De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
die discussie is hier inderdaad al 100x gepasseerd.

En nee, ik gebruik niet elke dag een vliegtuig, net als jij niet elke dag 1400 km rijdt. En voor die 1x op een jaar, kies jij een wagen die minder vermogen heeft, een minder aangename aandrijflijn heeft, meer lawaai maakt, ... Dat is wat ik bedoel met "je kiest iets slechter voor 360 dagen, om 5 dagen beter af te zijn". En dat wat-als argument met het ziekenhuis, slaat nergens op. Het dichtsbijzijnde ziekenhuis is 14.6km van hier. Dat is 3% van de totale capaciteit. Heb jij ooit al je naftbak tot 3% leeggereden?

Uw argumenten zijn de typische argumenten van mensen die nog nooit eens kritisch hun wagengebruik bekeken hebben. Er zijn zeker mensen voor wie een EV geen oplossing is, mensen die elke dag 200km rijden, of mensen die 1x per week 300km rijden. of mensen die niet thuis kunnen opladen. Maar "ik moet 1x per jaar keiver op reis" is wel degelijke een onzin-argument.

Dat vermogen heb je nergens voor nodig, ik hoor mijn aandrijving amper en al helemaal niet als muziek op staat en een auto met niet de zwaarste verbrandingsmotor kost met zelfde opties altijd minder dan ev (je hebt dat vermogen echt niet nodig)
Dus nee die zijn zeker niet beter

En als ik iets ernstig heb wil ik niet naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis maar naar dat iets verder waar ze me beter gaan helpen (Gasthuisberg)

Face it voor EV moet je veel meer plannen en als iedereen 1 heeft dan sta je op dit moment aan elke laadpaal onderweg eerst 2u aan te schuiven

Voor u volstaat die mss aangezien je blijkbaar nog nooit met auto op vakantie bent geweest maar voor mij zou dat ook niet gaan op dit moment, teveel gedoe en ga ook minstens 2*per jaar met auto op vakantie (1 ski en 1 waar we meestal wat rondtrekken)

Akkoord met hierboven :)

Maar het is niet maar 1x per jaar zoals ik al zei. En zelfs bij een doorsnee mens is dat niet maar 1x per jaar. En jij mag er dan misschien geen probleem mee hebben dat je uw ritten geregeld moet plannen, maar ik vind dat gewoon een heel gedoe.

Ik hoor bij die groep die geregeld meer dan 300km doet. Ik rij 20k km per jaar in mijn privé met mijn wagen, wij gaan al is geregeld naar de zee, shoppen in Nederland of op trip met de wagen. Ook skiën is iets wat we meer willen beginnen doen. Wat moet ik daar nu aan plannen? Ik stap in mijn wagen en ben weg. Tank leeg? 5 minuten stoppen en ben weer weg voor 800km.

Dat heeft niets met kritisch over een wagen denken te maken. Een wagen is al jaar en dag een middel van ultieme vrijheid. Ja, fossiele brandstoffen zijn eindig dus er moet iets gebeuren. Maar heb nooit gesnapt waarom het uiteindelijk elektriciteit geworden is, dat is daar in de huidige vorm gewoon niet voor gemaakt. Ze zeggen al jaren (voor alle consumententechnologie) dat er een sprong in batterijcapaciteit gaat gemaakt worden en dat er dan veel mogelijk is maar het gebeurd maar niet.

Als je kritisch wil zijn moet je misschien eens denken wat er gebeurd binnen 5j als iedereen in jouw straat een elektrische wagen heeft en die begint op te laden tegen 11kwh om 18u. Of hoe het nu wel doenbaar is om een parking met laadpaal te vinden maar wat gaan ze binnen 5-10j doen op een parking zoals parking C bv. Bij de helft van de plaatsen een paal zetten? Wie gaat dat betalen?

Ieder het zijn, en als dat past in uw leven zoveel te beter. Maar ik geloof er (nog) niet in, en het zou me in mijn huidige (non Corona) situatie teveel limiteren.

Het is een achteruitgang kwa comfort en vrijheid tov klassieke wagens.
Mij lijkt het toch een zalige vooruitgang om thuis te kunnen laden.
En je spreekt vanuit jouw uitzonderlijke situatie waarbij je op regelmatige basis +300km moet rijden op 1 dag tijd.
Hou er rekening mee dat dit dus niet jan modaal is. Voor jan modaal is een bereik van 300km zat genoeg als je thuis kan laden.
Als je 300 ipv 250 km als minimumbereik wilt hebben in de winter, kan je beter op de snelweg je snelheid naar 100 km/h laten zakken dan ergens stoppen om bij te laden denk ik. Aan 100 km/h ga je altijd boven de 300 km range uitkomen, zelfs wanneer het -5°C vriest.

