De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Kan iemand toelichten hoe de kost van een bedrijfswagens t.o.v. brutoloon verschilt voor de werkgever?

Op de site van leaseplan kan je bv een auto leasen aan 500€ excl. BTW. Stel dat je een brutoloon hebt van 2500€.
Mag je dan interpreteren dat je werkgever kan overtuigen je brutoloon naar 2000€ te halen + deze bedrijfswagen?
In beide gevallen zal de werkgever 500€ kwijt zijn. Ik vermoed dat het niet zo eenvoudig is?
moet je met de TCO werken i.p.v. de leaseprijs?

Natuurlijk houden we geen rekening met de vele andere factoren zoals tankkaart, fleetkortingen, het feit of de WG wel akkoord zou gaan, het VAA die bij uitbetaling van je brutoloon nog wordt afgetrokken... Enkel het standpunt van de werkgever lijkt me relevant om een algemeen beeld te schetsen. Bij de werknemer verschilt het toch telkens afhankelijk van het VAA en de hoogte van het loon...
Lijkt wel interessant om te begrijpen hoe dat systeem in elkaar zit.
Je moet met TCO werken, want uw werkgever zal ook de gehele ownership betalen.
En met de aftrekbaarheid, want een 50% aftrekbare kost, is ook een 50% niet-aftrekbare kost natuurlijk.

Maar in het algemeen zal uw werkgever wel blij zijn als jij 500€/maand wil spenderen aan een auto die van hem is...

Kan iemand toelichten hoe de kost van een bedrijfswagens t.o.v. brutoloon verschilt voor de werkgever?

Op de site van leaseplan kan je bv een auto leasen aan 500€ excl. BTW. Stel dat je een brutoloon hebt van 2500€.
Mag je dan interpreteren dat je werkgever kan overtuigen je brutoloon naar 2000€ te halen + deze bedrijfswagen?
In beide gevallen zal de werkgever 500€ kwijt zijn.
Vergeet de bezoldiging niet, vakantiegeld, eindejaarspremie, …
500 minder bruto levert heel wat meer dan 500 euro op voor de werkgever.

Maar zoals al gezegd, naast 500 euro voor de auto zijn er nog veel kosten die er bij komen.

Maar zoals al gezegd, naast 500 euro voor de auto zijn er nog veel kosten die er bij komen.

Ik hield inderdaad geen rekening met deze laatste kostenposten voor de werkgever. Ik begrijp dat deze ook in rekening moeten worden gebracht.

Je moet met TCO werken, want uw werkgever zal ook de gehele ownership betalen.
En met de aftrekbaarheid, want een 50% aftrekbare kost, is ook een 50% niet-aftrekbare kost natuurlijk.

Maar in het algemeen zal uw werkgever wel blij zijn als jij 500€/maand wil spenderen aan een auto die van hem is...
Lijkt inderdaad logisch om met de TCO te werken!
En wat bedoel je precies met 'de auto is van de werkgever'? Ik weet dat er enkele beperkingen zijn met wie ermee mag rijden etc. Maar op het einde van de rit volgt er meestal een voordelige aankoopoptie indien gewesnt. Ik vermoed dat je met leasing en deze aankoopoptie toch beter af bent dan zelf alle kosten te dragen zoals aankoopprijs, verzekering, onderhoud...
Dus hij is niet van jou maar als ik het uitreken lijkt het toch een aardig centje te schelen met priveaankoop.

Op die 500 EUR in uw bruto loon wordt ook elke maand nog eens, wat is het tegenwoordig, 35% of zoiets patronale bijdrage betaald.
Dus jah ... bruto loon kost nu eenmaal gigantisch veel geld in BE (is niet voor niets dat we hier koning v/d extralegale voordelen zijn).

Enerzijds betaald die WG per 100 EUR bruto dus nog eens 35 EUR extra, waarna gij van die 100 EUR nog eens een goei 40-50% belasting zal zien verdwijnen op uw loonfiche.
Dus gewoon al rekening houdende met de patronale -> voor elke 135 EUR dat de WG betaald ... zie jij er een goei 50-60 op uw rekening verschijnen.

