De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mijn laadpaal staat op 7,4kW. Ik denk hem zelfs te verlagen naar 3,7kW.

Als ik op zonnepanelen laad top ik het af op 2kW.

Laatst bewerkt:
Banee, er is nog geen capaciteitstarief :rofl:
Hij topt af op 2kW omdat dan alles op de zonnestroom is neem ik aan. Een soort slimme sturing, maar dan manueel

Levering van de Arteon eHybrid was voorzien voor eind september, gisteren plots mijn verzekeringsbewijs in de brievenbus :woohoo:
Nu nog wachten op een mailtje van fleet.

Zeker? Laadpalen worden toch altijd geadverteerd met 1 of 3 fase en 16 of 32A.

Het verschil tussen 11 en 7,4 is nu ook weer niet zo groot. Meeste auto's kunnen ook max 11. Ik heb mijn laadpaal nu ook 1 fase aangesloten ipv 3. Vooral dan om meer te laden met over productie van PV installatie.
Wel -> https://ev-database.nl/auto/1519/BMW-i4-M50#charge-table
Blijkbaar zou de i4 idd limited zijn op 11kW indien aangesloten op 22kW, dus dan zal m'n oude gebuur idd nog niet direct nood hebben om z'n 3 fasen te steken.

Nu ... wat hij verkondigd had was effectief dat hij op 1 fase toch 11kW kreeg. Dacht zelf dat dit enkel op 3 fasen kon, mor blijkbaar niet.
Mss is hij dan mis, I dunno.

Maar logischerwijs, als de wagens van vandaag op 'slow charging' toch limited zijn op 11kW, dan is 't niet nodig om 22kW te gaan voorzien op dit moment.

NOTE: iX trekt wel degelijk 22kW (als ge der voor betaald in optie blijkbor, dus technisch gezien zijn er blijkbaar wel al wagens die kunnen) -> https://ev-database.nl/auto/1701/BMW-iX1-xDrive30#charge-table
Nuja ... omdat het 'kan' is het nog niet 'nodig' natuurlijk.

Wel -> https://ev-database.nl/auto/1519/BMW-i4-M50#charge-table
Blijkbaar zou de i4 idd limited zijn op 11kW indien aangesloten op 22kW, dus dan zal m'n oude gebuur idd nog niet direct nood hebben om z'n 3 fasen te steken.

Nu ... wat hij verkondigd had was effectief dat hij op 1 fase toch 11kW kreeg. Dacht zelf dat dit enkel op 3 fasen kon, mor blijkbaar niet.
Mss is hij dan mis, I dunno.

Maar logischerwijs, als de wagens van vandaag op 'slow charging' toch limited zijn op 11kW, dan is 't niet nodig om 22kW te gaan voorzien op dit moment.

NOTE: iX trekt wel degelijk 22kW (als ge der voor betaald in optie blijkbor, dus technisch gezien zijn er blijkbaar wel al wagens die kunnen) -> https://ev-database.nl/auto/1701/BMW-iX1-xDrive30#charge-table
Nuja ... omdat het 'kan' is het nog niet 'nodig' natuurlijk.
Ik zeg dan toch ook de meeste auto's. Taycan/E-tron gt kan bijvoorbeeld ook aan 22 kW laden. Bij Porsche is dat een optie van 2k. Bij audi weet ik niet of dat standaard is.

Catalogusprijs van de ETron die ik gekozen heb komt uit op een goeie 93k, Audi is toch echt heel duur. En dan is die wagen nog besteld in 2019... VAA zal ongeveer 235 EUR zijn. Geen enkel idee welke TCO die wagen heeft trouwens, ik ken enkel de budgetten van mijn graad en lager :unsure:

Gaat toch een rare switch zijn - heb nog nooit met een elektrische wagen gereden :D

Hoe laag kan je gaan met dat aftoppen op kW? Ik had gehoord dat bv de BMW iX regelmatig stopte met laden omdat deze te weinig stroom binnenkreeg via Smappee laadpaal... Iemand hier ervaring mee? Allemaal leuk dat een laadpaal dat dan kan, als je wagen niet volgt ben je er vet mee...
Ik dacht 6A.

