De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Met een lege batterij is dat toch gewoon een C200 met 400kg extra gewicht, of zie ik dat verkeerd?
Maar de nieuwe C is wel een fenomenale auto, de C200d was ook een zaligheid om mee te rijden.
De batterij geeft altijd een boost als ge volgas geeft. Geen idee..nog nooit met een C200d gereden :shutup:
Dan scheelt daar iets aan.
Das wel ne 2.5 diesel van 2013. Één van de eerste plugins. Denk dat daar toen nog ni mega goed over nagedacht was. Weegt ook bijna 2 ton.
Amai ik had die c300e wel lager verwacht qua verbruik.

Mijn 330e doet 6l op de snelweg, maar dat is een benzine.

Weegt die c309 effectief 400kg meer?
Dat zou wel verklaren.

330e tov 320d scheelt geen 100kg
Die 300e is ook een benzine :). Hij zou +-1800kg wegen en +-1550 in non-hybride versie

Ja maar wacht laat ons van het volgende scenario uitgaan.
Dus door het thuiswerken daalt de productiviteit met 20%, je hebt dus meer volk nodig om hetzelfde werk te verrichten. De loonkost stijgt dus terwijl je effectief gedane werk hetzelfde blijft. Uw competitief voordeel is dus eentje van onbestaande aard.

Ook trouwens intellectueel beroep. Ik weet niet goed wat ik mij hierbij moet voorstellen maar ergens bespeur ik wel enige vorm van hautainiteit.
Als jij niet kan werken in dat systeem en je gaat niet uit eigen wl je productiviteit verhogen, dan vlieg je.

Het talent dat nu wordt gezocht moet eigenlijk kunnen thuiswerken. Over het algemeen viel de productiviteit eigenlijk totaal niet. Integendeel, veel mensen konden hun work load sneller afwerken en een betere balans werk/leven vinden.

Als je als bedrijf die omwenteling niet meedoet ga je achteropvallen in je kostenstructuur én in je slagkracht om de beste werkkrachten binnen te halen. Het is geen optie om niet mee te doen als serieus bedrijf.

Als jij niet kan werken in dat systeem en je gaat niet uit eigen wl je productiviteit verhogen, dan vlieg je.

Het talent dat nu wordt gezocht moet eigenlijk kunnen thuiswerken. Over het algemeen viel de productiviteit eigenlijk totaal niet. Integendeel, veel mensen konden hun work load sneller afwerken en een betere balans werk/leven vinden.

Als je als bedrijf die omwenteling niet meedoet ga je achteropvallen in je kostenstructuur én in je slagkracht om de beste werkkrachten binnen te halen. Het is geen optie om niet mee te doen als serieus bedrijf.
Ik heb 1 maand geleden net onze vernieuwde work@home policy ondertekend waarin ik mij duidelijk engageer om 3 dagen in site te werken.
En dat de werkgever op elk moment kan eisen dat dit voor onbepaalde duur 100% wordt. Ook dienen belangrijke stakeholders in projecten en overleggen fysiek aanwezig te zijn in meetings.

Waarom? Omdat men duidelijk heeft gemerkt dat de productiviteit, betrokkenheid en aanspreekbaarheid daalde. En vrij meetbaar heeft men dit gemerkt.

Het blijft een belangrijk punt. Maar het is niet zaligmakend en zeker niet een must om beter te presteren, integendeel.

Ik heb 1 maand geleden net onze vernieuwde work@home policy ondertekend waarin ik mij duidelijk engageer om 3 dagen in site te werken.
En dat de werkgever op elk moment kan eisen dat dit voor onbepaalde duur 100% wordt. Ook dienen belangrijke stakeholders in projecten en overleggen fysiek aanwezig te zijn in meetings.

Waarom? Omdat men duidelijk heeft gemerkt dat de productiviteit, betrokkenheid en aanspreekbaarheid daalde. En vrij meetbaar heeft men dit gemerkt.

Het blijft een belangrijk punt. Maar het is niet zaligmakend en zeker niet een must om beter te presteren, integendeel.
100% gedwongen thuiswerk op een plots onvoorbereid moment is een probleem voor productiviteit in eerste instantie, maar elk bedrijf dat zich deftig heeft aangepast oogst daar nu al de vruchten van across the board.

