Het systeem zoals het nu is zal ooit wel op de schop gaan, maar ik vermoed dat we dan gewoon richting een Nederlands systeem zullen gaan.
De consultants, vertegenwoordigers, ... kunnen ze toch niet zomaar hun auto's gaan afpakken lijkt me.
Maar dat een auto zo voordelig blijft als nu, verwacht ik eigenlijk niet. Ik ben me er al een tijdje mentaal op aan het voorbereiden.
Zulle zien. Momenteel ligt het (technisch gezien) vast tot 2030. Er zitten natuurlijk nog een paar regeringen tussen tegen dan, so who knows.
Enige dat ik kan doen is kijken naar wat er nu wet is. En dus kon ik nu nog een PHEV nemen volgens de fiscaliteit, dus is dat wat ik absoluut wou gedaan krijgen.
We zullen dan binnen een jaar of 6 zien of 'leven met een EV' ... leefbaar geworden is.
Indien niet ... jah ... dan wordt het ook al lastig natuurlijk.
100% gedwongen thuiswerk op een plots onvoorbereid moment is een probleem voor productiviteit in eerste instantie, maar elk bedrijf dat zich deftig heeft aangepast oogst daar nu al de vruchten van across the board.
Een meerderheid van de thuiswerkers is thuis productiever dan op kantoor. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek onder ruim 40.000 kantoorwerkers bij onder meer de Rijksoverheid. Een goede werk-privébalans en de tevredenheid over thuiswerken blijken een aanwijsbare positieve invloed te hebben...
www.hrpraktijk.nl
Het thuiswerken als gevolg van de corona-maatregelen had een positief effect op de productiviteit. Slechts 18% van de werkgevers zag de productiviteit van hun medewerkers dalen.
www.robertwalters.nl
We zijn thuis productiever dan op kantoor. Dat blijkt uit een groot onderzoek onder ruim 40.000 kantoorwerkers bij onder meer de Rijksoverheid. Een goede werk-privébalans en de tevredenheid over thuiswerken blijken een aanwijsbare positieve invloed te hebben op de productiviteit van thuiswerkers.
www.arbo-online.nl
Natuurlijk zijn er veel bedrijven waar de omwenteling nog niet (succesvol) is gepasseerd. Maar ik werk bij het grootste bedrijf in mijn sector en wij hebben vanaf de eerste moment van gedwongen thuiswerk beginnen zoeken naar optimaal thuiswerk. Resultaat in de statistieken: eerst een dip en vanaf dan een gestaag stijgende lijn in omzet, uren gewerkt, dossiers behandeld en blijdschap onder de werknemers.
En nu zijt ge als werkgever in veel sectoren ook gewoonweg niet helemaal de baas aan de onderhandelingstafel. Wilt ge talent? Dan moet ge betalen én ge moet thuiswerk toelaten waar mogelijk. En als dat goed wordt aangepakt is dat goed voor uw resultaten én voor uw mensen.
Ik denk dat ge u ook moet afvragen wat de impact op productiviteit zou zijn als ge de mensen weer elke dag gedwongen naar kantoor laat komen… Ik steek mijn hand er voor in het vuur dat dit zal tegenslaan.
Bij ons heeft men gekozen voor (minimum) 1d in de week structurele aanwezigheid op kantoor voor de consultants (die nu niet wreed veel meer bij klanten komen i.t.t. vroeger).
Men heeft daar geen problemen of productiviteitsdaling vastgesteld onder corona. De jaarlijkse doelstellingen zijn ook steeds gehaald & er is volk bij gekomen.
Voor sales daarentegen, dat marcheerde voor gene meter zonder dat men er constant achter zat & die hebben ze dus zo snel mogelijk terug naar kantoor gehaald.
En fair enough, zelfs al spendeer ik af & toe eens 5 minuten om hier iets te typen op 't forum ... ik krijg nog steeds meer gedaan hier dan op kantoor. Gewoon al m'n 2 extra schermen komen heel regelmatig van pas & op 't werk blijft men systematisch weigeren zulk een dingen te moderniseren.
Maar ook al gewoon 't feit dat ik thuis alleen ben, dus ik kan enkel een 'klapke doen' tegen mezelf, so yeah. Geen verloren tijd aan 't koffie machien.
Anyway ... moest men vandaag iedereen naar kantoor willen halen zou men een extra gebouw moeten bij kopen (of bij bouwen aan 't huidige), dus dat zie ik nu niet meer gebeuren. Dat was pre-corona een hot topic, maar wordt nu in feite niet meer over gerept.
Dus in die zin is dat voor hen een serieuze besparing op de kosten door thuiswerk toe te laten.