De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Kan je dan verliezen met een bedrijfswagen? :p
Je kan minder voordeel of winst halen, dat wel.
Maar als je zonnepanelen hebt en hiermee kan laten dan lijkt het mij zeer stug dat je in welk scenario dan ook verlies zou draaien.
Ik ben vaak van huis als de zon schijnt. En het gros van mijn kilometers zijn professioneel.
Dus het kan zeer zeker dat ik er op zou verliezen.

Ik ben vaak van huis als de zon schijnt. En het gros van mijn kilometers zijn professioneel.
Dus het kan zeer zeker dat ik er op zou verliezen.
Heb je daar een concreet rekenvoorbeeld van?
Want ik zie niet direct in hoe je verlies zou maken op uw professionele verplaatsingen, zelfs al laad je nooit als de zon schijnt en laad je nooit bij de klant.

Want ik zie niet direct in hoe je verlies zou maken op uw professionele verplaatsingen, zelfs al laad je nooit als de zon schijnt en laad je nooit bij de klant.
Als de prijs die ik betaal hoger ligt dan wat ik terug krijg van de werkgever. Ik snap eigenlijk niet echt waar je op doelt. Het is toch simpel?

Als de prijs die ik betaal hoger ligt dan wat ik terug krijg van de werkgever. Ik snap eigenlijk niet echt waar je op doelt. Het is toch simpel?
Ja maar op wat voor moment is dat?
Want nu is de prijs lager, maar deze kan ook terug stijgen en uw prijs is de gemiddelde van 3 maanden.
Dus je moet eens een concreet rekenvoorbeeld maken en je zal zien dat het toch zeer moeilijk is om verlies te maken. Zeker als je gaat kijken op jaarbasis en dus factuurbasis, zeer lastig om geld te moeten toestoppen hoor.

Ik kreeg in september 38ct terugbetaald, terwijl ik er all-in 77 moest betalen.

Elke kwh thuis laden kostte mij dus 39ct. En ik heb in september (voor ik dat goed doorhad) 4000km gereden, waarvan zeker 3000 voor de job.

20kwh/100km, dus 600 * 39ct verlies = €234 netto verlies om mij professioneel te verplaatsen

Elke kwh thuis laden kostte mij dus 39ct. En ik heb in september (voor ik dat goed doorhad) 4000km gereden, waarvan zeker 3000 voor de job.

20kwh/100km, dus 600 * 39ct verlies = €234 netto verlies om mij professioneel te verplaatsen
Mogelijkheid om dat als onkost in te dienen?

Ja maar op wat voor moment is dat?
Want nu is de prijs lager, maar deze kan ook terug stijgen en uw prijs is de gemiddelde van 3 maanden.
Dus je moet eens een concreet rekenvoorbeeld maken en je zal zien dat het toch zeer moeilijk is om verlies te maken. Zeker als je gaat kijken op jaarbasis en dus factuurbasis, zeer lastig om geld te moeten toestoppen hoor.

Toen we in het Creg systeem zaten waren er toch genoeg collega’s die weigerden thuis te laden omdat het geld koste.
Ik zou dan ook gewoon publiek gaan laden. Ga het eerste half jaar niet eens een laadpaal hebben.

Toen we in het Creg systeem zaten waren er toch genoeg collega’s die weigerden thuis te laden omdat het geld koste.
Ik zou dan ook gewoon publiek gaan laden. Ga het eerste half jaar niet eens een laadpaal hebben.
Zo doe ik het nu, toch zoveel als mogelijk.

Maar god, wat een ramp is een EV als je niet thuis kan laden.

Zo doe ik het nu, toch zoveel als mogelijk.

Maar god, wat een ramp is een EV als je niet thuis kan laden.

Ik ga verhuizen, dus de laadpaal voor 5-6 maanden laten installeren, keuren, afbreken, installeren en terug keuren is er wat over.
Ik kan laden op het werk en heb 2 publieke laadpalen op 400m van mijn deur die doorgaans vrij zijn.

Volgens welk tarief betaalt uw werkgever dan?

