De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De elektrische boot kan je niet meer tegenhouden hoor.
De fiscaliteit wordt in voordel van EV gezet dus de bedrijven zullen volgen.
Het is naïef om te denken dat je nu goed af bent met een nieuwe diesel of naft als firmawagen. (Met PHEV wel natuurlijk)

VAA zal komende jaren wel stijgen voor EV. Maar dat gaat de diesel nog véél harder doen.

Als particulier ligt het nog wel anders.

(of het moet zijn dat elektrisch ook gewoon VAA gaat betalen zoals iedereen)
En dat zal ook gebeuren net zoals met alle voordelige maatregelen om de bevolking richting iets te pushen. En dan zit je met uw EV aan een VAA net zoals dat was met uw Diesel/Benzine voor de hele EV transitie.

En dat zal ook gebeuren net zoals met alle voordelige maatregelen om de bevolking richting iets te pushen. En dan zit je met uw EV aan een VAA net zoals dat was met uw Diesel/Benzine voor de hele EV transitie.
Wat dan weer niet zo gek is natuurlijk. Het is een toeslag op de voordeel die jij daaruit haalt om er privé mee te rijden.

De naft is nu al een hele hap accijnzen & den elentriek is niet veel beter. Dus op beide bronnen verdient men nu al.

In zake de wagens zelf is het nu voordelig met een EV op verschillende vlakken.
Enerzijds is er 0 BIV/Wegentaks in Vlaanderen, anderzijds 100% aftrekbaar voor een bedrijf.
-> Dat laatste bv. is al geweten, dat zakt redelijk gevoelig vanaf 2026 tot in 2030.
-> Dat eerste was initieel voor PHEV ook, dus zal voor EV ook wel weg vallen op termijn.

Dan aan onze kant is er het VAA, welke nu bestaat uit een grote CO2 component. Eens er niet meer voldoende ICE wagens rond bollen zal men er wel een EV specifieke component aan toevoegen om het bedrag hoger te doen uitvallen. Bv. in 2026 eens de ICE 0% aftrekbaar zijn.
-> Mss dat men er dan fiscale PK zou bij steken (dit zou een Leaf goeikoop houden & een i4 M50 de lucht in jagen).
-> Of iets bij kegelen op grootte v/d batterij (was bv. onderdeel v/d valse hybride formule). Iets met hogere range zou dan kostelijk worden, onafhankelijk power.
-> Heck ... EV's zijn altijd zwaarder dus men zou zelfs kunnen af komen met een kilogram taks omdat ge de wegen sneller verslijt.

Who knows, maar ze zullen wel iets uit hun mouw schudden om ons meer geld uit de zakken te kloppen.

Die met zijn dieselwagen gaat wel niet meer lachen als hem zijn VAA mag betalen :laugh:

Destijds onderzoek gedaan naar VAA versus al de extra kosten die ze bij ons doorduwen voor elektrische wagens (laadpaal, abbonement, eigen kosten binnenshuis,..) en het was voor mijn specifieke situatie op tiental euro per maand hetzelfde. Ik heb het hier destijds ergens gepost;

"Maar bij ons wordt je verplicht om laadpaal thuis te laten installeren als je plug-in gaat en die is zelf te bekostigen via uw eindejaarspremie (al dan niet over meerdere jaren ifv premie). Daarna komen er nog eens maandelijkse kosten bij voor abonnement teller en paal. Dit hebben ze bij ons ltv WN gelegd, wat mij niet geheel correct lijkt omdat ge ook gewoon een tankkaart krijgt anders die je zelf niet moet betalen. Heb den indruk dat dat eerder uitzonderlijk is dan dan de regel als ik het zo hoor, maar dit heeft bij mij dan toch de balans doen doorslaan naar classic diesel komende vier jaar. Het netto-verschil alles ingerekend (VAA, laadpaal, kosten laadpaal maandellijks tlv WN,..) was bij hybride 'miniem' positief over 4 jaar (grootte-orde 200/jaar). Maar dan had je een minder uitgeruste wagen en moest we beginnen prullen in onze achterbouw en living voor laadpaal"

Skoda Octavia combi's is nu ook niet waar de giga VAA bedragen liggen (diesel versus PH/EV), vandaar dat het eigenlijk break even was en de keuze voor mij eenduidig. Plus we verhuizen binnen paar jaar en dan paal afbreken/meenemen/etc...

Veel hangt natuurlijk af van hoe de policy van uw WG in elkaar zit en wat ze er al dan niet bijzwieren.

