De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik vraag me af wie de grootste verliezer is in dit geval bij veranderen van job bij de meeste gevallen. De werknemer die moet inboeten op de wagen (of iets lager bruto krijgt in ruil voor deftigere wagen) of de werkgever die gewoon meer betaalt.
Bij ons, voor werfleiders alleszins (aka, de moeilijk te vinden profielen) is het de werkgever die voor de upgrade zorgt.
Vroeger reden er enkelen in een Golf Variant met zo goed als basic uitvoering...30k in diesel, niet? Nu krijgen de nieuwe al een Peugeot 508..dan zit je al aan 41-42k standaard (diesel, om even makkelijker te kunnen vergelijken).

Maar dan hoort ge ze intern zeggen "Ja we willen het wagenpark vergroenen, maar de werfleiders willen geen elektrisch model. Ze willen dat enkel als het een premium merk is"
ik "En wa hebde ze voorgesteld als model?"
Directie "Ja...aziatische modellen...ma die denken dat dat slechter is dan een Europees model"
ik "En welk model binnen die aziatische merken?"
Directie "Ja..een MG 5, Kia Niro & Kia Soul":oink: (Nu de Niro is wss wel ok qua techniek en value for money..ma die is echt wel lelijk)
ik in mn eigen "Ja..zo'n elektrisch model versus een Peugeot 508 die ge misschien zelfs nog in GT-pack kunt onderhandelen..ik zou het ook wel weten" :rofl:

Bij ons, voor werfleiders alleszins (aka, de moeilijk te vinden profielen) is het de werkgever die voor de upgrade zorgt.
Vroeger reden er enkelen in een Golf Variant met zo goed als basic uitvoering...30k in diesel, niet? Nu krijgen de nieuwe al een Peugeot 508..dan zit je al aan 41-42k standaard (diesel, om even makkelijker te kunnen vergelijken).

Maar dan hoort ge ze intern zeggen "Ja we willen het wagenpark vergroenen, maar de werfleiders willen geen elektrisch model. Ze willen dat enkel als het een premium merk is"
ik "En wa hebde ze voorgesteld als model?"
Directie "Ja...aziatische modellen...ma die denken dat dat slechter is dan een Europees model"
ik "En welk model binnen die aziatische merken?"
Directie "Ja..een MG 5, Kia Niro & Kia Soul":oink: (Nu de Niro is wss wel ok qua techniek en value for money..ma die is echt wel lelijk)
ik in mn eigen "Ja..zo'n elektrisch model versus een Peugeot 508 die ge misschien zelfs nog in GT-pack kunt onderhandelen..ik zou het ook wel weten" :rofl:
Ik denk dat het bij veranderen van job vooral de WN is die gejost is.

Je zal wss gewoon minder krijgen dan je al hebt. EN je zal in vele gevallen al verplicht worden om de EV toer op te gaan.
Als men als bedrijf er niet op wil toe dragen zal het eerder de WN zijn die de kost zal dragen & dit zal meestal zijn in de vorm van minder krijgen voor 't zelfste budget.

Daarnet een hele tijd meegereden met een nieuwe GLE350de.

320pk oid, maar dat voelt zoveel slomer en minder modern aan dan mijn iX3.

Ik denk dat het bij veranderen van job vooral de WN is die gejost is.

Je zal wss gewoon minder krijgen dan je al hebt. EN je zal in vele gevallen al verplicht worden om de EV toer op te gaan.
Als men als bedrijf er niet op wil toe dragen zal het eerder de WN zijn die de kost zal dragen & dit zal meestal zijn in de vorm van minder krijgen voor 't zelfste budget.
Zal denk ik wat van uw profiel afhangen :). Een casual werknemer versus een zeldzaam profiel.

Nu voor de prijs van een Niro hebt ge de nieuwe Renault Megane E-Tech...en die vind ik persoonlijk toch wel mooier (buitenkant)..ook al is die wel wat kleiner (op papier..want heb em nog maar 1x in het echt gezien op een vrachtwagen).

Ps- Op de configurator van Kia kunt ge maar 1 kleur kiezen voor de Niro..en bij Renault maar 1 type velgen.. Is dit door leverproblemen bij de merken of is dit een bewuste keuze?