Daar heb ik volgende opmerking over.
Ten eerste zijn de prijzen die je betaalt een derivaat van de groothandelsprijs in MWh. Ja die tabellen nemen een gemiddelde van de prijs die je als consument betaalt, maar met gemiddelden heb je contracten die duurder of lager zijn.
Dan ten tweede ijlt de prijs die je betaalt na, dus een daling zie je in de volgende herziening van de vermenigvuldigsfactor.
En dan ten derde gaat dat alles uit van een afrekening van x kWh aan y prijs. Maar zo werkt die berekening niet. Men neemt de totale afname op jaarbasis en gooit dit in een model waarop de verdeling maakt en daarop u zal factureren.

Dus nee uw verbruik zal niet constant zijn. Maar daar houdt het model reeds rekening mee. Niet met het laden van EV’s, dat klopt. Maar je moet die berekening dan ook bezien op jaarbasis en niet op maandbasis waarbij het naijlen van de prijzen niet meetelt.

En dan houdt het uiteraard allemaal geen rekening met de energie uit uw zonnepanelen die je erin steekt. Misschien niet heel veel, maar op jaarbasis is pakweg 500kWh er snel ingestopt. En dat is heel goed betaalde aan een rate van al snel 40c€.

Vertraagd bedoel je dan een maand achterop? Dan compenseert dat toch met de maand daarop als uw verbruik ongeveer hetzelfde blijft.

Het werd maandelijks agferekend, maar aan de CREG prijs van 2 maanden ervoor.
Dus met de snel stijgende prijze betaalde je meer dan je terugkreeg. Als de prijs zakt krijg je ook wel meer terug dan je betaald.

Nu kan je de prijs binnen grenzen zelf ingeven en mag je 1 keer per jaar een onkostennota binnenbrengen.
Wordt wel maar op kwartaalbasis meer afgerekend. Dus je moet wel wat voorschieten met deze prijzen.

Hier wordt er vergoed aan creg tarief met twee maanden vertraging. In november betaalt wg 60c/kwh, in december zelfs 68c/kwh. Optifix ingetekend in maart aan 44cent all in dus zit wel goed (voorlopig).

Jongens toch wat een klagertjes hier. Die CREG-prijs is onafhankelijk. Als je ongeveer elke maand hetzelfde oplaadt, zal je misschien in maand 1 wat een te lage prijs krijgen, in maand 2 de juiste prijs, en in maand 3 teveel. De prijzen van CREG kunnen voor- of achterlopen op jouw energiecontract, maar het is wel een betrouwbaar referentiepunt.

Jongens toch wat een klagertjes hier. Die CREG-prijs is onafhankelijk. Als je ongeveer elke maand hetzelfde oplaadt, zal je misschien in maand 1 wat een te lage prijs krijgen, in maand 2 de juiste prijs, en in maand 3 teveel. De prijzen van CREG kunnen voor- of achterlopen op jouw energiecontract, maar het is wel een betrouwbaar referentiepunt.
Maar als je in maand 1 3x zo veel kilometers gedaan hebt als in maand 3, gaat je dat wel redelijk wat kosten.

Even mezelf citeren... ik heb het even uitgeplozen :)

Wij (Cronos, dus wellicht wel handig voor meerderen) krijgen een terugbetaling op basis van een gemiddeld CREG-tarief van 3 maanden. Welke maanden dat zijn ligt vast, dus het is niet zo dat de eerste maand afvalt wanneer een nieuwe maand start.

Concreet zijn de bedragen die we nu (oktober, november, december) terugkrijgen gebaseerd op het gemiddelde van mei, juni en juli.
De terugbetaling voor januari, februari en maart 2023 is op basis van augustus, september en oktober 2022. Respectievelijk 50, 59 en 69 ct, dus voor elke kwh die je zal laden in januari, februari of maart krijg je c€59,33. Piek en dal bestaat niet in deze opzet. Eender welke kwh brengt dat bedrag op.

Mijn huidig energiecontract is er één met code 101, dus wordt mijn tarief effectief elke maand aangepast voor de komende maand (itt tot een 103 of 303). Ik kan dus bij het begin van elke maand kijken of het interessant is of niet om thuis te laden (en al dan niet enkel snachts)

Voor november is mijn conclusie: overdag thuisladen kost mij 0,7 cent/kwh, 's nachts laden brengt 9,89 cent/kwh op

tldr,

Het is een systeem van de bluts en de buil, dus als je laadgedrag steeds hetzelfde blijft zou het een nuloperatie moeten zijn. Als je er echter tijd en moeite wil insteken, kan je een aardige duit verdienen.

Terug
Bovenaan