De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik moet ze gelukkig niet zelf ophalen. Na een telefoontje konden ze het wel gewoon thuis afleveren. Morgen rond de middag zou hij hier moeten zijn. Wat precies durfde ze nog niet te zeggen dus das beloofd.
Net opgebeld geweest door de lease maatschappij.
- Mr: Hey, ja spreek ik met…
- Ik: Ja, zijn jullie er al?
- Mr: Neee, wij geraken er nie vandaag
- Ik: Hoe kan dat wanneer dan wel?
- Mr: Ja ergens einde van de week.
- Ik: Vandaag is het einde van de week hé.
- Mr: Nee volgende week.
* 10 seconden stilte*
- Ik: Hoe kan dat? Dag zelf even vermelden dat het niet kan zonder grondige reden.
- Mr: Jaa extreem druk veel aanvragen
- Ik: Ik heb 2 dagen geleden gebeld alles was in orde.
- Mr: Ja we doen ons best maar jaa.. het is nie gemakkelijk.
- Ik: Zorg maar dat er wat komt ik moet heel de week werken.
- Mr: Ja we zien wel wat we doen
- Ik: Komt er nu iets of niet?
- Mr: Weet ik nie
- Ik: Ja ik ga niet heel de dag thuis zitten voor niets
- Mr: Gemoet er wel iets over voor hebben…

Eerste en laatste keer dat we zaken gaan doen met ze. Dat garandeer ik ze.

Nee maar je merkt meer en meer dat rijden op benzine en diesel onbetaalbaarder aan het worden is.
Hoe kleiner de afzetmarkt hoe duurder het ook gaat worden. En ik zie ook wel de tankstations dan afnemen.

Kortom als het zo verder gaat dan wordt rijden met de wagen iets voor mensen die het financieel goed hebben.
Alle energie is onbetaalbaar aan het worden, ook elektriciteit. Sowieso gaan ze aan laadstations veel minder verdienen, gezien de meeste mensen zoveel mogelijk thuis zullen laden. Daarbovenop duurt een laadsessie langer dan een brandstoftank voltanken.

Laatst bewerkt:
Net opgebeld geweest door de lease maatschappij.
- Mr: Hey, ja spreek ik met…
- Ik: Ja, zijn jullie er al?
- Mr: Neee, wij geraken er nie vandaag
- Ik: Hoe kan dat wanneer dan wel?
- Mr: Ja ergens einde van de week.
- Ik: Vandaag is het einde van de week hé.
- Mr: Nee volgende week.
* 10 seconden stilte*
- Ik: Hoe kan dat? Dag zelf even vermelden dat het niet kan zonder grondige reden.
- Mr: Jaa extreem druk veel aanvragen
- Ik: Ik heb 2 dagen geleden gebeld alles was in orde.
- Mr: Ja we doen ons best maar jaa.. het is nie gemakkelijk.
- Ik: Zorg maar dat er wat komt ik moet heel de week werken.
- Mr: Ja we zien wel wat we doen
- Ik: Komt er nu iets of niet?
- Mr: Weet ik nie
- Ik: Ja ik ga niet heel de dag thuis zitten voor niets
- Mr: Gemoet er wel iets over voor hebben…

Eerste en laatste keer dat we zaken gaan doen met ze. Dat garandeer ik ze.
What thee...Das commercieel echt een dikke 0.. "Ge moet er wel iets voor over hebben". Gast wtf zelfs.
Dan kunde hem toch beter zelfs halen?

What thee...Das commercieel echt een dikke 0.. "Ge moet er wel iets voor over hebben". Gast wtf zelfs.
Dan kunde hem toch beter zelfs halen?
Yup,
West vlaamse KMO achtige bedrijf.
Volgende week eens klagen bij de grote baas dat we toch wel veel betere opties hebben als hun.

Hij belde mij net terug met een nog assertievere toon.
Ja heb een alternatief ik kan u ne t cross aanbieden da’s een volkswagen.

Ik zei ja is goed is wel een klasse lager als wat bedoeld was?