Vergelijk dat met de wagen ... 500 EUR leasing budget geeft u als WN gewoon 500 EUR 'waarde in natura'. Je betaald er dan uiteraard VAA op, but still.
En voor de WG is dat, gemakkelijk gesproken, ook pretty much een kost van 500 EUR aan de leasing firma (bij operationele lease). Eentje die slechts 12 keer terug komt (want geen 13/14e maand).
Ja, er komen wat extra kosten bij kijken natuurlijk, maar afhankelijk van wat je allemaal in de lease stopt kan dat bijna allemaal in 1 bedrag 'gewrapt' worden. Want je kan dingen zoals verzekering enzo er tegelijk bij pakken als je wil.

Bottom line ... voor 500 EUR bruto loon zou je wel mogen verwachten meer dan 500 EUR leasing budget te krijgen.
Nu ... een tankkaart kan tegenwoordig wel dik oplopen natuurlijk. De prijzen swingen de pan uit.
Dus jah ... als je nog geen tankkaart hebt EN je verwacht die er ook nog bij te krijgen dan euuuuh ... jah.

Nu ... voor 500 EUR 'all in' denk ik niet dat je vrij veel gaat hebben.
Zeker als je wat kilometers doet & je probeert een kleine KMO patron te overtuigen (want die zal elke liter naft willen door rekenen in uw budget natuurlijk aangezien men nog geen gestandaardiseerde systemen heeft).

Op die 500 EUR in uw bruto loon wordt ook elke maand nog eens, wat is het tegenwoordig, 35% of zoiets patronale bijdrage betaald.
Dus jah ... bruto loon kost nu eenmaal gigantisch veel geld in BE (is niet voor niets dat we hier koning v/d extralegale voordelen zijn).

Enerzijds betaald die WG per 100 EUR bruto dus nog eens 35 EUR extra, waarna gij van die 100 EUR nog eens een goei 40-50% belasting zal zien verdwijnen op uw loonfiche.
Dus gewoon al rekening houdende met de patronale -> voor elke 135 EUR dat de WG betaald ... zie jij er een goei 50-60 op uw rekening verschijnen.

Vergelijk dat met de wagen ... 500 EUR leasing budget geeft u als WN gewoon 500 EUR 'waarde in natura'. Je betaald er dan uiteraard VAA op, but still.
En voor de WG is dat, gemakkelijk gesproken, ook pretty much een kost van 500 EUR aan de leasing firma (bij operationele lease). Eentje die slechts 12 keer terug komt (want geen 13/14e maand).
Ja, er komen wat extra kosten bij kijken natuurlijk, maar afhankelijk van wat je allemaal in de lease stopt kan dat bijna allemaal in 1 bedrag 'gewrapt' worden. Want je kan dingen zoals verzekering enzo er tegelijk bij pakken als je wil.

Bottom line ... voor 500 EUR bruto loon zou je wel mogen verwachten meer dan 500 EUR leasing budget te krijgen.
Nu ... een tankkaart kan tegenwoordig wel dik oplopen natuurlijk. De prijzen swingen de pan uit.
Dus jah ... als je nog geen tankkaart hebt EN je verwacht die er ook nog bij te krijgen dan euuuuh ... jah.

Nu ... voor 500 EUR 'all in' denk ik niet dat je vrij veel gaat hebben.
Zeker als je wat kilometers doet & je probeert een kleine KMO patron te overtuigen (want die zal elke liter naft willen door rekenen in uw budget natuurlijk aangezien men nog geen gestandaardiseerde systemen heeft).
Bedankt! Denk dat de uitleg niet veel vollediger kan. Weer wat bijgeleerd vandaag!

Shit, dat is wel echt balen. Welke uitvoering heb jij genomen? Wat was de oorspronkelijke leverdatum? Ik heb gisteren via mail een leverdatum doorgekregen van de dealer, staat momenteel gepland op 07/04/2023.
Id.4 Pure in Mangan Grey met trekhaak :)
Oorspronkelijke leverdatum 27/12/21, is dan verschoven naar 21/4/22 en nu dus naar 12/7/22 😶

Wat is het verschil dan juist tussen all-in leasekost en TCO ?

