De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik heb de afkeer van SUV's eigenlijk nooit gesnapt :p

En wat willen ze dan volgens jou?
De hoogte is net wat ze willen. En vaak is het interieurruimte veel beter benut omdat je meer in de hoogte zit ipv in de lengte.
En fun vind ik eigenlijk echt een overrated argument, ik kom echt nooit iemand tegen die 'fun' rijdt. Altijd op het gemak optrekken (zelfs met 90pk rij je bijna iedereen er af aan de lichten) en bochtjes zo langzaam mogelijk.
Dusja, voor wie moet het dan fun zijn? Die enkelingen? Daar geraak je niet ver mee als autofabrikant natuurlijk :p

Je moet trouwens eens kijken naar de EQC. Daar zie je heel duidelijk het voordeel van een SUV EV, die bodemvrijheid is amper 14cm.
Dat is 4cm minder dan zijn ICE broertje.
Dat is gewoon een gigantisch voordeel voor de fabrikanten, genoeg ruimte onder de auto om die extra ruimte te creëren voor de batterij.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat mini-SUV eigenaars (X1,X2, EQA) zo meer dergelijke modellen kochten om de "Kijk wat ik een 'dik' model ik hier gekocht heb". Het is misschien een vooroordeel hé :rofl:
Terug blikkend op hun jeugd en het het MTV-tijdperk waar rappers in dikke SUV's reden om hun welvaart te tonen :laugh:..en wij (de "jeugd van toen") geen grotermodel kunnen veroorloven, maar toch wat willen showen.
Ik merk dit bijvoorbeeld bij mn schoonbroer. Die moet zo altijd kunnen vergelijken met mijn wagen. Heeft em een X1 en daarna een EQA: "Ja mijnen auto is toch groter dan den uwe hoor"...ja..so be it? :p

Of zo het argument dat ge soms bij jongeren hoort "De instap is hoger"...zijt gelle zo slecht te been dan ofzo? :)

EQC behoort voor mij wel tot de "echte" SUV en klopt
Ik trek het uiteraard effe in het belachelijke hé :p.

SUV's zijn gewoon modellen die eigenlijk niets op onze wegen te zoeken hebben: hoger verbruik, slechtere wegligging (even EQC buiten beschouwing) en gevaarlijker voor andere bestuurders/voetgangers.
In tijden waar klimaat en verkeersveiligheid primeren zijn zo'n modellen objectief gezien toch nonsens.

En ik val hier niemand aan ofzo. Ik probeer het gewoon te snappen :).
Maar zoals je aangeeft, er zijn ook mensen die niet voor de "fun" rijden :). Ben dan weer iemand die graag zo laag mogelijk tegen de grond zit.

Iemand die de levertijden van Peugeot kent? Moet binnenkort een nieuwe wagen bestellen en de Peugeot 308 SW PHEV lijkt wel heel erg interessant.
Ook hier interesse in de levertermijnen, aangezien ik exact dezelfde wagen kan bestellen. Ik twijfel nog een beetje over dat kleine stuur. Maar voor de rest een knappe wagen.

Ik merk dit bijvoorbeeld bij mn schoonbroer. Die moet zo altijd kunnen vergelijken met mijn wagen. Heeft em een X1 en daarna een EQA: "Ja mijnen auto is toch groter dan den uwe hoor"...ja..so be it? :p
Mijn repliek zou juist zijn, dat ik een veel toffere wagen met achterwielaandrijving rij die goed in de bochten ligt en waar je vlot +1000km ver mee geraakt.
Zo'n EQA is maar een misbaksel met een lage range.
Maar zoals je aangeeft, er zijn ook mensen die niet voor de "fun" rijden :). Ben dan weer iemand die graag zo laag mogelijk tegen de grond zit.
Check. SUV's zijn voor mij pas op mijn oudere dag. En dan nog rij ik liever een 5 serie dan een X5 bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
EQC behoort voor mij wel tot de "echte" SUV en klopt
Ik trek het uiteraard effe in het belachelijke hé :p.

SUV's zijn gewoon modellen die eigenlijk niets op onze wegen te zoeken hebben: hoger verbruik, slechtere wegligging (even EQC buiten beschouwing) en gevaarlijker voor andere bestuurders/voetgangers.
In tijden waar klimaat en verkeersveiligheid primeren zijn zo'n modellen objectief gezien toch nonsens.

De wegligging van een EQC is… slecht. Comfort OK, als je van een deinende boot houdt. Maar sturen… nee.
Een SUV is gemiddeld toch niet slechter voor een voetganger om omver geknald te worden. In tegendeel, auto’s hebben allemaal een wat hogere snuit omdat dat veiliger is.

Een EV met kofferruimte van +550l (genre passat, superb, e-break, focus) , dat bestaat vandaag niet. Een groot gemis naar mijn gevoel als jonge vader. Niets zo handig als een break met een lage laaddrempel en vlakke laadvloer.
Al die EV SUV modellen, mastodonten van wagens, maar dat vertaalt zich niet altijd in de binnenruimte. Zonde.

Ook hier interesse in de levertermijnen, aangezien ik exact dezelfde wagen kan bestellen. Ik twijfel nog een beetje over dat kleine stuur. Maar voor de rest een knappe wagen.

Uit reviews merk ik toch dat dat stuur wel echt comfortabel is. Ik twijfel zelf ook tussen aan A250e of een 308SW maar die full option 308 is wel heel verleidelijk.

Een EV met kofferruimte van +550l (genre passat, superb, e-break, focus) , dat bestaat vandaag niet. Een groot gemis naar mijn gevoel als jonge vader. Niets zo handig als een break met een lage laaddrempel en vlakke laadvloer.
Al die EV SUV modellen, mastodonten van wagens, maar dat vertaalt zich niet altijd in de binnenruimte. Zonde.
Logisch ook gezien de batterijen in de vloer worden voorzien. Dat vreet uw binnenruimte aan in de hoogte. Niet zozeer een probleem bij SUV's maar bij normale modellen heeft dat als resultaat dat je gehurkt zit achteraan...

IX3: 510l
Ioniq 5: 535l
Enyaq: 585l
Q4: 520l

Ik weet niet goed waar je bent gaan kijken dat je geen ruime koffers kon vinden in EV's?

Een Skoda Enyaq of een Mercedes EQB komen toch al aardig in de buurt hoor.
Zat een beetje met hetzelfde probleem. Heb altijd C-break gereden, maar nu tijdelijk een E-break. Jammer genoeg word je dat rap gewoon qua kofferruimte :D. Moet nu nieuwe bestellen en die moeten PHEV of EV zijn. Ineens blijkt een C-break redelijk bedroevend qua koffer door die joekel van een batterij.
Als je gaat vergelijken helpt het ook niet dat gepubliceerde koffervolumes bij breaks/SUVs/crossovers slechts meten tot aan het venster/afdekzeil. Compleet belachelijk natuurlijk want de sterkte van zo'n modellen is dat je tot aan het dak kunt laden. Mercedes toont deze afmetingen wel in zijn prijslijsten. En dan zie je dat een EQB eigenlijk nauwelijks moet onderdoen voor een E-break. Ziet eruit als een doos op wielen, maar daardoor behoorlijk ruim. Bovendien kunnen de achterste zetels nog 15 cm naar voor, waardoor je iets van een 850 liter krijgt. Een E-break op die manier gemeten komt aan 895 liter.
Van een Enyaq heb ik wel geen dergelijk cijfer, maar puur op basis van de inhoud met neergeklapte achterbank zal het vergelijkbaar zijn. De Enyaq en EQB komen zo aan 1710 liter, vs 1820 liter voor een E-break en 1780 liter voor een Passat Variant. Kies van de E of Passat de hybride versie en je komt al kleiner uit dan de Enyaq of EQB.

Ik weet niet goed waar je bent gaan kijken dat je geen ruime koffers kon vinden in EV's?

De wagens die ik vermelde zitten Allen rond de ca 630 liter, toch nog een groot verschil met de EV's. Bovendien zijn de meeste SUV-achtig en is dat vaker nog meer in de hoogte stapelen, en de laaddrempel is dan al zo hoog.

Ik mis gewoon ruime EV-breaks, laat ons hopen dat ze die nog gaan ontwikkelen :-).

Nee volgens din 70020 zijn er twee situaties die je kan meten.
Je ziet duidelijk de lijn die niet boven het achterhaal en de hoofdsteun komt.

Aanvullend met wat ik hierboven al schreef. De specs die je op alle mogelijke plaatsen leest komen dan in elk geval niet overeen met die DIN standaard. Want de grootste maat van de 2 die gegeven wordt, is altijd met zetels plat én tot het dak gevuld.
Bvb https://www.autoweek.nl/auto/104626/mercedes-benz-c-180-estate-business-line/ geeft respectievelijk 490 en 1510 liter. In de prijslijst van de C klasse zie je tekeningen met alle mogelijke combinaties van inhoud te berekenen en zie je dat 490 dus gewoon tot aan de achterzetels en tot aan de hoedenplank is, terwijl 1510 tot aan de voorzetels en tot aan het dak is.

Ik mis gewoon ruime EV-breaks, laat ons hopen dat ze die nog gaan ontwikkelen :).

Ik ben ook wel benieuwd daarnaar. Je ziet gewoon keer op keer dat die batterij de spelbreker is. Die is heel groot en weegt een pak. In vergelijking met een ICE zou de neus de meest logische plaats zijn omdat je daar ineens plaats vrij krijgt, maar daar eventjes 400kg batterij steken zou nogal een leuke wegligging geven :D.
Je ziet PHEV breaks al een ferm stuk kofferruimte verliezen, en dat is dan nog met een vrij beperkte batterij. Met een EV kan je gewoon niet anders dan ook een hoop batterij onder de passagiers proppen, wat betekent dat je ze hoger moet zetten, en kom je dus weer meer bij SUV vormgeving terecht.

Ik ben ook wel benieuwd daarnaar. Je ziet gewoon keer op keer dat die batterij de spelbreker is. Die is heel groot en weegt een pak. In vergelijking met een ICE zou de neus de meest logische plaats zijn omdat je daar ineens plaats vrij krijgt, maar daar eventjes 400kg batterij steken zou nogal een leuke wegligging geven :D.
Je ziet PHEV breaks al een ferm stuk kofferruimte verliezen, en dat is dan nog met een vrij beperkte batterij. Met een EV kan je gewoon niet anders dan ook een hoop batterij onder de passagiers proppen, wat betekent dat je ze hoger moet zetten, en kom je dus weer meer bij SUV vormgeving terecht.
Jullie zijn toch op de hoogte van de MG 5?

Ze tonen aan dat het al zeker mogelijk is, al moeten ze die dikkere bodem wat verdoezelen. Als je ziet dat Tesla al 10 jaar een elektrische sedan maakt, zou ik niet inzien waarom een elektrische break niet zou kunnen. De break is gewoon op de terugweg, en veel kopers kiezen liever een SUV. Dat is volgens mij de voornaamste reden waarom er nog geen elektrische breaks zijn. Maar ik vermoed dat er wel enkele gaan komen in de toekomst.

Iemand die de levertijden van Peugeot kent? Moet binnenkort een nieuwe wagen bestellen en de Peugeot 308 SW PHEV lijkt wel heel erg interessant.
Bij ons zijn er vorige maand voor een aantal collega's 308's besteld, nadat Ford alle bestellingen voor de Focus geannuleerd had omdat ze stoppen met de productie van de diesel only variant. Levertermijn is 'voorlopig' voorzien voor november geloof ik, wel de standaard diesel modellen, geen PHEV.

Die Ioniq5 bedriegt toch serieus als je dat vanbuiten bekijkt. Je ziet ze ondertussen meer en meer in het straatbeeld maar dat lijkt vanbuiten nooit alsof het ne grote koffer heeft.
Ik denk dat het probleem van Witloof vooral is dat er geen alternatieven zijn in dezelfde prijsklasse. Voor een deftige Enyaq & Ioniq5 zit je los door de 50k, eerder richting 55k denk ik. iX3 en Q4 ga ik zelf niet over spreken... aan de andere kant heeft de Superb nu een vanafprijs van door de 40k, waar ik 4 jaar geleden een héél dik uitgeruste Superb had voor ~38k catalogus, nu heb je voor diezelfde 38k met moeite nog een Octavia met dezelfde afwerkingsgraad.

@witloof heeft ergens wel een punt met bijvoorbeeld een Focus. Dat was een wagen met een royale koffer voor een redelijk goeie prijs, dat heb je in EV land gewoon niet imo. Als je een deftige koffer wil moet je naar de flagship modellen gaan en dan zit je dus zoals gezegd in een heel andere price bracket.

Jullie zijn toch op de hoogte van de MG 5?

Ze tonen aan dat het al zeker mogelijk is, al moeten ze die dikkere bodem wat verdoezelen. Als je ziet dat Tesla al 10 jaar een elektrische sedan maakt, zou ik niet inzien waarom een elektrische break niet zou kunnen. De break is gewoon op de terugweg, en veel kopers kiezen liever een SUV. Dat is volgens mij de voornaamste reden waarom er nog geen elektrische breaks zijn. Maar ik vermoed dat er wel enkele gaan komen in de toekomst.
De aangekondige audi a6 bijvoorbeeld: https://www.autoreview.nl/nieuws/au...-tron-alle-elektrische-suvs-gaat-verpletteren

Wel nog geen productiedatum dus zullen er nog wel een paar jaar op moeten wachten. Binnen twee jaar loopt mijn huidig leasingcontract af dus ik hoop dat die tegen dan al te bestellen is.

Geen idee over de PHEV, maar intern heeft er ene de 308SW GT-pack diesel besteld (begin dit jaar) en zou hem 10/2022 ontvangen.

Ik heb de mijne (308SW GT Pack Diesel) besteld in de september 2021, voorlopige leverdatum is juni 2022.

Normaal ging de 308SW gelanceerd worden begin 2022 maar de lancering heeft vertraging opgelopen, vorige week voor de eerste keer een 308SW zien staan in de showroom.
De 308 had ik in december al gezien in de showroom maar de eerste wagen op de baan ben ik pas vorige week tegengekomen.

Hopelijk zit er niet zoveel tijd tss de showroommodellen en de eerste leveringen als op de 308 5-deurs voor de SW.

Ik hoop vooral dat er een aantal van die 308 SW's PHEV in stock te vinden zullen zijn aangezien wij volgens onze car policy ook stock modellen mogen aankopen.

Moet deze zomer een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Zal sowieso een elektrische (moeten) worden.
Skoda Enyaq is een van de opties, ook de wagen waar je het meeste waar voor je geld krijgt met ons budget. Ben er eens mee gaan testrijden vorig weekend en ik ben er echt van onder de indruk! Heel leuke wagen. Ik ga nog vergelijken met dingen als de BMW ix3 of de audi q3/4 elektrisch. Maar ik ben toch zeer aangenaam verrast met de skoda

Terug
Bovenaan