De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Die zijn er altijd natuurlijk.
Kan me wel wat groepen voorstellen, zeker in de heel actieve bevolkingsgroepen.
Ik vind het trouwens wel grappig dat ik nu al een heel jaar lang geen minuut verloren ben aan een tankstation. Ik denk dat de som van al die gewonnen tijd gerust een hoop fast-charge-sessies kan goedmaken...
Maar daar hoor je nooit iemand over, 10 minuten wachten bij een laadpaal ipv 4 minuten bij een tankstation op die ene rit, dàt is problematisch :p

Ik vind het trouwens wel grappig dat ik nu al een heel jaar lang geen minuut verloren ben aan een tankstation. Ik denk dat de som van al die gewonnen tijd gerust een hoop fast-charge-sessies kan goedmaken...
Maar daar hoor je nooit iemand over, 10 minuten wachten bij een laadpaal ipv 4 minuten bij een tankstation op die ene rit, dàt is problematisch :p
En bij een tankstation moet je erbij blijven, en uw wagen verzetten na het tanken als je nog iets wil halen in de shop.

Elk nadeel…

Ik moet nu via leasing budget (925 TCO) kijken om een nieuwe wagen te bestellen na een half jaar met een inloopwagen.
Mijn grootste prioriteit is een wagen waarmee we in de zomer met het gezin makkelijk op reis kunnen gaan, en waar dus genoeg kofferruimte in is.

Momenteel lijken heel wat van de voor de hand liggende opties moeilijk verkrijgbaar. Ik hoor bvb dat een Skoda Octavia momenteel pas geleverd zou kunnen worden ergens in 2023. Echter is mijn inloopwagen momenteel een Mini, wat voor mij vreselijk onhandig is. Het liefst opteer ik dus voor iets dat gewoon vlotter leverbaar is, ook al is het niet mijn persoonlijke voorkeur qua wagen.

Wat zijn momenteel de merken/types die wel (relatief) vlot geleverd kunnen worden, en is daar ergens een overzicht van te vinden?

Ik moet nu via leasing budget (925 TCO) kijken om een nieuwe wagen te bestellen na een half jaar met een inloopwagen.
Mijn grootste prioriteit is een wagen waarmee we in de zomer met het gezin makkelijk op reis kunnen gaan, en waar dus genoeg kofferruimte in is.

Momenteel lijken heel wat van de voor de hand liggende opties moeilijk verkrijgbaar. Ik hoor bvb dat een Skoda Octavia momenteel pas geleverd zou kunnen worden ergens in 2023. Echter is mijn inloopwagen momenteel een Mini, wat voor mij vreselijk onhandig is. Het liefst opteer ik dus voor iets dat gewoon vlotter leverbaar is, ook al is het niet mijn persoonlijke voorkeur qua wagen.

Wat zijn momenteel de merken/types die wel (relatief) vlot geleverd kunnen worden, en is daar ergens een overzicht van te vinden?
Zo goed als alle merken hebben hoe dan ook last van lange levertermijnen. Corona heeft de productie verziekt, en oorlog in Oekraïne is nog een gigantische natrap.
Ik denk dat je sowieso moet opgeven om een nieuw bestelde wagen tegen de zomer te hebben, tenzij je een stockwagen kunt versieren.

Op kop staat wel VAG; ver van wegblijven. Skoda, Volkswagen, Audi zijn allemaal verschrikkelijk qua levertermijn.
Verschillende collega's die al jaar of meer wachten op een van bovenstaande merken, en nu te horen krijgen dat ie nog niet eens geproduceerd is en ze geen schatting van datum meer geven.

BMW 3 is zowat OK leverbaar voorlopig (6-8 maanden begreep ik).
Peugeot zou ook niet miserabel zijn als ik maat hoorde.

Voor zover ik hoorde zouden de Koreanen nog redelijk deftig zijn in levertermijnen.
Alsook, een 3 & 5 reeks (incl. de PHEV versie) zouden een 6-tal maand zijn hoorde ik van de dealer paar weken terug.

EV's over 't algemeen zijn weliswaar compleet een ramp momenteel. BMW i4 klappen ze over minimum al 18 mnd (& no promises).
Maar ook andere producenten hebben 't moeilijk een EV geleverd te krijgen.

Voor zover ik hoorde zouden de Koreanen nog redelijk deftig zijn in levertermijnen.
Alsook, een 3 & 5 reeks (incl. de PHEV versie) zouden een 6-tal maand zijn hoorde ik van de dealer paar weken terug.

EV's over 't algemeen zijn weliswaar compleet een ramp momenteel. BMW i4 klappen ze over minimum al 18 mnd (& no promises).
Bwa, collega heeft EV6 in bestelling en "dat gaat nog meer dan een jaar duren"...

Een EV toeleverancier voor zowel VAG, BMW als Mercedes dacht ik zat in Oekraïne. Dus als de resource schaarste nog niet genoeg was zijn ze nog een belangrijke toeleverancier kwijt die je niet op 1-2-3 kan vervangen. Skoda gaat compensaties uitdelen als mensen hun auto voor 1 Oktober nog niet geleverd is, ze kunnen daar ook niets meer beloven qua levertermijn.