Jaaa, maar tis nu u mobiel maken eh!

Ik vroeg wat heeft die auto eigenlijk qua opties?
Zijnt antwoord: Jaa da moet je maar zien als hij er is.

Bah bah, iedereen heeft het druk eh. Gezijt geld aant printen door lagere klasses uit te delen voor premium prijzen. En dan levert ge nog 0 service en het amateurisme druipt er vanaf.

Ik vond Leaseplan stukken beter!

Yup,
West vlaamse KMO achtige bedrijf.
Volgende week eens klagen bij de grote baas dat we toch wel veel betere opties hebben als hun.

Hij belde mij net terug met een nog assertievere toon.
Ja heb een alternatief ik kan u ne t cross aanbieden da’s een volkswagen.

Ik zei ja is goed is wel een klasse lager als wat bedoeld was?

Jaaa, maar tis nu u mobiel maken eh!

Ik vroeg wat heeft die auto eigenlijk qua opties?
Zijnt antwoord: Jaa da moet je maar zien als hij er is.

Bah bah, iedereen heeft het druk eh. Gezijt geld aant printen door lagere klasses uit te delen voor premium prijzen. En dan levert ge nog 0 service en het amateurisme druipt er vanaf.

Ik vond Leaseplan stukken beter!
Kzou die klasse lager wel niet pakken. ge hebt de kans om hoger te gaan..profiteer daar maar van :p.
Amaai echt zo'n KMO mentaliteit. Doet me denken aan mijn vorige werkgever.
Klant was kwaad op één van de werknemers: "En kwil uwen baas spreken!"
(baas was op zakenreis in China).. Werknemer "Awel, neem dan het vliegtuig naar China" :oink: .. Klant vertrok kwaad naar buiten... Werknemer steekt dan nog zn middelvinger omhoog naar de klant.

Nu...na levering zou ik ze wel ne negatieve Google Review geven hoor lol

Kzou die klasse lager wel niet pakken. ge hebt de kans om hoger te gaan..profiteer daar maar van :p.
Amaai echt zo'n KMO mentaliteit. Doet me denken aan mijn vorige werkgever.
Klant was kwaad op één van de werknemers: "En kwil uwen baas spreken!"
(baas was op zakenreis in China).. Werknemer "Awel, neem dan het vliegtuig naar China" :oink: .. Klant vertrok kwaad naar buiten... Werknemer steekt dan nog zn middelvinger omhoog naar de klant.

Nu...na levering zou ik ze wel ne negatieve Google Review geven hoor lol
Hahaha, jaa dat kan blijkbaar allemaal.

Ja was ik ook zeker en vast van plan.

Wat ik me wel oprecht afvraag is de toekomst van de bedrijfswagen, langs de andere kant pakt de bedrijfswagen weg en de consultancy business stort in denk ik. Alle denk ik é to be honest ik heb er echt geen idee van.
Mijn pa heeft nooit een gehad en deed 30k+ km / jaar voor het werk.

Gewoon kilometervergoeding

Maar de consultancy wereld stort echt niet in omdat ze geen juniors 2k bruto en premium wagen meer kunnen geven :unsure:

Gaat niet zo zeer over premium of over 2k bruto, het gaat over elke dag naar de klant rijden die meestal toch een uur rijden van je thuisadres gevestigd is. Schaf de bedrijfswagen af een veel consultants zullen een job dichtbij huis zoeken vermoed ik. Want zulke afstanden doen met uw eigen wagen kost u meer dan het u opbrengt. Dan kan ik beter een jobke hier 10 km verder aannemen en elke dag rustig met mijn fietsje naar het werk gaan.

Ik zie nu al bedrijven (niet-consultancy & consultancy) die geen bedrijfswagens geven het heel lastig vinden om het personeel te vinden omdat ze bij bedrijf x wel een wagen krijgen. En dan gaat het puur naar verloning é de reden wat ik aanhaalde ging puur over afstand en tijd dat ge kwijt zijt omdat bedrijf y u naar godweetwaar stuurt.

