De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik weet niet of batterijen de toekomst zijn (of solid state batterijen, of waterstof, of ...) Maar mijn jaar ervaring met een EV leert mij wél dat elektromotoren het absoluut wel zijn. Ze nemen wat emotie weg, en het is wat meer "artificieel". Maar de voordelen tov een verbrandingsmotor zijn gewoon enorm.
Kan je ze ook kort oplijsten/samenvatten voor de niet-EVrijdende onwetenden :p

Kan je ze ook kort oplijsten/samenvatten voor de niet-EVrijdende onwetenden :p
1) instant koppel. Hernemingen zijn gewoon véél sneller bij een EV
2) Geen versnellingen, dus ook niet wachten op downshifts
3) Immens veel betere traction control
4) Stilte :p Al is het afhankelijk van de persoon of je dit als voor of nadeel beziet

Zelf geen elektrische wagen (nog voor een diesel stoof gegaan) maar ik ben curieus hoe ze zo'n nieuw stroomtarief op basis van piekverbruik gaan rijmen met thuis opladen van u auto. Zoals ik het versta staat er op de kabel van je laadpaal/stopcontact een soort van meter die telt hoeveel kwh je verbruikt. De WG vergoed dan de verbruikte stroom.
In het nieuwe tarief: Als je u auto thuis insteekt en tegelijk u wasmachine en droogkast opzet zal dat duurder zijn dan zonder wasmachine en droogkast.
Gaat de WG mij in de toekomst nog zeggen wanneer ik mijne was mag doen :) ? Of mis ik iets? Of werken ze met een forfait prijs per kwh? Hoe dan ook ben ik benieuwd naar de combo van het nieuwe tariefplan op basis van piekverbruik en elektrische wagens tout cours.

Zelf geen elektrische wagen (nog voor een diesel stoof gegaan) maar ik ben curieus hoe ze zo'n nieuw stroomtarief op basis van piekverbruik gaan rijmen met thuis opladen van u auto. Zoals ik het versta staat er op de kabel van je laadpaal/stopcontact een soort van meter die telt hoeveel kwh je verbruikt. De WG vergoed dan de verbruikte stroom.
In het nieuwe tarief: Als je u auto thuis insteekt en tegelijk u wasmachine en droogkast opzet zal dat duurder zijn dan zonder wasmachine en droogkast.
Gaat de WG mij in de toekomst nog zeggen wanneer ik mijne was mag doen :) ? Of mis ik iets? Of werken ze met een forfait prijs per kwh? Hoe dan ook ben ik benieuwd naar de combo van het nieuwe tariefplan op basis van piekverbruik en elektrische wagens tout cours.
Neenee, ge moogt niet zeggen dat ze dat systeem met piekvermogen hebben ingevoerd zonder eens verder na te denken! Stel u voor dat de bevolking dat zou door krijgen!

samenvatting: niemand heeft een idee hoe ze dat gaan doen...

Meeste bedrijven werken nu met de gemiddelde prijs in Belgie. Te vinden op de site van de CREG per maand.

Kan je laden met je eigen zonnepanelen -> dikke winst
Heb je dag/nacht tarief -> overdag laden kost je zelf wat geld want is duurder dan gemiddelde
Heb je vast contract maar zakken de prijzen -> pech gehad, je moet deel zelf betalen van het laden
Heb je vast contract maar stijgen de prijzen -> je maakt winst

Op lange termijn zal zich dat wel balanceren. Maar in ieder geval iets om rekening met te houden.

Meeste bedrijven werken nu met de gemiddelde prijs in Belgie. Te vinden op de site van de CREG per maand.

Kan je laden met je eigen zonnepanelen -> dikke winst
Heb je dag/nacht tarief -> overdag laden kost je zelf wat geld want is duurder dan gemiddelde
Heb je vast contract maar zakken de prijzen -> pech gehad, je moet deel zelf betalen van het laden
Heb je vast contract maar stijgen de prijzen -> je maakt winst

Op lange termijn zal zich dat wel balanceren. Maar in ieder geval iets om rekening met te houden.
Heb je het dan over dit: https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Prijzen_elektriciteit.html ?
Wist niet dat dit bestond, wel iets handig.

