De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
@Marsu big farma, geheel afgestemd op Europees vlak vrees ik.
Vroeger kon je zelf flex budget spenderen aan opties maar dat is sinds vorig jaar helemaal weg. Enkel trekhaak of dakdragers kan je kiezen, en de kleur van je wagen.

Nu anderzijds is dat pool systeem wel leuk, als ik uiteindelijk een ETron boven mijn categorie kan krijgen is dat prima. Het loon is verder ook uitstekend dus ik kan gewoon uitkijken naar een leuke eigen wagen :p
Dat wil ik momenteel dus nog vermeiden ten aller tijden natuurlijk.
Als alleenstaande kan ik nl. niets aanvangen met een 2e wagen. Ik doe al met moeite kilometers met de huidige tegenwoordig.

Echter, we zullen zien e ... binnen een jaar of 6 als de volgende passé is & weg moet. Gelukkig moet ik daar op vandaag nog niet van wakker liggen.

Zou ik (met mijn prima loon) toch ook niet doen. Moet je al echt iets kopen wat weinig waarde verliest. Maar wat dat op dit moment is weet ik niet.
Voor mij is een wagen een money drain waar ik van wil wegblijven zolang het kan.

Zou ik (met mijn prima loon) toch ook niet doen. Moet je al echt iets kopen wat weinig waarde verliest. Maar wat dat op dit moment is weet ik niet.
Voor mij is een wagen een money drain waar ik van wil wegblijven zolang het kan.
Of iets dat je echt lang wil houden natuurlijk.
Wagens die hun waarde gaan behouden:
Lotus Elise/Exige
Cayman GT4RS
Elke speciale editie van 911
Abarth 124 spider en Mazda MX5
Alpine A110
Alfa Romeo 4C
BMW i8
...

Of iets dat je echt lang wil houden natuurlijk.
Wagens die hun waarde gaan behouden:
Lotus Elise/Exige
Cayman GT4RS
Elke speciale editie van 911
Abarth 124 spider en Mazda MX5
Alpine A110
Alfa Romeo 4C
BMW i8
...
Ik ga nu wel eerlijk zijn. Met die 70k die je op overschot hebt om een tweede wagen te kopen voor de fun kan je misschien ook iets anders doen.
Zoals bijvoorbeeld een opbrengsteigendom kopen.
Ook dat ga je lang houden en heb je lang plezier van.

Een wagen blijft een zeer slechte investering.

Ik ga nu wel eerlijk zijn. Met die 70k die je op overschot hebt om een tweede wagen te kopen voor de fun kan je misschien ook iets anders doen.
Zoals bijvoorbeeld een opbrengsteigendom kopen.
Ook dat ga je lang houden en heb je lang plezier van.

Een wagen blijft een zeer slechte investering.
Maar aan een opbrengsteigendom heb je geen plezier. En wat ben je dan met nog meer geld als je het niet gaat uitgeven aan dingen waar je plezier aan hebt?

Maar aan een opbrengsteigendom heb je geen plezier. En wat ben je dan met nog meer geld als je het niet gaat uitgeven aan dingen waar je plezier aan hebt?
Je kan nog altijd plezier hebben eenmaal je financieel wat meer zekerheid hebt natuurlijk :P
Niks zo tof als elke maand uw huur gaan innen in uw GT4RS hoor! :P

Je kan nog altijd plezier hebben eenmaal je financieel wat meer zekerheid hebt natuurlijk :P
Niks zo tof als elke maand uw huur gaan innen in uw GT4RS hoor! :P
Maar, bij auto's die niet in waarde zakken, maakt die volgorde niet uit ;). Dus kan je beter eerst datgene kopen waar je plezier mee kan hebben :p

Voor alle duidelijkheid: steek niet uw laatste 150k€ in een GT4RS he! Doe dat pas als je er een paar tegelijk zou kunnen kopen.

Die auto's zakken meestal wel in waarde als je er veel mee gaat rijden. Dus zo veel geniet ga je er dan toch ook niet van hebben.

Die auto's zakken meestal wel in waarde als je er veel mee gaat rijden. Dus zo veel geniet ga je er dan toch ook niet van hebben.
Bwa:
Nieuwprijs: 73200€

I8 stond op +-60k voor 2e hands, nu 70-75.

2e hands abarth 124 kost nu rond de 30000€. Die kon je destijds kopen voor 32250€.

Je moet ze natuurlijk niet om zeep rijden he, maar door combinatie van waardevaste modellen en inflatie zijn er auto's die niet of amper zakken in prijs.

@anders. je gaat altijd wel wat onzekerheid hebben naar de toekomst toe, maar ik denk ook wel dat je op termijn minder kapitaal "vernietigt" door een iets exclusievere wagen te kopen.

Uiteindelijk is dat voor elk geval een aparte berekening, maar als je het aankoopbedrag van je wagen op enkele jaren kan terugsparen lijkt me het echt geen probleem.

@anders. je gaat altijd wel wat onzekerheid hebben naar de toekomst toe, maar ik denk ook wel dat je op termijn minder kapitaal "vernietigt" door een iets exclusievere wagen te kopen.

Uiteindelijk is dat voor elk geval een aparte berekening, maar als je het aankoopbedrag van je wagen op enkele jaren kan terugsparen lijkt me het echt geen probleem.
Vind ik ook. Om het heel cru te zeggen. Voor u zal een leuke fun wagen minder zeer doen dan een koppel die een nieuwe opel astra kopen.

Moesten ze bij ons leasewagens geven zou ik ook bekijken naar een "deftige" (waarschijnlijk elektrische) wagen, die ik dan dagdagelijks gebruik. Mijn M2c zou ik dan bijhouden als fun wagen. (ondanks dat ik merk dat deze in prijs zijn gestegen. De BMW dealer waar ik hem heb gekocht heeft nog dezelfde een paar weken geleden voor €11.000 meer verkocht.)