Ik vraag me af wie de grootste verliezer is in dit geval bij veranderen van job bij de meeste gevallen. De werknemer die moet inboeten op de wagen (of iets lager bruto krijgt in ruil voor deftigere wagen) of de werkgever die gewoon meer betaalt.

Bij ons is het gewoon pech en heb je minder auto. We krijgen gewoon een vast niet onderhandelbaar lease-budget (bedrag is afhankelijk van functie). Er zullen er bij ons alleszins vloeken, want door langlopende onderhandelingen met Leaseplan, moest er nu ineens >100 man bestellen en dat kon vanaf begin april. Blijkbaar zijn er nog altijd die nog niet besteld hebben en dezelfde auto's zijn nu allemaal minstens €35 per maand duurder geworden. Nu, er werd er bij ons wel voor gewaarschuwd niet te lang te treuzelen exact om die reden.

een offerte van de Q4 E-tron vergeleken van vorig maand en deze maand en voor de basis Q4 40 Advanced betaal je nu al 5000€ meer :(. Dan moet je nog beginnen met opties te kiezen :(

Audi schiet er inderdaad wel uit met hun EVs. Begin april kwam bij ons een Q4 e-Tron 45 Quattro S-Line op €899 per maand. Vandaag is dat blijkbaar al €970.

Bij ons is het gewoon pech en heb je minder auto. We krijgen gewoon een vast niet onderhandelbaar lease-budget (bedrag is afhankelijk van functie). Er zullen er bij ons alleszins vloeken, want door langlopende onderhandelingen met Leaseplan, moest er nu ineens >100 man bestellen en dat kon vanaf begin april. Blijkbaar zijn er nog altijd die nog niet besteld hebben en dezelfde auto's zijn nu allemaal minstens €35 per maand duurder geworden. Nu, er werd er bij ons wel voor gewaarschuwd niet te lang te treuzelen exact om die reden.

Audi schiet er inderdaad wel uit met hun EVs. Begin april kwam bij ons een Q4 e-Tron 45 Quattro S-Line op €899 per maand. Vandaag is dat blijkbaar al €970.
Bij ons was het Arval waar men mee probeerde te werken als ik mij nog goed herinner, maar die gesprekken zijn afgesprongen.
Voor wat ik hoorde van onze fleet verantwoordelijke had men precies ook niet veel goesting. Nauwelijks deftig antwoord (of enig antwoord) op communicatie blijkbaar.

Een KMO is wss hun moeite niet waard.
Weet niet exact welke andere redenen er waren om niet met hen samen te werken, but oh well.

Aan de andere kant, de partij waar ze dan uiteindelijk bij beland zijn is nu al maanden gekend & na al die maanden kunnen we nu nog steeds niet inloggen in hun portaal.
't Is nu (eindelijk) zo ver gekomen dat we kunnen inloggen (hebben invite gekregen via mail), maar ook dat den boel nog steeds omploft zodra je inlogt. :rolleyes:

Je zou bijna denken dat het de eerste keer is dat ze gebruikers toevoegen aan hun systeem.

P.S. De reden van heel dat verhaal is niet ver te zoeken ---> De verplichting om richting EV te gaan voor iedereen

Daarnet een hele tijd meegereden met een nieuwe GLE350de.

320pk oid, maar dat voelt zoveel slomer en minder modern aan dan mijn iX3.

O.a. het verschil tussen full-electric en hybride zeker, plus het feit dat zo'n GLE350 nog eens 300 kg of zo zwaarder is?
Want op papier hebben ze dezelfde 0-100 cijfers.

Ik denk dat dat bij veel bedrijven het geval zal zijn, er is een vast lease-budget dat ze niet verhogen omdat de wagenprijzen nu sneller stijgen dan gewoonlijk.
Zou Audi de aankoopprijs van die Q4 dan zo serieus verhoogd hebben, of speelt er hier iets anders?

O.a. het verschil tussen full-electric en hybride zeker, plus het feit dat zo'n GLE350 nog eens 300 kg of zo zwaarder is?
Het verschil zit vooral in het feit dat er geen versnellingen moeten gedaan worden. Ik heb ondertussen met (veel) snellere auto's dan mijn iX3 gereden, maar die vertraging van versnellingsbak doet alles eigenlijk traag aanvoelen.

