De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mensen vergeten echt wat een nieuwe wagen kopen kost hé.

Als je geen moer geeft om auto’s en je een tweedehands Duster koopt voor €5000 om daar 5j mee te rijden, dan is zo’n plan met een veel te dure CLA wellicht geen goed idee. Maar als je wél in de markt bent voor zoiets ben je er absoluut wel goed mee af

Waarom zou dat altijd al een slecht plan geweest zijn?
Dat is niks anders dan andere bedrijven ook doen, met die uitzondering dat je bij een cafetariaplan de vrije keuze hebt om het te doen of niet te doen.
Bij andere bedrijven trekken ze al een brutobedrag af en ben je verplicht een wagen te kiezen. Ook dat is met uw eigen geld, ook dat is niet een wagen die van u is.

Wat is dan volgens u de betere optie? Zelf een wagen kopen en geconfronteerd worden met het feit dat dit op alle vlakken duurder is?
Ik maakte net de berekening, je start daar al met drie handicaps aan die aankoop. Ten eerste hoest je al RSZ op voor dat bedrag, dan moet je bedrijfsvoorheffing betalen en als laatste kan je geen gebruik maken van de patronale bijdrage. Dus voor hetzelfde product kom je nooit goedkoper uit.
Met dat verschil dat uw bonus niet recurrent is. Die krijg je in principe voor behaalde doelstellingen. Die wordt dan in uw cafetariaplan gestoken en gebruikt voor de auto, maar wat doe je dan als je ontslag neemt. En wat als er eens een jaar beslist wordt om geen bonus uit te betalen?
Bij mijn vorige werkgevers was het in elk geval altijd zo dat je de totale som van de extra autokosten dan moest betalen. En dan ben je dus effectief iemand anders zijn auto aan het betalen.

En waar stop ik hem in het laadpunt?

Ik heb niet de mogelijkheid thuis. Aan de kust moet je geluk hebben om een laadpunt te vinden. Er zijn er vandaag gewoon te weinig.
En onderweg naar huis of naar de kust wil ik op een rit van een uurtje echt niet een half uur aan tankstation staan laden, ik wil meteen naar huis of naar de kust rijden. Zonder zorgen.

Nogmaals. Voor jij en enkele anderen die de elektrische wagen als één van de eersten uitproberen is dat blijkbaar prima. Maar je begrijpt toch ook wel dat als vandaag alle bedrijfswagens elektrisch zijn (theoretisch), onze infrastructuur er gewoonweg nog niet klaar voor is.

Laat staan dat heel de bevolking elektrisch gaat rijden.

Ons elektriciteitsnet is er in de eerste plaats niet klaar voor, onze energievoorziening ook niet (zo'n halfbakken plan van "we kopen het wel aan van buurlanden" telt imho niet mee als een deftige en betrouwbare oplossing) dus zelfs al vindt iedereen thuis of op het werk een oplossing, blijven we met een essentieel probleem zitten.

En qua laadinfrastructuur lopen we ook achter, Amsterdam telt pakweg evenveel publieke laadpunten als heel België samen.

Dat elektrisch rijden er komt is zeker, alleen worden er in België weer idealistische beslissingen gemaakt zonder dat er nagedacht wordt of dat ook effectief haalbaar is op die termijn.

Met dat verschil dat uw bonus niet recurrent is. Die krijg je in principe voor behaalde doelstellingen. Die wordt dan in uw cafetariaplan gestoken en gebruikt voor de auto, maar wat doe je dan als je ontslag neemt. En wat als er eens een jaar beslist wordt om geen bonus uit te betalen?
Bij mijn vorige werkgevers was het in elk geval altijd zo dat je de totale som van de extra autokosten dan moest betalen. En dan ben je dus effectief iemand anders zijn auto aan het betalen.
Is elke leasewagen niet een beetje zo?

Ik geef “virtueel” ook een gigantisch brutobedrag af aan een wagen die niet van mij is. Ik heb tenslotte veel minder bruto dan ik zou hebben mocht ik geen wagen krijgen (cfr. collega’s die de oefening hebben gedaan en de wagen hebben geweigerd en daardoor veel meer bruto hebben) maar ik kan met dat bedrag nooit iets deftig kopen. Dus is het voor mij een goeie deal.
Ik heb een collega die lachend komt werken met een zesdehands berlingo en fluitend het extra loon opzij zet. Voor haar is “maandelijks betalen voor een auto die niet van u is” even absurd.

