De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik had tansanit besteld en last minute nog gewijzigd naar een andere kleur, ik vind soms als de zon erop staat dat wat paarsachtig overkomen.

Ik vind Tansanitblau mooier dan Portimao.
Phytonic blau komt redelijk "vlak" over tov tansanit. Dat is echt een veel diepere kleur.
Ik had tansanit besteld en last minute nog gewijzigd naar een andere kleur, ik vind soms als de zon erop staat dat wat paarsachtig overkomen.
Ik vind dat 'M blauw' om 't zo te stellen wel eens leuk om te zien (staan/rijden), maar om het nu zelf te nemen heb ik toch nog steeds niet over 't hart gekregen.

Vandaag een lijst ontvangen van auto’s, bij de email had mijn manager al rechtstreeks de vraag gesteld of ik hier wel gelukkig mee was. En wat mijn budget was bij mijn ex weekgever. Ik hield mijn hart al vast.

Lijstje zelf was geen vette toen ik zag het lijstje begon met:
Audi A1, VW Polo, eindigde met Suzuki swift en Toyota Yaris.

Ik heel beleefd gezegd dat ik wel echt veel professionele reizen moet doen. En dat liefst in een automaat met cruisecontrol doe.
En wat als ik materiaal mee moet nemen?

20 minuten later belt hij mij op dat hij een budget verhoging heeft aangevraagd morgen weet hij meer.
Een Audi A1 is anders geen straf om mee te rijden. Is zeer volwassen op de snelweg en kan je ook gewoon in automaat met cruisecontrol krijgen. Gebrek aan ruimte is wel een goed argument. Die lagere segmenten zijn ook wel gegroeid tov. een aantal jaar geleden. De wielbasis van de huidige A1 is zo'n 10cm gegroeid tov. de vorige A1.

Ik heb ooit nog een tijd met zo'n oudere A1 rondgereden en dat was gewoon een prima auto. Ook voor lange afstanden. En ik ben al wat gewend.

Een Audi A1 is anders geen straf om mee te rijden. Is zeer volwassen op de snelweg en kan je ook gewoon in automaat met cruisecontrol krijgen. Gebrek aan ruimte is wel een goed argument. Die lagere segmenten zijn ook wel gegroeid tov. een aantal jaar geleden. De wielbasis van de huidige A1 is zo'n 10cm gegroeid tov. de vorige A1.

Ik heb ooit nog een tijd met zo'n oudere A1 rondgereden en dat was gewoon een prima auto. Ook voor lange afstanden. En ik ben al wat gewend.
Gohja, 't is uiteraard dezelfde discussie als anders eh.
40K km + instapper wagen ... goed/slecht? 't Is al meermaals gepasseerd.

Ik heb ooit ook nog 30K+ gedaan met een VW Polo & die was daar bovenop nog eens zo goed als kaal.
Ja, dat ging ... maar 'k kon er niet snel genoeg vanaf zijn.
Ik weet dus niet of het een huur lijst is of een lease lijst. Maar beide gevallen was het niet echt vet.

Ze wouden mij eerst een €550 mobiliteitsbudget geven per maand. Dat had afgewezen ik toen afgewezen. (Ik maak 40k km+ per jaar professioneel)

Ik heb toen een gesprek gehad met mijn directe manager die het ook wel meer als normaal vond dat ik een bedrijfswagen zou krijgen voor die functie die ik ga vervullen.

Toen zijn ze eigenlijk met het magische €550/PM gekomen.
Het lijstje komt daar vandaag eigenlijk.
Ik had het al een beetje verwacht, maar dacht als ik een golf of iets in die range krijg met een automaat was ik meer als tevreden.
Als je echt ruimte zoekt & je in de lagere prijsklassen moet kijken ... kijk je mss best eens bij de non-premiums.
Kijk eens naar een Fransman, mss een Amerikaan of idd een Japanner (bv. die Toyota).
Maar je zou dan toch verwachten dat je meer/groter kan gaan dan een Yaris of zo'n petieterige Swift als je naar de goedkopere merken gaat. De A1 in de basis is al meer dan 8K duurder dan zo'n basis Swift.

Nuja ... als 't bedrijf toch kiest voor operationele leasing ... jah ... dan ben je in feite niet veel met 'cataloguswaarde'.
't Is geweten dat de non-premium merken dan regelmatig duurder uit komen dan de premium merken ondanks de soms grote verschillen in aankoopwaarde. Zoals bv. een Mazda 6 VS een BMW 3.

