerderen) krijgen een terugbetaling op basis van een gemiddeld CREG-tarief van 3 maanden. Welke maanden dat zijn ligt vast, dus het is niet zo dat de eerste maand afvalt wanneer een nieuwe maand start.

Concreet zijn de bedragen die we nu (oktober, november, december) terugkrijgen gebaseerd op het gemiddelde van mei, juni en juli.
De terugbetaling voor januari, februari en maart 2023 is op basis van augustus, september en oktober 2022. Respectievelijk 50, 59 en 69 ct, dus voor elke kwh die je zal laden in januari, februari of maart krijg je c€59,33. Piek en dal bestaat niet in deze opzet. Eender welke kwh brengt dat bedrag op.

Mijn huidig energiecontract is er één met code 101, dus wordt mijn tarief effectief elke maand aangepast voor de komende maand (itt tot een 103 of 303). Ik kan dus bij het begin van elke maand kijken of het interessant is of niet om thuis te laden (en al dan niet enkel snachts)

Voor november is mijn conclusie: overdag thuisladen kost mij 0,7 cent/kwh, 's nachts laden brengt 9,89 cent/kwh op

tldr,

Het is een systeem van de bluts en de buil, dus als je laadgedrag steeds hetzelfde blijft zou het een nuloperatie moeten zijn. Als je er echter tijd en moeite wil insteken, kan je een aardige duit verdienen.
Is dat eigenlijk gelinkt aan mensen hun energiecontract?

Ik heb een Optifix contract van april 2022, mijn all-in prijs is €0,46/€0,38. Voor mensen in mijn situatie is dat toch een mooie extra, en al helemaal als je daarbovenop nog eens zonnepanelen hebt...

Als ik een elektrische wagen had en die regeling zou dit een goeie €150 netto per maand extra zijn, en door mijn vast contract is het geen bluts met de buil verhaal.

Als de prijzen nog eens echt gortig worden in de zomer.

Een student de hele batterij leeg laten rijden met een dakkoffer en twee fietsen op de trekhaak aan 129 op de snelweg. Zorgen dat hij om 10-11u terug is, 2u @ €10 in 't zwart betalen. Zo'n 70kwh * 60ct = €42 - €20 = €22/dag.

Dan heb je wel al wat panelen nodig, maar niet onmogelijk!

€22 * 50 dagen per jaar * 25 jaar = €27.500 die je kan investeren in ETFs
€1100 per jaar investeren, 25j, met een rendement van 6% = €57.170

Graag gedaan BG!!!
Das half werk hé, auto op rollen en op generator aansluiten - elektriciteit verbruiken/verkopen en de vergoeding ontvangen. Voor wie sociaal tarief heeft - leg een kabel naar de buren, plaats er een teller tussen en deel de winst.

Is dat eigenlijk gelinkt aan mensen hun energiecontract?

Ik heb een Optifix contract van april 2022, mijn all-in prijs is €0,46/€0,38. Voor mensen in mijn situatie is dat toch een mooie extra, en al helemaal als je daarbovenop nog eens zonnepanelen hebt...

Als ik een elektrische wagen had en die regeling zou dit een goeie €150 netto per maand extra zijn, en door mijn vast contract is het geen bluts met de buil verhaal.
Niet gelinkt hé, daar is echt wel veel te veel variatie in.
All-in van 0.46/0.38 vast voor welke periode? Want de afgelopen maanden was de terugbetaling ook slechts 38ct. Dus mocht je occasioneel overdag laden maak je met dat contract ook verlies hé.

Ik heb Engie Direct variabel en dat was in juli 45/36ct, in september 77/57ct, in oktober 66/48ct en nu 40/30.
De voorbije maanden was thuis laden dus een slecht idee, de komende maanden zal het kassa worden.

tldr,

Heb je een maandelijkse afrekening? Anders is je verbruik van in een maand niet gegarandeerd de kost van die maand op je contract.
Op het einde wordt al je verbruik op één hoop gegooid en wordt die gespreid volgens tabellen. (ookal heb je een digitale meter)

Ik ga in ieder geval de maandelijkse afrekening aanvragen.
Het is absurd dat je met een digitale meter zelfs nog niet de correcte tarieven betaalt zonder maandelijkse afrekening.

Heb je een maandelijkse afrekening? Anders is je verbruik van in een maand niet gegarandeerd de kost van die maand op je contract.
Op het einde wordt al je verbruik op één hoop gegooid en wordt die gespreid volgens tabellen. (ookal heb je een digitale meter)

Ik ga in ieder geval de maandelijkse afrekening aanvragen.
Het is absurd dat je met een digitale meter zelfs nog niet de correcte tarieven betaalt zonder maandelijkse afrekening.
Idd totaal absurd. Ik heb hierom wel de maandelijkse afrekening aangevraagd. Volgens Luminus zou het 2 tal maand duren eer dit actief is.