Is elke leasewagen niet een beetje zo?

Ik geef “virtueel” ook een gigantisch brutobedrag af aan een wagen die niet van mij is. Ik heb tenslotte veel minder bruto dan ik zou hebben mocht ik geen wagen krijgen (cfr. collega’s die de oefening hebben gedaan en de wagen hebben geweigerd en daardoor veel meer bruto hebben) maar ik kan met dat bedrag nooit iets deftig kopen. Dus is het voor mij een goeie deal.
Ik heb een collega die lachend komt werken met een zesdehands berlingo en fluitend het extra loon opzij zet. Voor haar is “maandelijks betalen voor een auto die niet van u is” even absurd.
Maar dan zit je dus vast aan uw werkgever, of je moet een "schadevergoeding" gaan betalen voor het feit dat hij een duurdere wagen heeft gekocht.

Een bedrijfswagen in zo een cafetariaplan is ook een weloverwogen keuze die je maakt als je zeker bent dat je -als alles goed gaat - op zijn minst die leasingperiode bij die werkgever blijft werken hé. Is hetzelfde met fietsleasen in cafetariaplan.
Ik lease er eentje (fiets) en ben mij er van bewust dat het pas echt voordelig is als ik daar 3 jaar blijf werken, ga ik na 1 jaar lopen bij die werkgever dan moet ik het restbedrag netto dokken en is er niets voordelig aan.

Je maakt de fout door zo een wagen te vergelijken met een firmawagen, waar je gewoon kan weggaan wanneer je wilt, want het is de auto van het bedrijf. In het geval van een wagen in cafetariaplan is het vaak met het idee om die 3 jaar te leasen en dan privé over te nemen.
Zoals Kendl uitrekent, puur naar waarde tov dezelfde wagen privé te moeten aankopen is dat helemaal geen slechte deal.

Het klopt dat het bedrag niet recurrent is. Maar je zal wel altijd een basisbedrag krijgen, dat bedrag neemt men dan ook voor de berekening vant wat mogelijk is.
Wat doe je als je ontslag neemt is vrij duidelijk, geen ontslag nemen tijdens die leaseperiode want anders moet je dit financieel compenseren. Wat ook maar logisch is natuurlijk.
Maar dit kan je toch bezwaarlijk zien als een nadeel? Ja het is een soort retentiemaatregel dat klopt, je gaat niet makkelijk van werkgever veranderen. Maar moet dat dan?

Als je een wagen nodig hebt en je kan u vinden in het feit dat je 3 jaar bij die werkgever blijft dan zie ik persoonlijk geen enkel nadeel.
Integendeel, ik zie enkel maar gigantische financiële voordelen. En als je die 3 jaar bij het bedrijf blijft dan is op het einde van de rit er geen verschil geweest met een firmawagen die standaard onderdeel is van uw pakket.

Daarbij is een werkgever die een bedrijfswagen standaard voorziet ook niet zo opgezet met mensen die een wagen samenstellen en na een jaar de firma verlaten. Dat is uiteindelijk ook een wagen die voor u is aangekocht waar hij mee blijft zitten en een oplossing voor moet zoeken.
Bij veel bedrijven heb je dus ook geen keuze en mag je enkel maar kiezen als je er al langer werkt of als er niks meer op de parking staat. In alle andere gevallen is het te rijden wat er op de parking vrij staat.

Het klopt dat het bedrag niet recurrent is. Maar je zal wel altijd een basisbedrag krijgen, dat bedrag neemt men dan ook voor de berekening vant wat mogelijk is.
Wat doe je als je ontslag neemt is vrij duidelijk, geen ontslag nemen tijdens die leaseperiode want anders moet je dit financieel compenseren. Wat ook maar logisch is natuurlijk.
Maar dit kan je toch bezwaarlijk zien als een nadeel? Ja het is een soort retentiemaatregel dat klopt, je gaat niet makkelijk van werkgever veranderen. Maar moet dat dan?

Als je een wagen nodig hebt en je kan u vinden in het feit dat je 3 jaar bij die werkgever blijft dan zie ik persoonlijk geen enkel nadeel.
Integendeel, ik zie enkel maar gigantische financiële voordelen. En als je die 3 jaar bij het bedrijf blijft dan is op het einde van de rit er geen verschil geweest met een firmawagen die standaard onderdeel is van uw pakket.

