De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Jij levert loon in om die wagen te bekostigen, dan is het normaal dat dit netto meer kost. Maar toch zal dit nog steeds voordeliger zijn dan zelf eentje aanschaffen.

Momenteel is het voor iedereen duur, bij ons gaan dit jaar de budgetten opgetrokken worden.
Mijn auto kost netto ook:
- 1300 euro aan VAA.
- 3900 euro loon (als ik leasebudget van 700 euro zou laten uitbetalen ipv wagen nemen)
- 600 euro verplaatsingsvergoeding

Dat is ook 5800 euro per jaar dat ik netto minder heb.

Echter verzekering is al 1300 euro per jaar, brandstof is 2000 euro. Schiet er nog maar 2500 over voor afschrijving en onderhoud/banden.
Denk dat het nog steeds een goede deal is, aangezien je geen risico hebt en er geen eigen kapitaal in hebt zitten...

Ik zit momenteel met een eigen wagen van 4j oud die intussen afbetaald is. Als ik even snel bereken kom ik zonder gekke onverwachte kosten aan een 250-300 per maand (verzekering, benzine en jaarlijks onderhoud)

Nu gezien de huidige 2e hands markt situatie kan ik voor een wagen van 4j oud nog 50% (12k) terugkrijgen van wat ik betaald heb nieuw. Met 50k kilometers geen super slechte deal. Zeker ook omdat het een CNG wagen is, niet zo populair meer.

Bij ons werken ze met de keuze tussen 3-4-5 jaar voor de lease. Maar voor dezelfde Skoda Karoq op 3 jaar ligt de maandelijkse lease nog eens 50€ hoger. Dus ik moet al meteen op 5 jaar kijken.

Aan de andere kant zit ik dan wel 5 jaar safe, terwijl mijn huidge wagen dan al 9 jaar is, of het al niet gehaald heeft...
Ook de grote onbekende wat de overheid zal doen met de bedrijfswagencultuur de komende jaren...

Momenteel zou het voor mij persoonlijk dus een pak duurder uitkomen per maand, maar dan zit ik wel safe voor 5 jaar direct.

En veel keuze voor dikke karren zijn er niet, dus ik moet gewoon op zoek naar de grootst mogelijke wagen voor een gezin van 4, binnen mijn beperkt budget :D

Ik heb teveel tijd nog vooraleer ik moet beslissen wat ik ga doen en ik begin weer te twijfelen 🙂

A6 diesel: financiele renting gepakt op 4 jaar, die loopt af in maart, kost me nog 8K om die over te kopen op de zaak, en is daarna in principe heel goedkoop (kan nog jaren mee, gaat dan +- 105K km hebben). VAA steekt wat tegen, maar valt op zich nog wel mee en is minder dan een nieuwe wagen kopen en afschrijven + VAA voor die nieuwe.

Plan was om dit jaar nog een nieuwe plug-in te bestellen om 100% aftrekbaarheid te houden voor de hele looptijd en ergens tot in 2030ish vrij te zijn van laadstress en range anxiety. Ook plaatsen van een laadpaal bij onze privéwoning plaatst me voor een aantal vragen, want de tellerkast is bvb niet heel ideaal geplaatst tov waar de paal moet komen.

Maar met alles wat te doen is rond fossiele brandstoffen (en bijhorende prijzen en onzekerheid) voel ik dat het precies toch slimmer is om dat niet te doen en te wachten op een deftige full electric die me aanstaat.

Ik zou dan bvb. wachten op de A6 E-tron Avant die ergens eerste helft 2024 bestelbaar zou worden en dat dan doen. Zelfs indien ik tot eind 2025 moet wachten vooraleer ik die heb, dan is dat nog geen probleem. De A6 zou het gemakkelijk moeten trekken tot dan (is dan 6.5 jaar oud) en dan heb ik ook 2.5 jaar enorm goedkoop gereden zonder maandelijkse autobetalingen...

🤔🤔🤔
2023 komt de i5 al. Nu nog afwachten of er een Touring voor komt of niet :p

Ik zit momenteel met een eigen wagen van 4j oud die intussen afbetaald is. Als ik even snel bereken kom ik zonder gekke onverwachte kosten aan een 250-300 per maand (verzekering, benzine en jaarlijks onderhoud)

Nu gezien de huidige 2e hands markt situatie kan ik voor een wagen van 4j oud nog 50% (12k) terugkrijgen van wat ik betaald heb nieuw. Met 50k kilometers geen super slechte deal. Zeker ook omdat het een CNG wagen is, niet zo populair meer.