Natuurlijk zijn er veel bedrijven waar de omwenteling nog niet (succesvol) is gepasseerd. Maar ik werk bij het grootste bedrijf in mijn sector en wij hebben vanaf de eerste moment van gedwongen thuiswerk beginnen zoeken naar optimaal thuiswerk. Resultaat in de statistieken: eerst een dip en vanaf dan een gestaag stijgende lijn in omzet, uren gewerkt, dossiers behandeld en blijdschap onder de werknemers.

En nu zijt ge als werkgever in veel sectoren ook gewoonweg niet helemaal de baas aan de onderhandelingstafel. Wilt ge talent? Dan moet ge betalen én ge moet thuiswerk toelaten waar mogelijk. En als dat goed wordt aangepakt is dat goed voor uw resultaten én voor uw mensen.

Ik denk dat ge u ook moet afvragen wat de impact op productiviteit zou zijn als ge de mensen weer elke dag gedwongen naar kantoor laat komen… Ik steek mijn hand er voor in het vuur dat dit zal tegenslaan.

C300e. Mooie wagen, maar wat een belachelijk kleine koffer. Daar krijg je zelfs geen boodschappentassen in.
Ik snap eigenlijk niet waarom Mercedes daar zo een enorme batterij in gestopt heeft. Kun je even goed full electric gaan. Na 3x na mekaar een C Break heb ik nu toch iets anders besteld. Toegegeven, was ook omdat we verplicht (PH)EV moeten nemen, en de C300e is best duur (ook in leasing), waardoor ik eigenlijk nog nauwelijks over had voor opties.

Hier ook het akkoord gekregen van fleet om een nieuwe wagen te kiezen. Keuze viel op een Audi Q3, Cupra Leon Sportstourer of een Cupra Formentor. Na een paar testritten is de keuze gevallen op de Cupra Formentor plug-in hybride (245pk). Levertermijn zou voor januari 2023 zijn. De komende dagen alles eens verder regelen met fleet.

Hier ook het akkoord gekregen van fleet om een nieuwe wagen te kiezen. Keuze viel op een Audi Q3, Cupra Leon Sportstourer of een Cupra Formentor. Na een paar testritten is de keuze gevallen op de Cupra Formentor plug-in hybride (245pk). Levertermijn zou voor januari 2023 zijn. De komende dagen alles eens verder regelen met fleet.
Leuk dat ze Cupra niet blocken puur door de naam. Ik vind het wel knappe auto's, zeker in de juiste kleur.

Leuk dat ze Cupra niet blocken puur door de naam. Ik vind het wel knappe auto's, zeker in de juiste kleur.

De cupra formentor bij ons ook op de lijst, wel de 204pk versie denk ik.
Heb een leon als vervangwagen gehad, vond dat nu niet geweldig…

Kans is reëel dat het ineens uw laatste bedrijfswagen is. Het systeem gaat op de schop gaan, de vraag is alleen wanneer.
Het systeem zoals het nu is zal ooit wel op de schop gaan, maar ik vermoed dat we dan gewoon richting een Nederlands systeem zullen gaan.
De consultants, vertegenwoordigers, ... kunnen ze toch niet zomaar hun auto's gaan afpakken lijkt me.
Maar dat een auto zo voordelig blijft als nu, verwacht ik eigenlijk niet. Ik ben me er al een tijdje mentaal op aan het voorbereiden.

V60 T6 hybride doet hier 6,5L a 7/100km op de snelweg op ICE en zit rond de 2100kg.

Het systeem zoals het nu is zal ooit wel op de schop gaan, maar ik vermoed dat we dan gewoon richting een Nederlands systeem zullen gaan.
De consultants, vertegenwoordigers, ... kunnen ze toch niet zomaar hun auto's gaan afpakken lijkt me.
Maar dat een auto zo voordelig blijft als nu, verwacht ik eigenlijk niet. Ik ben me er al een tijdje mentaal op aan het voorbereiden.
Zulle zien. Momenteel ligt het (technisch gezien) vast tot 2030. Er zitten natuurlijk nog een paar regeringen tussen tegen dan, so who knows.
Enige dat ik kan doen is kijken naar wat er nu wet is. En dus kon ik nu nog een PHEV nemen volgens de fiscaliteit, dus is dat wat ik absoluut wou gedaan krijgen.

We zullen dan binnen een jaar of 6 zien of 'leven met een EV' ... leefbaar geworden is.
Indien niet ... jah ... dan wordt het ook al lastig natuurlijk.
100% gedwongen thuiswerk op een plots onvoorbereid moment is een probleem voor productiviteit in eerste instantie, maar elk bedrijf dat zich deftig heeft aangepast oogst daar nu al de vruchten van across the board.

