De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Bij beide heb je gewoon niet voldoende context hoor.

Genoeg context om te weten waar je ballpark gaat landen in het geval van vermogen. In het geval van het koppel weet je 0,0.

En ik weet _wel_ wat je bedoelt, maar ik ben het er gewoon niet mee eens. 0-100 tijd wordt niet bepaald door je koppel, maar door hoeveel koppel je wanneer over welke range kan leveren aka koppel ifv toeren aka vermogen.
Zo simpel is het toch gewoon. Je zegt dat ook zelf, door te beginnen over curves etc.

Een wagen met dus meer piekvermogen zal logischerwijs ook meer koppel leveren.

Nee?

Allez, nog eens een extremum opzoeken:

Gelijkaardig gewicht. Een magere 208Nm max koppel vs 320Nm. 240PK vs 150PK.

Wint de Golf het in de sprint naar 100 omdat hij dik 50% hoger piekkoppel heeft? Nee.
Waarom wint de Civic het dan? Omdat koppel alleen niets zegt - omdat je het koppel altijd samen met de toerentallen waarop het geleverd wordt moet bekijken, en je dan pas iets kan zeggen. En dat is samen vermogen...

Natuurlijk is de resultante dat meer koppel bij hetzelfde toerental meer vermogen is. Gewoon volledig logisch ook. Maar het is niet dat vermogen dat zorgt voor de versnelling, het is dat koppel.

Ja nee, het is dat koppel dat je x aantal keer per seconde/minuut op je as zet dat daarvoor zorgt.

Genoeg context om te weten waar je ballpark gaat landen in het geval van vermogen. In het geval van het koppel weet je 0,0.

En ik weet _wel_ wat je bedoelt, maar ik ben het er gewoon niet mee eens. 0-100 tijd wordt niet bepaald door je koppel, maar door hoeveel koppel je wanneer over welke range kan leveren aka koppel ifv toeren aka vermogen.
Zo simpel is het toch gewoon. Je zegt dat ook zelf, door te beginnen over curves etc.
Natuurlijk zijn we het daarover eens. Dat heb ik ook nooit ontkend :P
Maar de context waarin jij het wilt schetsen klopt niet. Net daarom dat ik steeds terugval naar die EV met direct-drive. Geen poespas van overbrenging gewoon maximaal koppel vanaf 0rpm en ook maximale versnelling vanaf het begin.

Nee?

Allez, nog eens een extremum opzoeken:

Gelijkaardig gewicht. Een magere 208Nm max koppel vs 320Nm. 240PK vs 150PK.

Wint de Golf het in de sprint naar 100 omdat hij dik 50% hoger piekkoppel heeft? Nee.
Waarom wint de Civic het dan? Omdat koppel alleen niets zegt - omdat je het koppel altijd samen met de toerentallen waarop het geleverd wordt moet bekijken, en je dan pas iets kan zeggen. En dat is samen vermogen...

Dat is dus ook hetgeen ik eerder al zei, gelijkaardige motoren kan je vergelijken. Jij neemt een turbodiesel en een atmosferisch hoogtoerig blok.
Ten eerste heeft die S2000 al een heel andere overbrengverhouding dan de golf. De S2000 zijn 1ste versnelling is heel kort en klein, waardoor je heel snel moet opschakelen omdat hij in het begin van zijn toeren weinig koppel zal maken, dit compenseer je door een kleine overbrenging en dus een vermeerdering van het motorkoppel om de wagen in gang te krijgen.
Ik weet dat heel goed want hier heeft een MR2 en een MX-5 op de oprit gestaan, en die zijn heel vergelijkbaar. :P

Maar je moet ook eens kijken hoeveel toeren de wagen doet bij 130km/h, dat is 3600 tegenover 2400 voor de golf. Ook verklapt een deel van het verhaal.

Ja nee, het is dat koppel dat je x aantal keer per seconde/minuut op je as zet dat daarvoor zorgt.
Ja nee nu beschrijf je de energie die nodig is :P
Hoeveel joule per seconde die actie vergt. Als jij rijdt aan een bepaalde snelheid dan zal uw motor aan een bepaald vermogen opnemen omdat hij aan een bepaald toerental draait en om dat toerental vast te houden hij daar een bepaald koppel voor moet leveren. Uw cillinders zullen dus constant naar boven en beneden bewegen, er zal constant mengsel ontploffen die een kracht uitoefenen via de drijfstang op de krukas.
Als je gas geeft wat doe je dan? Je spuit meer brandstof in, hierdoor zal het ontploffend mengsel krachtiger worden en de cillinder dus met een grotere kracht naar beneden duwen.
Hierdoor zal de motor dus willen versnellen, hij doet dit onder invloed van die kracht op de krukas die de drijfstang zal leveren.
De maat van die kracht op die krukas zal dus bepalen hoeveel kracht er op de motoras zal komen, en als die kracht constant blijft dan zal er opnieuw een evenwicht gevonden worden tussen de wrijvingskracht en de kracht die de motor op zijn as levert, waarna het toerental dus ook constant zal blijven. Die initiële versnelling tot het nieuwe evenwichtspunt zal energie vergen en er zal vermogen aan te pas komen, nogal wiedes. Maar het in de eerste plaats wel die kracht van die drijfstang op de krukas die een versnelling van de krukas zal willen doen gebeuren.

