De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Geef ze een offerte van een Taycan en een i4m50 :biglaugh:

Kia EV6 GT gaat ge denk ik ook nie inboeten op vermogen

Yes, die stond ook nog op mijn lijstje.
Knappe wagen ook vind ik, vond interieur wel veel plastic toen ik die zag. Maar voor de rest knap en snel ding.

Niet alleen bij Audi, bij Skoda zijn er ook serieuze prijsverhogingen geweest. En ze zijn zeker niet alleen, de BMW iX3 is ook al gestegen in prijs dacht ik.

Toch niet hoor. Het BMW voorbeeld heb ik hier al eens aangehaald. Toen onze bestellingen van start gingen begin april was de iX3 €71k (incl. BTW) en dat is ie vandaag eigenlijk nog altijd.
Maar ook als ik kijk naar bvb een Enyaq: een iV 80x Sportline was in april €47165, en als ik nu kijk is die ook nog altijd zoveel. Ook bij VW geen verhoging.
Bij Volvo zie ik ook een stijging van bijna €2500 op een C40 of XC40. Mercedes ook een paar honderd euro omhoog.
EDIT: kan natuurlijk ook zijn zoals @Cerv.Be zegt dat er wijzigingen in opties zijn, zoveel detail heb ik niet van april :).
EDIT2: Skoda moet wellicht nu pas hun prijzen verhoogd hebben want via hun configurator zie ik idd dat die 80x nu al €51750 in basis kost, of dus meer dan €4000 duurder (excl. BTW) :oops:. Leaseplan heeft dus nog oude prijzen.

In case anyone is wondering: toen onze lijst open ging, heb ik alle modellen die me ietwat interesseerden in Excel gegoten, incl. een hoop parameters (basiskost, leasekost, VAA, afmetingen, etc...). En ze zijn bij mij na mijn bestelling vergeten de tool af te sluiten, dus ik kan nog altijd checken wat de actuele prijzen zijn :).

Laatst bewerkt:
Toch niet hoor. Het BMW voorbeeld heb ik hier al eens aangehaald. Toen onze bestellingen van start gingen begin april was de iX3 €71k (incl. BTW) en dat is ie vandaag eigenlijk nog altijd.
Maar ook als ik kijk naar bvb een Enyaq: een iV 80x Sportline was in april €47165, en als ik nu kijk is die ook nog altijd zoveel. Ook bij VW geen verhoging.
Bij Volvo zie ik ook een stijging van bijna €2500 op een C40 of XC40.

In case anyone is wondering: toen onze lijst open ging, heb ik alle modellen die me ietwat interesseerden in Excel gegoten, incl. een hoop parameters (basiskost, leasekost, VAA, afmetingen, etc...). En ze zijn bij mij vergeten de tool af te sluiten, dus ik kan nog altijd checken wat de actuele prijzen zijn :).
Uw (leasing) tool loopt waarschijnlijk gewoon achter. Het duurt soms heel lang tegen die actueel is. bvb Skoda heeft zijn prijsstijgingen en optie wijzigingen (in alle stilte) nog maar net doorgevoerd.

Het moet zijn, als je kijkt naar meest ingeschreven, staat de BMW 3 boven de VW Golf; vroeger was dat toch omgekeerd...

Al zijn er nog serieus wat grote bedrijven die de uitzondering op de regel (?) vormen, waar BMW 3 en hoger nog een minderheid is in het wagenpark. Zelfs bedrijven waar je met een brutoloon van 10 K€ "maar" een BMW 3 krijgt (en dan spreken we nog over een 318d of 320d)