Geld uit VAA blijft toch gewoon komen? Nu is het gewoon duur aan het worden voor mensen die niet richting elektrisch gaan. Een elektrische auto met een hoge catalogusprijs heeft nu wel een relatief lage VAA. Maar ik verwacht wel een verandering van de formule vanaf het allemaal elektrisch is.
Mijn EV zit toch aan bijna hetzelfde VAA bedrag als mijn diesel. Diesel startte aan 275, EV zal starten aan 220 euro. Hetgeen wat ik momenteel betaal aan VAA (48+ maand oud).
Dus zoveel moet die niet stijgen om break even te zijn.

Maar als ik het hier zo wat goed lees zijn deze cafetaria wagens pretty much kale kippen. Who cares dat je dan een Benz kunt kopen?
Die Duitsers zijn net absoluut niet wat je wilt als je ze kaal moet aanschaffen.

Paar 100 EUR optie budget voor een CLA? Dan pak je toch écht wel beter iets goedkoper dat je mooi kunt aankleden. Zeker als je ze wilt aankopen op 't einde.

@MrKend54l : mijn berekening was niet zo accuraat. Bedankt voor uw toelichting. Voordeel blijft tov cash, maar slinkt.

@ThekillingGoku : die CLA valt nog mee qua uitrusting.
Helaas is het aanbod aan PHEV (begrijpe wie kan) heel beperkt op de leasinglijst.
Benzine of diesel: geen probleem!

Mijn EV zit toch aan bijna hetzelfde VAA bedrag als mijn diesel. Diesel startte aan 275, EV zal starten aan 220 euro. Hetgeen wat ik momenteel betaal aan VAA (48+ maand oud).
Dus zoveel moet die niet stijgen om break even te zijn.

De referentieuitstoot zal echter ook merkbaar dalen de komende jaren, dus VAA op diesels zou ook wel eens fors kunnen stijgen.

De grote vraag is of je VAA überhaupt ooit boven je TCO kan stijgen :D Zelfs als de formule dit mogelijk maakt lijkt het me a priori niet wettelijk. En als ze in de buurt komt is de leasewagen gewoon de facto afgeschaft hé.

De grote vraag is of je VAA überhaupt ooit boven je TCO kan stijgen :D Zelfs als de formule dit mogelijk maakt lijkt het me a priori niet wettelijk. En als ze in de buurt komt is de leasewagen gewoon de facto afgeschaft hé.
Met de km's die momenteel gedaan worden, zit dat er bij mij los over hoor.

Om een voorbeeld te geven: mijn diesel (119g uitstoot) kan maximaal naar €9000/jaar VAA gaan. Dit bij een theoretische referentie-uitstoot van 0g en in z'n eerste jaar. Na 5 jaar kan deze dus maximaal €6300 zijn.

Je hebt echt al een uitstoot van 250g nodig van een tweedehands wagen die je voor 40K of minder koopt ofzo om voor VAA richting TCO te gaan.

Laatst bewerkt:
Om een voorbeeld te geven: mijn diesel (119g uitstoot) kan maximaal naar €9000/jaar VAA gaan. Dit bij een theoretische referentie-uitstoot van 0g en in z'n eerste jaar. Na 5 jaar kan deze dus maximaal €6300 zijn.

Je hebt echt al een uitstoot van 250g nodig van een tweedehands wagen die je voor 40K of minder koopt ofzo om voor VAA richting TCO te gaan.
Wel, da's natuurlijk 750 EUR/mnd VAA. Dan kan je u wel al ergens beginnen af vragen of het dat nog waard is VS zelf een wagen kopen.
Dan moet je toch al iets serieus rijden denk ik vooraleer men waarschijnlijk 2 keren na denkt.

Wel, da's natuurlijk 750 EUR/mnd VAA. Dan kan je u wel al ergens beginnen af vragen of het dat nog waard is VS zelf een wagen kopen.
Dan moet je toch al iets serieus rijden denk ik vooraleer men waarschijnlijk 2 keren na denkt.
9K VAA/jaar voor een wagen met 119g impliceert een catalogusprijs van 62K. Aan 5K/jaar netto kost (ruwweg 50% van VAA) kom je dan nog niet in de buurt van de reële kost van die wagen.

Wat de vraag was. 🙂

9K VAA/jaar voor een wagen met 119g impliceert een catalogusprijs van 62K. Aan 5K/jaar netto kost (ruwweg 50% van VAA) kom je dan nog niet in de buurt van de reële kost van die wagen.

Wat de vraag was. 🙂
Dacht dat je sprak over 40K. 5j aan 5K netto is dan 25K netto, wat toch al wat in de buurt komt v/d aanschafwaarde van die wagen.

Natuurlijk heb je bij de bedrijfswagen wat extra's mee zoals de tankkaart en alles rondom BIV/taks/onderhoud, but still. Voor de eigen wagen moet je dan rekenen dat je nog verkoopwaarde in uw zakken zou kunnen steken, dus die moet er dan in principe nog af.

