De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
5 maanden verder en nog steeds volledig in het duister. Volgens sommige bij HR volkomen normaal want ze hebben het druk.
Ondertussen zit ik ritten van 600-750 km enkel te doen voor werk met een huurwagen zonder cruisecontrol, 0 opties eigenlijk.

Maar voor iemand met u functie zou je zeggen dat ze inderdaad sneller wat communiceren.
Goh ... Ik heb CC op m'n wagen, maar heb het nauwelijks ooit gebezigd. Ook voor langere ritten (nu wel minder dan die 600 km natuurlijk).

Goh ... Ik heb CC op m'n wagen, maar heb het nauwelijks ooit gebezigd. Ook voor langere ritten (nu wel minder dan die 600 km natuurlijk).
Zo’n antwoord kreeg ik ook van mijn fleetmanager + directe manager maar daar kon ik echt niet mee lachen.

Ik kom van een full option c klasse automaat. Naar een bak die letterlijk niks heeft.
Je mag een deftige wagen bestellen binnen 2-3 maanden hadden ze mij beloofd toen ik ging beginnen.

Volgens mij doet die "stand" in een iX3 helemaal niks aan je ophanging. Dat is enkel je stuurinrichting en motorrespons.

De ophanging is full auto (en werkt naar mijn mening ook niet bijzonder, maar wat wil je met een knoert van 2100kg)
Jawel hoor, is zéker adaptieve ophanging die in de sportstand een heel pak stijver wordt.

In zowel de Superb als de i30N was die adaptieve ophanging enorm qua impact, maar bij eerste van "rijden op een wolk" naar "rijden met een boot", bij de andere van "stevig geveerd" naar "vering, daar doen we niet aan mee".
Maar er zijn heel weinig auto's waar het echt een stevige impact heeft, en nog veel minder waar je het precies genoeg kan instellen.

@poeperman Toch wel hoor, da's heel 't concept van die adaptieve ophanging. Als ik in de mijne m'n ophanging op 'sport' zet, dan moogt ge zeker zijn dat ge de oneffenheden in de baan beter zult voelen VS comfort.
Je hebt dan bv. ook een 'Standard' sport setting & een 'Individual' sport setting (waar in mijn geval de ophanging wel op comfort staat, maar de rest v/d settings op sport).

Da's dan anders dan in mijn el-cheapo (ik weet de naam niet meer) iX3... ik heb sowieso ook een adaptieve ophanging, want elke iX3 heeft die, maar no way dat er iets verandert als ik op die knoppen duw.

trouwens - hier staat niks rond ophanging hoor
Whats-App-Image-2022-02-28-at-3-36-30-PM.jpg

Da's dan anders dan in mijn el-cheapo (ik weet de naam niet meer) iX3... ik heb sowieso ook een adaptieve ophanging, want elke iX3 heeft die, maar no way dat er iets verandert als ik op die knoppen duw.

trouwens - hier staat niks rond ophanging hoor
Whats-App-Image-2022-02-28-at-3-36-30-PM.jpg
En in de eco-pro modus?
Je moet de M-sport adaptieve ophanging hebben om die in de sportmodus aan te passen (naar "comfort")...

Enkel bij het M adaptief onderstel kan je dit instellen.
Bij het normaal adaptief onderstel doet de wagen zelf de aanpassing in de demping a.d.h.v. sensoren en kan je dus niks aan veranderen.

Zo’n antwoord kreeg ik ook van mijn fleetmanager + directe manager maar daar kon ik echt niet mee lachen.

Ik kom van een full option c klasse automaat. Naar een bak die letterlijk niks heeft.
Je mag een deftige wagen bestellen binnen 2-3 maanden hadden ze mij beloofd toen ik ging beginnen.
Goh ja ... daar is die ene specifieke optie, zijnde die CC minder het probleem (& dat ik die in feite vrijwel ni bezig).
Dat laatste statement is eerder het probleem daar eh.

Het vrijwel 0-option gedoe zal ook gene fun zijn uiteraard, zelfs als aanloopwagen. Maar als het idd beperkt in tijd is kan je daar nog wel mee leven.