Tesla is normaal nog relatief snel leverbaar.
Zelf besteld in December en geleverd in maart.
Ik zie nu levertermijnen van mei/juni (en nog stockwagens ook).

Vorige week donderdag bij mijn evaluatie nog aangegeven dat ze iets aan mijn categorie (van wagen) gaan moeten doen... "wanneer moete kiezen?" "ik verwacht in november". Wa peisde? Vrijdag natuurlijk mail gehad: "de mail" van Alphabet komt er eerstdaags aan om mijn nieuwe wagen te configureren. Dat gaat weer leuk worden, communiceren met Fleet is altijd zo'n vlotte aangelegenheid... :sop:

Dat gaat weer leuk worden, communiceren met Fleet is altijd zo'n vlotte aangelegenheid... :sop:
Bestelling van mijn wagen heeft 2 maanden vast gezeten. Garage zei dat Alphabet verkeerde tarief toepaste, Alphabet zei dat het het correcte tarief was. Zeer veel mails gestuurd en nog veel meer telefoons. Totdat de dossierbeheerder met congé was en ik een collega aan de lijn had die eens in het dossier had gekeken. Een uur later was alles in orde. Heerlijk.

Een EV toeleverancier voor zowel VAG, BMW als Mercedes dacht ik zat in Oekraïne. Dus als de resource schaarste nog niet genoeg was zijn ze nog een belangrijke toeleverancier kwijt die je niet op 1-2-3 kan vervangen. Skoda gaat compensaties uitdelen als mensen hun auto voor 1 Oktober nog niet geleverd is, ze kunnen daar ook niets meer beloven qua levertermijn.
Kabelboom leverancier, heeft niks met EV te maken zelfs. Leoni heeft wel fabrieken in meerdere landen en ze zouden dan daar eventueel productielijnen opstarten. Maar de productie in Oekraïne was terug begonnen. Met minder capaciteit uiteraard omdat er velen gevlucht zijn, meevechten etc...

Op kop staat wel VAG; ver van wegblijven. Skoda, Volkswagen, Audi zijn allemaal verschrikkelijk qua levertermijn.
Verschillende collega's die al jaar of meer wachten op een van bovenstaande merken, en nu te horen krijgen dat ie nog niet eens geproduceerd is en ze geen schatting van datum meer geven.
In januari een Arteon PHEV besteld, wordt eind september geleverd. Dat valt toch best mee?

In januari een Arteon PHEV besteld, wordt eind september geleverd. Dat valt toch best mee?
Da's nog altijd een 9-tal maand eh. En da's zonder vertraging gerekend.

Ter vergelijking ... ik heb een 3-tal jaar terug m'n 5 reeks gekregen na een week of 5 (om dan nog 2w op de papieren v/d bank te moeten wachten incl. dus een plak, mor soit). Nu zou ik daar ook al snel 6 mnd moeten op wachten.
Anno 2022 is dat wss snel te noemen ... oh how times have changed. :sneaky:

DE slechtste cijfers blijven terug komen voor EV's weliswaar.
Tegelijkertijd verplicht ons regering iedereen praktisch om die'n toer op te gaan, maar ge geraakt er zo goed als niet aan.

Hier dus confirmed dat er geen enkele optie te kiezen is :unsure:

Stukje van een oude lijst gezien en met hetzelfde budget kan je een 316d berline kiezen ofwel een mercedes 300de hybride break. Ik denk dat het een hybride gaat worden :laugh:

Laatst bewerkt:
Vorige week donderdag bij mijn evaluatie nog aangegeven dat ze iets aan mijn categorie (van wagen) gaan moeten doen... "wanneer moete kiezen?" "ik verwacht in november". Wa peisde? Vrijdag natuurlijk mail gehad: "de mail" van Alphabet komt er eerstdaags aan om mijn nieuwe wagen te configureren. Dat gaat weer leuk worden, communiceren met Fleet is altijd zo'n vlotte aangelegenheid... :sop:
De lijst is echt shit.

Ik heb niet besteld (had in januari toegang). Ze houden enkel rekening met leasekost en niets anders. Bijgevolg kunt ge enkel ne dikke diesel bestellen met VAA die de pan uit swingen of ne veel te kleine elektrische...

En je kan de lijst enkel tussen 17h en 8h bekijken :ROFLMAO:

Hier dus confirmed dat er geen enkele optie te kiezen is :unsure:

Stukje van een oude lijst gezien en met hetzelfde budget kan je een 316d berline kiezen ofwel een mercedes 300de hybride break. Ik denk dat het een hybride gaat worden :laugh:
Maar dat is toch hallucinant dat ze met mooie sommen geld afkomen als verloning en dan zo een gebrekkige car policy handhaven. Je zou bijna denken dat ze redeneren in de zin van: "Ze krijgen al genoeg, we gaan ze stilletjes dwingen om hun eigen auto aan te schaffen." :unsure:

Terug
Bovenaan