De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Allez eind deze maand komen ze de elektriciteitsinstallatie checken, dan moet het laadpunt nog gezet worden. Dus ik vermoed dat het ten vroegste september zal zijn tegen dat ik mijn Volvo kan dumpen :(

Allez eind deze maand komen ze de elektriciteitsinstallatie checken, dan moet het laadpunt nog gezet worden. Dus ik vermoed dat het ten vroegste september zal zijn tegen dat ik mijn Volvo kan dumpen :(
Bij ons zijn ze zeker nog niet aan de nieuw patatten in die materie.
Blijkbaar is er een KB in aantocht die vanalles & nog wat gaat verbieden & regels gaat opleggen, etc.

Dus heel het verhaal van individueel iets (laten) installeren in de ondergrondse is ondertussen al verboden. Men heeft blijkbaar die individuele willekeur opgemerkt & komt er dus een wettelijk kader voor (maar wie weet wanneer dat in orde is, op z'n overheids eh).
Zodra de syndic aanvragen krijgt om individuele installaties te (laten) doen zijn ze dus verplicht dit in een groter kader te forceren.

Bij gevolg is er dan een studie nodig van het gebouw, brandveiligheid & wat er binnen komt aan power (capaciteit), etc.
Dan wordt dit in principe tot aan de straat ook onderzocht in de zin van 'OK, het gebouw heeft capaciteit A', kan de straat dit aan.

Da's een langdurig verhaal lijkt mij & natuurlijk ben je aan de studie alleen al een paar 1000en EUR kwijt. Dan staat er natuurlijk nog steeds niets geïnstalleerd.

Dus euuuuh ... jah ... /Me blijft wreed content da'k nog niet opgescheept zit met een EV!
En eigenlijk ... ben er nog niet zo zeer van overtuigd dat het binnen 5j al in orde zal zijn ook. Pffft, het blijft een gedoe dat dat al verplicht wordt door 't staat, maar ze zijn er alles behalve klaar voor.

na 7 maanden wachten op mijn bedrijfswagen krijg ik bericht dat ik nog 3 maanden langer zal moeten wachten.
niets aan te doen natuurlijk en ik mag niet klagen want heb ondertussen een vervangwagen ter beschikking.

maar ik was er toch wel redelijk op gevierd. kben mijn vervangwagentje redelijk beu (toyota yaris hybrid) en tis toch niet hetzelfde niveau als mijn bedrijfswagen dat ik zal krijgen (Audi A3)

Ze zullen er stillaan wel achterkomen dat de capaciteit om alles elektrisch te laten rijden er gewoon niet is.
Welja, 1 v/d problemen met dat willy-nilly ieder apart z'n ding laten doen is dat dit nog lukt als er 1 of 2 man dat doet.
Maar eens er 2 man z'n laadinfra laat aansluiten op de gemeenschappelijke capaciteit, dan heeft niemand nog iets over.

't Komt er eigenlijk op neer dat je de capaciteit opgebruikt van heel de gemeenschap. In 't extreemste geval heb je zo bv. ineens geen electriciteit meer over om 't licht aan te doen in de gang of pakweg ondergrondse omdat er 10 EV's tegelijkertijd vechten om power.
Daarmee dat het ondertussen al verboden is blijkbaar om dat nog te doen.

Als er iets ooit zou mogen komen zijn het blijkbaar globale systemen die, pretty much, als load balancer dienen.
Die nemen dan de capaciteit & de primaire nood v/h gebouw in acht & verdelen den overschot.
Dat zou dan een uitkomst v/d studie moeten zijn.

Natuurlijk blijft er uiteraard nog een groot probleem staan nl. de capaciteit zelf.
Het systeem mag dan nog slim genoeg zijn om te verdelen onder de vragende EV's, maar als er 40 wagens tegelijk capaciteit vragen, jah ... 't zou zo even kunnen dat je dan tegen 's morgens maar 20 km bij geladen hebt omdat 1/40e v/d totale capaciteit de moeite niet is.

Nope. Voor zover ik hoor zijn ze der nog lang ni (maar toch trekt ons stoeme Vivaldi 't zich niet aan eh).

Ze zullen er stillaan wel achterkomen dat de capaciteit om alles elektrisch te laten rijden er gewoon niet is.

Ondertussen zal Fluvius ons wel een rekening van € 4 miljard de komende 10 jaar door ons strot duwen, investeringen die hiervoor nodig zijn. Maar ik denk dat ze (en dat betekent wij als gebruikers) nog tegen serieus wat beperkingen zullen aanlopen omwille van al die piekvermogens vooral op het moment dat er geen zonne-energie geproduceerd wordt.

Er zou zelfs niet genoeg zijn om iedereen op warmtepompen te laten overschakelen heb ik begrepen.

