De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
En wat als je opeens meer km's moet doen? Ga je dan akkoord dat ze je loon wat verlagen?

Gewoon gelijk voor iedereen lijkt mij het beste. Het is ook afhankelijk van je werkgever hoeveel km's je doet (althans bij bedrijfswagens toch, bij salariswagens is dat zuiver je woon-werk en je privé km's).
Bwa als jij ergens in een uithoek woont weet je dat uw klanten quasi altijd ver gaan zijn
Als je centraal woont, vlakbij trein is de kans veel kleiner

+ met thuiswerk ...

Bwa als jij ergens in een uithoek woont weet je dat uw klanten quasi altijd ver gaan zijn
Als je centraal woont, vlakbij trein is de kans veel kleiner

+ met thuiswerk ...
Thuiswerk is afhankelijk van de klant. En ook centraal kan je nog altijd hebben dat de klant op 5km van je woont of op 100km.
Dat maakt al serieuze verschillen in je jaarlijkse kilometers.

Het enige dat imo zou moeten gebeuren is de standaard kilometers (bij ons is dat bv 30k km) verlagen naar het gemiddelde van de huidige situatie.
Dat is mss 20k km tegenwoordig, dus scheelt al weer in budget.

En wat als je ontslag neemt en je had budget voor 10k km's en de nieuwe persoon doet er 50k.

Nee ik blijf er bij dat het beste is om dat voor iedereen gelijk te houden. Het zal ook niet zonder reden zijn dat de meeste bedrijven dit ook op die manier doen.

Welke wagen is dat? Ik heb van een vriend een offerte doorgekregen voor een Enyaq sportsline iV80 (denk quasi full option) en daar komt de TCO incl brandstof en 65% BTW (daar moest hij naar kijken) op 1540 euro.
Ik viel zowaar wat van mijn stoel...

Ik heb een Mercedes CLA250 e AMG Line besteld met redelijk wat opties. Wij hebben wel een heel erg mooie korting gekregen.

Ik heb een Mercedes CLA250 e AMG Line besteld met redelijk wat opties. Wij hebben wel een heel erg mooie korting gekregen.
Altijd leuk om een deftige korting te zien passeren & daarmee uw 'echte' goesting te krijgen (i.p.v. compromis hier, compromis daar, waardoor ge dingen laat vallen die ge toch wel écht een meerwaarde in zag of die ge ziet als uw 'basis').

Thuiswerk is afhankelijk van de klant. En ook centraal kan je nog altijd hebben dat de klant op 5km van je woont of op 100km.
Dat maakt al serieuze verschillen in je jaarlijkse kilometers.

Het enige dat imo zou moeten gebeuren is de standaard kilometers (bij ons is dat bv 30k km) verlagen naar het gemiddelde van de huidige situatie.
Dat is mss 20k km tegenwoordig, dus scheelt al weer in budget.

En wat als je ontslag neemt en je had budget voor 10k km's en de nieuwe persoon doet er 50k.

Nee ik blijf er bij dat het beste is om dat voor iedereen gelijk te houden. Het zal ook niet zonder reden zijn dat de meeste bedrijven dit ook op die manier doen.
Bij ons is dat ook per default 30K. Maar de laatste 2/3j is er uiteraard gigantisch veel veranderd.

Niet alleen is thuiswerk permanent gemaakt (voor een groot deel v/h bedrijf nog 1d/w naar kantoor, ale ... minimum, meer mag).
Verder is ook ons 'consultancy' label sterk veranderd over die jaren. Klanten zijn dat ook gewoon geworden om remote meetings te hebben, etc.

Bij gevolg ... zelfs na alles nu toch al even 'normaal' verloopt ... ik heb nog steeds geen klant in 't echt gezien.
En dat is echt wel een gigantisch verschil met pre-corona, toen ik vrijwel nooit op kantoor was. Voor 't kleinste wou de klant u on-premise (ale, de meeste toch). Al was het maar een meeting van 1 of 2 uur.

OK, de klant waarvoor je werkt maakt een groot verschil, maar de on-site aanwezigheid van ons consultants blijkt toch over de hele lijn sterk verminderd te zijn.

Long story short ... 1e jaar met mijne 5 was bijna 40K, laatste 2,5j mss 2K. Dus ... van wat ik gehoord heb hebben ze mijne volgende lease dus standaard op 10K gezet. Bij pakken kan altijd, geld terug krijgen dat je te veel betaalde ... not so much.

