De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Die kracht went, ikzelf zit met een v60 t8 en gebruik deze zijn kracht amper, het is wel zeer leuk om te weten dat je dit altijd ter beschikking hebt, vb voor inhalen,...
Ik maak me meer zorgen over het feit dat een MG ZS EV in 3.6s naar 100 optrekt bvb. Want dat is nu eens écht een auto die gekocht wordt door mensen die niet graag met de auto rijden en bijgevolg ook echt niet goed gaan rijden...

Ik vraag me wel af hoe soepel dat bijspringen of overschakelen is. Van de C300e had ik al in reviews gehoord dat het niet zo seamless is als wat je van Mercedes zou mogen verwachten. Zeker als de ICE vanaf full electric moet bijspringen, zit je daar toch met een heel merkbare delay, zou ik denken. Heb dat nu al met een Start-Stop, maar da's daar minder storend omdat de motor al aanspringt als je de rem lost, en dus al kan reageren tegen dat je het gas indrukt.

Zelf wou ik met een BMW 320e proefrijden, maar blijkbaar hadden ze geen enkele staan, zelfs niet in Bornem... En bestellingen waren bovendien ook nog eens LCI, dus eigenlijk was het dan een wagen bestellen waarvan ik niet weet hoe die rijdt en niet weet hoe hij eruit zou zien (ondertussen wel revealed) :). Nu ja, uiteindelijk ook daar een beetje afgeknapt op kofferruimte. Nu kunnen we trouwens zelfs al een iX1 bestellen, waar ook nog bijna niets over bekend is.
Start/Stop bij mij is ook effectief iets dat pas in gang zal schieten eens ik de gas in duw want mijn 'Auto-H' staat 100% v/d tijd aan.
Dus ik hou nooit de rem neer geduwd eens stilstand bereikt is.

Voor zover het bijspringen v/d ICE motor als je de voet wat harder laat gaat, da's redelijk seamless. Ja OK, je kan het merken als je er echt op let, maar veel merkbare vertraging merk je er niet van.

'k Spreek nu niet direct over vollen tuup kickdown, da's iets da'k niet direct doe in een zone 50/70.
Maar kickdown, zelfs tegen 120 bv. zou toch moeten neerschakelen, dus als je de wagen dan alles automatisch laat doen heb je altijd wat delay. Een kickdown tegen 110 om links voorbij te gaan schiet ik m'n versnellingsbak bv. ook altijd eerst in 'S' zodat die al een versnelling terug schakelt, want je weet dat kickdown sowieso eerst terug zal schakelen.

'k Spreek dus vooral over normaal, rustig rond bollen door 't stad aan 30-50-70, waar de wagen (op hybrid mode) de voorkeur geeft aan EV rijden (tot 90km/u) en waar je dan even wat meer gas wilt geven om snel aan die 70 te komen of iets in die aard.

Ik had hiervoor 326pk in mijn 340i touring en nu 292pk in mijn 330e touring. Op papier niet zo veel verschil, maar in de praktijk zijn dat totaal andere auto's die bij mij alleszins een compleet andere rijstijl induceren, voor mij was dat onverwacht. Met een 6 in lijn heb je continue uitdaging om dat motorgeluid te horen en rij je, of ik zal voor mezelf spreken reed ik veel meer op het gas. Bij een hybrid, not so much... Als je hem in "xtraboost" zet gaat die nog altijd erg goed vooruit maar in de praktijk staat die bij mij in adaptive voor 90% van de tijd, in full electric voor 8% en 2% sport of zo... Deze nodigt veel meer uit tot rustig cruisen dan ik met de 340 had. Ik kan niet voor een benz spreken maar de transitie tussen EV en hybrid is in een 330e (en dus ook een 320e want zelfde aandrijflijn) echt perfect... Je voelt dat alleen als je er op let en als het stil genoeg is in de auto. Een 330e rijdt tot 110kmh in hybrid voor hij overschakelt, tenzij je meer dan 40% gas geeft. In full EV rij je tot 140kmh. Heel fijne wagen...