Ik denk dat dat bij veel bedrijven het geval zal zijn, er is een vast lease-budget dat ze niet verhogen omdat de wagenprijzen nu sneller stijgen dan gewoonlijk.
Zou Audi de aankoopprijs van die Q4 dan zo serieus verhoogd hebben, of speelt er hier iets anders?
Zouden fabrikanten ook niet stiekem inspelen op de grote vraag versus de trage levertijden.
Ge moet ook eens zien op de site van Tesla. Hun stockwagens met +-20k km en hersteld schadegeval, worden bijna aan dezelfde prijs verkocht als een volledig nieuw model..wtf zelfs?

De grote winnaars (bedoel aan de zijde vn de werknemers) zijn de personen die vorig jaar relatief cheap een elektrische wagen konden kiezen. Vaak was een eqa/polestar etc goedkoper dan een kleine stadswagen.
Schoonbroer had vorig jaar de keuze tussen enkele thermische modellen en enkele elektrische. Een bijna full-option eqa was goedkoper dan een peugeot 208 met thermische motor..wtf zelfs?

Zouden fabrikanten ook niet stiekem inspelen op de grote vraag versus de trage levertijden.
Ge moet ook eens zien op de site van Tesla. Hun stockwagens met +-20k km en hersteld schadegeval, worden bijna aan dezelfde prijs verkocht als een volledig nieuw model..wtf zelfs?

De grote winnaars (bedoel aan de zijde vn de werknemers) zijn de personen die vorig jaar relatief cheap een elektrische wagen konden kiezen. Vaak was een eqa/polestar etc goedkoper dan een kleine stadswagen.
Schoonbroer had vorig jaar de keuze tussen enkele thermische modellen en enkele elektrische. Een bijna full-option eqa was goedkoper dan een peugeot 208 met thermische motor..wtf zelfs?

Dat vroeg ik me ook af, als er schaarste is, dat ze dat zien als het moment om er een prijsverhoging door te jagen. Al kan ik niet oordelen hoe het zit met hun grondstofprijzen, misschien dat die (zoals bijna alles) door het dak gaan zodat er sowieso prijsverhogingen aankwamen, schaarste of niet.

En inderdaad, de full electric keuzes waren tot vorig jaar in veel bedrijven serieus overkill vergeleken bij de ICE modellen. Het ziet er naar uit dat die luxe aan het verminderen is, benieuwd hoe het er binnen een jaar uit ziet als ik een nieuwe mag bestellen (waarschijnlijk met levering ergens in 2025-2026 of zo :tongue:)

Toch ook blij dat ik nog vorig jaar besteld heb. Zie bij ons tot nu toe wel dat EV's nagenoeg evenduur blijven maar de hybrides in sneltempo te duur aan het worden zijn.

De vanafprijs was bij launch 42k, vandaag is die 48k....
Voor de etron 35 (de versie die je niet wil).

Dat vroeg ik me ook af, als er schaarste is, dat ze dat zien als het moment om er een prijsverhoging door te jagen. Al kan ik niet oordelen hoe het zit met hun grondstofprijzen, misschien dat die (zoals bijna alles) door het dak gaan zodat er sowieso prijsverhogingen aankwamen, schaarste of niet.

En inderdaad, de full electric keuzes waren tot vorig jaar in veel bedrijven serieus overkill vergeleken bij de ICE modellen. Het ziet er naar uit dat die luxe aan het verminderen is, benieuwd hoe het er binnen een jaar uit ziet als ik een nieuwe mag bestellen (waarschijnlijk met levering ergens in 2025-2026 of zo :tongue:)
De vraag is wie op termijn de gelukkige is..wij die van een "normaal thermisch model" naar een "normaal elektrisch model" gaan.
Of de mensen die vorig jaar een overkill elektrisch model hebben gekregen (ter vervanging vn een normaal thermisch model) en binnen enkele jaren serieus gaan moeten downgraden :p

De vraag is wie op termijn de gelukkige is..wij die van een "normaal thermisch model" naar een "normaal elektrisch model" gaan.
Of de mensen die vorig jaar een overkill elektrisch model hebben gekregen (ter vervanging vn een normaal thermisch model) en binnen enkele jaren serieus gaan moeten downgraden :p
Dat zal dus maar zeer de vraag zijn eh.