Omgedraaid als jij stopt met gas geven en in een 330e gaat de koppeling tussen ICE en elektromotor open hoeveel vermogen levert de ICE dan? Uiteraard geen want er zijn geen ontploffingen en geen kracht op de krukas.

Qua pure performance natuurlijk niet.
Maar de MR2 had VVT-i wat zeer vergelijkbaar was aan VTEC. Daardoor was het karakter van de motor ook zeer gelijkaardig.
En was ook de manier waarop je ermee reed zeer gelijkaardig. Vooral een motor die je hoog in de toeren moet rijden.
Met een immens korte eerste versnelling en zeer weinig throw in de versnellingspook.

Vorig jaar was dat al tegen de 1050 tco. En de prijzen zijn alleen maar gestegen.
Tesla is trouwens in leasing enorm duur tov concurrentie.

Ook vandaag nog?
Die referentielijst die ik heb is een maandje oud, dus geen idee

een iX3 is daarop bv wel al CAT 4, dus er zijn al stijgingen op te vinden

In ieder geval, ik kan niet wachten tot ik mijn nieuwe auto straks heb zodat MrKend54l mij kan komen zeggen hoe die werkt en rijdt en bovendien mij terloops wat halve fysica meegeeft. :unsure:

Bon, heeft iemand nog wat leuks besteld? En beter nog: wie zijn werkgever begint de budgetten wat op te trekken? Want ik merk langs alle kanten dat mensen hun tanden beginnen stuk te bijten op de nieuwe prijzen.
Bij mijn nieuwe werkgever duidelijk gemaakt dat alles duurder is geworden. En zeker de hybride uitvoeringen. Ze gaan een korte navraag doen maar denk dat ik 15-20% budget stijging ga krijgen.

't Wordt er ginder ni beter op zegt :confused2:
da's eigenlijk altijd al zo geweest hoor... een 5-reeks had je een paar jaar geleden al voor dik 50K (instapper instapper) maar daarvoor moest je ook CAT4 zijn.

Het is er eigenlijk extreem veel beter op geworden. Enkel de laatste 2-3 maand wordt het wat moeilijker maar dat ligt echt niet aan hen.

Een CAT2, die bij veel Cronosbedrijven een schoolverlater/junior is, die met een Polestar van 50K kan rijden, of een CLA250AMG kan bestellen...
5j geleden had je met dat budget een 118d of een 316d berline zonder opties.

geen idee. bij Cronos is dat het hoogste.

Uitsluitend voor managing directors, dus vandaag zou ik geen iX3 meer kunnen bestellen. Spreek mij gerust tegen @eniac

Algemeen gezien klopt dat inderdaad. Al sluit ik niet uit dat er uitzonderingen zijn waar stevige seniors (mogelijk met stukje eigen opleg) toch een wagen kunnen nemen die niet binnen Cat 3 past - maar dat zouden dan echt uitzonderingen zijn.

da's eigenlijk altijd al zo geweest hoor... een 5-reeks had je een paar jaar geleden al voor dik 50K (instapper instapper) maar daarvoor moest je ook CAT4 zijn.

Het is er eigenlijk extreem veel beter op geworden. Enkel de laatste 2-3 maand wordt het wat moeilijker maar dat ligt echt niet aan hen.

Een CAT2, die bij veel Cronosbedrijven een schoolverlater/junior is, die met een Polestar van 50K kan rijden, of een CLA250AMG kan bestellen...
5j geleden had je met dat budget een 118d of een 316d berline zonder opties.

En dit klopt natuurlijk ook 🙂

Mijn eerste bedrijfswagens waren een Polo 1.4 TDI (zonder opties, allez, airco + de radio kon MP3's spelen) en een Astra break 1.3 CDTI.
Toen ik architect werd bij een proper bedrijf kon ik een A4 loskrijgen, maar lederen zetels pasten daar niet in.

Laatste paar jaar is het serieus scheefgegroeid, door de gunstige fiscaliteit op hybrides en electrics, zodat nu de absolute onderkant een dikke CLA lijkt te zijn in sommige sectoren. Wat toch redelijk gek is.

Verwacht overal maar een serieuze achteruitgang. Vanaf 2027 loopt zelfs de aftrekbaarheid van electrics achteruit dus binnen 10 jaar spreken we over vandaag als "de goede oude tijd".

