De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Periode van april/mei was via Stroohm (CREG) een terugbetaling van 42.8ct bij ons. Twee maandjes van kunnen profiteren toen ik nog een uitloper van een contract had met daltarizf aan 21ct… nu is het quasi status quo (denk ik, ik ken mijn huidig tarief niet 🤐)
Ik heb eens navraag gedaan…

Ik betaal in mijn nieuw tarief dus €0,31/kwh., dus nog steeds “laag” maar niet extreem, en lager den de CREG.

Maar toen ik doorvroeg in de Engie chat wist die persoon mij te vertellen dat ik all-in ongever €1/kwh betaal. 😱😱🤯

Ik steek maw €0.6 toe per kwh dat ik thuis laad. Zou dat kunnen of is dat compleet onrealistisch?

De transparantie van die contracten kan toch ook wat beter…

1€/kwh zal wat te hoog zijn, maar je mag wel 15 tot 20 cent per kwh bovenop de geafficheerde energiekost rekenen door de bijdragen, transportkosten, belastingen en andere vergoedingen.

Exclusief de vaste kosten dat je altijd zult moeten betalen of je de auto nu wel of niet thuis laadt.

Ik betaal in mijn nieuw tarief dus €0,31/kwh., dus nog steeds “laag” maar niet extreem, en lager den de CREG.

Maar toen ik doorvroeg in de Engie chat wist die persoon mij te vertellen dat ik all-in ongever €1/kwh betaal. 😱😱🤯

Ik steek maw €0.6 toe per kwh dat ik thuis laad. Zou dat kunnen of is dat compleet onrealistisch?

Zogezegd €1/kWh omdat de vaste kosten hard doortellen met een terugdraaiende teller waarschijnlijk dan, want anders zie ik niet hoe je ooit aan €1 geraakt... als ik ga kijken op onze tariefkaart denk ik dat we met alle kosten samen ergens rond de €0.5/kWh zitten (iets minder denk ik maar ik ben te lui om tot in de detail te rekenen).

Bij terugdraaiende tellers, als u PV installatie u verbruik bijna covered, is dat je wel met vaste kosten blijft zitten en prosumententax en dat die dan vermoedelijk verdeeld worden over het zeer beperkte verbruik dat je over houdt na het terugdraaien van de teller. Enfin, ik weet niet of dat de reden is dat de kWh cost zo gigantisch is maar dat lijkt mij de meest logische verklaring.

Dit is bv de tariefkaart van Zon & Wind Flex van Eneco: het is een beetje zoeken in de tabellen maar eens je weet naar welke kosten je moet kijken is het wel ok kwa transparantie toch? https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BC_032_012207_NL_ENECO_POWER_FLEX.pdf

De tariefkaart is vrij transparant hoor.
Je hebt uw prijs per kWh, en dan nog een hele hoop extra kosten die per kWh zijn of per maand of jaar.
Je moet rekenen dat op uw zuivere prijs per kWh je nog een dikke 75% extra moet rekenen om de totale prijs per kWh te hebben. Dus ja als uw zuivere kWh 34cent is dan moet je rekenen dat all-in je rond de 60cent zal zitten.

Ik denk dat een i4 zelfs al moeilijk gaat zijn.
Ik ken uw budget natuurlijk niet om daar effectief een uitspraak over te doen.

Heb vorige week nog met een senior account manager gesproken en binnen de IT zijn de budgetten toch echt wel buiten proportie hoor.
Die man had nu een polestar 2. Man van 49 in de top van wat er mogelijk was, volgende stap was gewoon chief officer worden.

Trouwens ook serieus verschoten van de kwaliteit van zo een polestar. Stonden 50k km op en de zetels waren nog net niet gescheurd, stond echt al bomvol met krassen binnenin dat ik echt bijna met tranen in mijn ogen daar stond. Reed wel zeer aangenaam, dat dan weer wel.
We zullen zien eh, hoe het evolueert.

'k Heb het hier eerder al eens uitgeschreven, maar als het den toer op gaat dat ik pakweg ineens een Polootje moet gaan rijden ... dan zie ik me eerder m'n huidige wagen over nemen & 't gevecht aan gaan over hoeveel mij dat bruto zou moeten opleveren.