Daarbij is een werkgever die een bedrijfswagen standaard voorziet ook niet zo opgezet met mensen die een wagen samenstellen en na een jaar de firma verlaten. Dat is uiteindelijk ook een wagen die voor u is aangekocht waar hij mee blijft zitten en een oplossing voor moet zoeken.
Bij veel bedrijven heb je dus ook geen keuze en mag je enkel maar kiezen als je er al langer werkt of als er niks meer op de parking staat. In alle andere gevallen is het te rijden wat er op de parking vrij staat.
Maar dat is toch een gigantisch nadeel? Ik heb nooit een wagen besteld met het gedacht "ik pak hier toch binnen de 3 jaar ontslag"... Als je dat al moet gaan incalculeren, waar ben je dan mee bezig? Daarnaast geldt dat trouwens volgens mij ook nog steeds als ze u ontslaan. Dat is in essentie hetzelfde als zeggen dat je bij ontslag wel moet betalen voor uw laptop, en hem dan niet mee naar huis krijgen...

En of een werkgever waar je vertrekt nu tevreden is met het feit dat jij een wagen hebt besteld of niet, dat maakt voor u niks uit he, dat is zijn probleem. En meestal is het inderdaad zo dat je eerst een pool-wagen moet op rijden en dan pas kan bestellen. Imo is er (letterlijk) in elke prijsklasse waarin bedrijfswagens bestaan, wel deftige auto's te kiezen. Ik zou absoluut nooit bijbetalen, behalve als je weet dat uw leasebudget binnen gaat stijgen vlak nadat je de wagen gekregen hebt.

Maar dat is toch een gigantisch nadeel? Ik heb nooit een wagen besteld met het gedacht "ik pak hier toch binnen de 3 jaar ontslag"... Als je dat al moet gaan incalculeren, waar ben je dan mee bezig? Daarnaast geldt dat trouwens volgens mij ook nog steeds als ze u ontslaan. Dat is in essentie hetzelfde als zeggen dat je bij ontslag wel moet betalen voor uw laptop, en hem dan niet mee naar huis krijgen...

Je hebt me niet goed begrepen vermoed ik.
Ik bedoelde dus dat als je in zo een lease via cafetaria stapt dat je in feite geen ontslag kan nemen de looptijd van uw lease. Maar persoonlijk zie ik daar geen probleem in, dat is een afweging die je moet maken.

Verbreek je het contract toch dan heb je verschillende opties. De lease stoppen en dan betaal je een boetebedrag of de lease op eigen naam overnemen en dan betaal jij het maandelijkse leasebedrag uit eigen zak.

En je wordt ook niet zomaar ontslagen. Een werkgever gaat dat echt niet zomaar doen, laat staan in een functie met cafetariaplan. Als jij u werk gewoon doet dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Als je dat cafetaria plan ziet als een manier om een wagen voordelig te kopen, dan kan ik er nog in komen. Maar dat is weliswaar niet echt het concept van een bedrijfswagen natuurlijk.
Je koopt op die manier ook een wagen die je privé liever niet zou kopen (toch niet als je 2e hands shopt).

Toen ik 2e hands shopte zocht ik nl. naar een wagen die veel/voldoende opties bevatte om m'n geld aan te geven. Veel van die dingen hebben nl. weinig financiële waarde op de 2e hands markt (zeker VS leeftijd & kilometers).

Maar als ik het hier zo wat goed lees zijn deze cafetaria wagens pretty much kale kippen. Who cares dat je dan een Benz kunt kopen?
Die Duitsers zijn net absoluut niet wat je wilt als je ze kaal moet aanschaffen.

Paar 100 EUR optie budget voor een CLA? Dan pak je toch écht wel beter iets goedkoper dat je mooi kunt aankleden. Zeker als je ze wilt aankopen op 't einde.
Dat 'overkopen aan restwaarde' betekent ook wel dat die wagens niet operationeel geleased worden, maar dat het eerder over een financiële renting formule zal gaan.

En of een werkgever waar je vertrekt nu tevreden is met het feit dat jij een wagen hebt besteld of niet, dat maakt voor u niks uit he, dat is zijn probleem. En meestal is het inderdaad zo dat je eerst een pool-wagen moet op rijden en dan pas kan bestellen. Imo is er (letterlijk) in elke prijsklasse waarin bedrijfswagens bestaan, wel deftige auto's te kiezen. Ik zou absoluut nooit bijbetalen, behalve als je weet dat uw leasebudget binnen gaat stijgen vlak nadat je de wagen gekregen hebt.
Je moet dat in vele gevallen wel doen eh.

