De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Wanneer je nieuw energiecontract heb afgesloten in april/mei zal dit hoger liggen dan wat je in april terugbetaald krijgt. Tarief jan-juni wordt, bij mijn werkgever althans, gebaseerd op gemiddelde creg tarief van juli-dec.

Concreet was de terugbetaling jan-juni 34cent/kwh. Nieuwe contracten liggen makkelijk tussen 42-45cent/kwh.

Amai, dat is toch een serieuze kost voor de wn dan.
Ga in oktober ook thuis laden en terugbetaald worden via CREG gemiddelen. Maar ik ging er wel van uit dat ze wat korter op de bal speelde dan 6 maanden terug..

Ik heb sinds kort een hybride. Ik heb domotica thuis dus ik kan zien welk stopcontact wat verbruikt. Ik moet de gegevens van 1 stopcontact dat ik gebruik voor mijn auto te latden doorsturen naar mijn werkgever en daarbij de prijs van de KW/UUR elke maand, maar waar kan ik zoiets terugvinden?

Voor je zegt "let me google that for you", dat heb ik al redelijk geprobeerd maar ik vind niet echt een cijfer daarvoor. Soms wel gegevens van een jaar of zo geleden maar ik zou current rate moeten kunnen zien.

Kan er iemand helpen.

Wanneer je nieuw energiecontract heb afgesloten in april/mei zal dit hoger liggen dan wat je in april terugbetaald krijgt. Tarief jan-juni wordt, bij mijn werkgever althans, gebaseerd op gemiddelde creg tarief van juli-dec.

Concreet was de terugbetaling jan-juni 34cent/kwh. Nieuwe contracten liggen makkelijk tussen 42-45cent/kwh.
Periode van april/mei was via Stroohm (CREG) een terugbetaling van 42.8ct bij ons. Twee maandjes van kunnen profiteren toen ik nog een uitloper van een contract had met daltarizf aan 21ct… nu is het quasi status quo (denk ik, ik ken mijn huidig tarief niet 🤐)

Ga in oktober ook thuis laden en terugbetaald worden via CREG gemiddelen. Maar ik ging er wel van uit dat ze wat korter op de bal speelde dan 6 maanden terug..
Volgens mij is het de beheerder vd laadpaal die kan beslissen over de frequentie. Vanaf juli wordt hier het laatst gepubliceerde creg tarief genomen (mei, dus aan 40 cent/kwh).

Ik heb sinds kort een hybride. Ik heb domotica thuis dus ik kan zien welk stopcontact wat verbruikt. Ik moet de gegevens van 1 stopcontact dat ik gebruik voor mijn auto te latden doorsturen naar mijn werkgever en daarbij de prijs van de KW/UUR elke maand, maar waar kan ik zoiets terugvinden?

Voor je zegt "let me google that for you", dat heb ik al redelijk geprobeerd maar ik vind niet echt een cijfer daarvoor. Soms wel gegevens van een jaar of zo geleden maar ik zou current rate moeten kunnen zien.

Kan er iemand helpen.
De prijs van een kWh staat op uw prijsblad in uw contract. Indien je een vast hebt is deze prijs vast, indien je een variabel hebt publiceert uw leverancier steeds een nieuw prijsblad.

De prijs van een kWh staat op uw prijsblad in uw contract. Indien je een vast hebt is deze prijs vast, indien je een variabel hebt publiceert uw leverancier steeds een nieuw prijsblad.
Dat is een vast bedrag bij mij, Eneco. Heb gekeken op de factuur en er staat niets vermeld dus.

Tijdens het rijden laadt hij zichzelf op natuurlijk :p
Maar niet geladen blijft dat natuurlijk een mindere 520i. Als verbruik niet uitmaakt en het moet op de zaak dan denk ik wel dat dit de beste optie is als je niet kan laden.

Dat is een fabel die maar blijft rondgebazuind worden.

De batterij is nooit leeg.
Er zit in de mijne (330e) een 12.5 kWh batterij, echter is hier maar pakweg 10 kWh van beschikbaar om 100% elektrisch te rijden.
Wanneer er nog een dikke 2kWh inzit geeft de batterijindicator 0% aan en begint de wagen te rijden als een gewone (niet plug-in) hybride, dat wil zeggen dat de batterij op die 2 kWh wordt gehouden door zowel regenatief remmen, als door de laadfunctie via de benzinemotor.

Je blijft dus ten allen tijde constant je volle 292 PK (gecombineerd elektrisch en benzine vermogen) ter beschikking hebben.
Het is quasi onmogelijk die 2 kWh op te souperen tenzij op een circuit waar je constant hoge snelheid kan aanhouden, daar op elk ogenblik dat er ook maar één PK van je benzinemotor onbenut is, er je batterij terug mee naar die 2 kWh wordt opgeladen indien regenatief remmen niet voldoende was.

Dus nee, je rijdt nooit met een "mindere" 320i/520i in de hybrides.

