De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Bwa, de dag dat ik begon bij mijn huidige werkgever hebben ze nog snel een shortlease geregeld. Ze waren compleet vergeten dat ik een wagen kreeg, heb daar smiddags nog zelf moeten achter gaan vragen.
Tegen 16h stond er een nieuwe peugeot 308 met 23km op de teller. Heb die een half jaar gereden tot de Octavia geleverd was. Die wagen is toen vermoedelijk teruggegaan, peugeot was toen geen te kiezen merk en dus zeker geen poolwagen.

Bwa, de dag dat ik begon bij mijn huidige werkgever hebben ze nog snel een shortlease geregeld. Ze waren compleet vergeten dat ik een wagen kreeg, heb daar smiddags nog zelf moeten achter gaan vragen.
Tegen 16h stond er een nieuwe peugeot 308 met 23km op de teller. Heb die een half jaar gereden tot de Octavia geleverd was. Die wagen is toen vermoedelijk teruggegaan, peugeot was toen geen te kiezen merk en dus zeker geen poolwagen.
Maar nu zijn die shortleases ook al problematisch aan het worden.

Toen ik half jaar geleden begon hadden ze bij Cronos 0 wagens op reserve, "de parking is leeg" (pas op, momenteel nog altijd leeg ze).

Shortlease gekregen tot mijn ev6 er is...
Ooit... Ergens... 2023? (Bij bestelling zeide ze augustus 2023, maar dat kunnen ze ondertussen al niet meer beloven)
"Short"lease 😂

De opties die jij neemt hebben een impact op de restwaarde en kunnen deze zeer gunstig beïnvloeden waardoor het kiezen van optie X van 1000€ maar een marginale extra leasekost oplevert. Maar het kiezen van de kleur fanta oranje van 700€ kan de restwaarde zo gigantisch doen dalen dat de leasekost fors stijgt.

Een app maken die dat ondervangt is toch lastig. Dat is echt nog werk voor een analist.
Die analyse is al lang op voorhand gedaan hoor.
Nadat je geklikt hebt zal je de effectieve prijs zien van je optie.
Hetgeen dat mij zo stoort is dat je eerst moet klikken op de optie vooraleer je effectief ziet wat de prijs is. Dat kan toch niet moeilijk zijn om die prijs in de optielijst al mee te geven in plaats van dat je op goed geluk opties moet gaan klikken om te zien of het in je budget past of niet.

Het zou anders nogal zot zijn, heel je lijst doorgeven door middel van de app en dan een week later te horen krijgen dat je 500 euro over hebt, waardoor je weer kan beginnen en weer een week gaat mogen wachten.

Toen ik half jaar geleden begon hadden ze bij Cronos 0 wagens op reserve, "de parking is leeg" (pas op, momenteel nog altijd leeg ze).

Ooit... Ergens... 2023? (Bij bestelling zeide ze augustus 2023, maar dat kunnen ze ondertussen al niet meer beloven)
"Short"lease 😂
Die Shortleases gaan wel belachelijk duur worden zo.

Toevallig gisteren een filmpje gezien van iemand die bij Lotus langs ging, en daar vroeg waarom er zoveel vertraging was, en of ze al prijzen wisten van het model met kleinere motor.
En die man zei daar doodeerlijk dat ze het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. De logistieke kost is x3 gegaan omdat ze in eerste instantie alles via vliegtuig ipv via boot moesten binnen krijgen. Materiaalkosten zijn ook gigantisch gestegen... Dus die gaf eigenlijk toe dat ze bewust de snelheid van levering moeten vertragen omdat ze anders te veel auto's aan een te dure prijs produceren. En daar zit volgens mij een groot risico bij veel fabrikanten met die lange wachttijden. Je bestelt aan de prijs van vandaag, maar als de grondstofprijzen niet gaan zakken, gaat die auto qua productiekost véél duurder uitkomen. Merken als Land Rover binden zich al niet meer aan de prijs op moment van bestelling ondertussen...

"Short"lease 😂
Welja, short lease was zoiets voor een maand of een paar maand. Idem voor huren, ik heb ooit een letterlijke huurwagen gehad voor 'n paar maand.
Maar als elk bedrijf, voor elke aanwerving, waar men normaal 3-6 mnd short lease deed, nu ineens 3 JAAR nodig heeft ... jah ... dan gaan die short leases toch ook lastig te vinden worden eh.
Om dat te bolwerken zou de 'stock' van de leverancier een pak moeten groeien, want er is véél minder roulatie of hoe ge 't ook wilt verwoorden.

