De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Voor mensen in rijhuizen en appartementen (en daar wordt toch veel naar gebouwd) zal dat altijd wel moeilijk worden.
Zeker in oude appartementen zal er altijd met onderdimensionering van de aansluitingen gewerkt zijn, als daar nu ineens iedereen een 7,4-11kWh lader gaat aanzetten zal het wel eens krap kunnen worden hogerop de keten.

We zullen het zien, maar er zal in de komende 4-5 jaar inderdaad nog veel moeten veranderen. Op het werk bvb rekenen ze er wel op dat je de wagen vooral thuis laadt.

Bij ons op het werk moet het magazijn binnen bepaalde temperaturen vallen (17-25) waardoor in de zomer de airco regelmatig aanspringt.
Vorig jaar viel de stroom dagelijks bijna uit omdat mensen hun wagens aan het laden waren. Bij ons wordt er dan ook nog eens verwacht dat je wel op het werk laadt. Grappige situatie aangezien er maar 2 laadpunten zijn, een EV of 7-8 op dit moment en dat alleen maar stijgt.

Voor mensen in rijhuizen en appartementen (en daar wordt toch veel naar gebouwd) zal dat altijd wel moeilijk worden.
Zeker in oude appartementen zal er altijd met onderdimensionering van de aansluitingen gewerkt zijn, als daar nu ineens iedereen een 7,4-11kWh lader gaat aanzetten zal het wel eens krap kunnen worden hogerop de keten.

We zullen het zien, maar er zal in de komende 4-5 jaar inderdaad nog veel moeten veranderen. Op het werk bvb rekenen ze er wel op dat je de wagen vooral thuis laadt.
Wat effectief dus iets is waar een bedrijf niet 'zomaar' mag van uit gaan, maar jah.

Da's ook de voornaamste reden waarom ik het voornamelijk zie zitten om m'n huidige wagen nu dus nog te vervangen door een PHEV (wss voor de laatste keer) i.t.t. de lease een jaartje (of 2) te verlengen (wegens de weinige km onder corona was dat m'n eerste plan, maar de fiscaliteit stak stokken in de wielen van dat plan).

Na lang twijfelen de plugin hybride vervroegd inleveren voor volledig elektrisch. (X5 45e naar een I4 m50).
Voornaamste reden is omdat ik wat argwanend ben naar de effectieve restwaarde als ik hem zou oprijden, wetende dat het fiscaal voordeel van plugins zal afgebouwd worden.
Dit gaat hem worden (wel een jaar wachten op de levering :oink:)
https://webfrontend.evecp.bmw.cloud/6373a7b

Wat effectief dus iets is waar een bedrijf niet 'zomaar' mag van uit gaan, maar jah.

Da's ook de voornaamste reden waarom ik het voornamelijk zie zitten om m'n huidige wagen nu dus nog te vervangen door een PHEV (wss voor de laatste keer) i.t.t. de lease een jaartje (of 2) te verlengen (wegens de weinige km onder corona was dat m'n eerste plan, maar de fiscaliteit stak stokken in de wielen van dat plan).

Als je niet kan laden thuis kan je bij ons nog een PHEV nemen, maar die is dan een stuk minder dan een EV wagen.
Maar je kan daar idd nooit vanuit gaan, want het probleem zal in 2026-2027 als EV verplicht wordt ook nog bestaan.

Ik ga de eerste zijn in de straat die naar EV gaat, aan de overkant van het kruispunt is er wel al iemand die een EV (ID4) heeft, maar volgens mij werkt die met een granny lader als ik goed zie. Die mens is ook de 70 gepasseerd gok ik en de wagen staat bijna altijd voor de garage, dus mogelijks wordt die maar sporadisch gebruikt.

Na lang twijfelen de plugin hybride vervroegd inleveren voor volledig elektrisch. (X5 45e naar een I4 m50).
Voornaamste reden is omdat ik wat argwanend ben naar de effectieve restwaarde als ik hem zou oprijden, wetende dat het fiscaal voordeel van plugins zal afgebouwd worden.

Toch een mooie auto, jammer dat we hem zo niet konden nemen, in edrive40 uitvoering was ik al tevreden..

