De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Welke laadpaal wordt het?
En belangrijker: wanneer komt de etron? 😁
Geen idee welk merk van laadpaal er voorzien is, eerlijk gezegd. We zitten hier met een monofasische aansluiting, ik had begrepen dat we aan 7,4KW met load balancing zullen kunnen opladen. Zou voldoende moeten zijn, ik doe zelden meer dan 400km per week en kan op werk ook laden.

Als de fleet coordinator wat wil meewerken heb ik die ETron zodra de laadpaal geïnstalleerd is. Kijk er wel enorm naar uit :)

"Veel" is relatief, er zijn bedrijven in België die aan 250+ wagens per jaar zitten. En als ze dan nog eens deel uitmaken van een internationale groep die in andere landen ook een wagenpark heeft, zorgt dat in sommige gevallen ook voor extra leverage.

O ja, als je naar kortingspercentages kijkt, ook zien dat ze de "korting" die verrekend zit in optiepacks niet meerekenen, dat is zo 1 van de klassiekers om met grote % te zwaaien :p

We zaten in Q1 aan 185 bestelde BMW’s… dat is toch het getal wat ik van management gehoord heb.

Geen idee welk merk van laadpaal er voorzien is, eerlijk gezegd. We zitten hier met een monofasische aansluiting, ik had begrepen dat we aan 7,4KW met load balancing zullen kunnen opladen. Zou voldoende moeten zijn, ik doe zelden meer dan 400km per week en kan op werk ook laden.

Als de fleet coordinator wat wil meewerken heb ik die ETron zodra de laadpaal geïnstalleerd is. Kijk er wel enorm naar uit :)
Bij de e-tron zit normaal toch een lader? Snel zal die niet zijn aan een gewoon stopcontact, maar als je niet te veel kilometers doet en op het werk kan laden is dat geen probleem.

't Is in elk geval een mogelijk argument om hem vroeger te kunnen krijgen. :p

Bij de e-tron zit normaal toch een lader? Snel zal die niet zijn aan een gewoon stopcontact, maar als je niet te veel kilometers doet en op het werk kan laden is dat geen probleem.

't Is in elk geval een mogelijk argument om hem vroeger te kunnen krijgen. :p
Klopt, maar ga wel iets meer op m'n gemak zijn met een deftig laadpunt thuis, en weet ook niet of het zomaar zal mogen. Die 4-5 weken wachten lukt wel :)

Klopt, maar ga wel iets meer op m'n gemak zijn met een deftig laadpunt thuis, en weet ook niet of het zomaar zal mogen. Die 4-5 weken wachten lukt wel :)
Goh ... kennis van de familie heeft een 'laadpaal' laten voorzien thuis. Ook geen 3-fasen laten installeren, maar wel 11KW. Dus 11 is blijkbor nog steeds mogelijk op 1 fase.

22 zou mogelijk zijn op 3-fasen als ik 't goe begrepen heb.

Bij mij is de offerte van Stroohm ook goedgekeurd door mijn werkgever, ik ben benieuwd wanneer ze komen installeren.
De wagen wordt pas begin 2023 geleverd dus geen haast :-)

Ik heb 230V monofase 40A en zou daarmee tot 7,3Kw kunnen laden. Al zou 3,7Kw zeker voldoende zijn voor mijn gebruik, ik kan laden op het werk en mag ook publiek laden. Het laadpunt thuis zou slechts zeer occasioneel gebruikt worden, maar mijn werkgever voorziet het in de leasing van een EV.

Ben vorige week overgeschakeld naar 3 fase voor de laadpaal.
11kW kunnen laden is altijd handig.

Polestar levering staat momenteel op Oktober.. als het niet verandert
Stroohm komt hier ook de laadpaal zetten afiak. Kerel die hier kwam kijken zij dat er geen tekort aan laadpalen was. Twee maanden op voorhand van levering iets laten weten is ruim optijd voor installatie.

Goh ... kennis van de familie heeft een 'laadpaal' laten voorzien thuis. Ook geen 3-fasen laten installeren, maar wel 11KW. Dus 11 is blijkbor nog steeds mogelijk op 1 fase.

Kunnen veel auto's zo'n vermogen op 1 fase aan? De mijne is maximum 7,4 kW over 1 fase dacht ik. En dat zal niet de enige zijn met die beperking.

22 kW op drie fasen was een optie die ik niet genomen heb, nu moet ik het bij 11 kW houden. Maar da's zat genoeg voor mij. Bij 22 kW op 3 fasen was 7,4 kW nog overigens altijd het maximum op 1 fase in mijn geval.

Heel veel monofasige aansluitingen zijn 40A in Vlaanderen, het lijkt me dan ook zeer sterk (en niet slim) om de laadpaal ook op 40A af te zekeren. Beter is dan inderdaad 32A en dus 7,3kW.