Als de keuze beperkt is tot een PHEV of EV met TCO budget van 700 en duurtijd 60 maand met 20k km/jaar gerekend: iemand enig idee rond welke wagenklasse mij dit zou brengen?

Dit hangt uiteraard af van kortingen die mijn bedrijf krijgt maar ik wil globaal al eens een ideetje opbouwen.

€700 voor all-in Leasekost is alleszins geen vetten. Bij ons is dat de laagste categorie die gegeven wordt. Bij EVs zit je dan te kijken naar iets gelijk een Kia Soul, Hyundai Ioniq (niet de 5!), of een Nissan Leaf. Bij PHEVs iets gelijk een Peugeot 308 of Opel Astra.

€700 voor all-in Leasekost is alleszins geen vetten. Bij ons is dat de laagste categorie die gegeven wordt. Bij EVs zit je dan te kijken naar iets gelijk een Kia Soul, Hyundai Ioniq (niet de 5!), of een Nissan Leaf. Bij PHEVs iets gelijk een Peugeot 308 of Opel Astra.

Ik werk voor hetzelfde bedrijf en die 700 euro is TCO kost en niet leasekost.
De kortingen die hij krijgt zijn die van de Proximus groep en die zijn op bepaalde merken redelijk groot.

TCO is een berekening met alle fiscale voordelen inbegrepen voor het bedrijf.

Ik werk voor hetzelfde bedrijf en die 700 euro is TCO kost en niet leasekost.
De kortingen die hij krijgt zijn die van de Proximus groep en die zijn op bepaalde merken redelijk groot.

TCO is een berekening met alle fiscale voordelen inbegrepen voor het bedrijf.
TCO == Total Cost of Ownership.

Meestal spreekt men van TCO wanneer men zelf de wagens aankoopt (bv. via een financieringsformule zoals een financiële lease).
Je stopt daar dan vanalles & nog wat in die berekening zoals aftrekbaarheid v/d wagen, aankoopprijs & restwaarde, etc.
Dit wordt dan uiteindelijk herrekend naar een maandelijks bedrag over een bepaalde periode (bv. 5 jaar).

Als de bedrijven werken met een operationele lease formule geeft men u meestal gewoon een 'maandbudget'. En naar gelang welke diensten mee in de lease moeten zitten bepaald dit dan wat je kan krijgen (bv. verzekering, winter/zomerbanden, ...).
Hier huurt het bedrijf in feite de wagen gewoon voor de looptijd. Men wordt nooit eigenaar & dus % aftrekbaar e.d. zijn voor de lease firma, niet voor de 'huurder' (zijnde uwe WG).
Uiteraard zal zich dat vertalen in de prijs want de leasing kan minder aftrekken.

De brandstof komt zowel bij scenario 1 als 2 naar boven. Als je een operationeel lease bedrag krijgt & men zegt 'incl. brandstof' ... dan ga je dat zwaar voelen in wat je kan krijgen voor dat cijfer.

TCO == Total Cost of Ownership.

Meestal spreekt men van TCO wanneer men zelf de wagens aankoopt (bv. via een financieringsformule zoals een financiële lease).
Je stopt daar dan vanalles & nog wat in die berekening zoals aftrekbaarheid v/d wagen, aankoopprijs & restwaarde, etc.
Dit wordt dan uiteindelijk herrekend naar een maandelijks bedrag over een bepaalde periode (bv. 5 jaar).

Als de bedrijven werken met een operationele lease formule geeft men u meestal gewoon een 'maandbudget'. En naar gelang welke diensten mee in de lease moeten zitten bepaald dit dan wat je kan krijgen (bv. verzekering, winter/zomerbanden, ...).
Hier huurt het bedrijf in feite de wagen gewoon voor de looptijd. Men wordt nooit eigenaar & dus % aftrekbaar e.d. zijn voor de lease firma, niet voor de 'huurder' (zijnde uwe WG).
Uiteraard zal zich dat vertalen in de prijs want de leasing kan minder aftrekken.