Mijn bestelde iX3:
https://webfrontend.evecp.bmw.cloud/0158dfd

Laatst bewerkt:
vette kar. Vree wijs gedaan ook van BMW, die configs tonen

Net zoals je momenteel nooit bang bent om niet achter naft te geraken zou dit ook voor laadpalen moeten gelden. En uiteraard ... quick-charge opties, even kwartiertje stoppen & bij toppen tot 80% bv.
Maar waarom moet dat in een kwartiertje? Voor die enkele keren dat je op een dag tijd meerdere keren je batterij gaat leegrijden?
Op 5-10min heb je al 100km aan bereik bijgeladen als je batterij rond 10-20% is.
En ik hoor steeds vaker ervaringen van mensen dat de batterij eerder bijgeladen is dan dat hun pauze duurt, na 300-400km pak je al eens een pauze langer dan een kwartier.

Wel even afgezien van het feit dat de optimale laadsnelheden niet altijd gehaald worden.
Ik weet niet of dat meestal aan de laadpaal of aan de auto ligt.
Hopelijk verbetert dat ook nog sterk.

Maar waarom moet dat in een kwartiertje? Voor die enkele keren dat je op een dag tijd meerdere keren je batterij gaat leegrijden?
Op 5-10min heb je al 100km aan bereik bijgeladen als je batterij rond 10-20% is.
En ik hoor steeds vaker ervaringen van mensen dat de batterij eerder bijgeladen is dan dat hun pauze duurt, na 300-400km pak je al eens een pauze langer dan een kwartier.

Wel even afgezien van het feit dat de optimale laadsnelheden niet altijd gehaald worden.
Exact. Altijd dat kutargument dat het lang duurt om te laden, ook over thuisladen.

Ja, het duurt aan vol vermogen 10u.

"ohnee, 10 uur, amai, zo lang, da's echt niks voor mij!"

Dus als je volledig leeg thuiskomt om 19u én je volledig vol moet vertrekken, is hij weer klaar om 05:00.
Hoeveel keer moet je dag in dag uit +350km doen, zonder dat je de mogelijkheid hebt om even 10-15 minuutjes op te laden.

Ik deed pre-corona +/- 45.000km per jaar, met uitschieters van 5000-6000/maand. In retrospect zou ik letterlijk geen enkele keer in de problemen zijn gekomen. Dat heet planning. Als je nergens eens 10-20 minuutjes kan stoppen als je al 3u in de wagen zit, doet je echt iets verkeerd.

Ik heb tussen hetzelfde getwijfeld en ongeveer dezelfde config besteld. :P wel al even geleden dus verwacht die binnen een paar maand wel te hebben

Exact. Altijd dat kutargument dat het lang duurt om te laden, ook over thuisladen.

Ja, het duurt aan vol vermogen 10u.

"ohnee, 10 uur, amai, zo lang, da's echt niks voor mij!"

Dus als je volledig leeg thuiskomt om 19u én je volledig vol moet vertrekken, is hij weer klaar om 05:00.
Hoeveel keer moet je dag in dag uit +350km doen, zonder dat je de mogelijkheid hebt om even 10-15 minuutjes op te laden.

Ik deed pre-corona +/- 45.000km per jaar, met uitschieters van 5000-6000/maand. In retrospect zou ik letterlijk geen enkele keer in de problemen zijn gekomen. Dat heet planning. Als je nergens eens 10-20 minuutjes kan stoppen als je al 3u in de wagen zit, doet je echt iets verkeerd.
Het lang duren voor te laden zal altijd een argument blijven tegen den EV zolang er publiek enkel maar wat palen aanwezig zijn van 11 of 22KW.
Daar sta je dan geen 10-20 minuten, maar eerder uren (https://ev-database.nl/auto/1472/BMW-iX-xDrive-40, 11KW, zoals ik dat hier lees is dat bijna 8u naar 350km / https://ev-database.nl/auto/1473/BMW-iX-xDrive-50, >11u naar 505 voor de hogere capaciteit versie).
En ja ... dan is laadsnelheid een kritisch probleem.

Bij nieuwe modellen met hoge range is dit ook telkens een argument, hun laadcapaciteit.

Ik kan (zeker momenteel) thuis niet laden, dus zou het publiek moeten gebeuren. Ik heb gerust al geweten dat ik enkele 100en km per dag moest afleggen naar klanten (pre-corona dus).
Dat zou betekenen dat bij een wagen die gemiddeld 500km doet ik oftewel dagelijks, oftewel om de 2d zou moeten gaan laden. Zelfs al nemen we 150/d (wat 'maar' 75km over & 't weer is, wat regelmatig weinig bleek), dan is het om de 3d.
NO WAY dat je daar om de 3d 8-10 uur wilt gaan staan koekeloeren e. Let's be real.
Trouwens, de hoogste capaciteit die ik hier in Lokeren vond was 50KW & dat is al heel zeldzaam, maar dan is dat nog steeds enkele uren om iets deftigs bij geladen te krijgen eh.