In extremis, 3 jaar kan een volledige 'normale' lease periode zijn eh (meestal is het eerder 4/5j, mor soit).
OK, 3j levertermijn is idd 'worst case', but still ... m'n collega kreeg effectief 28 mnd als antwoord v/d dealer voor 'n EV6 & eerder haalde ik al aan dat BMW 3j aan gaf voor 'n i4 50M (ondertussen al wel even geleden, dunno if it got better).

Welja, short lease was zoiets voor een maand of een paar maand. Idem voor huren, ik heb ooit een letterlijke huurwagen gehad voor 'n paar maand.
Maar als elk bedrijf, voor elke aanwerving, waar men normaal 3-6 mnd short lease deed, nu ineens 3 JAAR nodig heeft ... jah ... dan gaan die short leases toch ook lastig te vinden worden eh.
Om dat te bolwerken zou de 'stock' van de leverancier een pak moeten groeien, want er is véél minder roulatie of hoe ge 't ook wilt verwoorden.

In extremis, 3 jaar kan een volledige 'normale' lease periode zijn eh (meestal is het eerder 4/5j, mor soit).
OK, 3j levertermijn is idd 'worst case', but still ... m'n collega kreeg effectief 28 mnd als antwoord v/d dealer voor 'n EV6 & eerder haalde ik al aan dat BMW 3j aan gaf voor 'n i4 50M (ondertussen al wel even geleden, dunno if it got better).
Hoe kom je op 3 jaar? De meeste wagens worden nog altijd op een goed jaar of minder geleverd.
De ev6 is zowat het extreemste voorbeeld dat ik weet qua levertermijn.

Hoe kom je op 3 jaar? De meeste wagens worden nog altijd op een goed jaar of minder geleverd.
De ev6 is zowat het extreemste voorbeeld dat ik weet qua levertermijn.
Zoals al vermeld, EV6 28mnd & ik weet al van mensen die effectief 3J kregen op een i4.

Nuja, vele EV's zijn blijkbaar een ramp. Zelfs PHEV's doen het beter.
En laat het nu net dát zijn dat tegenwoordig geforceerd wordt.

Zoals al vermeld, EV6 28mnd & ik weet al van mensen die effectief 3J kregen op een i4.

Nuja, vele EV's zijn blijkbaar een ramp. Zelfs PHEV's doen het beter.
En laat het nu net dát zijn dat tegenwoordig geforceerd wordt.
Die 3j is nog niet gepasseerd voor de i4, dus dat is eigenlijk ook maar gewoon koffiedik kijken wat de realiteit uiteindelijk wordt.
Ga je naar het gros van de EV's kijken dan zit je rond een jaar levertijd. Zelfs BMW zegt de iX1 op een dik half jaar te kunnen leveren.

Die 3j 'shortlease' is zowel worst-case als quasi onrealistisch scenario.

Die 3j is nog niet gepasseerd voor de i4, dus dat is eigenlijk ook maar gewoon koffiedik kijken wat de realiteit uiteindelijk wordt.
Ga je naar het gros van de EV's kijken dan zit je rond een jaar levertijd. Zelfs BMW zegt de iX1 op een dik half jaar te kunnen leveren.

Die 3j 'shortlease' is zowel worst-case als quasi onrealistisch scenario.

Ja, dat zeiden ze bijna een jaar geleden van mijn iX3 ook, ik wacht nog altijd...

Had je geen collega's die hun iX3 wel al gekregen hebben intussen?
Massa's, gemiddelde levertermijn 8-9 maanden schat ik. Maar de iX3 heeft momenteel vooral problemen met transport. Weet niet waar de iX1 gemaakt wordt, dus mogelijks speelt dat daar minder.

Mijn leverweek staat op week van 28/11, maar heb vooralsnog niets gehoord...

Toen ik enkele maanden geleden aan het shoppen was zou de i4 ergens in 2024 kunnen geleverd worden, was voor mij te lang.
En het lag niet aan de exotische opties want ik had 0 Euro optiebudget :unsure:
Dat heeft dan uiteindelijk ook wel meegespeeld om geen i4 te pakken, wel jammer want dat was met een gigantische voorsprong de mooiste EV die ik kon kiezen.