Bij ons legt vrijwel iedereen wel iets bij. Niet uit verplichting, maar wel omdat men mag & dat het zorgt voor een leukere ervaring met hun wagen.
Ook is het soms interessanter om bij te leggen (momenteel nog) omdat je dan een PHEV kunt krijgen i.p.v. een ICE & dan scheelt het in sommige gevallen praktisch niets meer als je de besparing in belasting rekent & anderzijds krijg je er een betere, over 't algemeen ook beter uitgeruste, wagen voor.

Je krijgt meestal wel de 'gunst' v/d maandelijkse betaling maar ... je weet wel dat, indien je vertrekt voor uwe lease termijn op is ... je vast hangt aan het beloofde bedrag.
Die wagen wordt uiteindelijk ook nooit van jou eh. In een operationele lease verhaal kan het zelfs praktisch niet.

Denk wel dat dit enkel geldt voor zelf ontslag nemen, niet voor ontslagen worden. Tenzij mss voor dringende redenen, dunno.

TBD wat het volgend jaar gaat geven natuurlijk eens men full EV gaat.

By the way ... een 'sign on bonus' is regelmatig hetzelfde grapke wete wel. Dit betaald men ook niet uit in 1 keer. Zo wordt het eveneens een retentie premie voor de eerste paar jaar.
Weliswaar een beetje anders, maar IP ruling ... zo nog eigenlijk een beetje een 'gouden kooi' die als retentie incentive zal dienen voor zij die het hebben.

Als je dat cafetaria plan ziet als een manier om een wagen voordelig te kopen, dan kan ik er nog in komen. Maar dat is weliswaar niet echt het concept van een bedrijfswagen natuurlijk.
Je koopt op die manier ook een wagen die je privé liever niet zou kopen (toch niet als je 2e hands shopt).

Toen ik 2e hands shopte zocht ik nl. naar een wagen die veel/voldoende opties bevatte om m'n geld aan te geven. Veel van die dingen hebben nl. weinig financiële waarde op de 2e hands markt (zeker VS leeftijd & kilometers).

Maar als ik het hier zo wat goed lees zijn deze cafetaria wagens pretty much kale kippen. Who cares dat je dan een Benz kunt kopen?
Die Duitsers zijn net absoluut niet wat je wilt als je ze kaal moet aanschaffen.

Paar 100 EUR optie budget voor een CLA? Dan pak je toch écht wel beter iets goedkoper dat je mooi kunt aankleden. Zeker als je ze wilt aankopen op 't einde.
Dat 'overkopen aan restwaarde' betekent ook wel dat die wagens niet operationeel geleased worden, maar dat het eerder over een financiële renting formule zal gaan.

Je bekijkt dat verkeerd. Je kan in feite alles leasen wat je wilt in zo een cafetariaplan.
Zelfs een volgeladen S-klasse als je daar zin in hebt. Het probleem is dat je dit moet financieren met een bepaald budget, en als uw budget 5000€ is kan je er geen 6000 uitgeven natuurlijk.
Daarom dat hij voorbeelden gaf van wat je krijgt voor budget X.
Maar het is logisch dat je nu minder wagen krijgt voor hetzelfde budget natuurlijk.
En het is logisch dat een wagen die gewoon duurder is ook meer budget vraagt.

Je moet dat in vele gevallen wel doen eh.

Bij ons legt vrijwel iedereen wel iets bij. Niet uit verplichting, maar wel omdat men mag & dat het zorgt voor een leukere ervaring met hun wagen.
Ook is het soms interessanter om bij te leggen (momenteel nog) omdat je dan een PHEV kunt krijgen i.p.v. een ICE & dan scheelt het in sommige gevallen praktisch niets meer als je de besparing in belasting rekent & anderzijds krijg je er een betere, over 't algemeen ook beter uitgeruste, wagen voor.

Bij ons is het gehele bedrag dat je wil bijleggen wel in 1x af te tikken. Wordt van je brutoloon afgetrokken in de maand dat je de nieuwe wagen krijgt.

Volgens mij komt dit echt zeer zelden voor, tenzij het over paar tientjes of hooguit paar 100 euro gaat omdat er een grote optie zo net niet in dat budget past.
Of wanneer het is voor VAA voordeel achteraf wat je bij PHEV/EV wel nog eens kan hebben.
Zelf zou ik dit ook nooit doen, althans toch niet hoger dan boven genoemde bedragen. Het blijft nog steeds een auto die niet van jou is.
En zoals @anders. al zegt, in elke klasse heb je wel iets leuks om te configureren.
Bij ons is het zelfs de norm om minder te nemen dan je budget, omdat je daarmee een hoger loon overhoudt.