NOTE: Een iX 50 doet op papier 505km & i4 40 475km, dus jah.

Thuis laden zal altijd lang duren, want no way dat je al te snel veel 120KW chargers gaat zien verschijnen bij particulieren. Zal over 't algemeen ook nooit écht van doen zijn, want je zit thuis & dus niet ergens op een of andere parking uw tijd te verdoen.
Dus dat is het grootste issue niet (maar dan ook weer niet via een gewoon standaard stopcontact natuurlijk, want dan ga je er met uw 10u totaal niet komen met de recentere EV's met hoge capaciteit). Dan moet je eerder rekenen op >40u (https://ev-database.nl/auto/1519/BMW-i4-M50#charge-table).

Maar zoals hier boven al vermeld, dat zal nog vele jaren (zoniet altijd en voor eeuwig) een probleem zijn dat je geen privé laadcapaciteit gaat hebben, dus blijft het gebrek aan publieke infrastructuur een gigantisch issue voor massa adoptie (laat staan het door mijn strot rammen door de regering via de WG).

Elke keer er een rozegeur & maneschijn verhaal opgehangen wordt rondom 'leven met een EV' begint men met 'aja, thuis laden elke dag als je thuis komt'. Maar dan begint dat verhaal al van op een punt dat voor velen (zeker op vandaag) niet haalbaar is.

Dus nee, dat is geen kutargument.

Laatst bewerkt:
Over 5 jaar gaat dat wel niet veel veranderen hoor, trouwens hoe meer ge fastcharged, hoe langzamer dat het zal gaan over tijd omdat ze de laadcapiciteit aan de autokant knijpen om de batterij te beschermen.
Dus als je niet thuis kan laden gaat dat effectief een probleem worden over tijd, voor iedereen waar geen laadstation thuis voorzien kan worden.

En dan nog, zoals gezegd wil het wel eens zien als een hele wijk begint te laden aan 7kWh. Ik heb de hele installatie eens van fase moeten laten wisselen omdat op elke zonnige dag alles bij 254V eruit knalde omdat we allemaal zonnepanelen hadden geplaatst.

Dat zou betekenen dat bij een wagen die gemiddeld 500km doet ik oftewel dagelijks, oftewel om de 2d zou moeten gaan laden.

Een heel epistel dat op het volgende neerkomt:
'ik behoor tot de 1% of 2% mensen die het meeste aantal kilometers per dag rijdt met zijn auto, en vanuit deze uitzonderlijke situatie poneer ik dat een elektrische auto problematisch is door het gebrek aan laadinfrastructuur'

Problematisch voor jou, met jouw profiel, maar er zijn niet zo heel veel mensen die 500 kilometer per dag of per 2 dagen rijden.

'ik behoor tot de 1% of 2% mensen die het meeste aantal kilometers per dag rijdt met zijn auto, en vanuit deze uitzonderlijke situatie poneer ik dat een elektrische auto problematisch is door het gebrek aan laadinfrastructuur'

Problematisch voor jou, met jouw profiel, maar er zijn niet zo heel veel mensen die 500 kilometer per dag of per 2 dagen rijden.
Eens, ik doe post-corona daar meer dan een week mee gemiddeld. Maar uitzonderingen zullen er altijd zijn en die zullen daar toch mee moeten omgaan. Snap de problemen wel hoor, bij ons op het werk mogen alleen de leasewagens laden aan de palen. Consultants of iemand met een privewagen mag niet laden. Eigenlijk is het bij een EV zonde om die ergens 8 uur te stallen zonder dat je kan bijladen natuurlijk.

Over 5 jaar gaat dat wel niet veel veranderen hoor, trouwens hoe meer ge fastcharged, hoe langzamer dat het zal gaan over tijd omdat ze de laadcapiciteit aan de autokant knijpen om de batterij te beschermen.
Dus als je niet thuis kan laden gaat dat effectief een probleem worden over tijd, voor iedereen waar geen laadstation thuis voorzien kan worden.

En dan nog, zoals gezegd wil het wel eens zien als een hele wijk begint te laden aan 7kWh. Ik heb de hele installatie eens van fase moeten laten wisselen omdat op elke zonnige dag alles bij 254V eruit knalde omdat we allemaal zonnepanelen hadden geplaatst.
't Is wel waar we naartoe gepusht worden natuurlijk. In eerste instantie dus de bedrijfswagens via wat de regering nu uit z'n botten geslagen heeft.
Dat men nog helemaal niet goed stil gestaan heeft bij de praktische gevolgen van wat men van uit de regering aan 't forceren is dat is dan ook weer niets nieuws.