@kay-gell: als je geen SUV wil, zou ik ook kijken naar Polestar / Model 3 / i4, dat is toch een beetje de heilige drievuldigheid als je hoog mag mikken. Qua leasekost liggen Polestar LR en Model 3 LR dicht bij elkaar; bij BMW zit je dan eerder met een i4 M40 (M50 is een stuk duurder). Zou je werkgever kopen of leasen? In geval van lease, kan je denk ik beter TCO tonen (zelf simuleren op directlease of leaseplan) en vergelijken met een ICE; aankoopprijs zal voor een EV veel hoger lijken en verschieten ze misschien sneller van ;)
Toen ik vorige zomer mijn rondje deed zat de Model 3 LR toch nog zo'n 150 €/maand hoger in lease dan de Polestar 2 (dual motor) dus ik zou daar wel met opletten, Tesla is al gauw duurder dan je zou denken. Voor de prijs van mijn Model 3 had ik een zeer mooie iX3 gehad met nog geld over.

Intussen misschien allemaal veranderd, ik volg het niet meer.

Bij Volvo zie ik ook een stijging van bijna €2500 op een C40 of XC40. Mercedes ook een paar honderd euro omhoog.
EDIT: kan natuurlijk ook zijn zoals @Cerv.Be zegt dat er wijzigingen in opties zijn, zoveel detail heb ik niet van april :).

In case anyone is wondering: toen onze lijst open ging, heb ik alle modellen die me ietwat interesseerden in Excel gegoten, incl. een hoop parameters (basiskost, leasekost, VAA, afmetingen, etc...). En ze zijn bij mij vergeten de tool af te sluiten, dus ik kan nog altijd checken wat de actuele prijzen zijn :).
Dat zou raar zijn, de Enyaq is al meermaals in prijs gestegen. En ferm.
Ik zou nu serieus moeten bijleggen als ik de IV80 op dit moment zou bestellen, terwijl ik die vorig jaar met redelijk wat marge heb kunnen bestellen.

Toen ik vorige zomer mijn rondje deed zat de Model 3 LR toch nog zo'n 150 €/maand hoger in lease dan de Polestar 2 (dual motor) dus ik zou daar wel met opletten, Tesla is al gauw duurder dan je zou denken. Voor de prijs van mijn Model 3 had ik een zeer mooie iX3 gehad met nog geld over.

Intussen misschien allemaal veranderd, ik volg het niet meer.

Dat scheelt wel veel... :oops: Ik had beide een maand geleden eens op Leaseplan gesimuleerd en daar scheelde het maar € 50 / maand met in verhouding nog iets meer opties bij de Polestar.

Om depressief van te worden, ik blijft met m'n naft nog 10 jaar rijden als de VAA het toelaat, overschakelen naar EV met hetzelfde aankoopbudget zou resulteren in een VW -up ofzo.

Nog even wachten tot de economie wat slabakt en de winstmarges op EV's zijn gedaald, op een model 3 heeft Tesla +30% winst bvb.

Dat scheelt wel veel... :oops: Ik had beide een maand geleden eens op Leaseplan gesimuleerd en daar scheelde het maar € 50 / maand met in verhouding nog iets meer opties bij de Polestar.
De verhoudingen tussen verschillende prijzen die je gewoon online kan vinden bij sommige leasemaatschappijen zijn niet erg representatief heb ik de indruk. Bij mijn bedrijf lagen die verhoudingen ook allemaal anders. En vaak is het zo dat de Tesla echt wel een pak duurder is dan de rest.

Om depressief van te worden, ik blijft met m'n naft nog 10 jaar rijden als de VAA het toelaat, overschakelen naar EV met hetzelfde aankoopbudget zou resulteren in een VW -up ofzo.

Nog even wachten tot de economie wat slabakt en de winstmarges op EV's zijn gedaald, op een model 3 heeft Tesla +30% winst bvb.
Ge vergeet dat de prijs van grondstoffen voor baterijen de voorbije maanden *5 gegaan is. Er komt geen daling in prijzen voor EV's aan, eerder een stijging.

De iX3 is sinds ik besteld heb eind 2021 nog steeds dezelfde prijs voor de inspiring en impressive, de fleetkorting is wel serieus verminderd. 2 features zijn wel weggevallen. boot gesture (met de voet de koffer openen) en het touch part van de idrive controller.
Maar volgens geruchten gaat de iX3 vanaf 01/06 met 3k omhoog.

