De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Bovenstaande communicatie was dus een maand geleden hé. Vorige week nog eens gepolst en het antwoord is: "de car list is nog niet gefinaliseerd, binnen enkele weken ga je een email krijgen" :unsure:

Toch best zotte budgetten die sommigen hier te besteden hebben en veel vrijheid om te kiezen, ben toch wel wat jaloers...
De paar laatste posters zijn zelfstandige, heb je iets meer vrijheid 😉

Je mag me altijd sponsoren hoor. Zeer sympathiek. 😄

Nee, maar los daarvan vind ik zo'n RR echt wel erover. De Velar is dan toch nog iets gematigder. Voor zover dat kan in dit segment.
De Range Rover Sport is zo de ideale tussenweg :D , alleen heeft die nog geen hybride die onder de 50gr geraakt.
Bij de Velar ben ik eigenlijk meer fan van de Jaguar F-Pace. Quasi dezelfde auto, maar zo net iets mooier in mijn persoonlijke smaak.

Ik vind het ergens wel jammer dat al die wagens die hier opgesomd zijn, zo vaak voorkomen op de wegen. Idem met de Porsche.
Nu moet je echt al richting Bentley en dergelijke gaan wil je nog een luxewagen hebben die je weinig ziet.
Maar Bentley is dan weer een serieuze klasse omhoog op financieel vlak. En Rolls Royce is nog zotter.
En naar imago toe gaat zo'n merk je ook geen goed doen denk ik :p of je moet in kringen zitten waar meerdere mensen er mee rijden.

De Range Rover Sport is zo de ideale tussenweg :D , alleen heeft die nog geen hybride die onder de 50gr geraakt.
Bij de Velar ben ik eigenlijk meer fan van de Jaguar F-Pace. Quasi dezelfde auto, maar zo net iets mooier in mijn persoonlijke smaak.

De F-Pace P400e heeft dan weer een ronduit idiote koffer. Daar gaan volgens mij voortdurend dingen uitvallen wanneer je de koffer opendoet.

Ik vind het ergens wel jammer dat al die wagens die hier opgesomd zijn, zo vaak voorkomen op de wegen. Idem met de Porsche.

Velar valt nog wel mee toch :)

De F-Pace P400e heeft dan weer een ronduit idiote koffer. Daar gaan volgens mij voortdurend dingen uitvallen wanneer je de koffer opendoet.
Dat was me nog niet opgevallen, maar inderdaad de Velar doet het beter op dat vlak.
Velar valt nog wel mee toch :)
Dat wel ja. Blijkbaar genoeg mensen die toch nog genoeg budget over hebben om voor de RR Sport te gaan ipv de Velar :p
Ik zou ook wel voor de Sport gaan als ik kon, maar ik ben dan al een eeuwigheid fan van de Range Rover en Range Rover Sport.

Nu moet je echt al richting Bentley en dergelijke gaan wil je nog een luxewagen hebben die je weinig ziet.
Maar Bentley is dan weer een serieuze klasse omhoog op financieel vlak. En Rolls Royce is nog zotter.
En naar imago toe gaat zo'n merk je ook geen goed doen denk ik :p of je moet in kringen zitten waar meerdere mensen er mee rijden.
Ik ben zelf niet een merk-snob, maar ik rij wel graag rond in iets "speciaal". En het is inderdaad zo dat er best veel auto's ziet die in die categorie zouden moeten vallen, maar het niet meer doen. Natuurlijk begrijpelijk voor die merken dat ze veel willen verkopen, maar het haalt wel een deel van de charme af.

Al zou ik geen nee zeggen tegen een Porsche ze :D

Ik ben zelf niet een merk-snob, maar ik rij wel graag rond in iets "speciaal". En het is inderdaad zo dat er best veel auto's ziet die in die categorie zouden moeten vallen, maar het niet meer doen. Natuurlijk begrijpelijk voor die merken dat ze veel willen verkopen, maar het haalt wel een deel van de charme af.

Al zou ik geen nee zeggen tegen een Porsche ze :D
Ik lig er absoluut niet wakker van. Ik bol graag rond in iets dat ik zelf graag zie/mee rond bol/in zit.
Of dat nu 't vuil van 't straat is of niet ... meh. 🤷‍♂️

'k Heb ook niemand om 'indruk op te maken', dus daarvoor moet ik het ook al niet doen/laten.
Zo is m'n wagen zeker niet goedkoop te noemen, maar verre van 'speciaal'. Speciaal/uniek/zeldzaam/eye catcher ... dan kijk je naar iets exotisch & dus een héél andere prijsklasse.