Heel dat 'geen ICE wagens meer produceren vanaf 202X' wil ik ook nog wel eens zien gebeuren. Een aantal producenten komen al met dat statement, mor euuuh ... 'k weet ni ze. Zeker voor een particulier, die wil er zich al helemaal niet mee bezig houden.

Neen, m'n voorbeeld nam ik 150km/d. Dat is maar 75 km enkel, wat toch niet zo overdreven extreem is. Dan is dat 3d vooraleer je dus 8-10u aan de paal moet gaan hangen aan 11KW.

Maar maak het nog 50km enkel (100km/d), dat kun je toch al helemaal niet meer 'extreem' noemen. En al helemaal zever dat dit nog 1% v/d bevolking is hoor, da's nog niet Gent -> Antwerpen.
Met een bereik op papier van 475km voor de i4 40, wat in de realiteit minder zal zijn, maar neem nog 475 ... dan moet je sowieso om de 4d 7/8u aan die paal gaan staan op een of andere random parking om van 75km -> 475km te laden.

Of dus om de 3d om telkens naar 80% te laden (wat rapper zou moeten zijn, but still).

Da's dan nog uit gaande van 't feit dat je gedurende dag die wagen helemaal niet meer gebruikt op locatie (om pakweg te gaan eten e.d.).

Bottom line ... je hebt vééééél meer fast chargers nodig.

En om die cijfers al helemaal onbenullig te maken (om dus niet te veel over die range van dagelijkse km cijfertjes te zitten discussiëren) ... gewoon al 't feit dat ik pakweg zelfs 1 keer per hele week 8u moet gaan staan koekeloeren aan een of andere random paal is al onaanvaardbaar. Zo van die publieke palen van 11KW is tout cours belachelijk (maar zijn zowaar 't gros van wat je vind).

Laatst bewerkt:
Ja, maar hoe meer je fast charged, hoe trager dat het gaat gaan. Dus of je dat echt heel veel wil doen.
Eigenlijk is dat maar voor de keer dat je op vakantie gaat of snel 100-200km range wil.

Andere keren is het toch de bedoeling dat je niet te snel laadt. Daarbij moet je niet bij een publieke paal blijven staan eh. Hier staan er 2 op 300m, ik zou de wagen daar kunnen laden en naar huis wandelen als dat moet.

De meeste maken zich zorgen over de keer dat ze met de auto op ski-verlof gaan, maar er zijn nog 350 andere dagen in het jaar natuurlijk. Waarvan er al 220 dagen zijn dat de auto 12+h stil staat. Je moet dan enkel een laadmogelijkheid hebben idd.

Bij 85-90% van de mensen is een EV qua range geen enkel probleem, ze zien gewoon problemen waar die er niet zijn. Ik ga ook niet 1100km meer kunnen bollen om dan eens te kijken waar ik ga tanken. Dat zal een hele verandering zijn, maar maak mij daar met mijn profiel weinig zorgen in.

En om die cijfers al helemaal onbenullig te maken (om dus niet te veel over die range van dagelijkse km cijfertjes te zitten discussiëren) ... gewoon al 't feit dat ik pakweg zelfs 1 keer per hele week 8u moet gaan staan koekeloeren aan een of andere random paal is al onaanvaardbaar. Zo van die publieke palen van 11KW is tout cours belachelijk (maar zijn zowaar 't gros van wat je vind).
Het feit dat er bij u in de buurt niet veel laders zijn komt waarschijnlijk ook omdat er nog niet veel vraag naar is. Want nu is het vooral het kip en ei verhaal. Veel mensen die overstappen op een EV op dit moment hebben mogelijkheden om thuis te laden. Er worden dus waarschijnlijk ook niet veel aanvragen gedaan voor een laadpaal binnen die straal van 500/250? meter. En dan moet je daar niet 8u staan wachten maar neem je die 's morgens als je gaat werken.

Ja, maar hoe meer je fast charged, hoe trager dat het gaat gaan. Dus of je dat echt heel veel wil doen.
Eigenlijk is dat maar voor de keer dat je op vakantie gaat of snel 100-200km range wil.

Andere keren is het toch de bedoeling dat je niet te snel laadt. Daarbij moet je niet bij een publieke paal blijven staan eh. Hier staan er 2 op 300m, ik zou de wagen daar kunnen laden en naar huis wandelen als dat moet.