Ik vraag me af of de opkomst van de elektrische wagen niet heeft meegespeeld in de beslissing om de maximumsnelheid op snelwegen in Nederland te beperken tot 100 km/h.

Wist je trouwens dat het verminderde bereik in de winter voor het grootste deel veroorzaakt wordt door het verwarmen van de cabine, en slechts in beperkte mate door de lagere temperatuur van het accupakket? Een binnentemperatuur van 18 graden in combinatie met stoelverwarming is veel zuiniger dan een binnentemperatuur van 23 graden.
Eigenlijk zou het wel handig zijn om een soort navigatie simulator te hebben waarin je automerk kan selecteren en dan temperatuur, gemiddelde autosnelwegsnelheid, ... enzovoorts om zo een goed idee te krijgen van wat de capaciteiten zijn van de elektrische wagen.
Want ik ben er ook nog niet helemaal aan uit of een iX3 wel ideaal is voor mijn use case.
Waarom zouden die leasingmaatschappijen dat voordeel doorrekenen aan hun klanten? Die steken dat gewoon in hun eigen zak :)
Omdat die klanten ook gewoon kunnen onderhandelen. En die zullen ook wel op de hoogte zijn van de situatie.

Mij lijkt het toch een zalige vooruitgang om thuis te kunnen laden.
En je spreekt vanuit jouw uitzonderlijke situatie waarbij je op regelmatige basis +300km moet rijden op 1 dag tijd.
Hou er rekening mee dat dit dus niet jan modaal is. Voor jan modaal is een bereik van 300km zat genoeg als je thuis kan laden.

Als je een laadpaal hebt staan die op een deftige tijd je batterij volkrijgt alsook de stroomvoorziening ervoor in je huis. Wat dan ook weer geld kost. En je ziet wel wat de regering dan doet, moeten ze geld uithalen dus capaciteitstarief! Dan stop ik wel eens op weg naar huis om de tank weer eens vol te vullen.

Hybride vind ik eigelek ideaal. Goed voor toch wel het grootste deel van je dagelijkse verplaatsingen maar je houd het comfort van de fossiele brandstoffen als je het nodig hebt. Maar dan houd je vast aan fossiele brandstoffen dus dat zal het niet worden.

Eigenlijk zou het wel handig zijn om een soort navigatie simulator te hebben waarin je automerk kan selecteren en dan temperatuur, gemiddelde autosnelwegsnelheid, ... enzovoorts om zo een goed idee te krijgen van wat de capaciteiten zijn van de elektrische wagen.
Deze Youtube playlist bevat 77 filmpjes met verbruikstests van allerlei auto's, telkens gemeten aan constante snelheid bij 50, 80, 100, 120, 130, 160 en 200 km/h. Als die persoon nu eens het verbruik van elektrische auto's zou beginnen testen he...

Nu ja, ik heb een elektrische scooter en als je daarmee rijdt besef je pas ten volle dat snelheid en dus luchtweerstand dé factor is die je rijbereik verkleint. Aan de topsnelheid van 78 km/h geraakt mijn Niu N-GT 80 km ver, aan 30 km/h gemakkelijk 160 km. Als je de filmpjes in de Youtube playlist hierboven bekijkt, en kijkt naar het verschil in (brandstof)verbruik tussen 80 km/h en 200 km/h, scheelt dat ook ruim een factor 3. In een brandstofwagen heb je gewoon een massa energie bij, da's het verschil met elektrische voertuigen.

geef eens een voorbeeld van die kutbakken.
Ben wel eens benieuwd.
Langs de 1ne kant snap ik uw standpunt. Maar langs de andere kant als daar een parking staat met auto’s van mensen die recent ontslag hebben genomen, je kan die ook niet laten wegroesten natuurlijk. Dat kost gewoon klauwen met geld. En dit zullen ook geen Renault Clio’s zijn natuurlijk.
Kut als in beperkt aangepast aan je voorkeuren. Er zijn gradaties, den ene koopt de zo groot mogelijke vierkantige tank voor 4 klein manne in te proppen en den andere koopt nen golf me adaptief chassis en boxen zonder enige andere optie. Hun goed recht, het is hun keuze.

Een lege leasing parking krijgen is soms lastig ja.

Voornamelijk de "laat de nieuw maar bestellen en de vaste werknemers alles maar oprijden tegen dat de nieuw na zes maanden ergens anders zitten". Die filosofie is toch wel niet zo interessant voor uw medewerkers. Loyale medewerkers moogt ge belonen den dag van vandaag. Er zijn natuurlijk manieren hoe ge u kunt indekken tegen "klauwen geld" van rollend materieel dat staat te roesten op de parking. Een bestelcode van uw fleet tool aan uw "employee onboarding form" is toch niet echt een van de meest snuggere dingen. Wel leuk voor de beginners daar niet van.