Gaat niet zo zeer over premium of over 2k bruto, het gaat over elke dag naar de klant rijden die meestal toch een uur rijden van je thuisadres gevestigd is. Schaf de bedrijfswagen af een veel consultants zullen een job dichtbij huis zoeken vermoed ik. Want zulke afstanden doen met uw eigen wagen kost u meer dan het u opbrengt. Dan kan ik beter een jobke hier 10 km verder aannemen en elke dag rustig met mijn fietsje naar het werk gaan.

Ik zie nu al bedrijven (niet-consultancy & consultancy) die geen bedrijfswagens geven het heel lastig vinden om het personeel te vinden omdat ze bij bedrijf x wel een wagen krijgen. En dan gaat het puur naar verloning é de reden wat ik aanhaalde ging puur over afstand en tijd dat ge kwijt zijt omdat bedrijf y u naar godweetwaar stuurt.
Je bent wel 2 zaken aan het mengen: een wereld met voordelige wagens en een wereld zonder.

In die zonder krijg je dan kilometervergoeding.
Mijn pa was de enige die nog mocht eigen auto gebruiken (de rest was firmawagen en de lease was ook van hun zelf dus extra voordelig) en bleef met eigen auto want die kilometervergoeding was ruim voldoende en kon je zelf alles kiezen

Je bent wel 2 zaken aan het mengen: een wereld met voordelige wagens en een wereld zonder.

In die zonder krijg je dan kilometervergoeding.
Mijn pa was de enige die nog mocht eigen auto gebruiken (de rest was firmawagen en de lease was ook van hun zelf dus extra voordelig) en bleef met eigen auto want die kilometervergoeding was ruim voldoende en kon je zelf alles kiezen

Kilometervergoeding is 1 ding, als Junior een deftige wagen kopen die wat betrouwbaarder is, is iets anders. Toen ik afstudeerde had ik werkelijk niks, buiten mijn 6 jaar oude Citroen Saxo die ik van mijn ouders gekregen had.

Daarbij, wie begint er nu aan 2000 euro bruto zonder voordelen, geen enkel mens anno 2022. Ik ben in 2005 begonnen met werken en toen was 2000 euro bruto al geen zotte verloning.

Bij ons is de kilometervergoeding ook 2x niets, kan je de benzine niet eens van betalen.

Nee ik ben niks aan het mengen, maar schaf de bedrijfswagen af en al die honderden bedrijven al dan niet duizenden bedrijven die gebruik maken van consultants (al dan niet ganse afdelingen, zelfs Belgische staat) of consultants uitsturen zullen niemand niet meer zot genoeg vinden om elke dag minstens 2 uur in den oto te zitten en om dan nog eens 8 uur (minstens) uw kas af te draaien en terwijl professioneel te wezen want op dat moment heb je niet één baas (het consultancy bedrijf) maar heb je er twee het consultancy bedrijf en de klant.

Kilometervergoeding is 1 ding, als Junior een deftige wagen kopen die wat betrouwbaarder is, is iets anders. Toen ik afstudeerde had ik werkelijk niks, buiten mijn 6 jaar oude Citroen Saxo die ik van mijn ouders gekregen had.

Daarbij, wie begint er nu aan 2000 euro bruto zonder voordelen, geen enkel mens anno 2022. Ik ben in 2005 begonnen met werken en toen was 2000 euro bruto al geen zotte verloning.

Bij ons is de kilometervergoeding ook 2x niets, kan je de benzine niet eens van betalen.
Dan heb je geen kilometervergoeding wss maar sociaal tarief tussenkomst ofzo
Nee ik ben niks aan het mengen, maar schaf de bedrijfswagen af en al die honderden bedrijven al dan niet duizenden bedrijven die gebruik maken van consultants (al dan niet ganse afdelingen, zelfs Belgische staat) of consultants uitsturen zullen niemand niet meer zot genoeg vinden om elke dag minstens 2 uur in den oto te zitten en om dan nog eens 8 uur (minstens) uw kas af te draaien en terwijl professioneel te wezen want op dat moment heb je niet één baas (het consultancy bedrijf) maar heb je er twee het consultancy bedrijf en de klant.
Ik wist niet dat mensen dat allemaal deden puur voor een bedrijfswagen voor hun deur te kunnen zetten.

