De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Over laadpassen gesproken - zijn hier mensen die als particulier een laadpas hebben? Aanraders?

Ik krijg enkel het thuisverbruik terugbetaald en op kantoor kan ik ook gratis laden, maar onderweg dus niet. Zoek dus een laadpas voor sporadisch gebruik, kan moeilijk inschatten hoe vaak het echt nodig zal zijn. Misschien best ééntje zonder abonnementskosten dan..

Ik moet mijn leasewagen binnen een kleine twee weken inleveren. Helaas zijn er wat krassen. 1 echt moedwillig gedaan door een of andere klootzak toen ik geparkeerd stond op straat. Dat heb ik al gemeld, maar een paar minder diepe krassen door takken en een schaafplek aan de wielkast maar net iets groter dan een kredietkaart.
Ik dacht om vooral die kleinere krassen op te polijsten met een machine van een dikke €200. Zijn er hier die er ervaring mee hebben? Foto's volgen asap.
ik heb een 5-tal jaar geleden bij het inleveren van de 118d voor dezelfde keuze gestaan :)

- minstens 3 * 150 ophoesten voor 3 krassen
- een DAP900 kopen, met 3-traps polijsten (3 producten van Scholl, 3 verschillende pads) en wat afneemdoeken voor €350 (bij wax-it in Oudenaarde geven ze wel advies voor zo'n specifieke use-cases, dan weten ze ook dat het niet allemaal professioneel hoeft)

Gekozen voor optie 2 en 0 euro moeten betalen bij het inleveren van de wagen. Nadien ook heel vaak dat machientje gebruikt om de wagen in de was te zetten en al een aantal kameraden verlost van krassen op de carrosserie.

Hallo iedereen,

Heeft iemand een idee wanneer de indicatieve lijst voor de wagens van Cronos een update krijgt?
Welke wagens zouden wegvallen/erbij komen?
Zelf zit ik met een tco 925 (indien iemand goede aanraders heeft qua wagens)

bedankt

Gaan dat tegenwoordig niet elektrische wagens zijn zoals een Ioniq 5/EV6?

ik heb een 5-tal jaar geleden bij het inleveren van de 118d voor dezelfde keuze gestaan :)

- een DAP900 kopen, met 3-traps polijsten (3 producten van Scholl, 3 verschillende pads) en wat afneemdoeken voor €350 (bij wax-it in Oudenaarde geven ze wel advies voor zo'n specifieke use-cases, dan weten ze ook dat het niet allemaal professioneel hoeft)

Gekozen voor optie 2 en 0 euro moeten betalen bij het inleveren van de wagen. Nadien ook heel vaak dat machientje gebruikt om de wagen in de was te zetten en al een aantal kameraden verlost van krassen op de carrosserie.

Merci, ik vrees dat het iets gelijkaardigs gaat zijn. ik ga asap een DAP EVO kopen. Kan het dan ook meteen gebruiken voor mijn iX3 :)

Over laadpassen gesproken - zijn hier mensen die als particulier een laadpas hebben? Aanraders?

Ik krijg enkel het thuisverbruik terugbetaald en op kantoor kan ik ook gratis laden, maar onderweg dus niet. Zoek dus een laadpas voor sporadisch gebruik, kan moeilijk inschatten hoe vaak het echt nodig zal zijn. Misschien best ééntje zonder abonnementskosten dan..
Shell recharge? Heeft een grote dekking in binnen- en buitenland. Ik heb ook eentje van e-flux en Maingau. Dat blijft toch gewoon in de auto liggen.

Gaan dat tegenwoordig niet elektrische wagens zijn zoals een Ioniq 5/EV6?

Merci, ik vrees dat het iets gelijkaardigs gaat zijn.
mocht je trouwens uit de regio Gent zijn mag je altijd gewoon mijn gerief gebruiken hoor. Basic/oppervlakkige krassen polijs je er op minder dan een uur uit.

Ik woon tegen Aalst, dus Gent zelf is een 25 min rijden. Als mijn vergaderingen gedaan zijn, zal ik een foto nemen.

Bah, tot half 2023 kan je nog een phev 100% inbrengen.

Vandaag bestellen is nog nipt geleverd met risico dat ie er net buiten valt.
Of telt de datum van bestelling?

Zoals @HUSKE al aangeeft: datum van bestelling telt.

Let wel op: bestellen eind dit jaar = 100%* aftrekbaar voor zowel wagen als brandstof. Bestellen tussen 01/01/2023 en 30/06/2023: wagen is 100% aftrekbaar, brandstofkosten maximaal 50%.