Net even met HR van de nieuwe werkgever gebeld. Of de aanloopwagen een automatiek of handgeschakelde mocht zijn, vroeg ze. En ze zag dat ik 3 kindjes had, dus stelde ze een "grote auto" voor. Ik zeg: ja maar een monovolume hoeft niet hé. Zij: "nee maar dan gaan we u geen Clio geven."

Ik heb al schrik voor dinsdag :unsure:

Net even met HR van de nieuwe werkgever gebeld. Of de aanloopwagen een automatiek of handgeschakelde mocht zijn, vroeg ze. En ze zag dat ik 3 kindjes had, dus stelde ze een "grote auto" voor. Ik zeg: ja maar een monovolume hoeft niet hé. Zij: "nee maar dan gaan we u geen Clio geven."

Ik heb al schrik voor dinsdag :unsure:
vw-crafter-h2-l2.jpg

Zo eentje dus. Zal groot genoeg zijn 😋

1) instant koppel. Hernemingen zijn gewoon véél sneller bij een EV
2) Geen versnellingen, dus ook niet wachten op downshifts
3) Immens veel betere traction control
4) Stilte :p Al is het afhankelijk van de persoon of je dit als voor of nadeel beziet
5) automatisch afremmen als je de 'gas' lost. Je kan 90% van je rit met 1 voet rijden.

Ik gebruik dat eigenlijk nooit. Ik rij altijd met ACC aan...

Dat zou ik wel enorm missen als die i4 dat minder zou doen.

Kruispunten, lichten, fietsers, voetganger die oversteekt,... Dat zijn toch dagdagelijkse zaken waar de acc je niet zal afremmen? Of dat moet een pak gesofisticeerde zijn dan bij Tesla :p
wat die bv niet doet: voorligger stopt (bv rood licht), er is afstand genoeg, kan makkelijk remmen op motorrem, tot bijna stilstand remt die. En dan bol je nog pakweg 5km/u en dan zou die auto je dus echt tegen je voorligger laten botsen. Idem met een ander object (dat hij dus wel perfect kan zien he) bol je gewoon tegen 5u op.

Tegen 120 per uur, melding net voor impact, noodrem automatisch.. maar stapvoets? Nope..doen we niet.

Kruispunten, lichten, fietsers, voetganger die oversteekt,... Dat zijn toch dagdagelijkse zaken waar de acc je niet zal afremmen? Of dat moet een pak gesofisticeerde zijn dan bij Tesla :p
wat die bv niet doet: voorligger stopt (bv rood licht), er is afstand genoeg, kan makkelijk remmen op motorrem, tot bijna stilstand remt die. En dan bol je nog pakweg 5km/u en dan zou die auto je dus echt tegen je voorligger laten botsen. Idem met een ander object (dat hij dus wel perfect kan zien he) bol je gewoon tegen 5u op.

Tegen 120 per uur, melding net voor impact, noodrem automatisch.. maar stapvoets? Nope..doen we niet.
Kruispunt (waar je gaat afdraaien), remt hij automatisch af. Verkeerslichten in België nog niet maar komt er aan. Voor voetgangers gaat hij remmen, maar de kans zit erin dat het een noodstop wordt :p.

Maar mijn voet staat dus wel op mijn rem, maar gas geven is eigenlijk met knop op het stuur...

Da weet ik nu zo nog niet.

Ik heb zo al enkele keren gehad dat die wagen (bij het achteruit rijden) ineens gewoon vol in de fring schiet & niet meer verder wilt.
Telkens ik zoiets van 'WTF!' krijgt die hier nu ineens.

Telkens bleek dat zoiets te zijn wat semi-dichtbij stond.

De laatste keer stond er iemand naast/semi-schuin-achter de wagen die wou kijken naar aankomend verkeer.
Uiteraard wist ik dat die mens daar stond & was ik er niet tegen aan het bollen, maar toch ... die wagen had daar duidelijk een ander gedacht over.

Terug
Bovenaan