Als je dat cafetaria plan ziet als een manier om een wagen voordelig te kopen, dan kan ik er nog in komen. Maar dat is weliswaar niet echt het concept van een bedrijfswagen natuurlijk.
Je koopt op die manier ook een wagen die je privé liever niet zou kopen (toch niet als je 2e hands shopt).
Toen ik 2e hands shopte zocht ik nl. naar een wagen die veel/voldoende opties bevatte om m'n geld aan te geven. Veel van die dingen hebben nl. weinig financiële waarde op de 2e hands markt (zeker VS leeftijd & kilometers).
Maar als ik het hier zo wat goed lees zijn deze cafetaria wagens pretty much kale kippen. Who cares dat je dan een Benz kunt kopen?
Die Duitsers zijn net absoluut niet wat je wilt als je ze kaal moet aanschaffen.
Paar 100 EUR optie budget voor een CLA? Dan pak je toch écht wel beter iets goedkoper dat je mooi kunt aankleden. Zeker als je ze wilt aankopen op 't einde.
Dat 'overkopen aan restwaarde' betekent ook wel dat die wagens niet operationeel geleased worden, maar dat het eerder over een financiële renting formule zal gaan.
Maar dat is toch een gigantisch nadeel? Ik heb nooit een wagen besteld met het gedacht "ik pak hier toch binnen de 3 jaar ontslag"... Als je dat al moet gaan incalculeren, waar ben je dan mee bezig? Daarnaast geldt dat trouwens volgens mij ook nog steeds als ze u ontslaan. Dat is in essentie hetzelfde als zeggen dat je bij ontslag wel moet betalen voor uw laptop, en hem dan niet mee naar huis krijgen...
En of een werkgever waar je vertrekt nu tevreden is met het feit dat jij een wagen hebt besteld of niet, dat maakt voor u niks uit he, dat is zijn probleem. En meestal is het inderdaad zo dat je eerst een pool-wagen moet op rijden en dan pas kan bestellen. Imo is er (letterlijk) in elke prijsklasse waarin bedrijfswagens bestaan, wel deftige auto's te kiezen. Ik zou absoluut nooit bijbetalen, behalve als je weet dat uw leasebudget binnen gaat stijgen vlak nadat je de wagen gekregen hebt.
Je moet dat in vele gevallen wel doen eh.
Bij ons legt vrijwel iedereen wel iets bij. Niet uit verplichting, maar wel omdat men mag & dat het zorgt voor een leukere ervaring met hun wagen.
Ook is het soms interessanter om bij te leggen (momenteel nog) omdat je dan een PHEV kunt krijgen i.p.v. een ICE & dan scheelt het in sommige gevallen praktisch niets meer als je de besparing in belasting rekent & anderzijds krijg je er een betere, over 't algemeen ook beter uitgeruste, wagen voor.
Je krijgt meestal wel de 'gunst' v/d maandelijkse betaling maar ... je weet wel dat, indien je vertrekt voor uwe lease termijn op is ... je vast hangt aan het beloofde bedrag.
Die wagen wordt uiteindelijk ook nooit van jou eh. In een operationele lease verhaal kan het zelfs praktisch niet.
Denk wel dat dit enkel geldt voor zelf ontslag nemen, niet voor ontslagen worden. Tenzij mss voor dringende redenen, dunno.
TBD wat het volgend jaar gaat geven natuurlijk eens men full EV gaat.
By the way ... een 'sign on bonus' is regelmatig hetzelfde grapke wete wel. Dit betaald men ook niet uit in 1 keer. Zo wordt het eveneens een retentie premie voor de eerste paar jaar.
Weliswaar een beetje anders, maar IP ruling ... zo nog eigenlijk een beetje een 'gouden kooi' die als retentie incentive zal dienen voor zij die het hebben.