'k Heb het hier zelf ook wel al enkele malen aangehaald, maar wie weet wat het gaat geven binnen 5j.
Gaat het bedrijfswagen verhaal überhaupt de moeite nog zijn?
Wat gaat de VAA doen als alles ineens richting EV gaat?
Ga ik zelfs kunnen 'leven' met een EV? (redenen zijn wel gekend)
Veranderd het nog eens volledig na de volgende verkiezingen? (in BE ... weet ge nooit)
Als alle wagens tegen 2030 maar ronde de 65% aftrekbaar zijn, ga je dan uitkomen op 'iedereen ne Nissan Leaf' want EV's zijn duur?

Als ge van, pakweg in mijn geval een 530e, naar een Leaf moet gaan ... euuuuh ... no tnx. Dan koop ik me wss nog liever iets privé.
In 't beste geval gewoon m'n eigen 530e, mss nadat we de leasing zo lang mogelijk verlengen :whistle: .

Dat gaat toch verhitte discussies geven op het werk denk ik.
Voor collega's die nu met een fossiele BMW 3 rijden en geen laadpaal kunnen zetten gaat een hybride BMW 3 misschien uit budget vallen. Die prijsstijging is enorm.
En opnieuw voor fossiel kiezen is jezelf in de voet schieten met VAA

Degene die eens zot hebben kunnen doen.
Het eindresultaat is hetzelfde maar je hebt in tussentijd eens een wat betere wagen gekregen.

Over 4-5 jaar zijn de auto's weer allemaal vernieuwd en is het verschil weer kleiner tussen huidige premium en toekomstige niet premiums. Ik word van een BMW/Audi/Mercedes ook niet blijer als van een VW/Skoda bvb.

'k Heb het hier zelf ook wel al enkele malen aangehaald, maar wie weet wat het gaat geven binnen 5j.
Veranderd het nog eens volledig na de volgende verkiezingen? (in BE ... weet ge nooit)
Als alle wagens tegen 2030 maar ronde de 65% aftrekbaar zijn, ga je dan uitkomen op 'iedereen ne Nissan Leaf' want EV's zijn duur?

Als ge van, pakweg in mijn geval een 530e, naar een Leaf moet gaan ... euuuuh ... no tnx. Dan koop ik me wss nog liever iets privé.
In 't beste geval gewoon m'n eigen 530e, mss nadat we de leasing zo lang mogelijk verlengen :whistle: .

Het is maar een vervoersmiddel eh. Ik rij liever met een leaf (maar er zijn mooiere exemplaren in die categorie) dan met een eigen gefinancierde auto. VAA moet echt al serieus stijgen wil dat de moeite zijn.
Voor collega's die nu met een fossiele BMW 3 rijden en geen laadpaal kunnen zetten gaat een hybride BMW 3 misschien uit budget vallen. Die prijsstijging is enorm.

In principe is dat niet het probleem van de werkgever. Dat is zoals er bij ons klagen dat ze geen 7-zit kunnen nemen. Zorg dan minder kinderen of koop u zelf iets van het exuberant hoog kindergeld en belastingsvoordeel dat je krijgt...

Laatst bewerkt:

Goh misschien zal je wel de grotere klasse wagen mogen behouden en in ruil ne keer financiële opslag te skippen.
Veel kilometers of niet, de persoon die nu nog full thermisch neemt is echt dwaas. Met een simpele diesel van vandaag, zit je al makkelijk aan 300€ VAA
Het probleem is dat bedrijven de pineut zijn van enorme prijsstijgingen. Kunt helaas niet altijd verwachten dat een bedrijf ook plots 10% leasebudget bijkletst. Wordt echt een moeilijke oefening: niet teveel in de eigen budgetten snijden versus personeel tevreden houden

Degene die eens zot hebben kunnen doen.
Het eindresultaat is hetzelfde maar je hebt eens een wat betere wagen gekregen.

Over 4-5 jaar zijn de auto's weer allemaal vernieuwd en is het verschil weer kleiner tussen huidige premium en toekomstige niet premiums. Ik word van een BMW/Audi/Mercedes ook niet blijer als van een VW/Skoda bvb.

Het is maar een vervoersmiddel eh. Ik rij liever met een leaf (maar er zijn mooiere exemplaren in die categorie) dan met een eigen gefinancierde auto. VAA moet echt al serieus stijgen wil dat de moeite zijn.