Natuurlijk zijn er veel bedrijven waar de omwenteling nog niet (succesvol) is gepasseerd. Maar ik werk bij het grootste bedrijf in mijn sector en wij hebben vanaf de eerste moment van gedwongen thuiswerk beginnen zoeken naar optimaal thuiswerk. Resultaat in de statistieken: eerst een dip en vanaf dan een gestaag stijgende lijn in omzet, uren gewerkt, dossiers behandeld en blijdschap onder de werknemers.

En nu zijt ge als werkgever in veel sectoren ook gewoonweg niet helemaal de baas aan de onderhandelingstafel. Wilt ge talent? Dan moet ge betalen én ge moet thuiswerk toelaten waar mogelijk. En als dat goed wordt aangepakt is dat goed voor uw resultaten én voor uw mensen.

Ik denk dat ge u ook moet afvragen wat de impact op productiviteit zou zijn als ge de mensen weer elke dag gedwongen naar kantoor laat komen… Ik steek mijn hand er voor in het vuur dat dit zal tegenslaan.
Bij ons heeft men gekozen voor (minimum) 1d in de week structurele aanwezigheid op kantoor voor de consultants (die nu niet wreed veel meer bij klanten komen i.t.t. vroeger).
Men heeft daar geen problemen of productiviteitsdaling vastgesteld onder corona. De jaarlijkse doelstellingen zijn ook steeds gehaald & er is volk bij gekomen.

Voor sales daarentegen, dat marcheerde voor gene meter zonder dat men er constant achter zat & die hebben ze dus zo snel mogelijk terug naar kantoor gehaald.

En fair enough, zelfs al spendeer ik af & toe eens 5 minuten om hier iets te typen op 't forum ... ik krijg nog steeds meer gedaan hier dan op kantoor. Gewoon al m'n 2 extra schermen komen heel regelmatig van pas & op 't werk blijft men systematisch weigeren zulk een dingen te moderniseren.
Maar ook al gewoon 't feit dat ik thuis alleen ben, dus ik kan enkel een 'klapke doen' tegen mezelf, so yeah. Geen verloren tijd aan 't koffie machien. :sneaky:

Anyway ... moest men vandaag iedereen naar kantoor willen halen zou men een extra gebouw moeten bij kopen (of bij bouwen aan 't huidige), dus dat zie ik nu niet meer gebeuren. Dat was pre-corona een hot topic, maar wordt nu in feite niet meer over gerept.
Dus in die zin is dat voor hen een serieuze besparing op de kosten door thuiswerk toe te laten.

C300e is toch +- 6sec naar 100? Zo fenomenaal is die acceleratie toch niet ?

@gumball4000 doe es een testritje met een model 3 ge weet nie wat u overkomt 😉
In alle eerlijkheid..een Model 3 performance zouden ze eigenlijk nooit aan werknemers mogen geven ha :p. Dat ding is echt niet voor iedereen gemaakt :)

Zelfs die c300e heeft qua kracht geen enkel nut op onze wegen. Hoe leuk ik krachtige wagens ook mag vinden, ikzelf zou het moeilijk hebben om mijn zware voet te moeten bedwingen in dergelijke wagens :). Ge wilt die kracht altijd aanspreken :rofl:
C300e. Mooie wagen, maar wat een belachelijk kleine koffer. Daar krijg je zelfs geen boodschappentassen in.
Ik snap eigenlijk niet waarom Mercedes daar zo een enorme batterij in gestopt heeft. Kun je even goed full electric gaan. Na 3x na mekaar een C Break heb ik nu toch iets anders besteld. Toegegeven, was ook omdat we verplicht (PH)EV moeten nemen, en de C300e is best duur (ook in leasing), waardoor ik eigenlijk nog nauwelijks over had voor opties.
Verwonderde mij ook hoe klein die koffer was. De nieuwe 1-reeks heeft 380L...de C300e heeft 315L..

In alle eerlijkheid..een Model 3 performance zouden ze eigenlijk nooit aan werknemers mogen geven ha :p. Dat ding is echt niet voor iedereen gemaakt :)

Zelfs die c300e heeft qua kracht geen enkel nut op onze wegen. Hoe leuk ik krachtige wagens ook mag vinden, ikzelf zou het moeilijk hebben om mijn zware voet te moeten bedwingen in dergelijke wagens :). Ge wilt die kracht altijd aanspreken :rofl:

Verwonderde mij ook hoe klein die koffer was. De nieuwe 1-reeks heeft 380L...de C300e heeft 315L..
Goh ... ik heb nu 252PK PHEV & moet zeggen dat ik daar geen probleem mee heb. Zeker in hybrid mode zet dat eerder aan tot rustig rijden in 't stad, want in 't laag bolt die dus 'full electric', maar dat is vrij 'beperkt' in vermogen (als je kickdown doet schiet de ICE motor mee aan).

