De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Van BMW vind ik in het algemeen toch dat ze hun interieurs wat meer mogen opfrissen (bv. als ik de huidige 5-reeks vergelijk met vorige generaties) en wat rustiger maken, maar qua build quality zit het wel goed én je zit behalve bij hun EV's niet vast aan 1 tablet waarop je de meest basic functies moet bedienen. De laatste tijd is Mercedes nu ook volledig op de tablet-kar gesprongen en dat is geen goeie zaak voor veiligheid en praktisch nut.

De EQE ziet er van binnen goed uit, maar de oppervlakken die ze aanbieden, zijn imho nog erger dan zo'n vlak pianolak: ofwel zit je in namaakhout, ofwel zo'n veel te licht en blinkend materiaal.

De iX3 heeft toch ook gewoon nog knoppen voor bvb airco, die shortcuts, de idrive knop enzo.

Moet ook een nieuwe wagen bestellen via de arval config tool.
Ik doe meer dan 35k km per jaar en maandelijks enkele grote afstanden (>200km enkel).
Policy laat hybride wagens niet toe, enkel BEV of Diesel. Ik zou het liefst voor een BEV gaan aangezien VAA komende jaren voor Diesel nog zal stijgen.
Momenteel neig ik naar de id5 77kWh 150kW, de Enyaq iv60 (de 80 is buiten budget...) of de Volvo C40 Recharge plus.
Wat zou jullie voorkeur zijn, eventuele andere/betere opties in deze prijsklasse? Rijcomfort en kofferruimte is voor mij het belangrijkste.

Ben ik de enige die interieur in een wagen totaal geen prioriteit vind?

Ik wil gewoon een ergonomische bediening van het multimedia systeem (dus liefst fysieke knoppen), en een overzichtelijk dashboard - dat mogen gerust klassieke tellers zijn. In de huidige Audi is het zeker prima (heel gelikt, dat wel); maar ik heb nog altijd liever het systeem van mijn vorige BMW (pre LCI G30).

Ben ik de enige die interieur in een wagen totaal geen prioriteit vind?

Ik wil gewoon een ergonomische bediening van het multimedia systeem (dus liefst fysieke knoppen), en een overzichtelijk dashboard - dat mogen gerust klassieke tellers zijn. In de huidige Audi is het zeker prima (heel gelikt, dat wel); maar ik heb nog altijd liever het systeem van mijn vorige BMW (pre LCI G30).
Hangt van de auto af voor mij. Bij de BMW vind ik dat belangrijk omdat dat een auto is om "op uw gemak" te zitten. Dan is een mooi interieur belangrijk.
Bij de fun-auto's maakt me dat absoluut veel minder uit. Daar moet het eerder functioneel zijn omdat je eigenlijk niet naar uw interieur kijkt op die ritten.

Ik vind over het algemeen wel het interieur belangrijker dan het exterieur eigenlijk.

Binnenkort ook kiezen hier, gelet ik kleine kinderen heb moet het al een groter model zijn en valt de i4 en polestar 2 al af:

iX3, EQC, Enyaq, Q4 etron 40 platinum. Mijn gevoel zegt de iX3 hoewel dit een facelift is vind ik de EQC outdated qua laadinfrastructuur. De lijnen van de Q4 zijn dan ook weer helemaal mijn ding niet.

Voor mij:

1. Rijplezier
2. Rijcomfort (dus incl. stoelen, zitcomfort) & ergonomie
3. Deftige audio & bedieningsgemak van autosystemen (idd niet voor "fun auto's)
4. Afwerkingskwaliteit interieur
5. Esthetiek interieur
6. Esthetiek exterieur

Voor mij:

1. Rijplezier
5. Esthetiek interieur
6. Esthetiek exterieur
In grote lijnen wel akkoord, maar uw puntjes 2, 3 en 4 overlappen wel imo.
Dit is bvb kwalitatief goed, ergonomisch ook goed audiosysteem is misschien (geen idee). Maar toch is dat geen interieur waar je nu nog elke dag mee wil rondrijden he :P
mercedes-benz-s-class-coupe-interior-old-car-land-no1-2017-2-360569.jpg

Voor mij:

1. Rijplezier
5. Esthetiek interieur
6. Esthetiek exterieur
Akkoord behalve uw punt 5 en 6 zou ik omwisselen, gewoon omdat ik graag naar mooie wagens kijk. En ja ge kunt uw eigen auto niet zien tijdens het rijden maar ik zie hem hier toch vaak genoeg op de oprit staan :D

Als ik kan kiezen dan maakt het mij wel uit wat de looks zijn. Zowel intern als extern.
Het exterieur zie je maar tot je eenmaal ingestapt bent maar het interieur is nu toch ook waar je dagelijks op uit kijkt ... uren aan een stuk.
Dat is waar je in feite 'mee werkt' & gebruik van maakt. Dus ja, het speelt wel degelijk een rol.