En vreemd ook dat dat in andere landen allemaal geen issue is

Ik wist niet dat mensen dat allemaal deden puur voor een bedrijfswagen voor hun deur te kunnen zetten.

Je maakt een logische denkfout. De stelling is "mensen gaan dat niet doen als er geen auto in het pakket zit om dat mee te doen". Dat is niet gelijk aan "mensen doen dat alleen om een auto te kunnen krijgen".

En vreemd ook dat dat in andere landen allemaal geen issue is

Tja, is dat geen issue? En hoe komt dat? Is de belasting op loon elders ook even hoog? Is de levensduurte dat ook? Zijn er gelijkaardige pendelmogelijkheden als hier? Is het pendelgedrag op zich gelijkaardig?

Beetje kort door de bocht he, je opmerking.

En ja, het werkleven vindt wel een oplossing zonder bedrijfswagens ook. 30 jaar geleden was dat ook veel minder ingeburgerd, maar de kilometervergoedingen waren dan ook wel weer interessant (als ik me niet vergis verhoudingsgewijs toen een stuk hoger dan nu ten opzichte van de levensduurte - brandstofprijzen, wagenprijzen, ...).

Je maakt een logische denkfout. De stelling is "mensen gaan dat niet doen als er geen auto in het pakket zit om dat mee te doen". Dat is niet gelijk aan "mensen doen dat alleen om een auto te kunnen krijgen".

Tja, is dat geen issue? En hoe komt dat? Is de belasting op loon elders ook even hoog? Is de levensduurte dat ook? Zijn er gelijkaardige pendelmogelijkheden als hier? Is het pendelgedrag op zich gelijkaardig?

Beetje kort door de bocht he, je opmerking.

En ja, het werkleven vindt wel een oplossing zonder bedrijfswagens ook. 30 jaar geleden was dat ook veel minder ingeburgerd, maar de kilometervergoedingen waren dan ook wel weer interessant (als ik me niet vergis verhoudingsgewijs toen een stuk hoger dan nu ten opzichte van de levensduurte - brandstofprijzen, wagenprijzen, ...).
1) geen auto = hoger brutoloon.
Maar blijkbaar zijn er dus veel die liever uren in die wagen spenderen.

2) belasting (incl RSZ) op starterslonen is heel laag hoor ;)

3) consultants in andere landen raken wel bij hun klant met eigen wagen of OV maar dat gaat hier ook. Tenzij je natuurlijk in een boerengat gaat wonen (goedkoop) om dan te klagen dat er geen trein in de buurt is (waarom denk je dat het in uw boerengat goedkoop is).

En consultancy-bedrijven sturen ook graag mensen vanuit O-Vl naar Hasselt en van Limburg naar Gent ipv beide vlakbij (zelfde job inhoud he).

Als je als dergelijk bedrijf enkel kan overleven door fiscale loontrucjes en/of uitbuiten werknemers dan mag je van mij gerust failliet gaan

Laatst bewerkt:

En? Hoe maakt dit het ineens zo dat jouw stelling wel correct is?

Ik kan niet spreken over anderen, maar toen ik aan m'n carrière begon (als consultant) was dat niet "ik wil een wagen en als ik consultant moet worden daarvoor dan moet dat maar". Ik ben begonnen met "ik wil consultant worden en ik heb daar mijn verplaatsingstijd voor over".

Los van wie wat daarom doet blijft het punt:
"mensen gaan dat niet doen als er geen auto in het pakket zit om dat mee te doen" != "mensen doen dat alleen om een auto te kunnen krijgen".

Zijn er alleen maar starters in consultancy?