Voor velen is mijn bv. wagen ook gewoon de zoveelste BMW zelfs. Ik heb al genoeg mensen geweten die dan vragen waarmee ik rond bol (of zien waarmee ik toe kom) & die 't verschil niet kennen tussen een 3 en een 5.
Onlangs nog een nieuwe collega gestart die dat vroeg & waarmee ik dat voor had. Die had helemaal niets met wagens.

Een gepimpt geval (johnny kar) of een 8 reeks (full sporty) zal men dan meestal wel anders op reageren, gewoon omdat dat in het oog springt.

Ik ben zelf niet een merk-snob, ...
Ik mss een beetje wel, maar ik geef de voorkeur aan BMW na de vele jaren ervaring er mee & er content van te zijn & graag mee te rijden.
Spijtig genoeg is BMW het de laatste jaren aan het verkl*ten met hun nieuwe designs.

'k Heb ook niemand om 'indruk op te maken', dus daarvoor moet ik het ook al niet doen/laten.
Zo is m'n wagen zeker niet goedkoop te noemen, maar verre van 'speciaal'. Speciaal/uniek/zeldzaam/eye catcher ... dan kijk je naar iets exotisch & dus een héél andere prijsklasse.
Indruk maken staat daar imo volledig los van. Het is toch gewoon leuker als jouw wagen nog iets unieks is dat je niet op elke straathoek tegenkomt.
En vroeger was dat de prijsklasse van de Range Rovers en de Porsches en dergelijke. Maar sinds lange tijd is die prijsklasse serieus omhoog gegaan richting Bentley en dergelijke.
En een Bentley is een auto die niet direct haalbaar is als je er alles voor over hebt, terwijl een Range Rover wel degelijk haalbaar is voor Jan Modaal als ze er veel voor over hebben.
Of je moet voor Bentley/Rolls Royce/... naar een tweedehands model kijken, maar ook daar ga je met serieuze onderhoudskosten zitten en heel hoge taksen als deze nog geen oldtimer is.

Mij maakt dat eigenlijk weinig uit of een wagen alledaags of zeldzaam is, zolang in hem mooi vind en er graag mee rij is het allemaal prima!

Wat is nu "the way to go"?
Diesel=hoge vaa
Phev= vanaf volgend jaar minder voordeel
Ev= problemen met het capaciteitstarief?
Ik ga morgen bestellen en twijfel nog altijd…😛

Zal dus een c300e worden of IX3

Mercedes
+ uitrusting (luxury line met premium pack, extra opties zat)
- niet echt zuinig (25 Kwu/100km), plaats verlies, gewicht
Eigenlijk is dit niet durven kiezen voor EV

BMW
+ uitrusting , verbruik, full ev
- ??

Had eigenlijk al beslist de sprong te wagen en voor de EQC te gaan, maar die is plotsklaps uit de lijst gezwierd…

Nog een nachtje doordenken en dan zien we morgen wel😄

Diesel=hoge vaa
Dat capaciteitstarief zal wel nog even op zich laten wachten.
Als je thuis kan laden, zou ik zeggen EV all the way. Tenzij het echt niet in je rijprofiel past, maar dan ben je wel al een uitzondering of je budget moet heel beperkt zijn.

Ik heb half december besteld en er staat eind mei op de bestelbon. Laatste contact werd er al gesproken over een maandje later, maar ik hou er al maar rekening mee dat het maanden later zal worden.

Had toen de HK laten vallen om niet met leveringsproblemen te zitten. En toen kwam Poetin met zijn briljant idee...

Black on black :-) ook wel heel nice.

De Lasers heb ik op m'n 330e, maar de X5 gaat amper in het donker rijden en die LED's zijn écht wel heel goed.
Beide bekeken in de garage en ik vond voor de use case de meerprijs naar Laser het niet waard.
Wel heel blij dat ik ze zelf heb, want ik rij wél vaak in het donker en dan wil ik gewoon de beste lichten.
Maar op de X5 dan liever Merino leder dan wat visuele stuff aan de buitenkant die niet nuttig is.
Zwarte grille, tja, voor mij kon beide.

