Maar waarom moet dat in een kwartiertje? Voor die enkele keren dat je op een dag tijd meerdere keren je batterij gaat leegrijden?
Op 5-10min heb je al 100km aan bereik bijgeladen als je batterij rond 10-20% is.
En ik hoor steeds vaker ervaringen van mensen dat de batterij eerder bijgeladen is dan dat hun pauze duurt, na 300-400km pak je al eens een pauze langer dan een kwartier.
Wel even afgezien van het feit dat de optimale laadsnelheden niet altijd gehaald worden.
Ik weet niet of dat meestal aan de laadpaal of aan de auto ligt.
Hopelijk verbetert dat ook nog sterk.
Exact. Altijd dat kutargument dat het lang duurt om te laden, ook over thuisladen.
Ja, het duurt aan vol vermogen 10u.
"ohnee, 10 uur, amai, zo lang, da's echt niks voor mij!"
Dus als je volledig leeg thuiskomt om 19u én je volledig vol moet vertrekken, is hij weer klaar om 05:00.
Hoeveel keer moet je dag in dag uit +350km doen, zonder dat je de mogelijkheid hebt om even 10-15 minuutjes op te laden.
Ik deed pre-corona +/- 45.000km per jaar, met uitschieters van 5000-6000/maand. In retrospect zou ik letterlijk geen enkele keer in de problemen zijn gekomen. Dat heet planning. Als je nergens eens 10-20 minuutjes kan stoppen als je al 3u in de wagen zit, doet je echt iets verkeerd.
Het lang duren voor te laden zal altijd een argument blijven tegen den EV zolang er publiek enkel maar wat palen aanwezig zijn van 11 of 22KW.
Daar sta je dan geen 10-20 minuten, maar eerder uren (
https://ev-database.nl/auto/1472/BMW-iX-xDrive-40, 11KW, zoals ik dat hier lees is dat bijna 8u naar 350km /
https://ev-database.nl/auto/1473/BMW-iX-xDrive-50, >11u naar 505 voor de hogere capaciteit versie).
En ja ... dan is laadsnelheid een kritisch probleem.
Bij nieuwe modellen met hoge range is dit ook telkens een argument, hun laadcapaciteit.
Ik kan (zeker momenteel) thuis niet laden, dus zou het publiek moeten gebeuren. Ik heb gerust al geweten dat ik enkele 100en km per dag moest afleggen naar klanten (pre-corona dus).
Dat zou betekenen dat bij een wagen die gemiddeld 500km doet ik oftewel dagelijks, oftewel om de 2d zou moeten gaan laden. Zelfs al nemen we 150/d (wat 'maar' 75km over & 't weer is, wat regelmatig weinig bleek), dan is het om de 3d.
NO WAY dat je daar om de 3d 8-10 uur wilt gaan staan koekeloeren e. Let's be real.
Trouwens, de hoogste capaciteit die ik hier in Lokeren vond was 50KW & dat is al heel zeldzaam, maar dan is dat nog steeds enkele uren om iets deftigs bij geladen te krijgen eh.
NOTE: Een iX 50 doet op papier 505km & i4 40 475km, dus jah.
Thuis laden zal altijd lang duren, want no way dat je al te snel veel 120KW chargers gaat zien verschijnen bij particulieren. Zal over 't algemeen ook nooit écht van doen zijn, want je zit thuis & dus niet ergens op een of andere parking uw tijd te verdoen.
Dus dat is het grootste issue niet (maar dan ook weer niet via een gewoon standaard stopcontact natuurlijk, want dan ga je er met uw 10u totaal niet komen met de recentere EV's met hoge capaciteit). Dan moet je eerder rekenen op >40u (
https://ev-database.nl/auto/1519/BMW-i4-M50#charge-table).
Maar zoals hier boven al vermeld, dat zal nog vele jaren (zoniet altijd en voor eeuwig) een probleem zijn dat je geen privé laadcapaciteit gaat hebben, dus blijft het gebrek aan publieke infrastructuur een gigantisch issue voor massa adoptie (laat staan het door mijn strot rammen door de regering via de WG).
Elke keer er een rozegeur & maneschijn verhaal opgehangen wordt rondom 'leven met een EV' begint men met 'aja, thuis laden elke dag als je thuis komt'. Maar dan begint dat verhaal al van op een punt dat voor velen (zeker op vandaag) niet haalbaar is.
Dus nee, dat is geen kutargument.