3) consultants in andere landen raken wel bij hun klant met eigen wagen of OV maar dat gaat hier ook. Tenzij je natuurlijk in een boerengat gaat wonen (goedkoop) om dan te klagen dat er geen trein in de buurt is (waarom denk je dat het in uw boerengat goedkoop is).

Komaan zeg. OV is hier veruit inferieur ten opzichte van pakweg Nederland, en dan moet je nog niet eens in een boerengat wonen.
Om te illustreren: ik woon in Gavere, da's geen wereldstad maar verre van een boerengat. En al helemaal niet goedkoop. Deur-tot-deurtijd zelfs naar grootsteden is maar magerkes.

En ik klaag niet.

En condultancy-bedrijven sturen ook graag mensen vanuit O-Vl naar Hasselt en van Limburg naar Gent ipv beide vlakbij (zelfde job inhoud he).

Bullshit.

Kunnen we wat eerlijker gaan discussiëren in plaats van platitude na platitude uitkramen?

Dat wat je bruto moet bijkrijgen om die wagen te compenseren is VEEL. Kost het bedrijf veel geld en kost de werknemer ook geld

Heeft niks met deze kwestie te maken ma bon

Again niks met de kwestie te maken maar zoals ge zelf aanhaalt kan bedrijf x u van stad Gent naar stad Genk sturen. Alle twee niet bepaald een boerengat. BTW wie zegt da ik een boerengat woon?

En om terug op de kwestie te komen, mijn stelling was: "neem de bedrijfswagens weg en de consultancy bedrijven gaan het een heel pak moeilijker krijgen om personeel te vinden". Ik weet mijn originele uitspraak was misschien wat extreem... Trouwens één van de redenen waarom bedrijven consultants aannemen is omdat ze heel lastig intern personeel kunnen vinden. Is niet de enigste reden.

You would be surprised… al gaat het dan niet over mensen die een bedrijfswagen krijgen.

En? Hoe maakt dit het ineens zo dat jouw stelling wel correct is?

Ik kan niet spreken over anderen, maar toen ik aan m'n carrière begon (als consultant) was dat niet "ik wil een wagen en als ik consultant moet worden daarvoor dan moet dat maar". Ik ben begonnen met "ik wil consultant worden en ik heb daar mijn verplaatsingstijd voor over".

Los van wie wat daarom doet blijft het punt:
"mensen gaan dat niet doen als er geen auto in het pakket zit om dat mee te doen" != "mensen doen dat alleen om een auto te kunnen krijgen".

Zijn er alleen maar starters in consultancy?

Komaan zeg. OV is hier veruit inferieur ten opzichte van pakweg Nederland, en dan moet je nog niet eens in een boerengat wonen.
Om te illustreren: ik woon in Gavere, da's geen wereldstad maar verre van een boerengat. En al helemaal niet goedkoop. Deur-tot-deurtijd zelfs naar grootsteden is maar magerkes.

En ik klaag niet.

Bullshit.

Kunnen we wat eerlijker gaan discussiëren in plaats van platitude na platitude uitkramen?
Hij sprak van allemaal ondankbare zaken die je als consultant hebt maar 'he je hebt wel wagens dus ja blijkbaar doen mensen dat allemaal voor die wagen.

Ik heb hier 4 treinen per uur richting grootsteden dus dat noem ik geen slecht OV nee (kan ook de bus nemen).
En ik heb externe consultants geweten die idd van woonplaats A naar klant plaats B gestuurd werden terwijl er collega's met zelfde functie met woonplaats A naar klant plaats B gestuurd werden.
Of dat ze voor mij een opdracht hadden ten Noorden van Antwerpen en toen ik zei 'dat is te ver aangezien ik vlakbij Leuven woon en er daar wel voldoende bedrijven in de buurt zijn (inclusief Brussel)' dan werden ze kwaad want 'je hebt toch een wagen'. (2 dagen later hadden ze al andere opdracht op 15min van mijn deur)

En de leeftijd bij consultancy ligt volgens mijn indruk toch stuk lager dan in gewone bedrijven. Veel juniors die ook gelokt worden met 'premium wagen' hoor

Terug
Bovenaan