Catalogusprijs van de ETron die ik gekozen heb komt uit op een goeie 93k, Audi is toch echt heel duur. En dan is die wagen nog besteld in 2019... VAA zal ongeveer 235 EUR zijn. Geen enkel idee welke TCO die wagen heeft trouwens, ik ken enkel de budgetten van mijn graad en lager :unsure:

Gaat toch een rare switch zijn - heb nog nooit met een elektrische wagen gereden :D
Blijft gewoon een auto hoor :p

Blijft gewoon een auto hoor :p
Welja ... een VW Up! is dat ook, maar als ik moet kiezen tussen dat & m'n 5 ... 'k zou 't wel weten hoor.
En moest men u morgen een chauffeur aanbieden & de 'salon' achterin pakweg een Maybach ... goh ... laat maar komen hoor.

Bottom line ... er zijn machientjes op 4 wielen voor veel verschillende budget ranges. Functioneel brengt men u allemaal van punt A naar B.
Maar 't zelfste? Not quite.

Wat trouwens van véél zaken kan gezegd worden. Ik zou bv. niet kunnen/willen wonen in zo'n kruipkoten zoals je ziet in pakweg grootsteden in Japan of de VS (e.g. Tokyo/New York/...). Waar uwe living even zeer uw slaapkamer is & omgekeerd. Zelfs veel betalen voor weinig terug te krijgen.
Maar uiteindelijk is het allemaal 't zelfste ... onderdak. :devilish:
Ik moet het weliswaar ook doen zonder een 'mansion a la Cribs', maar dat wil gewoon zeggen dat de Maybach der woningen buiten mijne price range ligt. :whistle:

@ThekillingGoku is ook wel wat mijn sentiment. Je kan hetzelfde zeggen van m'n 520d vs de XC60 die ik nu heb - dat zijn auto's met een vergelijkbare aandrijflijn. Maar het rijplezier van de XC60 is gewoon onbestaand tov. dat van de 5. Dus in dat opzicht ben ik heel nieuwsgierig naar wat de ETron zal bieden :)

Levering van de Arteon eHybrid was voorzien voor eind september, gisteren plots mijn verzekeringsbewijs in de brievenbus :woohoo:
Nu nog wachten op een mailtje van fleet.
Nice! Wanneer heb je deze besteld? Ik heb zelf de hybride begin mei besteld en voorlopig zou ik hem tussen november en februari krijgen

Inderdaad 6A (1,4kW). Waarom is die begrensd op 10A?
Mijn aansluiting is maar 20A.
Ik wou het laadpunt laten begrenzen op 16A maar dat mocht de installateur niet, corporate policy bij hen was 10A cap bij 20A aansluiting zonder active load balancing.
Meerdere keren aangegeven dat hij van mij wel mocht (‘t is toch mijn huis en installatie zeker) maar goed, was niets aan te doen.

Leasetarieven bedrijfswagens schieten omhoog Schermvullende weergave

Uit cijfers van Statbel en een analyse van KBC Autolease blijkt dat de tarieven van bedrijfswagens met een klassieke benzine- of dieselmotor in april bijna 12 procent hoger waren dan een jaar eerder. Inclusief brandstof zijn de kosten zelfs met bijna 20 procent gestegen.
De reële stijging kan in de praktijk nog hoger liggen, want de cijfers houden geen rekening met de fleetkortingen die automerken vaak toekennen. 'Die zijn het afgelopen jaar in hoog tempo aan het verdampen', zegt Stefan Delaet, CEO van KBC Autolease en voorzitter van de leasingfederatie Renta.

Omdat de leasebudgetten van de bijna 1 miljoen leaserijders in ons land lang niet altijd geïndexeerd worden, heeft de kostenstijging tot gevolg dat veel werknemers niet langer dezelfde nieuwe auto kunnen kiezen als die waarmee ze nu rijden. 'We maken dat regelmatig mee', zegt Sven Pauwels, de woordvoerder van de leasemaatschappij ALD. 'Laatst nog: iemand rijdt al jaren met een Volvo V60, maar ineens past die niet meer in het budget. Uiteindelijk hebben we in de Peugeot 3008 een alternatief gevonden.'

Terug
Bovenaan