Genoeg context om te weten waar je ballpark gaat landen in het geval van vermogen. In het geval van het koppel weet je 0,0.
En ik weet _wel_ wat je bedoelt, maar ik ben het er gewoon niet mee eens. 0-100 tijd wordt niet bepaald door je koppel, maar door hoeveel koppel je wanneer over welke range kan leveren aka koppel ifv toeren aka vermogen.
Zo simpel is het toch gewoon. Je zegt dat ook zelf, door te beginnen over curves etc.
Natuurlijk zijn we het daarover eens. Dat heb ik ook nooit ontkend

Maar de context waarin jij het wilt schetsen klopt niet. Net daarom dat ik steeds terugval naar die EV met direct-drive. Geen poespas van overbrenging gewoon maximaal koppel vanaf 0rpm en ook maximale versnelling vanaf het begin.
Nee?
Allez, nog eens een extremum opzoeken:
Gelijkaardig gewicht. Een magere 208Nm max koppel vs 320Nm. 240PK vs 150PK.
Wint de Golf het in de sprint naar 100 omdat hij dik 50% hoger piekkoppel heeft? Nee.
Waarom wint de Civic het dan? Omdat koppel alleen niets zegt - omdat je het koppel altijd samen met de toerentallen waarop het geleverd wordt moet bekijken, en je dan pas iets kan zeggen. En dat is samen vermogen...
Dat is dus ook hetgeen ik eerder al zei, gelijkaardige motoren kan je vergelijken. Jij neemt een turbodiesel en een atmosferisch hoogtoerig blok.
Ten eerste heeft die S2000 al een heel andere overbrengverhouding dan de golf. De S2000 zijn 1ste versnelling is heel kort en klein, waardoor je heel snel moet opschakelen omdat hij in het begin van zijn toeren weinig koppel zal maken, dit compenseer je door een kleine overbrenging en dus een vermeerdering van het motorkoppel om de wagen in gang te krijgen.
Ik weet dat heel goed want hier heeft een MR2 en een MX-5 op de oprit gestaan, en die zijn heel vergelijkbaar.
Maar je moet ook eens kijken hoeveel toeren de wagen doet bij 130km/h, dat is 3600 tegenover 2400 voor de golf. Ook verklapt een deel van het verhaal.
Ja nee, het is dat koppel dat je x aantal keer per seconde/minuut op je as zet dat daarvoor zorgt.
Ja nee nu beschrijf je de energie die nodig is

Hoeveel joule per seconde die actie vergt. Als jij rijdt aan een bepaalde snelheid dan zal uw motor aan een bepaald vermogen opnemen omdat hij aan een bepaald toerental draait en om dat toerental vast te houden hij daar een bepaald koppel voor moet leveren. Uw cillinders zullen dus constant naar boven en beneden bewegen, er zal constant mengsel ontploffen die een kracht uitoefenen via de drijfstang op de krukas.
Als je gas geeft wat doe je dan? Je spuit meer brandstof in, hierdoor zal het ontploffend mengsel krachtiger worden en de cillinder dus met een grotere kracht naar beneden duwen.
Hierdoor zal de motor dus willen versnellen, hij doet dit onder invloed van die kracht op de krukas die de drijfstang zal leveren.
De maat van die kracht op die krukas zal dus bepalen hoeveel kracht er op de motoras zal komen, en als die kracht constant blijft dan zal er opnieuw een evenwicht gevonden worden tussen de wrijvingskracht en de kracht die de motor op zijn as levert, waarna het toerental dus ook constant zal blijven. Die initiële versnelling tot het nieuwe evenwichtspunt zal energie vergen en er zal vermogen aan te pas komen, nogal wiedes. Maar het in de eerste plaats wel die kracht van die drijfstang op de krukas die een versnelling van de krukas zal willen doen gebeuren.
Omgedraaid als jij stopt met gas geven en in een 330e gaat de koppeling tussen ICE en elektromotor open hoeveel vermogen levert de ICE dan? Uiteraard geen want er zijn geen ontploffingen en geen kracht op de krukas.