En in de eco-pro modus?
Je moet de M-sport adaptieve ophanging hebben om die in de sportmodus aan te passen (naar "comfort")...

Enkel bij het M adaptief onderstel kan je dit instellen.
Bij het normaal adaptief onderstel doet de wagen zelf de aanpassing in de demping a.d.h.v. sensoren en kan je dus niks aan veranderen.

En die heb ik niet :) Maar ik dacht dat Huske ook de lower-spec iX3 had besteld, daar zit dat alleszins niet op.

Maar in de eco-pro modus kan iedereen kiezen tussen sport en comfort.
ja, voor wat betreft stuurinrichting
nee, voor wat betreft ophanging

nogmaals, ik heb er hier één op de oprit hé, ik weet echt wel dat dat niet instelbaar is.

EDIT: zoals @MrKend54l zei dus, enkel de M-ophanging is instelbaar dus als je die niet expliciet hebt aangevinkt doet uw sportknopje niks.
Noch inspiring, noch impressive hebben de M-ophanging standaard. (Toch zeker niet de LCI, check de configurator)

NHczsx6zcXSTh1jpnx4uU3gM.jpg

aAKbI4HuEfYj0iIxRSQqkPrs.jpg

Laatst bewerkt:
ja, voor wat betreft stuurinrichting
nee, voor wat betreft ophanging

nogmaals, ik heb er hier één op de oprit hé, ik weet echt wel dat dat niet instelbaar is.

EDIT: zoals @MrKend54l zei dus, enkel de M-ophanging is instelbaar dus als je die niet expliciet hebt aangevinkt doet uw sportknopje niks.
Noch inspiring, noch impressive hebben de M-ophanging standaard. (Toch zeker niet de LCI, check de configurator)

NHczsx6zcXSTh1jpnx4uU3gM.jpg

aAKbI4HuEfYj0iIxRSQqkPrs.jpg
Maar ik had eerst niet het m onderstel, en nu wel. En er zit wel degelijk een verschil in hardheid van vering zit er wel al zonder de m ophanging hoor. Je moet maar eens specifiek switchen op slecht wegdek.

Wel nog niet in de buurt van de aanpassing van de andere auto's die in heb gehad...

En die heb ik niet :) Maar ik dacht dat Huske ook de lower-spec iX3 had besteld, daar zit dat alleszins niet op.

Heb de high-spec besteld, maar niet het M-sport onderstel.
Deze config:

Ik had begrepen dat je met M sport de demping kan instellen in een individuele setting (en dus sport sturing met comfort demping bvb) en bij het standaard enkel sport of comfort voor alle settings.

Vond die in sport toch harder afgeveerd, maar ken de exacte spec van de demowagen wel niet.
Het is ook niet dat ik de sport stand zal missen…

Heb de high-spec besteld, maar niet het M-sport onderstel.
Deze config:

Ik had begrepen dat je met M sport de demping kan instellen in een individuele setting (en dus sport sturing met comfort demping bvb) en bij het standaard enkel sport of comfort voor alle settings.

Vond die in sport toch harder afgeveerd, maar ken de exacte spec van de demowagen wel niet.
Het is ook niet dat ik de sport stand zal missen…
Daar komt het op neer ja. Sport 'vering' is 'harder' & Comfort is 'zachter'.

De mijne is een M-sport pakket + Adaptive, dus dat zal dan uitkomen op M-Adaptive (ik vond bv. geen 2 soorten adaptieve ophanging in de opties na het selecteren van een M pakket als ik eerder nog eens de mijne samen klikte).

Maar ik had eerst niet het m onderstel, en nu wel. En er zit wel degelijk een verschil in hardheid van vering zit er wel al zonder de m ophanging hoor. Je moet maar eens specifiek switchen op slecht wegdek.

Wel nog niet in de buurt van de aanpassing van de andere auto's die in heb gehad...
Sander, neen, het klopt niet. Er is ook niks dat aangeeft dat dat wel zo zou zijn.

Niet in de settings (anders zou daar écht wel onderstel bij staan), niet in het boekske en niet volgens de visual (zie mijn post hierboven) van BMW: De "gewone" doet dat aan de hand van de actuele rijsituatie, het M-onderstel kan je met de Driving Experience Control (het knopje eco/comfort/sport) afstemmen op de rijstijl die je verkiest.