Naar verbruik toe is dit dus inderdaad een stuk minder interessant en zal je rond het verbruik van de gewone benzineversie zitten.
Je hebt winst uit het hybride verhaal/regenatief remmen (zoals een Prius), maar dit zal grotendeels teniet gedaan worden door het extra overgewicht van de wagen.
In een Prius doe je meer winst omdat men daar geen zware batterij met 40km range hoeft in te steken, dus weinig meergewicht t.o.v. benzine versie.

Dat is een fabel die maar blijft rondgebazuind worden.

De batterij is nooit leeg.
Er zit in de mijne (330e) een 12.5 kWh batterij, echter is hier maar pakweg 10 kWh van beschikbaar om 100% elektrisch te rijden.
Wanneer er nog een dikke 2kWh inzit geeft de batterijindicator 0% aan en begint de wagen te rijden als een gewone (niet plug-in) hybride, dat wil zeggen dat de batterij op die 2 kWh wordt gehouden door zowel regenatief remmen, als door de laadfunctie via de benzinemotor.

Je blijft dus ten allen tijde constant je volle 292 PK (gecombineerd elektrisch en benzine vermogen) ter beschikking hebben.
Het is quasi onmogelijk die 2 kWh op te souperen tenzij op een circuit waar je constant hoge snelheid kan aanhouden, daar op elk ogenblik dat er ook maar één PK van je benzinemotor onbenut is, er je batterij terug mee naar die 2 kWh wordt opgeladen indien regenatief remmen niet voldoende was.

Dus nee, je rijdt nooit met een "mindere" 320i/520i in de hybrides.

Naar verbruik toe is dit dus inderdaad een stuk minder interessant en zal je rond het verbruik van de gewone benzineversie zitten.
Je hebt winst uit het hybride verhaal/regenatief remmen (zoals een Prius), maar dit zal grotendeels teniet gedaan worden door het extra overgewicht van de wagen.
In een Prius doe je meer winst omdat men daar geen zware batterij met 40km range hoeft in te steken, dus weinig meergewicht t.o.v. benzine versie.

Je snapt het volgens mij niet goed. Je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt of niet werkt. :P

Wat ik bedoelde was dat het hybride gegeven, en dan vooral het elektrisch rijden gedeelte dan volledig vervalt als je nooit oplaadt.
Dat was dus die je rijdt rond met een mindere 520i, omdat hij dan effectief een 520i is die zwaarder is.
Natuurlijk heb je die elektrische hulp bij het optrekken. En dit zal het verbruik iets drukken.
Maar de combinatie van een zwaardere wagen dus meer massa in beweging houden en extra koppel nodig om de elektrische energie op te wekken zorgen er onherroepelijk voor dat je meer zal verbruiken.

Leuk dat je uw maximaal vermogen altijd ter beschikking hebt. Jammer dat dit niet de opzet is van de wagen, dat is elektrisch rijden op stukken waar dit gewoon een heel pak zuiniger is.

Daarbij is het niet een pk onbenut maar koppel. Die generator voor uw batterij te laden heeft koppel (Nm) nodig en geen vermogen (kW of pk). Vermogen is altijd een resultaat.

Leuk dat je uw maximaal vermogen altijd ter beschikking hebt. Jammer dat dit niet de opzet is van de wagen, dat is elektrisch rijden op stukken waar dit gewoon een heel pak zuiniger is.
Ben je zeker dat dit de opzet is van BMW? :p
Op papier is dat misschien hun opzet, maar het zou me niet verbazen moest BMW dit gewoon als een opportuniteit zien om klanten fiscaal voordelig veel peekaatjes (of koppel dan) te kunnen geven en zelf er goed aan verdienen ook.

Niet dat ik ermee akkoord ga, maar ergens kan ik de wg wel volgen om het laden onderweg niet te vergoeden. Er zijn mensen, die volgens CREG tarief terugbetaald worden, die publiek gaan laden wanneer creg tarief lager is dan de werkelijke kost van thuisladen..

Door het publiek laden niet terug te betalen wordt dit tegen gegaan.

Toch logisch... je krijgt een wagen met tankkaart/laadpas.
Voor een paar cent zal ik niet moeilijk doen, maar met de huidige sprongen kan het wel eens wat duurder worden.
Ben trouwens van plan zoveel mogelijk op kantoor te laden, dat moet normaal het goedkoopste zijn aangezien bedrijven een veel beter tarrief hebben.

Ben je zeker dat dit de opzet is van BMW? :p
Op papier is dat misschien hun opzet, maar het zou me niet verbazen moest BMW dit gewoon als een opportuniteit zien om klanten fiscaal voordelig veel peekaatjes (of koppel dan) te kunnen geven en zelf er goed aan verdienen ook.

Neen, constructeurs moeten in totaal onder een grens CO2 blijven voor nieuwe wagens. Ze hebben die EV's en hybrides echt nodig daarvoor. Enkel supercars krijgen voorlopig een uitzondering.