Nu sowieso ligt de focus meer op comfort dan op het sportieve.
Mijn madame rijdt niet zo graag met de 330e omdat hij veel te responsief, agressief, etc is.
Maar is dan ook M sport, M sport remmen, M sport variabele ophanging, M sportzetels (dus niet de gewone), 19" velgen, ...

Diesel=hoge vaa

PHEV = dit jaar besteld betekent hele levensduur vol voordeel. Tenzij de referentieuitstoot zodanig hard zakt dat het VAA begint te stijgen, maar dat gaat nog wel even duren.

Ik neig dit jaar nog PHEV te bestellen, zoals @Caracalla heeft gedaan dus. Dan zit je nog een hele tijd goed, maar waarschijnlijk zal je hem wel moeten oprijden want de restwaarde gaat niet veel soeps zijn.

Klopt, was het niet van de regelgeving ging ik nu zeker nog niet gekeken hebben voor wat anders.

Maar nog anderhalf jaar met de audi verder bollen dan toch wegdoen, betekent automatisch heel het EV verhaal.
En zelfs al is m'n 330e dan nog "goed", die auto is echt te klein als gezinswagen of om mee op reis te gaan.
En met mijn trajecten aan 50.000 km/j is dat ook snel een eindig verhaal.

Time will tell als de keuze goed was of niet.
Maarja, ook wel wat het YOLO gevoel.

Dat capaciteitstarief zal wel nog even op zich laten wachten.
Als je thuis kan laden, zou ik zeggen EV all the way. Tenzij het echt niet in je rijprofiel past, maar dan ben je wel al een uitzondering of je budget moet heel beperkt zijn.
Gaat dat capaciteits gebeuren ni in juni dit jaar in?
Opzich thuis laden kan (als ik de optie aanduid om een paal thuis te zetten)
Mijn rijprofiel past volledig (buiten dat ik elke zomer 2 weken met de auto naar zuid Frankrijk ga)
PHEV = dit jaar besteld betekent hele levensduur vol voordeel. Tenzij de referentieuitstoot zodanig hard zakt dat het VAA begint te stijgen, maar dat gaat nog wel even duren.

Ik neig dit jaar nog PHEV te bestellen, zoals @Caracalla heeft gedaan dus. Dan zit je nog een hele tijd goed, maar waarschijnlijk zal je hem wel moeten oprijden want de restwaarde gaat niet veel soeps zijn.
Als je nu (ik mag wel pas binnen 6 maand bestellen, is dat nu genoeg?) Besteld behou je de goede voordelen (lage vaa)?

Opzich zou ik liefst een break model hebben, en dan valt ev eigenlijk al af...

Als je nu (ik mag wel pas binnen 6 maand bestellen, is dat nu genoeg?) Besteld behou je de goede voordelen (lage vaa)?

Opzich zou ik liefst een break model hebben, en dan valt ev eigenlijk al af...

Voor zover ik weet verandert er volgend jaar niet echt iets voor VAA. De fiscale aftrekbaarheid verandert echter wel, waardoor het voor je werkgever duurder zal worden om PHEV's te kopen of leasen. Impact voor jou als werknemer is dan dat je minder dure wagens zal kunnen kiezen.

Klopt, was het niet van de regelgeving ging ik nu zeker nog niet gekeken hebben voor wat anders.

Maar nog anderhalf jaar met de audi verder bollen dan toch wegdoen, betekent automatisch heel het EV verhaal.
En zelfs al is m'n 330e dan nog "goed", die auto is echt te klein als gezinswagen of om mee op reis te gaan.
En met mijn trajecten aan 50.000 km/j is dat ook snel een eindig verhaal.

Time will tell als de keuze goed was of niet.
Maarja, ook wel wat het YOLO gevoel.
Herkenbaar :unsure:

Restwaarde bij ev is ook een vraagteken he. Die evolueren nu misschien super snel..?

Mijn Tesla is verkocht voor 35k. 2015 model s. Dat is op 7j tijd ook genoeg hoor.

Een 2015 BMW M3 (ander uiterste) zal misschien nog minder afschrijven.

Nu de i4...kost uiteindelijk ook een zak geld. Wie weet binnen 5 jaar..? 'Oh, zo een van de eerste i4'kes met maar xxx km range' dan zal dat ook gene vette meer zijn.

Dat de leveringstermijnen maar nog lang een probleem vormen :p dan kan ik die binnen 4-5 j nog wel makkelijk verkopen

Terug
Bovenaan