Toen ik enkele maanden geleden aan het shoppen was zou de i4 ergens in 2024 kunnen geleverd worden, was voor mij te lang.
En het lag niet aan de exotische opties want ik had 0 Euro optiebudget :unsure:
Dat heeft dan uiteindelijk ook wel meegespeeld om geen i4 te pakken, wel jammer want dat was met een gigantische voorsprong de mooiste EV die ik kon kiezen.
Dat was net het probleem, te weinig opties, te weinig winstmarge, back of the line ;)

Vermoedelijke leveringsdatum Tiguan eHybrid R-Line gekregen (besteld begin september '22): augustus 2024 :sneaky:
Al een geluk dat de huidige lease nog een 2-tal jaar loopt.
Mijne word nog besteld in December…

Dus 2024 na jaar.

Plus punt ik mag een auto huren/shortleasen naar keuze. Toch iets deftigs kiezen tot ik mijn lease heb.

Nieuw artikel HLN (11-11-22)

Wachttijd van 3 maanden tot 3 jaar

“Opties zoals bijvoorbeeld een achteruitrijcamera en het draadloos opladen van de smartphone kunnen de wachttijd verlengen”, zegt Ponteville van D’Ieteren. Op de volledig elektrische Volkswagen ID.4, bijvoorbeeld is het volgens de woordvoerder zes maanden tot een jaar wachten, afhankelijk van de uitrusting. “De VW Polo en T-Roc zijn dan weer relatief snel leverbaar.”

Bij Van Mossel spreken ze vandaag van een gemiddelde levertermijn van acht à negen maanden, over al hun merken heen. “Maar zoals gezegd zijn er onderling sterke verschillen”, benadrukt Kerstens. “Enkele concrete voorbeelden: de Citroën C3 is op drie à vier maanden leverbaar. De Mercedes CLA Shooting Brake is heel populair, waardoor het al snel achttien maanden wachten is, en wil je een Mercedes G-klasse, dan moet je drie jaar geduld hebben. We zien ook dat in de productie voorrang wordt geven aan elektrische modellen. Maar levertijden van anderhalf jaar en langer zijn toch eerder uitzonderingen.”

Nieuw artikel HLN (11-11-22)

Wachttijd van 3 maanden tot 3 jaar

“Opties zoals bijvoorbeeld een achteruitrijcamera en het draadloos opladen van de smartphone kunnen de wachttijd verlengen”, zegt Ponteville van D’Ieteren. Op de volledig elektrische Volkswagen ID.4, bijvoorbeeld is het volgens de woordvoerder zes maanden tot een jaar wachten, afhankelijk van de uitrusting. “De VW Polo en T-Roc zijn dan weer relatief snel leverbaar.”

Bij Van Mossel spreken ze vandaag van een gemiddelde levertermijn van acht à negen maanden, over al hun merken heen. “Maar zoals gezegd zijn er onderling sterke verschillen”, benadrukt Kerstens. “Enkele concrete voorbeelden: de Citroën C3 is op drie à vier maanden leverbaar. De Mercedes CLA Shooting Brake is heel populair, waardoor het al snel achttien maanden wachten is, en wil je een Mercedes G-klasse, dan moet je drie jaar geduld hebben. We zien ook dat in de productie voorrang wordt geven aan elektrische modellen. Maar levertijden van anderhalf jaar en langer zijn toch eerder uitzonderingen.”

Paywall, maar ik ben zelf niet al te optimistisch dat de levertermijnen nu ineens zoveel korter zouden worden, je zit met nog een hele backlog, zowel bij de chipfabrikanten als bij de autoproducenten.

Maar sommige merken zijn inderdaad een stuk erger dan andere qua levertijden. Recent gehoord van een bedrijf dat via de leasemaatschappij een paar honderd orders bij 1 merk geschrapt had omdat er te lang gewoonweg geen levertijd werd afgegeven.

Moeten jullie bestellen? Want eigenlijk is er veel stock...

Wij konden ook voor stockwagens gaan, zowel leasingmaatschappij als de werkgever staan daarvoor open. Maar in de merken/modellen waar ik uiteindelijk tussen twijfelde (Polestar 2, BMW i4), spreek je over een handjevol stockwagens in België die qua configuratie mijlenver lagen van wat ik wil of (i4 M50) simpelweg buiten budget vallen in die motorisatie - dus dan wacht ik liever een jaar.

Dat betekent ook nog een jaar genieten van nul range axiety tijdens die paar lange ritten, genieten van meer ruimte en comfort,... :)
Ok, het kost me wel bijna €100 per maand netto extra door de hogere VAA, je kan niet alleen maar voordelen hebben.

Terug
Bovenaan