Ik heb ooit ook nog 30K+ gedaan met een VW Polo & die was daar bovenop nog eens zo goed als kaal.
Ik ga ervan uit dat die ervaring met die VW Polo al enkele jaren geleden is, als in >10j geleden?

De Polo van 2022 al eens bekeken? Die is even groot en volwassen dan een Golf van enkele jaren geleden. Vandaag een A1 of een Polo meekrijgen is totaal niet te vergelijken met 10j geleden. Je krijgt geen Dacia of iets dergelijks mee, hé.

Dit zijn tegenwoordig wagens die zich heel goed lenen tot lange(re) snelwegritten. Uiteraard zou ik ook eerder een langere wielbasis en meer comfort aanraden, maar het is echt niet meer afzien zoals dat vroeger wel was.

Ik ga ervan uit dat die ervaring met die VW Polo al enkele jaren geleden is, als in >10j geleden?

De Polo van 2022 al eens bekeken? Die is even groot en volwassen dan een Golf van enkele jaren geleden. Vandaag een A1 of een Polo meekrijgen is totaal niet te vergelijken met 10j geleden. Je krijgt geen Dacia of iets dergelijks mee, hé.

Dit zijn tegenwoordig wagens die zich heel goed lenen tot lange(re) snelwegritten. Uiteraard zou ik ook eerder een langere wielbasis en meer comfort aanraden, maar het is echt niet meer afzien zoals dat vroeger wel was.
Polo zal iets meer dan een 9-tal jaar geleden moeten geweest zijn. Dat ik 'em ingewisseld heb althans (toen voor een 3-reeks, 318d).
En 'k heb er 4j mee rond gebold.

Als je echt ruimte zoekt & je in de lagere prijsklassen moet kijken ... kijk je mss best eens bij de non-premiums.
Kijk eens naar een Fransman, mss een Amerikaan of idd een Japanner (bv. die Toyota).
Maar je zou dan toch verwachten dat je meer/groter kan gaan dan een Yaris of zo'n petieterige Swift als je naar de goedkopere merken gaat. De A1 in de basis is al meer dan 8K duurder dan zo'n basis Swift.

Nuja ... als 't bedrijf toch kiest voor operationele leasing ... jah ... dan ben je in feite niet veel met 'cataloguswaarde'.
't Is geweten dat de non-premium merken dan regelmatig duurder uit komen dan de premium merken ondanks de soms grote verschillen in aankoopwaarde. Zoals bv. een Mazda 6 VS een BMW 3.
Helaas, ook bij de andere merken Toyota Aygo bv. En verder keuze uit mild hybride met automaat. Zeer beperkte lijst.
Of een Yaris manueel.

Je hebt het tijdens je sollicitatie/onderhandeling niet gehad over "jouw" bedrijfswagen dan?
Niet echt, hij heeft nu wel de vraag gesteld.
Ik vond het een beetje to much om over de auto te onderhandelen. Je denkt vaak goed salaris = degelijke wagen. Maar ik ben de enige medewerker in BE eigenlijk. Dus ze hebben niet veel uitgewerkt tot nu toe.

Dat het een degelijke wagen is weet ik wel. Mijn vader heeft de nieuwe polo pas aangekocht zeker een degelijke wagen.

Maar voor mijn functie (Field Service Engineer=Gereedschap mee sleuren) is een A1 of Polo etc gewoon te klein. Veel bedrijven hebben zelfs policies dat het een break/station moet zijn ivm mogelijk ook materiaal/stukken die je kan of moet meesleuren.
Dat ga ik niet kunnen met een polo. Ik heb mijn gereedschapskist eens in mijn vader zijn koffer gedaan, daar gaat letterlijk 1 kist in en ik heb er 2 grote. Soms ook nog reserve stukken. Kledij helm schoenen….
40k km is het minimale schatting zal eerder tegen de 60 aan leunen.
Bij mijn huidige werkgever zit ik op 48k km op 8 maanden tijd (Werk+Privé).

Golf variant of Skoda Octavia inderdaad, die lenen zich zeer goed voor dergelijk gebruik én kosten ook geen stukken van mensen.