Volgens mij komt dit echt zeer zelden voor, tenzij het over paar tientjes of hooguit paar 100 euro gaat omdat er een grote optie zo net niet in dat budget past.
Of wanneer het is voor VAA voordeel achteraf wat je bij PHEV/EV wel nog eens kan hebben.
Zelf zou ik dit ook nooit doen, althans toch niet hoger dan boven genoemde bedragen. Het blijft nog steeds een auto die niet van jou is.
En zoals @anders. al zegt, in elke klasse heb je wel iets leuks om te configureren.
Bij ons is het zelfs de norm om minder te nemen dan je budget, omdat je daarmee een hoger loon overhoudt.
Nochtans doen er veel van mijn collega's hetzelfde hoor.
Ik spreek niet over duizenden euro's voor alle duidelijkheid maar €500-600 is toch wel courant (of valt dat ook nog onder een "paar"?). Wat maakt het uiteindelijk ook uit? Zelfs als je die €600 er netto moet leggen... das €10 per maand over 5 jaar. Als je daarvoor net wel een hogere afwerkingsgraad kan hebben of volledige elektrische zetels met massage functie of weet ik veel. €1000+ zou ik ook niet meteen doen, het is inderdaad niet u eigen wagen maar echt ten allen koste binnen budget willen blijven? Nah... wat ga je anders met die paar euro doen die je maandelijks uitspaart? Bij op den hoop leggen? :unsure:

Ik zie ook niet in waarom je onder budget zou blijven, het verschil in VAA is waarschijnlijk zo marginaal dat je met moeite een pint van kan betalen. Tenzij de budgetaire overschot recht naar je loon gaat maar dat is zeker niet overal zo.

Ik spreek niet over duizenden euro's voor alle duidelijkheid maar €500-600 is toch wel courant (of valt dat ook nog onder een "paar"?). Wat maakt het uiteindelijk ook uit? Zelfs als je die €600 er netto moet leggen... das €10 per maand over 5 jaar. Als je daarvoor net wel een hogere afwerkingsgraad kan hebben of volledige elektrische zetels met massage functie of weet ik veel. €1000+ zou ik ook niet meteen doen, het is inderdaad niet u eigen wagen maar echt ten allen koste binnen budget willen blijven? Nah... wat ga je anders met die paar euro doen die je maandelijks uitspaart? Bij op den hoop leggen? :unsure:

Ik zie ook niet in waarom je onder budget zou blijven, het verschil in VAA is waarschijnlijk zo marginaal dat je met moeite een pint van kan betalen. Tenzij de budgetaire overschot recht naar je loon gaat maar dat is zeker niet overal zo.
500 euro vind ik eigenlijk al veel te veel. Ik kan wel wat beters doen met dat geld dan aan een wagen spenderen die niet van mij is.
Of misschien wat beter onderhandelen met je werkgever zodat je tenminste nog het fiscaal voordeel hebt, ipv dat met je eigen nettoloon (of bruto zoals bij @HUSKE, maar ik dacht dat zoiets niet mag volgens de regels) te gaan betalen.

Ik zie niet waarom je daar meer zou aan over houden. 't Is niet dat je het verschil uitbetaald krijgt, da's gewoon geld dat je op tafel laat liggen.
't Verschil in VAA voor enkele 100en of zelfs paar 1000 EUR catalogus waarde zal nu inderdaad ook weer 't grote geld niet zijn.

Eerder 100 EUR / maand eigen inbreng, niet 500 over 5 jaar, want met 500 EUR budget 'algemeen' doe je toch écht wel niks. Laat staan de upgrade maken van een kale ICE naar een deftige PHEV. Maar zelfs in opties geeft u dat vrijwel geen enkele relevante optie.
Die 100 EUR kost die mensen dan een goei 50 EUR/mnd.
Ik heb trouwens nog veel geweten dat er mensen zijn die meer dan dat leggen ook ze.

Ik geef altijd wel 't advies om nooit meer bij te leggen dan de VAA hoog is, want als uwe VAA 200 is & je legt meer bij ... jah ... tush begint het vanaf 200 EUR 't dubbel te kosten eh.