* we zeggen wel 100%, maar dit hangt ook nog af van CO2 uitstoot. 50g uitstoot is 96% bvb. Vanaf 42g en lager is het effectief de volle 100%. Niet dat het zo enorm veel uitmaakt, maar even voor de volledigheid :)

Heeft iemand een idee wanneer de indicatieve lijst voor de wagens van Cronos een update krijgt?
Welke wagens zouden wegvallen/erbij komen?
Zelf zit ik met een tco 925 (indien iemand goede aanraders heeft qua wagens)

Die lijst wordt niet vaak geupdatet, je gaat best even naar je MP om een idee te krijgen van wat nu kan.

Zoals @HUSKE al aangeeft: datum van bestelling telt.

Let wel op: bestellen eind dit jaar = 100%* aftrekbaar voor zowel wagen als brandstof. Bestellen tussen 01/01/2023 en 30/06/2023: wagen is 100% aftrekbaar, brandstofkosten maximaal 50%.

* we zeggen wel 100%, maar dit hangt ook nog af van CO2 uitstoot. 50g uitstoot is 96% bvb. Vanaf 42g en lager is het effectief de volle 100%. Niet dat het zo enorm veel uitmaakt, maar even voor de volledigheid :)
Sowieso, als het een operationele lease is dan zal het de leasing firma zijn die deze aftrok mag doen & je mag zeker zijn dat zij de wetgeving wel zullen kennen om hun prijs te zetten.

Eens juni 2023 gepasseerd zal dat wss betekenen dat de prijzen v/d PHEV's ineens de lucht in schieten.

Die lijst wordt niet vaak geupdatet, je gaat best even naar je MP om een idee te krijgen van wat nu kan.
Hangt er van af wat je onder update verstaat.
De prijzen worden redelijk vaak geupdate (sowieso maandelijks en ik denk zelfs wekelijks).

Maar een nieuw model kan wel even duren tegen die in de lijst komt. Als je geluk hebt staat deze eerder in de lijst dan op de configurator van de dealer (KIA EV6 was zo eentje). En als je pech hebt, kan het langer dan een half jaar duren tegen deze in de lijst terechtkomt.

Hangt er van af wat je onder update verstaat.
De prijzen worden redelijk vaak geupdate (sowieso maandelijks en ik denk zelfs wekelijks).

Maar een nieuw model kan wel even duren tegen die in de lijst komt.

Wat ik bedoel is (en hoe ik zijn/haar vraag verstaan heb): er is een indicatieve lijst van modellen voor elke TCO categorie. Die is verre van exhaustief en moet gewoon wat richting geven, een paar voorbeeldjes van wat mogelijk is binnen elke categorie. Fleet stelt deze op, maar die wordt helemaal niet vaak geupdatet (ik denk dat de laatste versie 1.5j oud is).

De prijzen in de effectieve configurator worden inderdaad veel vaker geüpdatet en daar staan ook veel meer modellen in, maar daar heb je geen zicht op wanneer je geen toegang hebt tot de configurator.

Dat is nu toch een belachelijke policy of mis ik iets?

Ik hoorde dat ook bij ons intern van 2 managers.. Wel met een PHEV. Die mogen enkel op kantoor op kosten van het bedrijf laden. Willen ze thuis laden? Dan is het op eigen kosten. Maar voor de rest de PHEV wel volledig zwartmaken dat het veel meer verbruikt dan een klassieke ICE.
Ja sorry, maar niet komen huilen als ge als werkgever ook geen moeite doet voor zo'n soort zaken eh..

Nee, dat is de juiste analyse - onze car policy is over de hele lijn consistent belachelijk :)

Met als grootste slachtoffers de collega's in een vertegenwoordigersrol en collega's die in een appartement of huurhuis wonen.

Kort samengevat: wagens zijn niet configureerbaar, tenzij de keuze van kleur (beperkt tot 2-3 kleuren). Uitzondering: een trekhaak mag maar die moet je zelf betalen.

Ik hoorde dat ook bij ons intern van 2 managers.. Wel met een PHEV. Die mogen enkel op kantoor op kosten van het bedrijf laden. Willen ze thuis laden? Dan is het op eigen kosten. Maar voor de rest de PHEV wel volledig zwartmaken dat het veel meer verbruikt dan een klassieke ICE.
Ja sorry, maar niet komen huilen als ge als werkgever ook geen moeite doet voor zo'n soort zaken eh..