De meeste maken zich zorgen over de keer dat ze met de auto op ski-verlof gaan, maar er zijn nog 350 andere dagen in het jaar natuurlijk. Waarvan er al 220 dagen zijn dat de auto 12+h stil staat. Je moet dan enkel een laadmogelijkheid hebben idd.

Bij 85-90% van de mensen is een EV qua range geen enkel probleem, ze zien gewoon problemen waar die er niet zijn. Ik ga ook niet 1100km meer kunnen bollen om dan eens te kijken waar ik ga tanken. Dat zal een hele verandering zijn, maar maak mij daar met mijn profiel weinig zorgen in.
Wel ... ik denk dat ik toch wel meer realistisch naar n'n situatie kijk dan die paar keren op een jaar dat je op verlof gaat.
Ik zoek ook niet expliciet enkel de extremen op zoals 500km op nen dag, zoals m'n vorige post blijkbaar wel over kwam.

Zelfs onafhankelijk die keren dat ik echt een 'verre' klant heb (Lokeren ligt redelijk centraal tussen Gent/A'pen/Brussel, dus da's altijd mooi mee genomen).
Dus volgens mij blijf ik er toch redelijk bij in 't bekijken v/d praktische implicaties.
Het feit dat er bij u in de buurt niet veel laders zijn komt waarschijnlijk ook omdat er nog niet veel vraag naar is. Want nu is het vooral het kip en ei verhaal. Veel mensen die overstappen op een EV op dit moment hebben mogelijkheden om thuis te laden. Er worden dus waarschijnlijk ook niet veel aanvragen gedaan voor een laadpaal binnen die straal van 500/250? meter. En dan moet je daar niet 8u staan wachten maar neem je die 's morgens als je gaat werken.
Goh ... kan. Maar we hebben hier gelijk 25K moeten neer tellen voor een ondergrondse parkeerplaats om de wagen veilig te stallen (alsook is er in Lokeren een boete/tax die je moet betalen als je een woning bouwt zonder parking/oprit & je dus de openbare weg moet bezigen om te parkeren, dus je betaald altijd wel voor parkeerplaats).

Dus om dan 'content te zijn' dat er op 500m een paal is waar uw wagen telkens buiten moet gaan gezet worden om te overnachten ... jah ... dat matched niet e.

NOTE: In heel 't verhaal van laadcapaciteit te voorzien in de ondergrondse is 1 v/d opties die de syndic & VME open houden weliswaar wel ... 't stad aanschrijven & meer publieke palen (proberen) voorzien. Maar dat zullen dan toch weer van die 11KW toestanden zijn op x00m afstand natuurlijk.
't Is blijkbaar niet zo evident om zomaar een hoop laadpalen te zetten onder de grond.

In principe is het hier in Lokeren zo dat je dan gewoon bijna moet naar Tesla gaan, want der staan een stuk of 10 superchargers op de parking van 't Biznis hotel (praktisch aan den afrit v/d snelweg). Wat momenteel nog steeds voldoende is om daar niet te moeten staan aanschuiven omdat het vol staat (voor zover als ik telkens zie als ik daar passeer).

Mss als binnen 5j den deal rond is dat non-Tesla merken ook het Tesla charger netwerk mogen bezigen dat het beter wordt.
Degradatie batterij bij quick-charge
Jah ... als dat zwaar doorweegt op semi-korte termijn is dat nog een reden waarom die EV's minderwaardig zijn aan een ICE wagen, zeker indien de laadoptie thuis blijkt onmogelijk te zijn.

Wat mij betreft, ik vind zeker niet dat EV's minderwaardig zijn, en ik beschouw de minpunten ook niet als blocking.
Ik zie me best wel met een i4 rijden, of (misschien nog beter) een toekomstige A6 e-tron bvb. Maar ik stel dat mogelijk nog een paar jaar uit, dat is alles :)

Wat mij betreft, ik vind zeker niet dat EV's minderwaardig zijn, en ik beschouw de minpunten ook niet als blocking.
Ik zie me best wel met een i4 rijden, of (misschien nog beter) een toekomstige A6 e-tron bvb. Maar ik stel dat mogelijk nog een paar jaar uit, dat is alles :)
Ik weet niet of batterijen de toekomst zijn (of solid state batterijen, of waterstof, of ...) Maar mijn jaar ervaring met een EV leert mij wél dat elektromotoren het absoluut wel zijn. Ze nemen wat emotie weg, en het is wat meer "artificieel". Maar de voordelen tov een verbrandingsmotor zijn gewoon enorm.

Terug
Bovenaan