Mijn 545e heeft ook een quasi naadloze overgang als de ICE aanslaat. Vind dat echt top gemaakt. Ik trek af en toe wel eens heel hard op, maar het is nu niet dat de wagen u daartoe aanzet ofzo. Is gewoon leuk om te ervaren hoe snel zo een schip van 2 ton uit de startblokken kan schieten.

Weet iemand wat €925 budget bij Cronos is? Welke hybride auto's kan je daaruit kiezen? Heb een voorstel gekregen maar ze hebben niks laten weten wat er mogelijk is qua auto's.

Weet iemand wat €925 budget bij Cronos is? Welke hybride auto's kan je daaruit kiezen? Heb een voorstel gekregen maar ze hebben niks laten weten wat er mogelijk is qua auto's.
Dat is categorie 2:

Oa:
Polestar 2
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Skoda Enyac iv60
Mercedes EQA
Mercedes EQB
Audi A3 hybrid
Mercedes Cla hybrid (non-shooting brake)

Deze stonden allemaal op de referentielijst vorige week. Zotte bakken eigenlijk voor een schoolverlater (geen idee of jij een schoolverlater bent, maar die krijgen dat ook ;))

Cat 3 heeft oa een i4 en iX3 is cat 4 geworden, samen met i-pace, Etron en Eqc

Dat is categorie 2:

Oa:
Polestar 2
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Skoda Enyac iv60
Mercedes EQA
Mercedes EQB
Audi A3 hybrid

Deze stonden allemaal op de referentielijst vorige week. Zotte bakken eigenlijk voor een schoolverlater (geen idee of jij een schoolverlater bent, maar die krijgen dat ook ;))

Merci voor de lijst, ben geen schoolverlater maar heb bijna 5 jaar ervaring. Hun all-in voorstel was slechter dan wat ik nu verdien, dus ga sowieso niet in op hun voorstel. Ik heb binnenkort ook een Arteon shooting brake hybride dus ja, ga er sowieso op achteruit.

Dat is categorie 2:

Oa:
Polestar 2
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Skoda Enyac iv60
Mercedes EQA
Mercedes EQB
Audi A3 hybrid

Schoolverlater krijgt normaal 850 euro budget of zelfs minder. De 650 euro budget van vroeger.

Ik zou 0-70 tijden eigenlijk wel interessant vinden. Met het verdwijnen van al die 90km/u banen is de 0-100 tijd eigenlijk steeds minder interessant geworden.
En EV's hebben een totaal andere optrek curve dan ICE (tenzij ze die softwarematig zouden gemaakt hebben).
Beetje gelijk de i3 die de eerste 40(?) meter sneller zou zijn dan een M3.

En hernemingstijden zijn ook altijd interessant, die zie je soms al passeren. De 80-120 km/u tijden.

Ik zou 0-70 tijden eigenlijk wel interessant vinden. Met het verdwijnen van al die 90km/u banen is de 0-100 tijd eigenlijk steeds minder interessant geworden.
En EV's hebben een totaal andere optrek curve dan ICE (tenzij ze die softwarematig zouden gemaakt hebben).
Beetje gelijk de i3 die de eerste 40(?) meter sneller zou zijn dan een M3.

En hernemingstijden zijn ook altijd interessant, die zie je soms al passeren. De 80-120 km/u tijden.
En daar worden volgens mij de initiele schakeltijden bij ICE's ook niet bijgeteld. Want daar zit wel echt een verschil tussen EV en ICE, de "gasrespons" van een EV heb ik nog bij geen enkele ICE meegemaakt puur omdat die altijd terugschakelen als je snel wil optrekken.

Geen enkel cronosbedrijf past dat toe eh :) Bij ons starten er zelfs schoolverlaters in CAT 3.
Bij de onze startte je 2j geleden nog met een Audi A1 of VW Polo. En wij zijn niet het enige Cronos bedrijf, want deze auto's werden lustig gedeeld met andere bedrijven. Je reed daar dan 1 of 2j mee voor je naar CAT2 mocht.
Ik weet niet hoe het vandaag zit, want voor dat budget ga je niet meteen een hybride of EV kunnen nemen denk ik.