En werknemers effe tijdelijk met iets van de parking te rijden in afwachting tot die wagen kan geschoven worden naar een beginnend werknemer als "aanlopertje" is ook een manier. Maar dan moet ge een commitment doen naar uw werknemer dat hij mag bestellen als er iemand nieuw in dienst treed. (Voor sommige wagenpark beheerders is 't op dat moment, probleem opgelost, done, wagen is van de parking. Schuiven zo complex allemaal.)

Ik heb in den tijd gewerkt bij een bedrijf waarbij dat de policy was dat als ge er eentje van de parking wou nemen dat ge in een categorietje hoger mocht gaan snuisteren. Natuurlijk wanneer ge moest bestellen dan was het wel in uw categorie. Toch veel achter elkaar opgereden zo. Denk dat tegen zo'n win-win situaties niet veel volk iets gaat tegen zeggen.

Ik heb wagenparken goed zien beheerd worden, met een open kanaal richting de werknemer en ik heb wagenparken slecht zien beheerd worden met dogmatische regeltjes en "zo zal het zijn punt". De tijd nemen om met uwe werknemer te praten over een wagen maakt echt een verschil, het is natuurlijk ook een stukje van zijn loon. Nu an sich, meestal krijgt de werknemer toch wel een oké compromis. Bij sommige bedrijven gaat dat al iets wat vlotter en bij anderen moet er nog net niet een C4 (dan niet de Citroën) op tafel liggen voor pas de mogelijkheden bekeken worden.

Belachelijk voor woorden maar heb al genoeg volk zien weggesnoept worden met een leuk autootje bij de concurrentie na laaiende ambras bij huidige werkgever over contract verlengingen, categorieën of andere non issues.

Laatst bewerkt:
Je hebt de wagen 1 jaar langer en dus 50k km meer dan ik. Voor de rest hebben we hetzelfde rijpatroon. Koppeling en startproblemen heb ik echter nog niet voorgehad. Ik kreeg bij het laatste onderhoud nog complimenten over de staat van de wagen.
Hierbij de startproblemen..heb dit elke ochtend als het kouder is dan 5-6-7 graden:

Deze keer was het wel wat erger dan normaal.
Maar hey..op het werk willen ze het niet pro-actief oplossen. Ze hebben liever dat ik op een dag helemaal niet meer start en bmw assistance komt.
Ben er bijna zeker van dat het de batterij niet is en gewoon de gloeipluggen zijn. De starter draait nog te smooth.
Ben benieuwd naar komende dagen met -10 tot -15 graden, vandaag was het nog maar -1,5 graden hahahhaa

Hierbij de startproblemen..heb dit elke ochtend als het kouder is dan 5-6-7 graden:

Maar hey..op het werk willen ze het niet pro-actief oplossen. Ze hebben liever dat ik op een dag helemaal niet meer start en bmw assistance komt.
Ben er bijna zeker van dat het de batterij niet is en gewoon de gloeipluggen zijn. De starter draait nog te smooth.
Ben benieuwd naar komende dagen met -10 tot -15 graden, vandaag was het nog maar -1,5 graden hahahhaa
Is inderdaad gewoon uw gloeibougie.
Na de tweede keer zou ik al gestopt zijn trouwens, hetgeen je daar ziet is niet gezond voor uw auto. Ga daar gewoon eens mee naar de garage man.
Op deze manier doe je nog meer kapot, totaal onnodig.

Is inderdaad gewoon uw gloeibougie.
Na de tweede keer zou ik al gestopt zijn trouwens, hetgeen je daar ziet is niet gezond voor uw auto. Ga daar gewoon eens mee naar de garage man.
Op deze manier doe je nog meer kapot, totaal onnodig.
BMW gebeld en filmpje gestuurd.
"Ja maar dat zal de gloeibougie niet zijn. Bij uw model gaan die pas in werking vanaf -12 graden. We steken hem morgen aan de computer..ge gaat hem wel minimaal een dag kwijt zijn..en geen vervangwagen nuja..kzie wel dat ge BMW-assistance hebt. Als ge die belt, krijgt een gratis vervangwagen" hinthint hahahah

en dan ook "Als er grote kosten zijn, bellen we u dan? of uwe werkgever?"..die ging er precies al uit van uit dat het iets groot zou zijn.
Deze ochtend was hij na 2-3x proberen gestart..wel wat op de gas moeten duwen..weet niet of dat het verschil heeft gemaakt.