Bij ons werken ze met de keuze tussen 3-4-5 jaar voor de lease. Maar voor dezelfde Skoda Karoq op 3 jaar ligt de maandelijkse lease nog eens 50€ hoger. Dus ik moet al meteen op 5 jaar kijken.

Aan de andere kant zit ik dan wel 5 jaar safe, terwijl mijn huidge wagen dan al 9 jaar is, of het al niet gehaald heeft...
Ook de grote onbekende wat de overheid zal doen met de bedrijfswagencultuur de komende jaren...

Momenteel zou het voor mij persoonlijk dus een pak duurder uitkomen per maand, maar dan zit ik wel safe voor 5 jaar direct.

En veel keuze voor dikke karren zijn er niet, dus ik moet gewoon op zoek naar de grootst mogelijke wagen voor een gezin van 4, binnen mijn beperkt budget :D
Awel ja, los rond de 3500 euro per jaar en het economische risico is volledig voor jou. Eventjes een turbo die een mankement vertoont en je zit met een dikke onverwachte kost. Banden vervangen, onderhoud dat elk jaar een leuke verrassing kan meebrengen, ... Zelfs al had ik niet gewoon een autobudget zou ik het overwegen om een cafetariawagen te nemen.

2023 komt de i5 al. Nu nog afwachten of er een Touring voor komt of niet :p

Of die dan, ja. Ik wil absoluut een break dus daar hangt het dan wel wat van af.
Wordt waarschijnlijk wel een "blinde" bestelling aangezien ik vermoed dat er wel wat tijd gaat zitten tussen wanneer die bestelbaar gaan zijn, en wanneer er ook effectief testritten mogelijk gaan zijn.

Enfin. Nog een paar maand om te beslissen. Eerst op reis gaan en bezinnen :)

Ik zit aan net geen 500 euro netto per maand als je alles telt, maar dat is wel een nieuwe wagen van 78k, grootste voordeel is geen stress.
Ben nu niet iemand die vaak iets met de auto voor heeft, maar je weet nooit...

Ik zit aan net geen 500 euro netto per maand als je alles telt, maar dat is wel een nieuwe wagen van 78k, grootste voordeel is geen stress.
Ben nu niet iemand die vaak iets met de auto voor heeft, maar je weet nooit...
Welja, voor zo'n wagen vind ik een bedrag van rond de 500 aanvaardbaar. Maar de Skoda waar ik over spreek kost catalogus rond de 27, en bij ons zit die dan ook al in een categorie van 475-500 (afhankelijk van de opties)

Welja, voor zo'n wagen vind ik een bedrag van rond de 500 aanvaardbaar. Maar de Skoda waar ik over spreek kost catalogus rond de 27, en bij ons zit die dan ook al in een categorie van 475-500 (afhankelijk van de opties)
Als je al een wagen hebt & die is 'afbetaald' + je ziet uzelf er gerust mee blijven rijden voor de nabije toekomst ... is een bedrijfswagen in het systeem waar jij over spreekt (nl. letterlijk uw huidig bruto inleveren voor een wagen) niet noodzakelijk een kwestie van 'voordeliger'.
Blijven bollen met iets wat je al hebt zal in eerste instantie goedkoper uit komen.

Meestal is een wagen gewoon onderdeel van een aangeboden 'standaard' pakket en heb je weinig keuze (of is het omgekeerd, standaard zit er een wagen in, maar als je die niet aanvaard krijg je niet echt een equivalent bruto loon extra, dus heb je meestal liever de wagen).

Als je écht wil gaan rekenen, moet je in principe wel beginnen met de herverkoopwaarde uit te stippelen v/d huidige wagen & te spreiden over de tijd voor de bedrijfswagen. Want uw wagen is natuurlijk nog geld waard als je die weg doet.