Neen, constructeurs moeten in totaal onder een grens CO2 blijven voor nieuwe wagens. Ze hebben die EV's en hybrides echt nodig daarvoor. Enkel supercars krijgen voorlopig een uitzondering.
En daar hebben die constructeurs ondertussen in eigen voet geschoten trouwens. De grens ligt op 10000 geproduceerde wagens.
Ferrari zit er boven (en hun SUV moet nog uitkomen). Lamborghini zit in de buurt. Porsche zit er ver boven.

Je snapt het volgens mij niet goed. Je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt of niet werkt. :p

Wat ik bedoelde was dat het hybride gegeven, en dan vooral het elektrisch rijden gedeelte dan volledig vervalt als je nooit oplaadt.
Dat was dus die je rijdt rond met een mindere 520i, omdat hij dan effectief een 520i is die zwaarder is.
Natuurlijk heb je die elektrische hulp bij het optrekken. En dit zal het verbruik iets drukken.
Maar de combinatie van een zwaardere wagen dus meer massa in beweging houden en extra koppel nodig om de elektrische energie op te wekken zorgen er onherroepelijk voor dat je meer zal verbruiken.

Daarbij is het niet een pk onbenut maar koppel. Die generator voor uw batterij te laden heeft koppel (Nm) nodig en geen vermogen (kW of pk). Vermogen is altijd een resultaat.
Het opzet van de wagen is gewoon een 100% aftrekbare 330.

En het is gewoon ten alle tijde een raket, maakt niet uit hoe je met uw batterij omgaat.

Je snapt het volgens mij niet goed. Je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt of niet werkt. :p

Die wagen is nooit een mindere x20i. Je krijgt effectief de performance van een x30i (voornamelijk, 0-100) op een (momenteel toch nog) fiscaal vriendelijke manier. Maar ook in 't hoog, bv. op de snelweg als je al 100 km/u bolt schiet dat ding nog snel in gang als je een of andere trage wagen wil inhalen.
Enige nadeel natuurlijk is dat die wagen zwaarder is, wat je uiteraard wel voelt in de bochten. Als je die echt in de bochten zou willen gooien.
Uiteraard is een x30i ook gewoon leuker, je hebt geen EV gedoe tussen uw power.

Maar dat ding is in de verste verte niet te vergelijken met een 520i, welke eigenlijk zowat 'het minimum' is dat je kan krijgen om die wagen wat vlot te maken (een 518d bv. is altijd véél te licht geweest voor een 5 reeks. Ca va voor een 3, maar niet voor de 5).
Ge kunt al eens optrekken voor de fun, ook al moet ge meestal tegen 70/90 al stoppen. Met een 530e hebt ge overschot, ondanks de zware wagen.
De huidige LCI heeft zelfs nog 50PK meer dan de mijne (die elektrische turbo boost die je bij 't optrekken krijgt).

Momenteel is het eerder zoals @Nineshots aangeeft ... een fiscaal vriendelijke manier om PK's onder uw gat te krijgen. Ook al zal dat niet lang meer duren. Op papier kan BMW de 'we bollen volledig EV mode' cijfers voor leggen, wat leuk is voor hun quota's.
Maar 't feit dat men nog af gekomen is met een 545e zegt toch genoeg zeker. Nog méér fiscaal vriendelijke PK's.

Dat die over 't algemeen even veel zal verbezigen als een equivalente x30i zal hun dan worst wezen hoor.
Maar 't is dus, zoals ik eerder al aanhaalde, niet noodzakelijk zo dat die wagen ineens veel méér dan een gewone 520i, laat staan 530i zal zuipen. Dus met de 30e ben je gewoon beter af momenteel.

Het is natuurlijk wel een mes dat aan 2 kanten snijdt. Op het moment dat de tarieven terug dalen, blijf je wel langer aan het oude hogere tarief terugbetaald worden, terwijl jij zelf minder betaalt voor je elektriciteit. Bij ons is het ook zo dat we terugbetaald worden op basis van de CREG tabellen van 2 maand ervoor (dus juni verbruik is op basis van tarieven van april), terwijl op moment van terugbetaling de tarieven van de maand zelf ook al lang bekend zijn (bvb juni nu is 39.68c). Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom ze niet de maand zelf nemen.

Ik zit hier zelf overigens ook nog in de luxe van een vast tarief uit 2020 tot september 2023. Is daardoor wel vloeken dat mijn EV vertraging oploopt. Ik had eens uitgerekend en ik zou momenteel ook minstens €4 per 100km 'winst' maken door de terugbetaling. Aan 30k km per jaar betekent dat toch meer dan €1000 in de pocket. En voor mensen met zonnepanelen is het eigenlijk net zo. Dus eigenlijk wel pervers dat we ahw ook nog eens betaald worden om met de auto te rijden.

Terug
Bovenaan