Ik bezie dat niet als een investering (niet alles moet een investering zijn), maar die wagen geeft mij wel veel plezier. Dus ik heb daar dan wel geld voor over, voor mij is dat ook een hobby. Het is niet dat ik nu een boterham minder door moet eten en dat ik nu niet meer investeer. Het is ook leuk om u geld eens in te zetten in toffe dingen, wat is anders het zin om te investeren.

Ik denk ook niet dat het zo gaat blijven stijgen. Het begint haast een bubbel te worden en ik vrees dat veel mensen pas aan het einde van dit jaar gaan opmerken hoe hun koopkracht is afgenomen. Dan gaat die vraag plots wel wat afnemen na alle koopwoede.

Maar het gaat nog wel even blijven gedreven worden door de schaarste natuurlijk.

Het is vrij zeker dat de prijzen gewoon terug gaan dalen.
Een combinatie van afname van koopwoede, daling van koopkracht en meer aanbod zal een daling van de prijzen als gevolg hebben.
En verwacht dan maar stevige correcties. Een wagen is en blijft een money drain. Of je zou echt over exclusieve wagens moeten spreken die niet gebruikt worden maar ergens tentoongesteld of gestald worden.

Ik denk ook niet dat het zo gaat blijven stijgen. Het begint haast een bubbel te worden en ik vrees dat veel mensen pas aan het einde van dit jaar gaan opmerken hoe hun koopkracht is afgenomen. Dan gaat die vraag plots wel wat afnemen na alle koopwoede.

Maar het gaat nog wel even blijven gedreven worden door de schaarste natuurlijk.
Ik denk niet dat er een echte koopwoede is in de zin van ik moet nu dit jaar een andere auto kopen. Er zullen net meer mensen zijn die na corona net hun aankoop uitstellen.

Ik hoor vooral verhalen van lange wachttijden (of erger, dat ze het gewoon niet weten). Waardoor er meer mensen naar de 2dehands markt gaan en dus vraag hoger ligt.
Ondertussen daalt het aanbod kant en ik zie dat komende jaren niet bepaald rooskleurig in. Ik denk dat het nog erger gaat worden.

Ik deel u mening dat het nog wel even gaat blijven duren en dan eerder zal stabiliseren.

Laatst bewerkt:
Had onlangs ergens gelezen dat de wachttijden voor de i4 +-36 maanden was. Weet niet of het hier was of een forum voor elektrische wagens..

Is jaren niet wat overdreven?
Ik denk het niet hoor. Ik ben akkoord met uw punt dat "de vraag zal dalen", maar het aanbod zal evengoed laag blijven / dalen. Ik werk nu toevallig voor een aantal grote merken, en kan zeggen dat ze op 1 na allemaal een bestel stop overwegen einde 2022.
Uiteraard is dat allemaal speculatie, maar ik zie de prijs dus ook niet dalen de eerste jaren, ondanks een (mogelijks) aan komende recessie.

Had onlangs ergens gelezen dat de wachttijden voor de i4 +-36 maanden was. Weet niet of het hier was of een forum voor elektrische wagens..

Het hangt vooral af van wie je het vraagt, denk ik. En zelfs wie al besteld heeft, gaat waarschijnlijk toch nog altijd een groot verschil zien tussen de effectieve leverdatum en wat hem ten tijde van bestelling beloofd werd.
Toen ik enkele weken geleden keek naar de i4, zei de verkoper 'midden 2023' maar ja, moest het effectief >2j zijn, zou ik dat ook niet tegen een potentiële klant willen toegeven :p.

Ik denk het niet hoor. Ik ben akkoord met uw punt dat "de vraag zal dalen", maar het aanbod zal evengoed laag blijven / dalen. Ik werk nu toevallig voor een aantal grote merken, en kan zeggen dat ze op 1 na allemaal een bestel stop overwegen einde 2022.
Uiteraard is dat allemaal speculatie, maar ik zie de prijs dus ook niet dalen de eerste jaren, ondanks een (mogelijks) aan komende recessie.

Ik vraag me af wat dat gaat betekenen voor bedrijfswagens. Gaan werkgevers hun werknemers dan dwingen van zich te beperken tot andere merken, of gaan ze toelaten dat bestaande wagens verlengd worden (met extra kosten van dien). Je zal maar als werknemer dan moeten bestellen en je favoriete merken niet eens meer terugvinden terwijl je collega's die enkele maanden eerder konden bestellen wel gewoon met je favoriete modellen rondrijden.

In april werden bij ons de nieuwe bestellingen geopend. De fleetverantwoordelijke was daarbij heel hard aan het pushen van iedereen om zo snel mogelijk te bestellen omdat de autosector heel rare capriolen aan het maken was en bvb de prijzen constant stijgen. Ik dacht dat hij overdreef maar in de weken erna heb ik dan zelf gezien hoe absurd de situatie (blijkbaar al een tijdje) is. Ik lees van bestellingen die geleverd worden met een hoop opties minder, optielijsten die constant veranderen, levertermijnen die steeds langer worden, en prijzen die constant stijgen. 3 weken geleden zelf dan mijn Mercedes besteld en sindsdien zijn zowel de leaseprijzen van Leaseplan als de aankoopprijzen van Mercedes gestegen zodat mijn auto die toen nog 1000 euro onder budget zat, nu al 500 euro erboven zit. De verkoper van BMW zei ook dat BMW in mei zijn prijzen ging verhogen, maar daar heb ik nog niets gezien, en misschien was het gewoon een truuk om me snel te doen beslissen :p.

Terug
Bovenaan