Voordeel bedrijfswagen
Zoals eerder al aangehaald is het risico op 'issues' privé dan wel voor jezelf, wat bij een bedrijfswagen niet zo is.
De tankkaart, als je toch wel wat kilometers doet, is ook niet te onderschatten, zeker in 't huidig klimaat.
De bedrijfswagen zal ook een splinternieuwe zijn, wat u al dan niet interesseert.
't Gemak ... geen gedoe met verzekeringen, wegentaksen, etc. Is allemaal voor de WG.
Sowieso omnium, wat mss al niet meer 't geval zal zijn voor uw 4j oude wagen.

Nadeel
De bedrijfswagen is natuurlijk gelinkt aan je werkgever, dus als je om d'een of d'ander reden vertrekt ... verdwijnt de wagen mee natuurlijk.
Als je huidige wagen pakweg een A4 is, zijnde een hogere klasse dan wat je nu kan krijgen via 't bedrijf, kan het ook gewoon leuker zijn om met de huidige wagen te blijven rijden i.p.v. één of meerdere klassen te zakken.
Indien je geen PHEV/EV kan krijgen is het pijnlijk in de belastingen (VAA).

So yeah ... de mensen die ik ken heb ik altijd hun 'huidige' wagen weten 'uit rijden' en eens ze er vanaf wilden zijn ze in dit systeem gestapt i.p.v. een privé wagen te kopen.

Als je al een wagen hebt & die is 'afbetaald' + je ziet uzelf er gerust mee blijven rijden voor de nabije toekomst ... is een bedrijfswagen in het systeem waar jij over spreekt (nl. letterlijk uw huidig bruto inleveren voor een wagen) niet noodzakelijk een kwestie van 'voordeliger'.
Blijven bollen met iets wat je al hebt zal in eerste instantie goedkoper uit komen.

Meestal is een wagen gewoon onderdeel van een aangeboden 'standaard' pakket en heb je weinig keuze (of is het omgekeerd, standaard zit er een wagen in, maar als je die niet aanvaard krijg je niet echt een equivalent bruto loon extra, dus heb je meestal liever de wagen).

Als je écht wil gaan rekenen, moet je in principe wel beginnen met de herverkoopwaarde uit te stippelen v/d huidige wagen & te spreiden over de tijd voor de bedrijfswagen. Want uw wagen is natuurlijk nog geld waard als je die weg doet.

Voordeel bedrijfswagen
Zoals eerder al aangehaald is het risico op 'issues' privé dan wel voor jezelf, wat bij een bedrijfswagen niet zo is.
De tankkaart, als je toch wel wat kilometers doet, is ook niet te onderschatten, zeker in 't huidig klimaat.
De bedrijfswagen zal ook een splinternieuwe zijn, wat u al dan niet interesseert.
't Gemak ... geen gedoe met verzekeringen, wegentaksen, etc. Is allemaal voor de WG.
Sowieso omnium, wat mss al niet meer 't geval zal zijn voor uw 4j oude wagen.

Nadeel
De bedrijfswagen is natuurlijk gelinkt aan je werkgever, dus als je om d'een of d'ander reden vertrekt ... verdwijnt de wagen mee natuurlijk.
Als je huidige wagen pakweg een A4 is, zijnde een hogere klasse dan wat je nu kan krijgen via 't bedrijf, kan het ook gewoon leuker zijn om met de huidige wagen te blijven rijden i.p.v. één of meerdere klassen te zakken.
Indien je geen PHEV/EV kan krijgen is het pijnlijk in de belastingen (VAA).

So yeah ... de mensen die ik ken heb ik altijd hun 'huidige' wagen weten 'uit rijden' en eens ze er vanaf wilden zijn ze in dit systeem gestapt i.p.v. een privé wagen te kopen.

In de catalogus zitten zo goed als geen hybride's of EV's. Of toch niet zichtbaar voor mij :D
Enkel een Toyota Corolla E-ctv is mogelijk voor zover ik kan zien. Dan idd wel maar de helft VAA

Huidige wagen is een seat leon break dus qua model en ruimte wel redelijk gelijk

Tankkaart is ook weer een speciaal gevalleke, wij krijgen daar een bedrag op dat overeen komt met 30% van de vergoeding die je voor woon/werk verkeer krijgt. En je kan (niet verplicht) er jaarlijks je bonus deels/volledig op zetten. Enkel daarmee heb je eigenlijk voldoende voor het jaar

Let wel dat diesel/benzine VAA snel zal stijgen in de komende jaren. Een PHEV is daar beter tegen bestand.
Als je bonus bruto naar de tankkaart gaat is dat wel een betere deal ipv 60% afgeven aan de overheid...

geen idee. bij Cronos is dat het hoogste.