Dat was in m'n tweede paragraaf, om de TCO wel te benaderen, in combinatie met een torenhoge CO2.

Allez, het staat er toch duidelijk zo :unsure:
Maakt op zich niet uit. Velen bekijken het nl. niet noodzakelijk in context v/d cat. waarde van hun wagen.
Veel bedrijven pushen bv. een 'premium' merk terwijl men even goed content zou zijn met een Peugeot. Dat de patron 20% korting heeft bij BMW maakt uw rekening nl. niet.

Ja, men kan voor 5K/j een BMW 318d rijden, maar voor 40K heeft men pakweg een 3008 nieuw.

Wat ik maar wil zeggen is dat indien het écht te kostelijk wordt voor de gemiddelde wagen, dan gaan er veel mensen zelf gewoon vragen om af te haken.

Op mijn werk zijn ze erover aan het nadenken om de dienstwagens buiten de werkuren (17u tot 8u + weekends) ter beschikking te stellen aan het personeel, en dit aan €0,3707 per kilometer (de forfaitaire kilometervergoeding). Je zou dit bedrag dan kunnen betalen met je eindejaarspremie, dus met je brutoloon.

In mijn situatie zou dat weleens interessant kunnen zijn. Ik woon in een stadscentrum, op < 1 km van mijn werk en heb geen eigen auto. Mijn vrouw (zelfstandige) heeft wel een bedrijfswagen die dienst doet als onze gezinswagen. Woon-werkverkeer doe ik te voet, de wekelijkse inkopen doe ik met onze auto, bakker of supermarkt doe ik te voet, gezinsuitstappen gebeuren met onze auto, ... .

Daarnaast wil ik natuurlijk ook weleens zonder mijn vrouw naar vrienden, een concert, een uitstap alleen, ... . Als mijn vrouw dan net de auto nodig heeft, ben ik ofwel aangewezen op het openbaar vervoer, of ik rijd met mijn elektrische scooter. Ideaal is dat echter niet.

Als ik aan 37 euro bruto oftewel 20 euro netto per 100 km dan een dienstwagen kan gebruiken om 's avonds of in het weekend ergens naartoe te rijden, lijkt dat voor mij een ideale oplossing! Goedkoper dan een taxi, flexibeler dan Cambio of een huurauto, en perfect betaalbaar als ik maar 1 of 2 keer per maand nood heb aan een "deelauto van 't werk". Vooral het idee dat er altijd een auto klaarstaat op < 1 km van mijn voordeur is fijn!

Op mijn werk zijn ze erover aan het nadenken om de dienstwagens buiten de werkuren (17u tot 8u + weekends) ter beschikking te stellen aan het personeel, en dit aan €0,3707 per kilometer (de forfaitaire kilometervergoeding). Je zou dit bedrag dan kunnen betalen met je eindejaarspremie, dus met je brutoloon.

In mijn situatie zou dat weleens interessant kunnen zijn. Ik woon in een stadscentrum, op < 1 km van mijn werk en heb geen eigen auto. Mijn vrouw (zelfstandige) heeft wel een bedrijfswagen die dienst doet als onze gezinswagen. Woon-werkverkeer doe ik te voet, de wekelijkse inkopen doe ik met onze auto, bakker of supermarkt doe ik te voet, gezinsuitstappen gebeuren met onze auto, ... .

Daarnaast wil ik natuurlijk ook weleens zonder mijn vrouw naar vrienden, een concert, een uitstap alleen, ... . Als mijn vrouw dan net de auto nodig heeft, ben ik ofwel aangewezen op het openbaar vervoer, of ik rijd met mijn elektrische scooter. Ideaal is dat echter niet.

Als ik aan 37 euro bruto oftewel 20 euro netto per 100 km dan een dienstwagen kan gebruiken om 's avonds of in het weekend ergens naartoe te rijden, lijkt dat voor mij een ideale oplossing! Goedkoper dan een taxi, flexibeler dan Cambio of een huurauto, en perfect betaalbaar als ik maar 1 of 2 keer per maand nood heb aan een "deelauto van 't werk". Vooral het idee dat er altijd een auto klaarstaat op < 1 km van mijn voordeur is fijn!
Enkele praktische vraagjes :p
Als je hier op inschrijft, krijg je dan standaard de sleutel van een wagen mee of moet je op voorhand (tijdens de werkuren) aangeven dat je in het weekend of 's avonds de dienstwagen wil gebruiken en krijg je alleen voor die periode de sleutel mee?

Hoe houden ze de km's bij? Moet je dat eerlijk ergens loggen of komt er iemand de voor en na situatie bekijken.

Jij hebt idd geluk dat je zeer dichtbij woont, wat met mensen die verderop wonen? Die kunnen al eens moeilijker last minute beslissen om de dienstwagen te nemen.

Terug
Bovenaan