Bij sommige werkgevers wordt er blijkbaar effectief volgens de VREG tabel betaald.
Maar die van november is nu nog niet beschikbaar. Dat is ook wel vervelend als je niet eens weet hoeveel het is.

Ik mag kiezen uit de volgende 3 opties:

- Volkswagen Tiguan “Life” (laagste trim) - Phev- 180kw
- Peugeot 308 SW active pack (laagste trim) - PHEV - 132kw
- Skoda Octavia Combi Clever (midden trim) - PHEV - 150kw

Zo te zien geen extra opties buiten de trim niveau’s jammer dat de Tiguan geen business life packet heeft. Anders een no brainer.

Kent iemand de recentste levertijden een beetje? Lease maatschappij zegt 308, maar die is de laagste trim niveau dus ik heb er weinig vertrouwen in dat die sneller geleverd word als de andere.

We zijn dus op één dag van verlies maken met het laden naar veel winst ermee maken gegaan. Het kan dus snel draaien. :P

Say whut, ben je dat zeker?

En idd, fuck, ik heb niet eens een digitale teller. Niemand weet wanneer ik heb geladen :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Natuurljk gebruikt men een verbruiksmodel. Zeker als je nog een analoge teller hebt kan de leverancier toch onmogelijk weten hoeveel jij verbruikt hebt :P

Dus zelfs al zou je niet laden als de prijzen hoger zijn, dan nog zal de leverancier u kWh’s aanrekenen in die periode. Hoe meer je verbruikt hoe meer er te verdelen valt, maar de filosofie van laden als de prijzen gunstig zijn is zeker niet waterdicht.

Volvo XC40 T4 besteld.
Hadden ook de BWM X2 getest maar konden geen hybride krijgen. Dus ja, de test was nutteloos om te vergelijken. Hebben dan maar op opties gekeken en de Volvo had toch precies iets meer (kaal + business pack), waaronder verwarmd stuur/zetel.

't Is trouwens een blauwe :support:

Laatst bewerkt:
Volvo XC40 T4 besteld.
Hadden ook de BWM X2 getest maar konden geen hybride krijgen. Dus ja, de test was nutteloos om te vergelijken. Hebben dan maar op opties gekeken en de Volvo had toch precies iets meer (kaal + business pack), waaronder verwarmd stuur/zetel.

't Is trouwens een blauwe :support:
Goeie keuze, ik ben er alleszins nog steeds tevreden over na 7 maand en 30k km waaronder enkele 900km+ dagen.

Ik kom niet overeen met de voetsteun voor de linkervoet waardoor ik die er rechts naast zet, komende van een Arteon mis ik die extreem grote koffer soms en het is irritant dat je gps scherm op het centrale scherm verdwijnt wanneer ik een Whatsapp bericht krijg (Apple carplay), maar dat zijn dan ook zowat al mijn klachten, valt zeer goed mee :D

Ik heb een Volvo V60 in 2020 gekocht voor 33k. (6m oud). Zeer prima wagen: mooi, comfortabel en praktisch (exact wat ik zoek)
Af en toe kijk ik eens rond voor een nieuwe wagen, maar voor dan al iets beter of gelijkaardig te hebben zit je meteen boven de 60k nieuwprijs. Elektrisch bestaat er volgens mij zelfs geen alternatief voor een comfortabele en ruime break.
Misschien is de (nog niet aangekondigde) Volvo EX60 wel de moeite: de elektrische opvolger van de XC60

Die arval applicatie is toch ook van den hond zijn.....

Ik stel wagen samen - heb zelf 394 over voor opties - maar moet apart een smartcable erbij nemen van 725 ex btw

Ik dacht dus mooi die 394€ dat ik over heb kan deels gebruikt worden voor de smartcable en dan zal ik nog iets van 400 euro moeten opleggen bij de levering.

Niet dus, gisteren voorstel gekregen en mag 1200€ opleggen voor auto die niet van mij is.

en dan komen ze af met een uitleg over intrest, verzekering en afschrijving van opties, blablabla

kunnen die niet gewoon een app maken zodat ik weet wat ik wel en niet kan met mn budget, ik ga niet gaan bijbetalen voor een auto die ik nadien niet zelf kan verkopen en meerwaarde hebben van bepaalde opties.

Die arval applicatie is toch ook van den hond zijn.....

Ik stel wagen samen - heb zelf 394 over voor opties - maar moet apart een smartcable erbij nemen van 725 ex btw

Ik dacht dus mooi die 394€ dat ik over heb kan deels gebruikt worden voor de smartcable en dan zal ik nog iets van 400 euro moeten opleggen bij de levering.