NOTE: Default blijft wel 30K weliswaar. Maar er kunnen individuele aanpassingen gedaan worden, voornamelijk voor de 'anciens' waarvan ze 't gebruik ondertussen goed kennen (en men zal wss ook niet 'bang' zijn dat ik volgend jaar ineens mijnen bon geef).

Nee ik blijf er bij dat het beste is om dat voor iedereen gelijk te houden.

Zeker in consultancy: alles gelijk houden. Werknemers hebben vaak maar relatief beperkte controle over waar ze kunnen terechtkomen. Iemand die dan kiest om langdurig bij een klant vlakbij te werken wordt dan zo nogal bevoordeeld ten opzichte van iemand die in functie van het bedrijf 2*50 kilometer per dag gaat rijden. Het zou niet fair zijn dat die eerste dan een veel betere wagen kan kiezen dan die tweede.

Uitgaan van een standaardkilometrage, daarop de contracten afsluiten, eventuele meer- of minderprijzen zijn dan te dragen door de werkgever.

Viel me bij Leaseplan ook op dat Mercedes de hoogste fleet kortingen gaf. Dat was 15% op al hun EVs. Bij BMW was dat maar 4% en bij Audi 7% of zo. Sommige merken zelfs helemaal niets (Tesla, Ford..).

Als vaste werknemer zijn de parameters meer fixed, maar op mijn salariswagen betaal ik VAA en mag er dus onbeperkt gebruik van maken. Bij ons lijken de contracten wel aangepast aan het gebruik van de laatste wagen. Mijn nieuwe zal 48 maanden en 28k km/jaar zijn. Collega met dezelfde loonklasse en auto heeft er eentje van 15k km/jaar. Maar in realiteit maakt het niet uit of je nu 10k of 75k km rijdt, de factuur voor de WG zal gewoon hoger/lager zijn.

Maar voor de keuze maakt het dus niet uit. Ik zou ook niet weten waarom ik een mindere auto moet rijden daardoor. Mijn werkgever heeft mij gevraagd om bij hun te komen werken en de voorwaarden voor mijn komst waren van in het begin duidelijk, ik heb daar nooit doekjes omgewonden.

Viel me bij Leaseplan ook op dat Mercedes de hoogste fleet kortingen gaf. Dat was 15% op al hun EVs. Bij BMW was dat maar 4% en bij Audi 7% of zo. Sommige merken zelfs helemaal niets (Tesla, Ford..).

Mercedes heeft volgens mij vaak goede kortingen, de EQE 350+ bvb is een stuk goedkoper dan de iX3. Gezien de WLPT range van 650km is dat wel een goede keuze als je nietveel kofferruimte nodig hebt.

Mercedes heeft volgens mij vaak goede kortingen, de EQE 350+ bvb is een stuk goedkoper dan de iX3. Gezien de WLPT range van 650km is dat wel een goede keuze als je nietveel kofferruimte nodig hebt.
Dat moet dan wel een heel goede korting zijn. Die iX3 kost bijna 7K minder (basis).

Dat moet dan wel een heel goede korting zijn. Die iX3 kost bijna 7K minder (basis).

De EQE 350+ AMG line met wegklapbare trekhaak kost exact evenveel credits als een base iX3 + getinte ruiten. Neem je de EQE luxery line zonder trekhaak is de EQE 5% goedkoper dan de base iX3 met getinte ruiten.
Prijsverschil met de EQE 350+ AMG line is 10k+.

De EQC was toen we die nog konden kiezen 10% goedkoper dan een iX3.

Laatst bewerkt:
Als vaste werknemer zijn de parameters meer fixed, maar op mijn salariswagen betaal ik VAA en mag er dus onbeperkt gebruik van maken.

Wel opletten: het is niet omdat je VAA betaalt, dat de werkgever wettelijk geen beperkingen meer mag opleggen op het gebruik ervan. Eenzijdig wijzigingen maken tijdens lopend contract is iets anders, maar de redenering "ik betaal VAA dus ik mag onbeperkt gebruiken" is een non sequitur.

Wel opletten: het is niet omdat je VAA betaalt, dat de werkgever wettelijk geen beperkingen meer mag opleggen op het gebruik ervan. Eenzijdig wijzigingen maken tijdens lopend contract is iets anders, maar de redenering "ik betaal VAA dus ik mag onbeperkt gebruiken" is een non sequitur.

Ik weet dat, maar er zijn geen kilometerbeperkingen opgenomen. Heb een collega die elk weekend naar Frankrijk bolt om uit te gaan eten. Die zijn vorige leasewagen had bij teruggave 265k km (4,5 jaar oud). Zit ik met mijn 100k km op 4,5 jaar nog deftig en daarvan waren er 70k in de eerste 2 jaar (pre-corona).
Vandaag de dag rij ik niet met de wagen als dat niet echt hoeft, heb genoeg in de auto gezeten.