De brandstof komt zowel bij scenario 1 als 2 naar boven. Als je een operationeel lease bedrag krijgt & men zegt 'incl. brandstof' ... dan ga je dat zwaar voelen in wat je kan krijgen voor dat cijfer.

Ons bedrijf doet het ook via TCO berekening maar onze leasingfirma koopt die wagens wel aan.

Ok, dan ga je met €700 wel wat verder komen dan wat ik hierboven schreef. Ik keek gewoon naar onze configurator, maar dat is dus operationele leasekost en is all-in, dus inclusief tankkaart (of laadkaart, incl. terugbetaling van je verbruik thuis), zomer/winter-banden, verzekering, vervangwagen, etc...

Ons bedrijf doet het ook via TCO berekening maar onze leasingfirma koopt die wagens wel aan.
Euuuh ... als ge operationeel gaat leasen is de leasing eigenaar, dus natuurlijk heeft die de wagen eerst moeten aankopen. BMW gaat die wagen niet even 5j 'geven' aan KBC om er mss ooit eens hun geld voor te krijgen eh. :devilish:

Echter bij een financiële lease wordt de leasing geen eigenaar, maar is jouw WG de eigenaar (je krijgt op 't einde wel een 'aankoop optie' die je technisch gezien niet kan gebruiken, mor soit).

Wat doen de zelfstandigen onder ons ifv de regels die wijzigen qua aftrekbaarheid? Voor 2023 nog vlug een disel/benzine/hybride kopen?

Ik was aan het denken om nog een hybride te kopen voor 2023 maar ik twijfel wat aan de waarde ervan wanneer ik hem na 4 jaar wil verkopen.

Wat doen de zelfstandigen onder ons ifv de regels die wijzigen qua aftrekbaarheid? Voor 2023 nog vlug een disel/benzine/hybride kopen?

Ik was aan het denken om nog een hybride te kopen voor 2023 maar ik twijfel wat aan de waarde ervan wanneer ik hem na 4 jaar wil verkopen.
Ik heb een hybride gekocht en ben van plan om daar zo lang mogelijk mee te rijden denk ik, of indien de restwaarde zo laag is dan koop ik hem zelf privé voor een prikje. (ahja want restwaarde is laag)

Maar ik ga mij als het zover is gewoon laten adviseren hier op BG door de experts :)

Indien écht bezorgd over restwaarde (van gelijk wat in feite) --> Gewoon voor de operationele formule gaan eh. Dan is 't risico voor de leasing.

Nuja ... meestal is die formule niet echt interessant voor de kleine zelfstandige.

Zijn er hier mensen die bij benadering kunnen zeggen wat het nodige tco budget is voor een cupra leon break ehybrid 204 en 245.
Ik moet binnen een 2-tal maanden een nieuwe wagen kiezen en deze heeft op het moment mijn voorkeur. Ik een budget van 800 tco en vraag me af of dit zou lukken.

Onmogelijk te zeggen. Ook los van het feit dat de formule bepalend is. De prijzen zijn de hoogte in aan het gaan daar verscheidene factoren. Die 245 zal alvast niet gaan. Cupras vielen ook eerder duur uit in onze tool (Arval) als ik me niet vergis. Zal wel te maken hebben met doorverkoopwaarde.

Ik heb een hybride gekocht en ben van plan om daar zo lang mogelijk mee te rijden denk ik, of indien de restwaarde zo laag is dan koop ik hem zelf privé voor een prikje. (ahja want restwaarde is laag)

Maar ik ga mij als het zover is gewoon laten adviseren hier op BG door de experts :)

Dit ^^

Ik denk ook dat het geen vette meer gaat zijn qua restwaarde, daarom de bedoeling om hem 6-8 jaar te rijden. 4 jaar is uiteindelijk echt niets voor een wagen.

Ik zal wss maximum op 5j lease kunnen rekenen voor de volgende. Zullen wel zien wat het geeft daar na.
't Zou alles behalve gewenst zijn, maar in 't slechtste geval privé over pakken zeker.

Terug
Bovenaan