Edit: op het werk, mijn naaste collega's: "Ja tuurlijk zou ik die bmw assistance bellen..niemand die weet of uwen auto al dan niet gestart is opt werk eh"

Laatst bewerkt:
Bij mij van 176.75€ naar 192.55€ (BMW 318D zal 5 jaar oud zijn in april, dus leeftijd speelt niet echt een rol blijkbaar).
Ondertussen een BMW 330E gekozen, nu hybrides nog tot de mogelijkheden behoren. Hopelijk gaat het VAA dan wat naar omlaag. Ik weet wel nog niet in welke mate ik elektriciteit vs benzine ga gebruiken, ik was eerst van plan alles met benzine te doen, maar nu hebben ze op ons werk laten horen dat het de bedoeling is dat we zoveel mogelijk elektrisch laden. Geen idee in welke mate ze dat gaan opvolgen.
VAA zal ongeveer hetzelfde zijn zoals je 318d vorig jaar.
Zal wel veel van uitrusting (en dus kostprijs) afhangen, de mijne die redelijk goed uitgerust is (pakweg 85% van beschikbare opties zit erop) heeft een VAA van 5.89€/dag, dus in een 30 dagen maand is dat 177€.

Zien of je hem al dan niet dagelijks aan de laadkabel hangt, gaan ze snel aan je verbruik zien.
Als je zoals ik gemiddeld een derde van je km elektrisch kan rijden dan kan je makkelijk met relatief sportieve rijstijl onder de 5l/100km blijven.
Reken op jaarbasis dat je een dikke 40 km uit één laadbeurt krijgt, dus als je hem elke avond oplaadt, en je doen 120 km/dag, dan kom je al aan dat 1/3de elektrisch.

Zelfde rijstijl zonder laden en je komt al snel aan 8 à 9 liter/100km.

Ook in de BMW connected app kan je zien hoeveel je dagelijks in je batterij steekt, dus daar zouden ze het ook makkelijk kunnen mee opvolgen.

laden.jpg

BMW gebeld en filmpje gestuurd.
"Ja maar dat zal de gloeibougie niet zijn. Bij uw model gaan die pas in werking vanaf -12 graden. We steken hem morgen aan de computer..ge gaat hem wel minimaal een dag kwijt zijn..en geen vervangwagen nuja..kzie wel dat ge BMW-assistance hebt. Als ge die belt, krijgt een gratis vervangwagen" hinthint hahahah

en dan ook "Als er grote kosten zijn, bellen we u dan? of uwe werkgever?"..die ging er precies al uit van uit dat het iets groot zou zijn.
Deze ochtend was hij na 2-3x proberen gestart..wel wat op de gas moeten duwen..weet niet of dat het verschil heeft gemaakt.

Edit: op het werk, mijn naaste collega's: "Ja tuurlijk zou ik die bmw assistance bellen..niemand die weet of uwen auto al dan niet gestart is opt werk eh"
Die van BMW zal het wel beter kennen zeker :P
Maar allesbehalve normaal hoor. Kan gewoon iets stom zijn zoals misschien toch de gloeibougie, die vervangen en hij is waarschijnlijk terug in showroom staat :P
Bewijst voor mij overigens nog maar eens dat BMW hun nieuwe generatie van motoren gewoon zeer solide zijn.

Net hier carlist van ander bedrijf gezien: BMW iX3 en Audi A3 zitten in zelfde categorie (denk zelfs nog optiebudget voor de iX3)

Sommige bedrijven slagen toch ook de wijzer wat door precies. Die kerel dat moet kiezen woont op appartement dus kan niet opladen

Net hier carlist van ander bedrijf gezien: BMW iX3 en Audi A3 zitten in zelfde categorie (denk zelfs nog optiebudget voor de iX3)

Sommige bedrijven slagen toch ook de wijzer wat door precies. Die kerel dat moet kiezen woont op appartement dus kan niet opladen
heerlijk toch dat hij die iX3 moet laten voorbij gaan :ROFLMAO:
Moet pijnlijk zijn als al je collega's wél een iX3 kunnen pakken en jij daar zit met 4 nullen en een starre achteras

Haha da's gelijk als bij mij. Skoda Superbke of Audi Q5? :ROFLMAO: Dat heeft er vroeger al in gezeten sommige van die rare kronkels maar met die elektrische derbij zijn sommige car policies zeer bizar te noemen.

Ma bon, nen A3 is dan ook niet meer den A3 van vroeger. Bij ons is die ook een volledige categorie gestegen. (En ook imo toch wel wat overpriced voor wat je krijgt)

Dus de duurste niet EV is een Audi A3?
Meer bedrijven die naar TCO beginnen te kijken ook maar ix3 en audi a3 is wel een serieus verschil in aankoopprijs.

Ja da ziet er inderdaad niet normaal uit. Laat da toch maar eens nazien. Ik heb de mijne gisteren gestart zonder problemen. Ik ben eigenlijk over de hele lijn enorm positief over de 116d. Heel betrouwbare wagen (alé, de mijne toch :p ).

Terug
Bovenaan