Ondertussen zal Fluvius ons wel een rekening van € 4 miljard de komende 10 jaar door ons strot duwen, investeringen die hiervoor nodig zijn. Maar ik denk dat ze (en dat betekent wij als gebruikers) nog tegen serieus wat beperkingen zullen aanlopen omwille van al die piekvermogens vooral op het moment dat er geen zonne-energie geproduceerd wordt.
Ik vraag me af of die studie die ze gedaan hebben om tot dat bedrag te komen eigenlijk wel alles omvat.
Dat we niet na 5j er achter komen dat het ipv 4 miljard, 16 miljard gaat worden bv.

na 7 maanden wachten op mijn bedrijfswagen krijg ik bericht dat ik nog 3 maanden langer zal moeten wachten.
niets aan te doen natuurlijk en ik mag niet klagen want heb ondertussen een vervangwagen ter beschikking.

maar ik was er toch wel redelijk op gevierd. kben mijn vervangwagentje redelijk beu (toyota yaris hybrid) en tis toch niet hetzelfde niveau als mijn bedrijfswagen dat ik zal krijgen (Audi A3)
Collega kreeg na een 6 tal maand wachten te horen dat ze de auto gewoon niet gaan maken. Wel een royale korting van 2000 euro 🙄

ik vraag me af of die studie die ze gedaan hebben om tot dat bedrag te komen eigenlijk wel alles omvat.
Dat we niet na 5j er achter komen dat het ipv 4 miljard, 16 miljard gaat worden bv.
Ik heb wel gelezen dat het in de veronderstelling dat we ons piekverbruik redelijk efficiënt gaan sturen, een beetje goede huisvader zal dus altijd wat reserve voorzien, die is er niet in die 4 miljard, het zal dus meer worden.

Anderzijds - wat is 4 miljard, of 6 miljard - dat zal het verschil niet maken.

Wagen staat intussen in Zeebrugge. Maar nog steeds problemen daar door de problematiek Oekraïne/Rusland volgens de dealer. Er staan enorm veel wagens en die geraken daar niet op transport. Kan voor morgen zijn, maar evengoed voor binnen een maand.

Wagen staat intussen in Zeebrugge. Maar nog steeds problemen daar door de problematiek Oekraïne/Rusland volgens de dealer. Er staan enorm veel wagens en die geraken daar niet op transport. Kan voor morgen zijn, maar evengoed voor binnen een maand.
Mij hebben ze laten weten dat de verwachte datum 'maart 2023' zou zijn. Wat dus uiteindelijk neer komt op een goei 9mnd.
Could be worse I guess.

Natuurlijk ... who knows of die hier effectief zal zijn in maart eh. Kan even goed in maart in Zeebrugge staan voor een maand of 3. :devilish:

Vandaag een lijst ontvangen van auto’s, bij de email had mijn manager al rechtstreeks de vraag gesteld of ik hier wel gelukkig mee was. En wat mijn budget was bij mijn ex weekgever. Ik hield mijn hart al vast.

Lijstje zelf was geen vette toen ik zag het lijstje begon met:
Audi A1, VW Polo, eindigde met Suzuki swift en Toyota Yaris.

Ik heel beleefd gezegd dat ik wel echt veel professionele reizen moet doen. En dat liefst in een automaat met cruisecontrol doe.
En wat als ik materiaal mee moet nemen?

20 minuten later belt hij mij op dat hij een budget verhoging heeft aangevraagd morgen weet hij meer.

Vandaag een lijst ontvangen van auto’s, bij de email had mijn manager al rechtstreeks de vraag gesteld of ik hier wel gelukkig mee was. En wat mijn budget was bij mijn ex weekgever. Ik hield mijn hart al vast.

Lijstje zelf was geen vette toen ik zag het lijstje begon met:
Audi A1, VW Polo, eindigde met Suzuki swift en Toyota Yaris.

Ik heel beleefd gezegd dat ik wel echt veel professionele reizen moet doen. En dat liefst in een automaat met cruisecontrol doe.
En wat als ik materiaal mee moet nemen?

20 minuten later belt hij mij op dat hij een budget verhoging heeft aangevraagd morgen weet hij meer.

Dat is wel een heel laag budget als dat de officiële lijst is. Bij ons zijn dat starterwagens voor mensen die van school komen.

Dat is wel een heel laag budget als dat de officiële lijst is. Bij ons zijn dat starterwagens voor mensen die van school komen.
Ik weet dus niet of het een huur lijst is of een lease lijst. Maar beide gevallen was het niet echt vet.

Ze wouden mij eerst een €550 mobiliteitsbudget geven per maand. Dat had afgewezen ik toen afgewezen. (Ik maak 40k km+ per jaar professioneel)

Ik heb toen een gesprek gehad met mijn directe manager die het ook wel meer als normaal vond dat ik een bedrijfswagen zou krijgen voor die functie die ik ga vervullen.

Toen zijn ze eigenlijk met het magische €550/PM gekomen.
Het lijstje komt daar vandaag eigenlijk.
Ik had het al een beetje verwacht, maar dacht als ik een golf of iets in die range krijg met een automaat was ik meer als tevreden.

Ik weet dus niet of het een huur lijst is of een lease lijst. Maar beide gevallen was het niet echt vet.

Ze wouden mij eerst een €550 mobiliteitsbudget geven per maand. Dat had afgewezen ik toen afgewezen. (Ik maak 40k km+ per jaar professioneel)

Ik heb toen een gesprek gehad met mijn directe manager die het ook wel meer als normaal vond dat ik een bedrijfswagen zou krijgen voor die functie die ik ga vervullen.

Toen zijn ze eigenlijk met het magische €550/PM gekomen.
Het lijstje komt daar vandaag eigenlijk.
Ik had het al een beetje verwacht, maar dacht als ik een golf of iets in die range krijg met een automaat was ik meer als tevreden.
Je hebt het tijdens je sollicitatie/onderhandeling niet gehad over "jouw" bedrijfswagen dan?

Terug
Bovenaan