Algemeen gezien klopt dat inderdaad. Al sluit ik niet uit dat er uitzonderingen zijn waar stevige seniors (mogelijk met stukje eigen opleg) toch een wagen kunnen nemen die niet binnen Cat 3 past - maar dat zouden dan echt uitzonderingen zijn.

En dit klopt natuurlijk ook 🙂

Mijn eerste bedrijfswagens waren een Polo 1.4 TDI (zonder opties, allez, airco + de radio kon MP3's spelen) en een Astra break 1.3 CDTI.
Toen ik architect werd bij een proper bedrijf kon ik een A4 loskrijgen, maar lederen zetels pasten daar niet in.

Laatste paar jaar is het serieus scheefgegroeid, door de gunstige fiscaliteit op hybrides en electrics, zodat nu de absolute onderkant een dikke CLA lijkt te zijn in sommige sectoren. Wat toch redelijk gek is.

Verwacht overal maar een serieuze achteruitgang. Vanaf 2027 loopt zelfs de aftrekbaarheid van electrics achteruit dus binnen 10 jaar spreken we over vandaag als "de goede oude tijd".
Yeah .... 't zal binnen 5/6j idd ne lastigen worden. Kans is reëel dat er geen i5 meer vanaf zal kunnen zonder een dikke opleg.

Zal dan te bezien zijn of 't mij dat waard is op dat moment.

geen idee. bij Cronos is dat het hoogste.

Uitsluitend voor managing directors, dus vandaag zou ik geen iX3 meer kunnen bestellen. Spreek mij gerust tegen @eniac
Maar de iX3 zit puur wegens budgettaire redenen in cat4 neem ik aan? Niet dat ze het model an sich als cat4 beschouwen?
Bv een BMW 5 is cat4, het kon zijn dat op een bepaald moment deze auto binnen het budget van een cat3 zat, maar je zou die nooit mogen kiezen omdat het voorbehouden is voor cat4 ongeacht de prijs.

Ik vind het trouwens maar een belachelijke regel dat een manager bepaalde auto's zou mogen kiezen dat de rest niet mag, ongeacht het budget.
Mocht het nu niet in de omgekeerde richting gaan, dat auto's steeds minder voordelig worden als bedrijfswagens, was ik er vrij zeker van dat deze regel er ooit eens uit gaat moeten.
Iemand met 20j ervaring een 5-serie weigeren puur omdat die persoon geen managing partner wilt zijn... slaat nergens meer op.

Yeah .... 't zal binnen 5/6j idd ne lastigen worden. Kans is reëel dat er geen i5 meer vanaf zal kunnen zonder een dikke opleg.

Zal dan te bezien zijn of 't mij dat waard is op dat moment.
Ik denk dat een i4 zelfs al moeilijk gaat zijn.
Ik ken uw budget natuurlijk niet om daar effectief een uitspraak over te doen.

Heb vorige week nog met een senior account manager gesproken en binnen de IT zijn de budgetten toch echt wel buiten proportie hoor.
Die man had nu een polestar 2. Man van 49 in de top van wat er mogelijk was, volgende stap was gewoon chief officer worden.

Trouwens ook serieus verschoten van de kwaliteit van zo een polestar. Stonden 50k km op en de zetels waren nog net niet gescheurd, stond echt al bomvol met krassen binnenin dat ik echt bijna met tranen in mijn ogen daar stond. Reed wel zeer aangenaam, dat dan weer wel.

Heb vorige week nog met een senior account manager gesproken en binnen de IT zijn de budgetten toch echt wel buiten proportie hoor.
Die man had nu een polestar 2. Man van 49 in de top van wat er mogelijk was, volgende stap was gewoon chief officer worden.

Idd. Bij ons was er kritiek omdat de budgetten nog altijd even hoog zijn als 6 jaar geleden, waardoor nu iedereen met minder content moet zijn. Toen vroeg werkgever eens de typische profielen aan Leaseplan, en bleek dat iedereen eigenlijk nog altijd niet moet klagen...

Een senior account manager heeft bij ons nu niet meteen een gek budget, een Polestar 2 is dan een mooie keuze sowieso. Dat lijkt me niet zo gek dat die ‘maar’ zo een wagen heeft?

Wat niet wegneemt dat sommige mensen de afgelopen 8 maand heeft kunnen profiteren. Maar bij ons gaan ze nu ook aan de boom schudden want de gemiddelde TCO is énorm hard gestegen plots. 6 jaar lang hetzelfde wagenbudget is wel wat problematisch. Als andere bedrijven lagere autobudgetten hebben nu… Who cares? Die hebben intussen misschien altijd een paar honderd euro extra bruto gegeven. :)

Als ik achteruitgang opmerk ben ik weg. Heel simpel. Kleinere wagen met minder opties? Dan neem ik een paar gesprekken aan.

Welja, tot ze wat minder hopeloos zijn voor volk in mijn sector. :unsure:

Terug
Bovenaan