En mijn ervaring is ook dat die knop 0,0 doet. Hij is niet oncomfortabel maar de small bump compliancy is echt slecht.

Ik vrees ervoor. Ik vermoed dat je die nog OTA zal moeten toevoegen, maar niet zeker.
In mijn huidige wagen kunt ge 't allesins instellen & ook daar was dit niet adaptive 'M' onderstel. Was wel adaptive gekozen in context van een M pakket.
Ik heb dus niet direct reden om te verwachten dat dit vandaag de dag anders zou zijn.

Mor soit, who knows these days. Zoals ik eerder al aanhaalde, vroeger was het de logica zelve dat je de M remmen in uw M pakket kreeg & da's ook passé wete. Dit was bij de mijne ook nog zo, wat uiteindelijk 'maar' 3j geleden is.

Daar komt het op neer ja. Sport 'vering' is 'harder' & Comfort is 'zachter'.

De mijne is een M-sport pakket + Adaptive, dus dat zal dan uitkomen op M-Adaptive (ik vond bv. geen 2 soorten adaptieve ophanging in de opties na het selecteren van een M pakket als ik eerder nog eens de mijne samen klikte).

Voor de iX3 is het M-sportpakket met adaptive, maar dat is niet het M-sport adaptive onderstel.
Volgens mij was de pre-LCI ook adaptive onderstel en dat was een config zonder M-sportpakket.

In mijn huidige wagen kunt ge 't allesins instellen & ook daar was dit niet adaptive 'M' onderstel. Was wel adaptive gekozen in context van een M pakket.
Ik heb dus niet direct reden om te verwachten dat dit vandaag de dag anders zou zijn.

Mor soit, who knows these days. Zoals ik eerder al aanhaalde, vroeger was het de logica zelve dat je de M remmen in uw M pakket kreeg & da's ook passé wete. Dit was bij de mijne ook nog zo, wat uiteindelijk 'maar' 3j geleden is.
Je zegt het zelf 3 jaar geleden. Dat is al een heel poosje dus niet meer het geval.
Nu heb je een adaptief onderstel dat zich, zoals de naam doet vermoeden adaptief gaat aanpassen aan het actuele wegdek. Normaal houdt hij ook wel rekening met de actuele rijmodus om zo iets stugger te gaan in sport.
En je hebt het M adaptief onderstel waar je zelf de selectie kan maken hoe het onderstel afgesteld staat.

Maar dat is puur software uiteindelijk. Je hebt bij beide dezelfde monroe dempers die valve actuated zijn. Je kan de optie "M" gewoon in de BMW shop kopen en OTA heb je dan wel de optie voor 500€ normaal.
Veel geld voor een instelling waar 99% van de mensen nooit iets aan zal veranderen. Veel gepalaver dus voor iets met zeer weinig meerwaarde.

Je zegt het zelf 3 jaar geleden. Dat is al een heel poosje dus niet meer het geval.
Nu heb je een adaptief onderstel dat zich, zoals de naam doet vermoeden adaptief gaat aanpassen aan het actuele wegdek. Normaal houdt hij ook wel rekening met de actuele rijmodus om zo iets stugger te gaan in sport.
En je hebt het M adaptief onderstel waar je zelf de selectie kan maken hoe het onderstel afgesteld staat.

Maar dat is puur software uiteindelijk. Je hebt bij beide dezelfde monroe dempers die valve actuated zijn. Je kan de optie "M" gewoon in de BMW shop kopen en OTA heb je dan wel de optie voor 500€ normaal.
Veel geld voor een instelling waar 99% van de mensen nooit iets aan zal veranderen. Veel gepalaver dus voor iets met zeer weinig meerwaarde.
Klopt, ik heb het hier genomen op black Friday omdat er toen extra korting op was. Maar gaat uiteindelijk over een heel beperkte instelbaarheid. Ik zou het niet opnieuw nemen...
En het verschil tussen sport en comfort is er wel, maar is wel een pak kleiner dan bij sommige andere merken.

Terug
Bovenaan