Golf variant of Skoda Octavia inderdaad, die lenen zich zeer goed voor dergelijk gebruik én kosten ook geen stukken van mensen.
Goh ... eventueel een Renault Mégane break of zoiets. Ook ruimtevol, maar wss over 't algemeen lager geprijsd dan de Duitsers.
Again ... TBD leasing type (mor eerlijk gezegd ... voor dat aantal km, zijnde richting 60K/jr ... denk ik niet dat je voor operationele lease gaat).

Nu ... het type job lijkt mij dat een deftige camionette mss logischer is om mee te gaan werken (al dan niet als privé-enabled bedrijfswagen).
't Is natuurlijk minder interessant om met pakweg een Polo van 't werk te bollen privé, maar toch elke ochtend om de camionette te moeten op kantoor. Zeker als je wat verder van de hoofdzetel woont.

Ik vind dat 'M blauw' om 't zo te stellen wel eens leuk om te zien (staan/rijden), maar om het nu zelf te nemen heb ik toch nog steeds niet over 't hart gekregen.

Moh moh moh.
Is ook een metaalkleur en is heerlijk in de zon.
Van ik dan met de cognac M sport zetel en een individual leder overtrokken dash.

Toegegeven, 't is niet voor iedereen.
En klanten geven eigenlijk wel meer commentaar dan met m'n zwarte A6 geweest haha.

Maar elke keer als je die kleur ziet hé :love:
Toch geen enkele liefhebber die dit niet kan smaken.

Ik vind Tansanitblau mooier dan Portimao.
Phytonic blau komt redelijk "vlak" over tov tansanit. Dat is echt een veel diepere kleur.
Transanit is ook wel héél mooi tbh.
Klopt wat je zegt, die kleur heeft heel veel diepgang.
Collega heeft die op z'n X5 en dat is écht samen met Carbonschwarz dé kleur voor die auto vind ik.

Moh moh moh.
Van ik dan met de cognac M sport zetel en een individual leder overtrokken dash.

En klanten geven eigenlijk wel meer commentaar dan met m'n zwarte A6 geweest haha.

Zijn uw remschijven zo verroest? Of is het de bedoeling dat die goud/ros zien?

Zouden jullie nog bijbetalen voor een bedrijfswagen als de auto pas over anderhalf jaar geleverd wordt?
Er kan veel gebeuren in die periode en wie weet neem je ontslag en mag je betalen voor een auto waar je nooit mee gereden hebt.

Moh moh moh.

Goh ... de blauwe kleur tot daar aan toe. Zoals aangehaald zie ik het mezelf nog niet direct doen, but still.
Het cognac interieur ... jamais de la vie.

Zouden jullie nog bijbetalen voor een bedrijfswagen als de auto pas over anderhalf jaar geleverd wordt?
Er kan veel gebeuren in die periode en wie weet neem je ontslag en mag je betalen voor een auto waar je nooit mee gereden hebt.
Gohja, ik heb nu een levertermijn van 9mnd gekregen. Ik ga er van uit dat ik 'chance' kan hebben dat dit effectief 9mnd is, maar even goed 1,5j kan worden (of anything in between). We hebben ondertussen al genoeg van zulk 'n verhalen weten passeren eh.

En ja, uiteindelijk heb ik m'n zelfde eigen bijdrage behouden voor die wagen. Ook al zou 'em pas na 1,5j geleverd worden.

Ik heb al genoeg 'aanbod' gekregen voor op een ander te beginnen, maar ben er nooit op in gegaan. 'k Zie het me ook totaal nog niet doen de komende jaren.
Dus daar ben ik niet direct bang voor.

Enige dat mij in m'n gat kan bijten is de fiscaliteit & de VAA die de lucht in schiet omdat het geen EV is. Maar eerlijk gezegd zit ik met meer miserie met een EV dan wanneer ik gewoon meer VAA betaal.
Gewoon al 't feit dat ik nu op een ander zou beginnen zou al automatisch betekenen dat ik ineens met EV miserie opgescheept kom te zitten want velen verplichten al EV's.

En moest men mij effectief ontslaan (& 't is niet voor dringende redenen), dan zou ik m'n eigen bijdrage, die ik maandelijks leg, toch niet moeten afkorten. Al ben ik ook in dat opzichte niet bezorgd.

Long story short ---> Yups, momenteel wel ja

Terug
Bovenaan