Uitsluitend voor managing directors, dus vandaag zou ik geen iX3 meer kunnen bestellen. Spreek mij gerust tegen @eniac
Ik spreek je tegen. :)

Mijn collega en ik zitten allebei in categorie 3 en hebben een iX3 besteld. De indicatieve lijst is opgesteld in de veronderstelling dat je een laadpaal meeneemt in de leaseprijs, daardoor zit de iX3 net in categorie 4.

Mijn collega had echter geen laadpaal nodig en ik heb de mijne gekocht via ons flex income plan.

Ik spreek je tegen. :)

Mijn collega en ik zitten allebei in categorie 3 en hebben een iX3 besteld. De indicatieve lijst is opgesteld in de veronderstelling dat je een laadpaal meeneemt in de leaseprijs, daardoor zit de iX3 net in categorie 4.

Mijn collega had echter geen laadpaal nodig en ik heb de mijne gekocht via ons flex income plan.
Ok… dat kan idd zijn.

Ik heb die van mij nog incl. paal kunnen nemen met cat 3, dus het is wel een beetje duurder geworden.

Is inderdaad een optie. Maar dan nog heb je de hoogste budget upgrade gekregen binnen cat 3, dan kan het idd net :)

Laten we zeggen dat mijn luidruchtige XC60 nu wel helemaal vergeten is 😍

i-tcVXVhZ-X2.jpg

Wagen heeft minder dan 5k km op de teller en ruikt nog naar nieuw.. echt mega chance gehad.

Ik mag binnenkort ook een nieuwe wagen kiezen, en zou voor een phev kunnen gaan. ik zou echter de laadpaal zelf moeten bekostigen...
Ik heb even gekeken, en klopt het dat je eigen bijdrage (hier zo'n 50€ pm) wordt afgetrokken van de VAA? indien dat het geval is, is dat wel redelijk voordelig te noemen

Laten we zeggen dat mijn luidruchtige XC60 nu wel helemaal vergeten is 😍

i-tcVXVhZ-X2.jpg

Wagen heeft minder dan 5k km op de teller en ruikt nog naar nieuw.. echt mega chance gehad.
You get what you deserve! Mijn volgende zal ook een full EV zijn, maar niet voordat ik de huidige PHEV volledig opgereden heb!

Ik heb voor exact dezelfde situatie gestaan.
Rekening houden dat je VAA krijgt, moet inleveren op je bruto en eigenlijk amper iets krijgt van tankvergoeding..
Kan je niet eens praten met je werkgever ?

Ik heb trouwens 'gewoon' veranderd van werk waardoor ik een wagen + onbeperkte tankkaart er bovenop kreeg.

Ik heb voor exact dezelfde situatie gestaan.
Rekening houden dat je VAA krijgt, moet inleveren op je bruto en eigenlijk amper iets krijgt van tankvergoeding..
Kan je niet eens praten met je werkgever ?

Ik heb trouwens 'gewoon' veranderd van werk waardoor ik een wagen + onbeperkte tankkaart er bovenop kreeg.
nee deze policy bestaat al jaren, en geld voor honderden white collars hier.

Op zich heb ik elk jaar al een bonus van (bruto) 1500 of meer. Dus ik kan daar wel een deel in mijn tankkaart steken om voldoende te hebben voor een jaar.

Van werk veranderen is een optie, maar vind maar eens iets anders op 15 min van huis, met gemiddeld 35 dagen verlof zelf te plannen per jaar :D

Intussen aan het wachten op een (hopelijk positief) antwoord van Leaseplan in verband met Toyota offerte (Toyota Corolla Touring 1.8 Hybrid Dynamic E-cvt) of die binnen budget ligt met extra businesspack & trekhaak als optie. Wil graag privé 3 of 4 fietsen kunnen vervoeren en dat zie ik niet meteen gebeuren op het dak...

+ dan kan ik mijn dakkoffer niet gebruiken :p

Terug
Bovenaan