Het is ook regelmatig een belangrijke beslissende factor.
Voor mij:

1. Rijplezier
5. Esthetiek interieur
6. Esthetiek exterieur
1, 2, 3 & 4 zijn nl. in vele gevallen geldig voor zowel BMW als Audi als Merc & evt. ook nog andere merken natuurlijk.
Sure, een BMW 5 & een Merc E zijn niet hetzelfde & rijden niet hetzelfde, maar voor beide kan je 1-4 gerust aanvinken.

In die zin is het de looks die er voornamelijk voor zorgen dat den Benz niet 'my cup of tea' is momenteel.

Van BMW vind ik in het algemeen toch dat ze hun interieurs wat meer mogen opfrissen (bv. als ik de huidige 5-reeks vergelijk met vorige generaties) en wat rustiger maken, maar qua build quality zit het wel goed én je zit behalve bij hun EV's niet vast aan 1 tablet waarop je de meest basic functies moet bedienen. De laatste tijd is Mercedes nu ook volledig op de tablet-kar gesprongen en dat is geen goeie zaak voor veiligheid en praktisch nut.

De EQE ziet er van binnen goed uit, maar de oppervlakken die ze aanbieden, zijn imho nog erger dan zo'n vlak pianolak: ofwel zit je in namaakhout, ofwel zo'n veel te licht en blinkend materiaal.
Ik vind het interieur v/d 5 reeks nochthans een van de betere interieurs die ze momenteel aanbieden. Ook al is het er eentje die maar 1j meer zal mee gaan (aja, nieuwe 5 zal zeer binnenkort wel officieel aangekondigd/geshowt worden, mogelijks zelfs nog beschikbaar tegen eind volgend jaar, who knows).

Als ik nu bv. de iX of de 3 reeks zie ... bah, liever niet. Liever zo lang mogelijk niet.
De iX is zo bv. een voorbeeld van een wagen die wss 1-4 kan aanvinken, maar volledig uit de boot valt voor item 5 & 6.

Al is "rijplezier" in ons landje veelal sterk overroepen - wat je eigenlijk nodig hebt is:

- een wagen die zoveel mogelijk oneffenheden kan wegfilteren
- een GPS systeem dat files, werkzaamheden in de mate van het mogelijke kan vermijden - dus liefst eentje met AI die je spontaan attent maakt wanneer je een gekend traject aflegt zonder gebruik te maken van je gps - maar nog niet op de markt uiteraard. Liefst ook eentje elke 2 seconden een update krijgt van nieuwe wegwerkzaamheden.
- 1000 pk en 1000 Nm koppel om vliegensvlug je voorganger te passeren, geen idee hoe die een rijbewijs heeft behaald maar goed
- een stille wagen is eveneens een noodzaak, 25% van je traject zijn wegwerkzaamheden met boorhamers en de overige 75% is gewoon, slecht wegdek. Als toetje krijg je er ook nog een massa vrachtwagens bij
- geventileerde zetels en een krachtige, gelijkmatig verdeelde klimaatcontrole - zeker met zomers met 100 dagen 25-35°C
- 26 speakers als minimum
- geen piepjes of kraakjes, nu alles is weggefilterd moet alles gewoon goed in elkaar zitten
- een 3m hoge paal met camera gemonteerd op het dak van je wagen - altijd wel één of ander gedrocht voor je waardoor je niets meer kan zien
- nachtzicht want als het regent en donker is zie je de lijnen niet meer, zie je de slecht verlichte miljoenen eilandjes, as -verschuivingen, drempels, paaltjes en bloembakken niet meer ziet - en dan schikt de overheid dat je ergens tegenaan botst.

Dus eigenlijk het omgekeerde van rijplezier, je hebt zoveel mogelijk hulpmiddelen nodig om de hel van het Belgische verkeer zoveel mogelijk te vergeten.

Ook dat gedoe met kleur van de wagen, het gros rijdt met een donkere wagen - ik heb er zelf ook ééntje en als ik om 10h00 naar de carwash ga en ik neem een foto om 17h00 dezelfde dag gelooft geen mens dat die dezelfde dag gewassen is. Je hebt dus een beige/grijs-blauwe wagen nodig.

:biglaugh:

Rijplezier is uiteindelijk geheel subjectieve ervaring. Ik had meer rijplezier in mijn 520d dan ik nu in de E-Tron heb, omdat ik liever de rij-hoogte van een berline heb vs. een SUV. En de achterwielaandrijving.

De E-Tron is een fantastische wagen maar ik zou zo terug ruilen voor m'n vorige 520d (hoewel ik het nooit leuk vond om na 1200 km te moeten tanken :D)

...

In die zin is het de looks die er voornamelijk voor zorgen dat den Benz niet 'my cup of tea' is momenteel.

Ik vind het interieur v/d 5 reeks nochthans een van de betere interieurs die ze momenteel aanbieden. Ook al is het er eentje die maar 1j meer zal mee gaan (aja, nieuwe 5 zal zeer binnenkort wel officieel aangekondigd/geshowt worden, mogelijks zelfs nog beschikbaar tegen eind volgend jaar, who knows).

Als ik nu bv. de iX of de 3 reeks zie ... bah, liever niet. Liever zo lang mogelijk niet.
De iX is zo bv. een voorbeeld van een wagen die wss 1-4 kan aanvinken, maar volledig uit de boot valt voor item 5 & 6.

Ik heb altijd dat gevoel met Mercedes, soms zie ik een wat "sportiever" ogende C of E klasse en dat ziet er niet slecht uit, maar toch niet zo mijn ding als ik dat naast Audi of BMW zet.

Misschien ben ik te negatief over het interieur van de 5, qua gebruiksgemak is dat wel uitstekend. Maar puur naar mijn gevoel zie ik zo weinig verschil met de vorige 1 à 2 generaties 5-reeksen dat het voor mij gedateerd aanvoelt. Eigenlijk zou ik niet voor "form over function" mogen gaan, zeker niet bij een interieur, maar blijkbaar speelt dat meer mee dan ik zou gedacht hebben.
Sowieso akkoord dat het er beter uit ziet dan het interieur van de 3!

Rijplezier is uiteindelijk geheel subjectieve ervaring. Ik had meer rijplezier in mijn 520d dan ik nu in de E-Tron heb, omdat ik liever de rij-hoogte van een berline heb vs. een SUV. En de achterwielaandrijving.

De E-Tron is een fantastische wagen maar ik zou zo terug ruilen voor m'n vorige 520d (hoewel ik het nooit leuk vond om na 1200 km te moeten tanken :D)
Dat klopt ook, ik wist op voorhand wel dat de iX3 geen hoogvlieger zou zijn qua rijplezier, ook al heeft hij vermogen in overschot, redelijke wegligging en snelle hernemingen etc. Rijplezier zit hem (voor mij) gewoon in heel andere dingen...

Binnenkort ook kiezen hier, gelet ik kleine kinderen heb moet het al een groter model zijn en valt de i4 en polestar 2 al af:

iX3, EQC, Enyaq, Q4 etron 40 platinum. Mijn gevoel zegt de iX3 hoewel dit een facelift is vind ik de EQC outdated qua laadinfrastructuur. De lijnen van de Q4 zijn dan ook weer helemaal mijn ding niet.

EQC ga je nietmeer kunnen bestellen vermoed ik of er moeten nog productieslots open zijn, die maken ze nog maar een dik half jaar.

Ik doe meer dan 35k km per jaar en maandelijks enkele grote afstanden (>200km enkel).
Policy laat hybride wagens niet toe, enkel BEV of Diesel. Ik zou het liefst voor een BEV gaan aangezien VAA komende jaren voor Diesel nog zal stijgen.
Momenteel neig ik naar de id5 77kWh 150kW, de Enyaq iv60 (de 80 is buiten budget...) of de Volvo C40 Recharge plus.
Wat zou jullie voorkeur zijn, eventuele andere/betere opties in deze prijsklasse? Rijcomfort en kofferruimte is voor mij het belangrijkste.
Is de id4 geen optie? Bijna zelfde bereik maar goedkoper dus meer optie budget

Heb je laadmogelijkheden op je bestemming bij die >200km enkele rit?
Weinig EV's halen +400km op een enkele batterij. Dus als je geen laadmogelijkheid hebt op je eindbestemming (en er lang genoeg blijft om genoeg juice te hebben voor thuis te geraken), kan je beter kijken naar laadsnelheden en laadcurves.

Dat gezegd zijnde, ik denk dat de id5 (of beter de id4?) de beste keuze gaat zijn. Die haalt probleemloos de +300km op enkele lading.
Op warme dagen zelfs +400km als je niet te hard rijdt.
De C40 doet een pak minder.
En qua ruimte is de id5 ook wel zeer goed.

Ik zit trouwens in dezelfde situatie als jij, waarbij ik dan (voorlopig) nog geen laadpaal heb op mijn bestemmingen. En ipv een diesel (die ik niet wou wegens VAA) keek ik enkel naar EV's.
Hybrides zou mij véél te veel tankstation bezoekjes opleveren. Met een EV kan ik tenminste op mijn gemak thuis laden en elke dag met een volle 'tank' vertrekken als ik die dag eens ver moet rijden.

Terug
Bovenaan