Als je PHEV kiest krijg je hier een tankkaart voor een vast volume aan brandstof, berekend op basis van het theoretisch verbruik en uw woon-werk afstand. Concreet is het de moeite niet waard tenzij je woon/werk volledig elektrisch kan doen... Al verhalen gehoord van collega's wiens quotum aan brandstof op was in september :|

Als je PHEV kiest krijg je hier een vast volume aan brandstof terugbetaald, op basis van het theoretisch verbruik en uw woon-werk afstand. Concreet is het de moeite niet waard tenzij je woon/werk volledig elektrisch kan doen... Al verhalen gehoord van collega's wiens quotum aan brandstof op was in september :|
Goh, daar heb ik dan toch nooit last mee gehad bij ons.
Ik bol rond met een PHEV & nog nooit klachten gehad over allerhande verbruik limieten. 't Is nog steeds een tankkaart zonder specifieke limieten, net zoals dit het geval was bij m'n vorige wagen (de diesel 3 reeks).

't Is al even geleden, maar ik denk dat er zelfs geen 'nieuwe' tankkaart gekomen is eens ik m'n nieuwe wagen in ontvangst genomen heb. Dus ik kon zowel diesel als naft tanken.

Met dat ze nu richting EV's gaan hoor ik wel signalen dat men er meer mee zal bezig zijn weliswaar. Zaken zoals laadpassen & laadpalen zullen meer de norm worden (& de PHEV's zijn uiteraard aan hun uittocht bezig, maar ik ben zeker niet de enige die nu nog profiteert en een PHEV besteld nu het nog kan).

Nee, dat is de juiste analyse - onze car policy is over de hele lijn consistent belachelijk :)

Met als grootste slachtoffers de collega's in een vertegenwoordigersrol en collega's die in een appartement of huurhuis wonen.

Kort samengevat: wagens zijn niet configureerbaar, tenzij de keuze van kleur (beperkt tot 2-3 kleuren). Uitzondering: een trekhaak mag maar die moet je zelf betalen.
Dat is bij ons ook het geval. Standaard wagen met business pack, waar je enkel de kleur mag kiezen (wit, grijs, blauw of zwart).
Alle extra's zijn uit eigen zak. Enkel bij het uitdoen van je contract en de optie in uitstekende staat terug inleveren, dan krijg je je geld terug (wel fleet op de hoogte brengen, want ze vergeten dit wel eens). Firma vroegtijdig verlaten = geld weg.

Conclusie: we worden hier compleet overgeleverd aan wat de fabrikant in het business pack opneemt.

Ps. hoog kader krijgt wel een budget en kunnen wel opties kiezen. Maar dan spreken we al over Sr. Manager/Directeur/C-level.
Als je PHEV kiest krijg je hier een tankkaart voor een vast volume aan brandstof, berekend op basis van het theoretisch verbruik en uw woon-werk afstand. Concreet is het de moeite niet waard tenzij je woon/werk volledig elektrisch kan doen... Al verhalen gehoord van collega's wiens quotum aan brandstof op was in september :|
Ik heb dit laten navragen en bij ons blijft de huidige limiet van +-€250/week gelden (benzine/diesel). Laden wordt volledig terugbetaald (zowel onderweg als thuis). Wel duidelijk de boodschap om zoveel mogelijk te laden en elektrisch te rijden.
Maar vertegenwoordigers of consultants die veel en ver moeten rijden of geen laadmogelijkheden hebben, kunnen gewoon onderweg tanken/laden met de tank/laadkaart.

Niet dat ik ermee akkoord ga, maar ergens kan ik de wg wel volgen om het laden onderweg niet te vergoeden. Er zijn mensen, die volgens CREG tarief terugbetaald worden, die publiek gaan laden wanneer creg tarief lager is dan de werkelijke kost van thuisladen..

Door het publiek laden niet terug te betalen wordt dit tegen gegaan.

Niet dat ik ermee akkoord ga, maar ergens kan ik de wg wel volgen om het laden onderweg niet te vergoeden. Er zijn mensen, die volgens CREG tarief terugbetaald worden, die publiek gaan laden wanneer creg tarief lager is dan de werkelijke kost van thuisladen..

Door het publiek laden niet terug te betalen wordt dit tegen gegaan.
Is uw energietarief niet gewoon duur dan als uw kost hoger ligt dan de gemiddelde creg prijs? Dus als dat mensen zijn die dan toch op hun geld letten dan kunnen ze beter een ander tarief nemen.

Is uw energietarief niet gewoon duur dan als uw kost hoger ligt dan de gemiddelde creg prijs? Dus als dat mensen zijn die dan toch op hun geld letten dan kunnen ze beter een ander tarief nemen.
Wanneer je nieuw energiecontract heb afgesloten in april/mei zal dit hoger liggen dan wat je in april terugbetaald krijgt. Tarief jan-juni wordt, bij mijn werkgever althans, gebaseerd op gemiddelde creg tarief van juli-dec.

Concreet was de terugbetaling jan-juni 34cent/kwh. Nieuwe contracten liggen makkelijk tussen 42-45cent/kwh.

Terug
Bovenaan