Niet dus, gisteren voorstel gekregen en mag 1200€ opleggen voor auto die niet van mij is.

en dan komen ze af met een uitleg over intrest, verzekering en afschrijving van opties, blablabla

kunnen die niet gewoon een app maken zodat ik weet wat ik wel en niet kan met mn budget, ik ga niet gaan bijbetalen voor een auto die ik nadien niet zelf kan verkopen en meerwaarde hebben van bepaalde opties.
Gek genoeg kunnen ze dat niet. Ik heb al bedrijven geweten die hun eigen applicatie gemaakt hebben omdat die van de leasing maatschappij tekort schiet.
Maar uiteindelijk maken ze gewoon identiek dezelfde applicatie met evenveel gebreken.
Of erger, ze werken met een excelleke met wat formules er in.
Ik zou graag eens een business analyst spreken die aan zo'n projecten gewerkt heeft, eens horen wat de uitleg is waarom dat zoiets blijkbaar niet lijkt te lukken.

Ik vrees dat het gewoon zal zijn van 'geef dan een paar 100 EUR opties op e mijnheerke'.
Zeker voor grotere bedrijven zal er geen water bij de wijn gedaan worden.

ik ga niet gaan bijbetalen voor een auto die ik nadien niet zelf kan verkopen en meerwaarde hebben van bepaalde opties.

De opties die jij neemt hebben een impact op de restwaarde en kunnen deze zeer gunstig beïnvloeden waardoor het kiezen van optie X van 1000€ maar een marginale extra leasekost oplevert. Maar het kiezen van de kleur fanta oranje van 700€ kan de restwaarde zo gigantisch doen dalen dat de leasekost fors stijgt.

Een app maken die dat ondervangt is toch lastig. Dat is echt nog werk voor een analist.

Vermoedelijke leveringsdatum Tiguan eHybrid R-Line gekregen (besteld begin september '22): augustus 2024 :sneaky:
Al een geluk dat de huidige lease nog een 2-tal jaar loopt.

Laatst bewerkt:
De opties die jij neemt hebben een impact op de restwaarde en kunnen deze zeer gunstig beïnvloeden waardoor het kiezen van optie X van 1000€ maar een marginale extra leasekost oplevert. Maar het kiezen van de kleur fanta oranje van 700€ kan de restwaarde zo gigantisch doen dalen dat de leasekost fors stijgt.

Een app maken die dat ondervangt is toch lastig. Dat is echt nog werk voor een analist.

Af en toe daalt de leaseprijs zelfs, bij bvb lederen zetels op een BMW 5-serie zakte de leaseprijs ipv stijgen.

Vermoedelijke leveringsdatum Tiguan eHybrid R-Line gekregen (besteld begin september '22): augustus 2024 :sneaky:
Al een geluk dat de huidige lease nog een 2-tal jaar loopt.

Goed op tijd besteld dan toch. Snap niet dat een fabrikant met levertijden van 2 jaar kan werken. Tegen dan is mss het 1 en ander verandert, elk jaar doet VW lichte wijzigingen aan hun pakketten etc.

Snap niet dat een fabrikant met levertijden van 2 jaar kan werken. Tegen dan is mss het 1 en ander verandert, elk jaar doet VW lichte wijzigingen aan hun pakketten etc.
Desperate times call for desperate measures. :sneaky:

Nuja ... zelfs pre-corona heeft 'n collega van ons dat eens voor gehad. Dat was een Tiguan AllSpace.
Uiteindelijk na veel vieren en vijven ook een 2-tal jaar onderweg geweest. Daar zat toen ineens discussie op rondom CO2 uitstoot (heel dat gedoe NEDC/NEDC2.0/WLTP, die periode).
Maar uiteindelijk ... heeft VW het zich toch ook gewoon niet aan getrokken.

By the by ... 't is soms nog erger eh ... als je hoort dat een I4/EV6 richting 3 jaar gaan.
't Lijkt mij ook een grotere miserie voor u als klant (WG), dan voor de leverancier. Doe maar eens planning eh, voor binnen 3j.
Zo van 'jah ... binnen 3j ga ik toch zeker een @HUSKE aanwerven, dus moet ik nu al zeker een wagen bestellen ... al eens bellen wat hij zal willen tegen dan'.
Of ge moet veel reserves op 'den hof' staan hebben, maar 'inloop wagens' lopen dan ineens vrijwel zo lang als de hele 'gewoonlijke' looptijd van een wagen (wat een 4 a 5 jaar is).

Als particulier is het ook niet interessant, maar ligt het toch net iets gemakkelijker.

Terug
Bovenaan