De verhoudingen tussen verschillende prijzen die je gewoon online kan vinden bij sommige leasemaatschappijen zijn niet erg representatief heb ik de indruk. Bij mijn bedrijf lagen die verhoudingen ook allemaal anders. En vaak is het zo dat de Tesla echt wel een pak duurder is dan de rest.

Leaseplan viel in het verleden nog mee (toch meer dan bv. Directlease waar je soms heel vreemde prijzen kreeg), al had ik gehoopt dat de prijzen in deze tijden wat meer representatief zouden zijn (minder fleetkortingen e.d.)
En ik heb geen toegang tot onze interne configuratietool dus bij gebrek aan beter... :tongue:

Over Tesla gesproken. Was vorige week op hun configurator, stond dat de geafficheerde prijs kon verschillen met de prijs bij afhaling. Ze kunnen de prijs van een bestelling van vandaag niet garanderen. Benieuwd hoeveel merken gaan volgen..en wat het betekent voor de leasing. Zullen zo'n merken dan uitgesloten worden?

Over Tesla gesproken. Was vorige week op hun configurator, stond dat de geafficheerde prijs kon verschillen met de prijs bij afhaling. Ze kunnen de prijs van een bestelling van vandaag niet garanderen. Benieuwd hoeveel merken gaan volgen..en wat het betekent voor de leasing. Zullen zo'n merken dan uitgesloten worden?

Simpel antwoord -> Yups. KBC heeft Tesla al geweerd uit hun cataloog.

Ik verwacht niet dat andere merken gaan volgen. Voor Tesla is dit gemakkelijk omdat je gewoon bijna geen optie-keuzes hebt (bijna alles is standaard). Dat betekent ook dat ze een reeds gebouwde wagen ook veel gemakkelijker aan iemand anders kwijt kunnen voor diezelfde prijs.

De iX3 is sinds ik besteld heb eind 2021 nog steeds dezelfde prijs voor de inspiring en impressive, de fleetkorting is wel serieus verminderd. 2 features zijn wel weggevallen. boot gesture (met de voet de koffer openen) en het touch part van de idrive controller.
Maar volgens geruchten gaat de iX3 vanaf 01/06 met 3k omhoog.
In zake prijzen ... ik denk dat ik dan nog net voor de storm moet zijn geweest.

Toen ik m'n (nieuw bestelde) wagen configureerde met exact dezelfde opties als m'n huidige kwam het nog redelijk overeen uit (niet exact natuurlijk, maar de mijne is dan ook al >3j geleden & een pre-LCI). 'k Zou dat nog eens opnieuw moeten proberen & zien wat het nu geeft, mor soit.

Voor de nieuwe heb ik toch nog een redelijk deftige (fleet) korting gekregen ook.

NOTE: Men heeft wel in de optie pakketten weten knoeien.
Het M-Sport pack bv. is zowat uiteen getrokken. De M-Sport remmen (die blauw/rode Brembo's) bv. die zaten vroeger automatisch in 't pakket ... nu niet meer, maar je kan ze dan apart er bij nemen.

Laatst bewerkt:

Gaan de meeste bedrijven tegenwoordig niet eerder over naar TCO ipv leaseprijs. Dan valt het wel mee inzake budget, wat je juist kan kiezen.

Gaan de meeste bedrijven tegenwoordig niet eerder over naar TCO ipv leaseprijs. Dan valt het wel mee inzake budget, wat je juist kan kiezen.
TCO is een cijfer/term dat rond gestrooid wordt in context van een aangekochte wagen eh.

In operationele lease heb je geen TCO, maar krijg je een maandelijkse lease kost. Aja, operationele lease is 'huur op lange termijn', dus die wagen wordt nooit van niemand behalve v/d leasing firma.

Terug
Bovenaan