De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik verwacht niet dat andere merken gaan volgen. Voor Tesla is dit gemakkelijk omdat je gewoon bijna geen optie-keuzes hebt (bijna alles is standaard). Dat betekent ook dat ze een reeds gebouwde wagen ook veel gemakkelijker aan iemand anders kwijt kunnen voor diezelfde prijs.
Dat zal inderdaad meespelen. Ze gaan daar zelfs extreem ver in, bij levering mag je de wagen gewoon weigeren en die maken daar geen punt van.
Levering van m'n Model 3 kwam eigenlijk niet zo goed uit. Ik bel om dat een paar weken te verzetten: "Geen probleem hoor meneer. Verzetten kan niet maar u kan gerust zonder kost de auto weigeren en dan plaatsen we voor u een nieuwe bestelling."

Ik ben 'm dan toch maar gaan halen :unsure:

Dat zal inderdaad meespelen. Ze gaan daar zelfs extreem ver in, bij levering mag je de wagen gewoon weigeren en die maken daar geen punt van.
Levering van m'n Model 3 kwam eigenlijk niet zo goed uit. Ik bel om dat een paar weken te verzetten: "Geen probleem hoor meneer. Verzetten kan niet maar u kan gerust zonder kost de auto weigeren en dan plaatsen we voor u een nieuwe bestelling."

Ik ben 'm dan toch maar gaan halen :unsure:
BMW (dealer) kon/wou m'n nieuw geleverde wagen op den hof houden voor een maand of 2. Maar nu ook niet te lang dus.
Een week of 3 zou dus geen issue geweest zijn.

Gaan de meeste bedrijven tegenwoordig niet eerder over naar TCO ipv leaseprijs. Dan valt het wel mee inzake budget, wat je juist kan kiezen.

Uitzondering hier: wagen wordt gewoon gekocht aan de voorwaarden die een fractie beter zijn dan een particulier - via hospitalisatieverzekering kan ik mogelijks wel rekenen op psychische begeleiding ter voorbereiding, een diëtiste zal me bijstaan om wat af te nemen in volume - de Up is best krap binnenin.

Goh misschien zal je wel de grotere klasse wagen mogen behouden en in ruil ne keer financiële opslag te skippen.

Veel kilometers of niet, de persoon die nu nog full thermisch neemt is echt dwaas. Met een simpele diesel van vandaag, zit je al makkelijk aan 300€ VAA
Het probleem is dat bedrijven de pineut zijn van enorme prijsstijgingen. Kunt helaas niet altijd verwachten dat een bedrijf ook plots 10% leasebudget bijkletst. Wordt echt een moeilijke oefening: niet teveel in de eigen budgetten snijden versus personeel tevreden houden
Ik kon niet anders. Juni vorig jaar een nieuwe firmawagen besteld, moest nog een diesel zijn. Dan maar ineens voor iets deftig gegaan, een Alfa Romeo Giulia 2.2D Sprint, dankzij een stevige korting van 21%. Helaas wel meer dan € 300 VAA.

Een EV is nog geen optie voor mij (geen eigen parkeerplaats en geen laadpaal in de buurt), maar toch jammer dat het geen plug-in hybride mocht zijn. Die zou ik nog op het werk kunnen opladen.

Ik kon niet anders. Juni vorig jaar een nieuwe firmawagen besteld, moest nog een diesel zijn. Dan maar ineens voor iets deftig gegaan, een Alfa Romeo Giulia 2.2D Sprint, dankzij een stevige korting van 21%. Helaas wel meer dan € 300 VAA.

Een EV is nog geen optie voor mij (geen eigen parkeerplaats en geen laadpaal in de buurt), maar toch jammer dat het geen plug-in hybride mocht zijn. Die zou ik nog op het werk kunnen opladen.
Een Giulia is wel geen straf :oink:. Mocht de VAA niet zo gestegen zijn, hadk die op het werk gevraagd...echt spijtig..los de Giulia boven de 3-reeks vb

TCO is een cijfer/term dat rond gestrooid wordt in context van een aangekochte wagen eh.

In operationele lease heb je geen TCO, maar krijg je een maandelijkse lease kost. Aja, operationele lease is 'huur op lange termijn', dus die wagen wordt nooit van niemand behalve v/d leasing firma.

Onze operationele lease vermeld op de offerte de TCO prijs. Ons bedrijf geeft ons een budget obv TCO.

Onze operationele lease vermeld op de offerte de TCO prijs. Ons bedrijf geeft ons een budget obv TCO.

TCO is inderdaad ook bij operationele lease een zinvol begrip, houdt onder andere rekening met brandstofkosten, aftrekbaarheid van belastingen,...
Zeker dat laatste scheelt tussen EV en ICE; uiteindelijk is het totale kostenplaatje wat voor de meeste bedrijven telt als ze voor leasing kiezen.

TCO hangt ook wat van je bedrijf af. De leasing kan niet weten welke kosten jij als bedrijf nog hebt voor die wagen.