Altijd leuk om een deftige korting te zien passeren & daarmee uw 'echte' goesting te krijgen (i.p.v. compromis hier, compromis daar, waardoor ge dingen laat vallen die ge toch wel écht een meerwaarde in zag of die ge ziet als uw 'basis').
Ik kon in principe zelfs al richting een C-klasse gaan denk ik, en ik heb echt geen super hoog budget. Op plug-in hybrides was de korting nog stukken hoger dan de EV's (bij Mercedes).

Wij werken wel met een key dealer, bij andere dealers kregen wij deze hoge korting niet.

Ik kon in principe zelfs al richting een C-klasse gaan denk ik, en ik heb echt geen super hoog budget. Op plug-in hybrides was de korting nog stukken hoger dan de EV's (bij Mercedes).

Wij werken wel met een key dealer, bij andere dealers kregen wij deze hoge korting niet.
Welja, als je veel wagens koopt bij een zelfde dealer, dan heeft deze er baat bij u te vriend te houden. Dus in die zin kan je zo wel al eens mooiere kortingen hebben naar mate je meer volume afneemt.
Hoe groter 't bedrijf, hoe mooier de korting regelmatig is.

Ik heb een goei 10% gehad op m'n 5 reeks. Niet gigantisch, niet niets.

De EQE 350+ AMG line met wegklapbare trekhaak kost exact evenveel credits als een base iX3 + getinte ruiten. Neem je de EQE luxery line zonder trekhaak is de EQE 5% goedkoper dan de base iX3 met getinte ruiten.
Prijsverschil met de EQE 350+ AMG line is 10k+.

De EQC was toen we die nog konden kiezen 10% goedkoper dan een iX3.

Bij welke leasing is dat ?
Want is toch niet bij Leaseplan het geval. Ik zie hier een EQE 350+ Luxury Line met leder interieur (doet leaseprijs zakken) komt op €1040/m. Een iX3 Inspiring komt op €1002/m. Ga je naar Impressive, komt hij inderdaad al een pak duurder uit, maar je moet dan wel ook vergelijken wat je qua opties krijgt.

Bij welke leasing is dat ?
Want is toch niet bij Leaseplan het geval. Ik zie hier een EQE 350+ Luxury Line met leder interieur (doet leaseprijs zakken) komt op €1040/m. Een iX3 Inspiring komt op €1002/m. Ga je naar Impressive, komt hij inderdaad al een pak duurder uit, maar je moet dan wel ook vergelijken wat je qua opties krijgt.

We leasen bij Arval maar denk dat het bedrijf zelf de kortingen onderhandeld bij de dealers/invoerders.

Welja, als je veel wagens koopt bij een zelfde dealer, dan heeft deze er baat bij u te vriend te houden. Dus in die zin kan je zo wel al eens mooiere kortingen hebben naar mate je meer volume afneemt.
Hoe groter 't bedrijf, hoe mooier de korting regelmatig is.

Ik heb een goei 10% gehad op m'n 5 reeks. Niet gigantisch, niet niets.

Ik zit bijna op 30% korting op mijn CLA250e.
Wij zijn een dochterbedrijf van een van de grootste bedrijven in België en hebben daarom het geluk om hun kortingen ook te krijgen.

We leasen bij Arval maar denk dat het bedrijf zelf de kortingen onderhandeld bij de dealers/invoerders.
Idd gebeurt meestal denk ik.
Als klein bedrijf ga je wellicht de beste kortingen bij de dealers als je alle/de meeste wagens bij 1 dealer haalt.
Als groter bedrijf ga je betere kortingen bekomen bij de invoerder.

Idd gebeurt meestal denk ik.
Als klein bedrijf ga je wellicht de beste kortingen bij de dealers als je alle/de meeste wagens bij 1 dealer haalt.
Als groter bedrijf ga je betere kortingen bekomen bij de invoerder.
Sowieso zal een groter bedrijf met de grootste kortingen eindigen (ale soit, grootste volume aankoper qua wagens natuurlijk).

Hoe leuk zou het niet geweest zijn als ik een extra 20% korting zou krijgen op m'n BMW. Dan was 'm oftewel praktisch full option of kon ik m'n eigen bijdrage laten vallen of zoiets.
Mogelijks zou er zelfs een 45e af gekunnen zijn. :devilish:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan