De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
En het hogere koppel natuurlijk. Dat is volgens mij net hetgeen waarom het zo ontspannen rijden is daarmee.
Een benzine moet je altijd wat meer in toeren rijden.
Maar daar heb je de elektromotor voor he. Ik vind een dieselhybride daarom het slechtste van twee werelden. Low-end torque heb je niet meer nodig door de elektromotor, en high-end power heb je niet omdat hij snel buiten adem is.

Hoewel zo’n E-klasse wrs wel een heerlijk comfortabele cruiser is.

Maar daar heb je de elektromotor voor he. Ik vind een dieselhybride daarom het slechtste van twee werelden. Low-end torque heb je niet meer nodig door de elektromotor, en high-end power heb je niet omdat hij snel buiten adem is.

Hoewel zo’n E-klasse wrs wel een heerlijk comfortabele cruiser is.
Maar het ging erover dat ook een gewone benzine beter zou rijden als een diesel eh.
Dat maak ik alvast hier toch van op :P
"maar als je eens benzine of benzine/hybride of EV gewend bent vind ik diesel echt wel het minst aangenaam rijden."

Maar het ging erover dat ook een gewone benzine beter zou rijden als een diesel eh.
Dat maak ik alvast hier toch van op :p
"maar als je eens benzine of benzine/hybride of EV gewend bent vind ik diesel echt wel het minst aangenaam rijden."
Goh ja. Kijk de koppelcurves maar eens van de moderne (twin)turbobenzines.. uiteraard maken die liever toeren, maar er is onderin tegenwoordig best wel wat beschikbaar.

Goh ja. Kijk de koppelcurves maar eens van de moderne (twin)turbobenzines.. uiteraard maken die liever toeren, maar er is onderin tegenwoordig best wel wat beschikbaar.
En de motoren die in de meeste PHEV's liggen, zijn gewoon ruim voorzien he. Tot een paar jaar terug vond iedereen een 318d heel vlot, tegenwoordig is dat quasi een slak door de hybrides he...

En de motoren die in de meeste PHEV's liggen, zijn gewoon ruim voorzien he. Tot een paar jaar terug vond iedereen een 318d heel vlot, tegenwoordig is dat quasi een slak door de hybrides he...
Ja maar los van de PHEV's.. een 320i bevat ook een prima motor he. (Man wij zijn hier toch een BMW fanboy forum geworden he :unsure:)

Ja maar los van de PHEV's.. een 320i bevat ook een prima motor he. (Man wij zijn hier toch een BMW fanboy forum geworden he :unsure:)
Maarja je kan moeilijk zeggen:
Een Audi A4 + God weet welke nummer ze erachter plakken voor een 2l met 150pk is een goeie motor.

En "een C180 heeft toch ook een leuke motor".

Ik snap het ni :unsure:

Mijn punt is gewoon dat het gebrek aan koppel onderin bij moderne benzines is weggewerkt wegens (twin) turbotechnologie.

Mijn punt is gewoon dat het gebrek aan koppel onderin bij moderne benzines is weggewerkt wegens (twin) turbotechnologie.
Ik bedoelde vooral dat BMW gewoon nog het duidelijkst is in hun motorbenaming.

Ik gok trouwens dat je twinscroll bedoelt. In die klasse volgens mij heel weinig twinturbo's te vinden. Maar het is zeker zo dat een moderne benzinemotor met turbo zelden nog echt een gebrek aan koppel heeft. Sommige performantere modellen hebben er nog last van maar dat komt eerder door de enorme berg koppel die ineens erbij komt als de turbo op dreef is.

Ik bedoelde vooral dat BMW gewoon nog het duidelijkst is in hun motorbenaming.

Ik gok trouwens dat je twinscroll bedoelt. In die klasse volgens mij heel weinig twinturbo's te vinden. Maar het is zeker zo dat een moderne benzinemotor met turbo zelden nog echt een gebrek aan koppel heeft. Sommige performantere modellen hebben er nog last van maar dat komt eerder door de enorme berg koppel die ineens erbij komt als de turbo op dreef is.
Imo is geen enkel merk nog duidelijk in benamingen.
Een bmw 545 heeft geen 4.5l.
Een Audi a6 40tfsi heeft geen 4l.
Mercedes net hetzelfde.

Enkel nog duidelijk voor liefhebbers van een bepaald merk. Een leek snapt daar niets van.

Het klopt dat er bij moderne benzines onderin zeker koppel beschikbaar is.
Maar de gelijkaardige diesel heeft altijd veel meer.
320i vs 320d dat is 300Nm vs 400Nm op gelijkaardig toerental. Dat is een verschil dat je goed merkt. Pas vanaf 3000 toeren begint dat koppel dan af te nemen.
En pas op 4000 toeren zit je op 300Nm, en op 4200 moet je dan schakelen. De 320i houdt vol tot 6200.
Dat is de reden waarom hij ondanks dat je sneller moet opschakelen bij de 320d hij toch sneller is bij optrekken en hernemen.

Je moet maar eens een helling oprijden van een ondergrondse parking, met een benzine is dat toch wel op de gas gaan staan.

Mercedes net hetzelfde.

Enkel nog duidelijk voor liefhebbers van een bepaald merk. Een leek snapt daar niets van.

Ik heb het ook al mogen uitleggen. "Ah, die heeft een 4 liter zeker?" Uh, nee...

Mercedes net hetzelfde.

Ik vind de toepassing van Audi dan nog het beste, die nummers stellen een vermogensrange voor. Zo kan je ook direct dezelfde nummers gebruiken voor ICE. PHEV en EV.
Al gaan ze ook wel bewust beetje gespeeld hebben met die nummers zodat ze zwaarder lijken dan het is natuurlijk :D

Ik vind de toepassing van Audi dan nog het beste, die nummers stellen een vermogensrange voor. Zo kan je ook direct dezelfde nummers gebruiken voor ICE. PHEV en EV.
Al gaan ze ook wel bewust beetje gespeeld hebben met die nummers zodat ze zwaarder lijken dan het is natuurlijk :D

Das bij BMW en mercedes niet anders.

Wat maakt het uit wat de benaming is?
Gewoon badge eraf!

Ze zullen wel zien hoeveel paarden ik heb als ik ze verneder aan het eerste beste stoplicht!

Beste,
heb leasebudget van 800 euro BCU.
Via de leaseplan simulator valt het precies tegen (middelbatterij vw id4 & skoda enyaq vallen er nipt buiten- oplaadpaal verplicht in leasebedrag).
Welke dealerkorting wordt meestal bekomen (moet er nog van afgetrokken worden)?

alvast dank
md
Ik heb 850€ budget en een vw id3 met de middelste batterij geraakt nog net in mijn budget (inclusief laadpaaloplossing) :confused:

En ik heb dan nog een relatief hoog budget tov de collega's.
De meeste collega's hebben namelijk maar 700€ budget.

T'is echt niet het goede moment om te bestellen, maar ja, je hebt dat niet zelf te kiezen ..

Bwa, het beste. Bij de meeste merken kan je nog wel onderling gaan vergelijken: een Mercedes C 200 zal wel grofweg hetzelfde presteren als een BMW 320. Dat daar een andere cilinderinhoud achter zit is dan maar zo. Audi heeft die "conventie" dan volledig genegeerd, en heeft vervolgens dan nog eens een nieuwe eenheid voor PK's uitgevonden. Die dan ook nog eens niet bij 0 begint als je dat lineair doortrekt.

Als je het dan toch voor de duidelijkheid doet (zoals Audi ongetwijfeld zal beweren), zet er dan gewoon "250 pk" achterop.

Das bij BMW en mercedes niet anders.
Niet als je over de generaties heen kijkt.
Bwa, het beste. Bij de meeste merken kan je nog wel onderling gaan vergelijken: een Mercedes C 200 zal wel grofweg hetzelfde presteren als een BMW 320. Dat daar een andere cilinderinhoud achter zit is dan maar zo. Audi heeft die "conventie" dan volledig genegeerd, en heeft vervolgens dan nog eens een nieuwe eenheid voor PK's uitgevonden. Die dan ook nog eens niet bij 0 begint als je dat lineair doortrekt.
Een A160 heeft 90pk, een 116d heeft 110pk. Toch redelijk verschillend.
Als je het dan toch voor de duidelijkheid doet (zoals Audi ongetwijfeld zal beweren), zet er dan gewoon "250 pk" achterop.
Maar dat zou het marketingvoordeel van die cijfertjes een beetje teniet doen natuurlijk :p.

Terug
Bovenaan