Ik heb nu thuis 7kW (3F 10A) en dat werkt eigenlijk echt goed.

Kunnen veel auto's zo'n vermogen op 1 fase aan? De mijne is maximum 7,4 kW over 1 fase dacht ik. En dat zal niet de enige zijn met die beperking.

22 kW op drie fasen was een optie die ik niet genomen heb, nu moet ik het bij 11 kW houden. Maar da's zat genoeg voor mij. Bij 22 kW op 3 fasen was 7,4 kW nog overigens altijd het maximum op 1 fase in mijn geval.
Een 22kW lader is non-sense voor de meeste mensen. Je krijgt standaard maar 25/32A binnen van Fluvius volgens mij, alles daarboven is meerprijs voor zwaardere aansluiting. Puur theoretisch kan het op 32A maar dan knijp je dus heel u aansluiting af.
Heel veel monofasige aansluitingen zijn 40A in Vlaanderen, het lijkt me dan ook zeer sterk (en niet slim) om de laadpaal ook op 40A af te zekeren. Beter is dan inderdaad 32A en dus 7,3kW.

Ik heb nu thuis 7kW (3F 10A) en dat werkt eigenlijk echt goed.
Maakt niks uit, al zeker je die laadpaal af met 50 of 63A... de functie van die automaat is toch hoofdzakelijk om te beveiligen tegen kortsluiting in die toepassing en niet tegen overstroom. Zolang de kortsluitstroom aan u laadpaal hoog genoeg is en de sectie van u afgaande kabel is erop voorzien maakt de waarde van u automaat weinig uit. Als je 6mm² naar u laadpaal hebt liggen kan je dus gerust een 40A automaat steken.

Vorige maand toch 14% korting bij het bestellen van een 320e voor een collega (wij bestellen slechts +-15 wagens per jaar)

Hier ook 14% voor een 330e en veel meer dan 15 wagens zullen wij ook niet kopen denk ik.

Door ons raar systeem heb ik wel niets aan die korting maar mij hoor je niet klagen gezien de configuratie van m'n wagen.

Hier ook 14% voor een 330e en veel meer dan 15 wagens zullen wij ook niet kopen denk ik.

Door ons raar systeem heb ik wel niets aan die korting maar mij hoor je niet klagen gezien de configuratie van m'n wagen.
Maximale korting bij BMW is volgens mij 22% en de korting is niet van toepassing op opties (enkel op de basisprijs zonder opties) Dus op zich is die 14% al netjes.

Zeker? Laadpalen worden toch altijd geadverteerd met 1 of 3 fase en 16 of 32A.

Het verschil tussen 11 en 7,4 is nu ook weer niet zo groot. Meeste auto's kunnen ook max 11. Ik heb mijn laadpaal nu ook 1 fase aangesloten ipv 3. Vooral dan om meer te laden met over productie van PV installatie.

Volgens collega lapt Tesla extra geld bij als ze wagen afleveren boven verkoopsprijs omdat ze door lange termijn de prijzen van grondstoffen hebben zien stijgen. Klopt dit?

Klopt, Tesla kan de verkoopprijs verhogen indien er meer dan 6 maand tussen bestelling en levering zit. Tesla heeft kopers op de hoogte gebracht en je kon kosteloos de aankoop annuleren.

Klopt, Tesla kan de verkoopprijs verhogen indien er meer dan 6 maand tussen bestelling en levering zit. Tesla heeft kopers op de hoogte gebracht en je kon kosteloos de aankoop annuleren.
Ja ok..maar dan kunde de wagens nu maken en dan binnen 6maand: "oeioei..leverproblemen. we gaan het moeten indexeren". Wie gaat dat controleren?
Dus nu gaan we ook voor wagens het principe van de bouw toepassen. Werf niet opgestart binnen x maanden = prijsindexering

Een 22kW lader is non-sense voor de meeste mensen. Je krijgt standaard maar 25/32A binnen van Fluvius volgens mij, alles daarboven is meerprijs voor zwaardere aansluiting. Puur theoretisch kan het op 32A maar dan knijp je dus heel u aansluiting af.

Maakt niks uit, al zeker je die laadpaal af met 50 of 63A... de functie van die automaat is toch hoofdzakelijk om te beveiligen tegen kortsluiting in die toepassing en niet tegen overstroom. Zolang de kortsluitstroom aan u laadpaal hoog genoeg is en de sectie van u afgaande kabel is erop voorzien maakt de waarde van u automaat weinig uit. Als je 6mm² naar u laadpaal hebt liggen kan je dus gerust een 40A automaat steken.
Ja mijn punt ging eigenlijk over het maximum amperage waarop je de laadpaal instelt. Maar dat doe je inderdaad niet met de automaat, daar heb je gelijk in, brain fart van mijn kant.
Al zal de wagen door de automaat ook wel stoppen met laden, daar niet van :unsure:

Terug
Bovenaan