In principe is dat niet het probleem van de werkgever. Dat is zoals er bij ons klagen dat ze geen 7-zit kunnen nemen. Zorg dan minder kinderen of koop u zelf iets van het exuberant hoog kindergeld en belastingsvoordeel dat je krijgt...
Goh moet ook wel pikken, de mensen die aan vrienden/familie doen uitschijnen dat ze een top-model gekregen hebben en 5 jaar later plots iets meer basic moeten rijden :p
Mensen die een iphone krijgen van 1200€ en 5jr later met een basic samsung moeten werken (ook al heeft die dezelfde functionaliteiten) voelt ook aan als inboeten. Ge hebt dan niet meer de "premium phone". Het voelt dan aan als een stap achteruit, ook al is het functioneel gezien niet zo.

Ja, is bij Audi door een ferme prijsstijging. Toen ik half april inlogde bij Leaseplan was die Q4 eTron 45 Quattro S-Line €46900. Vandaag staat die al ruim €49400. Prijzen excl. BTW.

Ik verwacht dat ze bedrijfswagens stap voor stap minder fiscaal aantrekkelijk zullen maken, maar dan nog is er een gigantisch verschil met het totaal fiscaal onaantrekkelijke extra brutoloon dus ik denk dat bedrijfswagens in België nog een heel eind zullen blijven meegaan.

Ook denk ik dat ze de VAA formule voor EV's wel zullen aanpassen om het verlies aan inkomsten uit ICE's te compenseren. Net zoals de staat het verlies aan accijnzen op brandstof zal compenseren door elektrisch verbruik zwaarder te belasten, daar maak ik me geen illusies over...

Ik denk dat het verschil tegen 2030 minder extreem zal zijn 530e - Leaf, dat zal qua TCO een factor 2 zijn. Maar EV's zijn duurder dus zodra het verschil in aftrekbaarheid wegvalt, en als er nog eens een paar rondes prijsstijgingen voor auto's doorkomen de komende 8 jaar, ga je misschien een factor 1,25 of zo duurder uitkomen.
Dus van een i4 M50 naar een i4 M40, zo'n verschuivingen zijn in het verleden nog gebeurd in car policies. Pijnlijker is het als je door die verhoogde leasekost ineens een model moet downgraden. Maar het zal te nemen of te laten zijn, tenzij bedrijven hun leasebudget willen verhogen om competitief te blijven - maar dat gebeurt ook niet zo snel/vaak.

Ik hoor veel collega's die hetzelfde verhaal verkondigen, veel terug kerende issues. Maar voornamelijk -> men zal verplicht worden om EV te gaan maar velen hebben geen laadmogelijkheden.

Ik heb zelfs een collega die dan wel in een huis woont, maar in zo'n aparte 'woonstraat'. Basically ... die mens mag z'n wagen niet parkeren voor de deur, buiten voor 'laden/lossen'.
Ze hebben daar dus ook een eigen parkeerplaats, maar in de ondergrondse van een appartementsblok aan de rand van die woonstraat, mor jah ... laden daar is dus geen optie.

Dan hoor ik anderen die niet voor hun deur mogen parkeren, dus laadpaal aan hun gevel zetten heeft weinig zin als je elke dag een parkeer boete in de bus krijgt.

In dat opzicht, is het vooral hopen dat er genoeg quick chargers uit de grond gestampt worden de komende jaren. Want de huidige uitrol snelheid is niet echt voldoende gezien men nu EV's begint to forceren van de bedrijven uit.

Anyway, ik heb nog geluk gehad met m'n timing. Anderen hoor ik dat ze ook gaan proberen om nog een PHEV los te krijgen, maar veel tijd is er daarvoor niet meer. Dus als je nog 2j moet doen met de huidige wagen bv. ben je er sowieso aan voor de moeite.
Nieje. Gewuun ... nieje.

Een Leaf is geen 3 reeks/Arteon/A6/...

In dat geval zou er slechts 1 wagen op de markt (moeten) zijn, want uiteindelijk doen ze gelijk allemaal 't zelfste natuurlijk -> Ze brengen u van punt A naar punt B.

Vanaf morgen iedereen zo eentje dan :p
maxresdefault.jpg

Terug
Bovenaan