Bij ons koopt de leasing maatschapij de wagen aan en zitten alle kosten ook inbegrepen in hun offerte. Daarop word ook hun TCO berekening gemaakt vermoed ik.

Voorbeeldje uit onze offerte
lIfHgUt.png

Ik zou het eigenlijk begot niet weten wat de mijne maandelijks kost. Ik weet wat er op m'n BMW offerte stond die goedgekeurd is, but that's about it.

Downgraden is voor iedereen spijtig en mag (moet) zeker met de nodige discussie gepaard gaan.
Maar wees eerlijk, er is de laatste 5-10 jaar toch een serieuze wagen-inflatie geweest hé. Er wordt bij veel bedrijven met een BMW 3 bijna gesmeten alsof het niets is?
Daar ben ik het niet mee eens. Heb zelf 14 jaar ervaring als software consultant en een deftige BMW 3 (geen kale 316d) zit er helaas niet in.

Downgraden is voor iedereen spijtig en mag (moet) zeker met de nodige discussie gepaard gaan.
Maar wees eerlijk, er is de laatste 5-10 jaar toch een serieuze wagen-inflatie geweest hé. Er wordt bij veel bedrijven met een BMW 3 bijna gesmeten alsof het niets is?
Ik zie niet zoveel 3 series in Limburg. Maar ik ken wel veel gevallen vooral in de IT die na 3-4 jaar al een A klasse/CLA kunnen bestellen.

En het is vaker goedkoper en soms aantrekkelijker om een mooiere leasewagen aan te bieden dan een deftige opslag.
Daarom zou ik altijd voorlopig zo hoog mogelijk een leasebudget bekomen. Tot ze heel de boel afschaffen en je zit met een mobiliteitsbudget die niet eens 1/3 van een wagen gaat dekken.

De gegevens op die screenshot zijn gewoon de standaard zaken van een operationele leasing 😊.
Bij tco kijkt men dan ook nog naar normverbruik, fiscale aftrekbaarheid etc.

Bij ons koopt de leasing maatschapij de wagen aan en zitten alle kosten ook inbegrepen in hun offerte. Daarop word ook hun TCO berekening gemaakt vermoed ik.

Voorbeeldje uit onze offerte
lIfHgUt.png

Welke wagen is dat? Ik heb van een vriend een offerte doorgekregen voor een Enyaq sportsline iV80 (denk quasi full option) en daar komt de TCO incl brandstof en 65% BTW (daar moest hij naar kijken) op 1540 euro.
Ik viel zowaar wat van mijn stoel...

Die meer / minder kilometers is eigenlijk wel interessant maar ik neem aan dat weinig bedrijven daar rekening mee houden?
Stel dat je TCO hebt voor 30k km/ jaar maar je wilt maar voor 20k, dan heb je 36 euro extra budget :unsure:

De bedrijven waar ik voor werk(te) hanteren hetzelfde voor iedereen en passen dan achteraf het contract aan. Nu is het 30k/jaar voor vier jaar voor de TCO berekening.

Die meer / minder kilometers is eigenlijk wel interessant maar ik neem aan dat weinig bedrijven daar rekening mee houden?
Stel dat je TCO hebt voor 30k km/ jaar maar je wilt maar voor 20k, dan heb je 36 euro extra budget :unsure:
Ik vraag me wel af hoe dat in de loop van het contract eventueel aangepast wordt. Bij ons was het vroeger bij iedereen 30k km over 4 jaar. Nu hebben ze het verlaagd tot 20k km over 5 jaar. Ik weet van collega's die met moeite aan 10k km per jaar komen, terwijl ik toch eerder richting 30k zit (woon-werk is 100km).
Het zou inderdaad 'eerlijker' zijn dat wie minder kms doet dan meer budget krijgt, maar het probleem is ook dat je dat vaak op voorhand niet correct kan inschatten. Ook kan iemands persoonlijke situatie veranderen tijdens de looptijd waardoor hij ineens veel meer/minder kilometers doet.

Ik vraag me wel af hoe dat in de loop van het contract eventueel aangepast wordt. Bij ons was het vroeger bij iedereen 30k km over 4 jaar. Nu hebben ze het verlaagd tot 20k km over 5 jaar. Ik weet van collega's die met moeite aan 10k km per jaar komen, terwijl ik toch eerder richting 30k zit (woon-werk is 100km).
Het zou inderdaad 'eerlijker' zijn dat wie minder kms doet dan meer budget krijgt, maar het probleem is ook dat je dat vaak op voorhand niet correct kan inschatten. Ook kan iemands persoonlijke situatie veranderen tijdens de looptijd waardoor hij ineens veel meer/minder kilometers doet.
En wat als je opeens meer km's moet doen? Ga je dan akkoord dat ze je loon wat verlagen?

Gewoon gelijk voor iedereen lijkt mij het beste. Het is ook afhankelijk van je werkgever hoeveel km's je doet (althans bij bedrijfswagens toch, bij salariswagens is dat zuiver je woon-werk en je privé km's).

Terug
Bovenaan