But who knows ... kan even goed zijn dat ik tegen dan zoiets heb van 'ik doe nu al jaren nog nauwelijks kilometers ... whatever ... die 5 is de kost niet waard'.
Da's nog een goei 5 jaar eh ... kan veel veranderen op 5j.

ALS ik die zou over nemen zie ik dat dan wel als een wagen dat ik mss 100 jaar mee kan bollen ... opnieuw de zelfde reden, nl. het lage aantal kilometers dat ik nu doe. :thinking:

Awel, moest ik plots 1-2 klasses lager moeten..het zou ne moeilijke zijn. Een eigen wagen in ruil voor meer bruto zou wat overkill zijn. Ik doe namelijk 200km woon-werk per dag. Maar ik werk graag waar ik nu zit.. maar ik zou dan vragen om "zelfstandige" te worden zodat ik dan mijn eigen pakket kan samenstellen. + Op die manier kan ik ook bij andere bedrijven werken en wss meer te cashen dan nu in loondienst

Awel, moest ik plots 1-2 klasses lager moeten..het zou ne moeilijke zijn. Een eigen wagen in ruil voor meer bruto zou wat overkill zijn. Ik doe namelijk 200km woon-werk per dag. Maar ik werk graag waar ik nu zit.. maar ik zou dan vragen om "zelfstandige" te worden zodat ik dan mijn eigen pakket kan samenstellen. + Op die manier kan ik ook bij andere bedrijven werken en wss meer te cashen dan nu in loondienst
Goh ... ik weet al langer dan vandaag dat ik in principe meer zou [kunnen] over houden als ik zelfstandig zou worden.
Maar tot op heden heb ik het nog steeds niet gedaan. 'k Zoek het ook niet noodzakelijk te doen.

Op zich zit ik niet slecht momenteel wete. 'k Werk er ook ondertussen al bijna 13 jaar & zie dat nog niet direct veranderen.
Sure, ik heb hier al lonen zien passeren in 't brutolonen topic die een stuk hoger liggen, but still ... 't omgekeerde is ook waar.

Verder ...
'k Weet niet of ze er bij ons echt zouden in mee gaan ... heel het 'ik blijf hier fulltime as usual, maar als freelancer' verhaal.
Wie weet welke day rate ge zou kunnen vragen (& als het niet beter uit komt dan nu heeft het geen zin eh) + het zou de WG wss nog steeds kostelijker uit vallen dan op de payroll te staan, dus wie weet hoe lang het zou duren tot ge vervangen wordt dan.

Tush begint heel het gedoe waarom ik feitelijk geen goesting heb om freelance te gaan ... zijnde het sales gebeuren of de tijdelijke opdrachten lord knows where die binnen komen via [LinkedIn/Headhunters algemeen/Whatever channel].

Ergens is het ook een gemak eh ... de loondienst. Voordelen/Nadelen wete wel.

Das verbazend snel gegaan, vanaf dat je de foto’s had dan toch. :ROFLMAO:

Morgen oppikken, kan je meteen de airco testen
Ik zie dat het hier buiten nog steeds 34,6 graden is, dus ik ben zeker content dat ik nu van thuis uit werk i.p.v. op kantoor.
Op kantoor weigeren ze halsstarrig om een AC te voorzien ... hier zit ik nu toch al heel de dag veel comfortabeler want ik heb dat wél voorzien (dat eerste jaar van corona was een ramp, dus wist wel waarom ik de investering zou doen 😈).

Zal morgen niet anders zijn. Screens dicht & AC aan.

Ben eens aan het kijken wat er na de index en verhoging van max bruto mogelijk is, maar blijft zeer duur bij ons denk ik voor een firmawagen.

Ik zit nog in een lage categorie en gaat dan al snel over maandelijks brutobedrag van rond de 480. Als ik kijk om de grootst mogelijke auto te nemen die ik kan is het een Skoda Karoq. En die heeft al maandelijks bruto van 480 en VAA van 222 :s

Volgens een berekeningsfiche die ik vond zou het me +-4000€ in minder nettoloon kosten per jaar voor die wagen. Lijkt me veel?

Ook moeilijk te vergelijken hier als iedereen dikke karren heeft

Krijg nog hoop dat ik voor November een laadpaal ga hebben :p
Welk merk? Ik heb een Easee staan die op een maandje geleverd is. Ze hadden eerst 3 maand ingeschat.
Daarvoor deden ze bij ons Alfen, maar daar zijn de levertijden momenteel 6 maand dacht ik.

Besteld in april… verwacht in Q1 van 2023
Zal dus uiterlijk mei 2023 worden 😄😅

Ben eens aan het kijken wat er na de index en verhoging van max bruto mogelijk is, maar blijft zeer duur bij ons denk ik voor een firmawagen.

Ik zit nog in een lage categorie en gaat dan al snel over maandelijks brutobedrag van rond de 480. Als ik kijk om de grootst mogelijke auto te nemen die ik kan is het een Skoda Karoq. En die heeft al maandelijks bruto van 480 en VAA van 222 :S

Volgens een berekeningsfiche die ik vond zou het me +-4000€ in minder nettoloon kosten per jaar voor die wagen. Lijkt me veel?

Jij levert loon in om die wagen te bekostigen, dan is het normaal dat dit netto meer kost. Maar toch zal dit nog steeds voordeliger zijn dan zelf eentje aanschaffen.

Momenteel is het voor iedereen duur, bij ons gaan dit jaar de budgetten opgetrokken worden.

Ik zit nog in een lage categorie en gaat dan al snel over maandelijks brutobedrag van rond de 480. Als ik kijk om de grootst mogelijke auto te nemen die ik kan is het een Skoda Karoq. En die heeft al maandelijks bruto van 480 en VAA van 222 :s

Mijn auto kost netto ook:
- 1300 euro aan VAA.
- 3900 euro loon (als ik leasebudget van 700 euro zou laten uitbetalen ipv wagen nemen)
- 600 euro verplaatsingsvergoeding

Dat is ook 5800 euro per jaar dat ik netto minder heb.

Echter verzekering is al 1300 euro per jaar, brandstof is 2000 euro. Schiet er nog maar 2500 over voor afschrijving en onderhoud/banden.
Denk dat het nog steeds een goede deal is, aangezien je geen risico hebt en er geen eigen kapitaal in hebt zitten...

Welk merk? Ik heb een Easee staan die op een maandje geleverd is. Ze hadden eerst 3 maand ingeschat.
Daarvoor deden ze bij ons Alfen, maar daar zijn de levertijden momenteel 6 maand dacht ik.

Bij ons is het een Alfen pro, maar mijn werkgever verzekert dat de levering van de hardware geen probleem is aangezien deze reeds lang gereserveerd zijn. We shall see.

Ik heb teveel tijd nog vooraleer ik moet beslissen wat ik ga doen en ik begin weer te twijfelen 🙂

A6 diesel: financiele renting gepakt op 4 jaar, die loopt af in maart, kost me nog 8K om die over te kopen op de zaak, en is daarna in principe heel goedkoop (kan nog jaren mee, gaat dan +- 105K km hebben). VAA steekt wat tegen, maar valt op zich nog wel mee en is minder dan een nieuwe wagen kopen en afschrijven + VAA voor die nieuwe.

Plan was om dit jaar nog een nieuwe plug-in te bestellen om 100% aftrekbaarheid te houden voor de hele looptijd en ergens tot in 2030ish vrij te zijn van laadstress en range anxiety. Ook plaatsen van een laadpaal bij onze privéwoning plaatst me voor een aantal vragen, want de tellerkast is bvb niet heel ideaal geplaatst tov waar de paal moet komen.

Maar met alles wat te doen is rond fossiele brandstoffen (en bijhorende prijzen en onzekerheid) voel ik dat het precies toch slimmer is om dat niet te doen en te wachten op een deftige full electric die me aanstaat.

Ik zou dan bvb. wachten op de A6 E-tron Avant die ergens eerste helft 2024 bestelbaar zou worden en dat dan doen. Zelfs indien ik tot eind 2025 moet wachten vooraleer ik die heb, dan is dat nog geen probleem. De A6 zou het gemakkelijk moeten trekken tot dan (is dan 6.5 jaar oud) en dan heb ik ook 2.5 jaar enorm goedkoop gereden zonder maandelijkse autobetalingen...

🤔🤔🤔

Terug
Bovenaan