Bij de onze startte je 2j geleden nog met een Audi A1 of VW Polo. En wij zijn niet het enige Cronos bedrijf, want deze auto's werden lustig gedeeld met andere bedrijven. Je reed daar dan 1 of 2j mee voor je naar CAT2 mocht.
Ik weet niet hoe het vandaag zit, want voor dat budget ga je niet meteen een hybride of EV kunnen nemen denk ik.
Hieronder de volledige lijst van EV's binnen Cronos :)

CAT 1 EV's

ID3
Cupra Born 45kwh
Nissan Leaf
Peugeot e-2008
Peugeot e-208
Opel Mokka
Mini Electric

CAT 2:

Kia E-niro
Cupra born 58kwh
Cupra born77kwh
Skoda Enyaq IV60
ID4
ID5
Mercedes EQA
Mercedes EQB
Hyundai Ioniq 5
Kia Ev6
Polestar 2
Volvo XC40

CAT 3:
Skoda EnyaqIV80
Volvo XC40 recharge
BMW i4
Ford Mustang Mach-e standard range
Tesla model 3 standard range
Polestar 2 long range
Audi Q4
Volvo C4

CAT 4:
Jaguar I-PACE
BMW iX3 Tesla model 3 long range
Tesla model Y
Audi e-tron (sportback)
Mercedes EQC

Hieronder de volledige lijst van EV's binnen Cronos :)

CAT 1 EV's

ID3
Cupra Born 45kwh
Nissan Leaf
Peugeot e-2008
Peugeot e-208
Opel Mokka
Mini Electric

CAT 2:

Kia E-niro
Cupra born 58kwh
Cupra born77kwh
Skoda Enyaq IV60
ID4
ID5
Mercedes EQA
Mercedes EQB
Hyundai Ioniq 5
Kia Ev6
Polestar 2
Volvo XC40

CAT 3:
Skoda EnyaqIV80
Volvo XC40 recharge
BMW i4
Ford Mustang Mach-e standard range
Tesla model 3 standard range
Polestar 2 long range
Audi Q4
Volvo C4

CAT 4:
Jaguar I-PACE
BMW iX3 Tesla model 3 long range
Tesla model Y
Audi e-tron (sportback)
Mercedes EQC
Is dat de lijst op basis van die site? Want die klopt soms voor geen meter. En een week later kan het zelfs weer helemaal anders liggen.

Is dat de lijst op basis van die site? Want die klopt soms voor geen meter. En een week later kan het zelfs weer helemaal anders liggen.

Klopt ruwweg denk ik, zeker naar modellen toe, maar je kan qua opties een wagen gerust in hogere cat doen landen. Ik ken bvb iemand die met cat3 budget een proper uitgeruste EV6 GT Line AWD heeft besteld.

Is ook niet 100% compleet. Fiat 500e kan ook, de Mach-e kan ook in extended range, zelfs een EQS staat erin maar da's wel heel ver buiten de standaardbudgetten :D

Beetje samengevat is dat de meeste courante EV's er wel in staan.

Klopt ruwweg denk ik, zeker naar modellen toe, maar je kan qua opties een wagen gerust in hogere cat doen landen. Ik ken bvb iemand die met cat3 budget een proper uitgeruste EV6 GT Line AWD heeft besteld.

Is ook niet 100% compleet. Fiat 500e kan ook, de Mach-e kan ook in extended range, zelfs een EQS staat erin maar da's wel heel ver buiten de standaardbudgetten :D

Beetje samengevat is dat de meeste courante EV's er wel in staan.
Ik heb die lijst een hele tijd terug gezien en cat3 wagens kon je al in cat2 bestellen en omgekeerd. Ik gok dat zowat 1/4 van de wagens niet klopte.

Terug
Bovenaan