Je bolt dus automatisch wat rustiger rond en je bolt dan ook niet rond met 252PK, maar eerder met rond de 100PK met hoog koppel. Voor start-stop verkeer in 't stad, tegen 20-30 is dat ca va & tegen dat je naar 70 gaat zal de ICE er regelmatig al even bij gesprongen zijn omdat uwe voet iets te diep gegaan is om te versnellen naar 70. :devilish:

Snelweg zal de ICE motor altijd mee spelen, maar ook daar ... 't is leuk dat je tegen 120 nog 'overschot' hebt om snel eens ergens tussen te kruipen, maar dat machien zet niet echt aan om 200 te bollen.
Wat niet wil zeggen dat het niet kan ... 't is heel gemakkelijk om ineens 200 te bollen als je uwe voet neer zet om in te halen of zo.
Mor soit, 't is geen wild paar in den trend van pakweg een M5 of iets dergelijks.

Geen idee hoeveel liters m'n wagen heeft in de koffer, maar het is alleszins een pak minder dan de non-PHEV versie natuurlijk. Kan je niet rond.
Voor de gewoonlijke day2day zaken kom ik weliswaar zeker wel toe. Als je daarentegen fietsen of zoiets wilt beginnen in de wagen forceren ... yeah ... ain't gonna happen.
't Voordeel is wel dat het een vlakke laadvloer is. I.t.t. bv. de e350de van m'n collega waar je zo met van die bulten zit.

Ik zou eigenlijk totaal geen probleem hebben om bijvoorbeeld 8j met een leasewagen te moeten rijden.
Of ene te nemen die al 4j oud is.
Ik hoef helemaal geen gloednieuwe wagen. Hoe goedkoper, hoe beter. Dan kan ik voor een dikke wagen gaan omdat die toch al afgeschreven is, of omdat de maandelijkse kosten lager zijn.
Ik ook niet... paar weken terug gesprek gehad over de nieuwe wagen die ik zou moeten kiezen. Concreet zou ik eigenlijk mijne Superb moeten inleveren voor nen Octavia of iets in die range en diejn Octavia zou kwa mijn VAA met ~€1000-1500 omhoog duwen op jaarbasis. Als ik dan zei dat ik liever nog wa verder bleef rijden met mijne Superb heb snapte ze da precies niet... "allé, ge moogt ne nieuwe kiezen en ge wilt niet???" :sop:

Je bolt dus automatisch wat rustiger rond en je bolt dan ook niet rond met 252PK, maar eerder met rond de 100PK met hoog koppel. Voor start-stop verkeer in 't stad, tegen 20-30 is dat ca va & tegen dat je naar 70 gaat zal de ICE er regelmatig al even bij gesprongen zijn omdat uwe voet iets te diep gegaan is om te versnellen naar 70. :devilish:

Ik vraag me wel af hoe soepel dat bijspringen of overschakelen is. Van de C300e had ik al in reviews gehoord dat het niet zo seamless is als wat je van Mercedes zou mogen verwachten. Zeker als de ICE vanaf full electric moet bijspringen, zit je daar toch met een heel merkbare delay, zou ik denken. Heb dat nu al met een Start-Stop, maar da's daar minder storend omdat de motor al aanspringt als je de rem lost, en dus al kan reageren tegen dat je het gas indrukt.

Zelf wou ik met een BMW 320e proefrijden, maar blijkbaar hadden ze geen enkele staan, zelfs niet in Bornem... En bestellingen waren bovendien ook nog eens LCI, dus eigenlijk was het dan een wagen bestellen waarvan ik niet weet hoe die rijdt en niet weet hoe hij eruit zou zien (ondertussen wel revealed) :). Nu ja, uiteindelijk ook daar een beetje afgeknapt op kofferruimte. Nu kunnen we trouwens zelfs al een iX1 bestellen, waar ook nog bijna niets over bekend is.

Die kracht went, ikzelf zit met een v60 t8 en gebruik deze zijn kracht amper, het is wel zeer leuk om te weten dat je dit altijd ter beschikking hebt, vb voor inhalen,...

Terug
Bovenaan