Met momenteel 1 grote uitzondering (de voorbije jaren), nl. als je bij legt om de sprong van ICE -> PHEV te maken kan het zijn dat 150 EUR in de maand eigen inbreng u nauwelijks een paar EUR effectief zou kosten (dees jaar toch nog) wegens meer budget door aftrekbaarheid & groot verschil in VAA.
Maar niet iedereen legt bij daarvoor. Een collega van me heeft zo 6j geleden een Golf R als bedrijfswagen versiert. Dat zal ook geen 5 EUR/mnd geweest zijn, no doubt. :devilish:
500 euro vind ik eigenlijk al veel te veel. Ik kan wel wat beters doen met dat geld dan aan een wagen spenderen die niet van mij is.
Of misschien wat beter onderhandelen met je werkgever zodat je tenminste nog het fiscaal voordeel hebt, ipv dat met je eigen nettoloon (of bruto zoals bij @HUSKE, maar ik dacht dat zoiets niet mag volgens de regels) te gaan betalen.
Dan is't simpel toch? Dan leg je gewoon niets bij. Als 500 EUR over 4/5j u al 'veel' te veel klinkt moet je niet spreken over eigen inbreng lijkt mij.

Nog 1 NOTE ... zoals ik hier eerder al gelezen heb zijn er ook bedrijven die hun mensen gewoonweg 'in de basis' al verplichten om een eigen bijdrage te leveren (en het dan aan hun mensen verkopen als 'hier werken we niet met VAA' of zoiets).
Dan nog éxtra bij leggen daar bovenop ... jah ... dan wordt het wel écht lastig.

Puur rationeel gezien heb je 100% gelijk. Maar als ik persoonlijk moet kiezen tussen €10 extra op mijn rekening aan het einde van de maand of die auto volledig zoals ik em wil. Die €500 extra op den berg na 5 jaar daar ga ik niet gelukkiger/ongelukkiger van worden. Die net iets beter afgewerkte auto wel. Redelijk gemakkelijke beslissing zelfs.

Eerder 100 EUR / maand eigen inbreng, niet 500 over 5 jaar, want met 500 EUR budget 'algemeen' doe je toch écht wel niks. Laat staan de upgrade maken van een kale ICE naar een deftige PHEV. Maar zelfs in opties geeft u dat vrijwel geen enkele relevante optie.
Die 100 EUR kost die mensen dan een goei 50 EUR/mnd.
Ik heb trouwens nog veel geweten dat er mensen zijn die meer dan dat leggen ook ze.
Dat kies je uiteindelijk zelf hé. Maar mensen die duizenden euro's gaan opleggen zullen dan weer eerder uitzonderingen zijn.

En €500 opleg kan best wel het verschil maken. Als je mooi binnen budget zit en je vinkt een bepaalde optie van €1500 aan kan het zijn dat je de eerste €1000 binnen je budget kan coveren en dan nog €500 opleg moet doen, dan kan dat wel een wezenlijk verschil maken.
Trouwens, hoe het werkt bij ons snap ik niet volledig maar een optie die €500 kost vertaald niet per sé recht naar €500 extra opleg bij ons, soms kan je opties nemen en zie je opleg nauwelijks wijzigen. Ik vermoed dat bepaalde opties de resale value van een wagen sterk beïnvloeden en dat die zichzelf terug betalen.

Laatst bewerkt:
Ik zie niet waarom je daar meer zou aan over houden. 't Is niet dat je het verschil uitbetaald krijgt, da's gewoon geld dat je op tafel laat liggen.
't Verschil in VAA voor enkele 100en of zelfs paar 1000 EUR catalogus waarde zal nu inderdaad ook weer 't grote geld niet zijn.
Ik krijg wel degelijk extra loon als ik niet mijn volledige budget gebruik. Ik heb het tot nu toe nog niet gedaan, dus ik weet niet over hoeveel het gaat.
Maar collega's van mij hebben het gedaan. Waarom met een budget van een 5-serie een 5-serie nemen, als je blij bent met een 1-serie en een paar opties en daarnaast geld netto overhouden.

Ik rij nu al met dikkere wagens dan ik ooit privé zou kopen (nieuw toch, tweedehands is een andere zaak), ik ben wel autoliefhebber en zie/bezit graag mooie auto's. Maar het is niet alles in mijn leven, ik spendeer dat geld dan liever aan andere zaken die voor mij meer waarde bieden.

Terug
Bovenaan