De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Deze middag lunch met een aantal mensen ver boven mijn paygrade, ging even over bedrijfswagens en blijkbaar is zo een Taycan gewoon de goedkoopste in zijn range, samen met een XC90 T8 ofzoiets, die laatste heb je blijkbaar voor maar 78k met een hele korf opties en de Porsche voor amper 95k, eveneens met een korf opties

blijkbaar zijn er toch redelijk wat mensen die een auto pas duur gaan vinden vanaf 150-200k :thinking:

Ik vind 78k al duur genoeg, maar er zijn altijd mensen in een hogere paygrade.
Ben gelukkig tevreden met mijn loon en ook de wagen die ik rij. We leven vooralsnog in een goede tijd, hoe lang nog weet niemand…
Vind 78k voor een XC90 T8 met veel opties trouwens aan de ‘goedkope’ kant precies.

@MrKend54l, een auto vloeren geeft veel lawaai. Ik rij ook op 50-75% gas, maar durf die ook eens tot op de bodem duwen en tot 4500-5000rpm laten gaan. Maar in dagelijks verkeer is dat niet vaak nodig.

Hangt echt van de motor af. Een benzine moet je sowieso hoger in toeren jagen omdat het vermogen wat verder in de range zit dan bij een diesel. Turbo benzines, en al zeker de heel recentere en grotere hebben wat sneller wat meer koppel. Een B58 bijvoorbeeld (de "40i" motor van BMW) heeft al heel vroeg heel veel koppel, daar kan je dus heel vlot mee rijden zonder hard gas te geven... Anderzijds klinkt die zo goed, dat je die net heel de tijd wil horen... Daar geef je dan navenant constant veel gas mee :/

Denk dat in dit topic de 1500-2000cc 4-in-lijn diesels wel veruit het grootste aandeel zijn en de 40i een uitzondering… is maar een gokje :).

Vraag is natuurlijk hoeveel keer je uw 530e vloert.
Kan gerust zijn dat je niet sneller van uw plaats komt dan ik met mijn 120i. Omdat ik bijvoorbeeld mijn gaspedaal wel door de bodem stamp.
Sommige mensen zijn precies bang om dat pedaal in te duwen en de motor boven 4000 toeren te duwen. Bij sommige stopt het pedaal bij 50% en de toerenteller op 3000 toeren. En dan maar zeggen dat een wagen sloom is.
Maar hanteren dan dezelfde rijstijl met pakweg een 440i en nemen dat als referentie. Ja zo werkt dat niet natuurlijk :p

Ik heb al met veel mensen meegereden en met heel wat wagens van allerlei allooi gereden.
Het staat vast dat sommige wagens weinig koppel hebben en ook een laag vermogen hebben en dus sloom zijn. Maar de doorsnee 116-150pk wagen is echt niet zo sloom hoor. Je moet gewoon iets meer op de gas gaan en schakelen.
En veel mensen slaan daar net de bal mis.
Lijkt me vooral heel onaangenaam om zo te moeten rijden. Da's een beetje gelijk die 1.6 TDI met DSG, nerveus ding als je er wat shwung in wil krijgen.

Veel op overschot hebben is een veel rustigere en aangenamere rijervaring.

Laatst bewerkt:
Lijkt me vooral heel onaangenaam om zo te moeten rijden. Da's een beetje gelijk die 1.6 TDI met DSG, nerveus ding als je er wat shwung in wil krijgen.

Veel op overschot hebben is een veel rustiger en aangenamere rijervaring.
Kan ik alleen maar beamen. Overdstap van een 318d naar een v60t8. Nog nooit heb ik zo rustig gereden en toch meer dan voldoende kracht voor als je is moet inhalen en dergelijke.

Ook ander soort wagen maar toch.

Veel op overschot hebben is een veel rustigere en aangenamere rijervaring.
De vraag is alleen of je dat constant nodig hebt, bijlange niet natuurlijk.
Versnellen met 200Nm dat is al vrij goed, maar daarvoor moet je menig wagen in de range 116-150pk niet voor planken hoor :P

Maar dat als je wilt invoegen je ook wel nog power hebt om op een degelijk manier dit te doen. Alleen zal je wat moeten schakelen en wat meer gas geven.
Natuurlijk is veel overschot plezanter en maar een toefje gas geven om te versnellen op een deftige manier is aangenaam. Maar het is niet alsof het strikt noodzakelijk is.
En veel mensen gebruiken hun maximaal koppel zelden tot nooit als ze een zwaardere wagen hebben.

Wat bedoel je met de goedkoopste in hun range? Een kale taycan begint trouwens op 87k en opties bij Porsche tellen heel snel door. Elektrisch inklapbare spiegels is bijvoorbeeld een optie, ACC kost een 2000 euro dacht ik,...
Hij bedoelde in die range van auto’s - vergeleken met audi e-tron gt, tesla s, … en die Porsche was de goedkoopste. Geven trouwens ook wat korting bij Porsche, voor de Volvo xc 90 T8 die hij heeft besteld heeft hij bijna 21% korting gekregen. Garage in de buurt van Schilde.

De lijst is eindelijk uit. Binnenkort mag ik gaan bestellen.
Wat staat er allemaal op:
Mercedes 250e, zowel A als CLA
Peugeot 208, 308 & 3008 hybride
BMW X1 & X2 hybride en i4 eDrive40
Audi Q4 35 e-tron
Skoda Octavia hybride
En nog wat andere brol zoals Nissan, Renault, etc. waar ik geen interesse in heb.

Keuze is snel gemaakt --> Mercedes A 250e. Nu nog bekijken als hatch of berline.
Reden? --> Snelle wagens, zien er goed uit, standaard beste uitgerust door Mercedes, krijg hierdoor nog een compensatie (wegens onder mijn categorie) en niet full electric (dus geen range issues of te lange laadperiode's).

CLA vind ik niet mooi, coupe gaat er nog lichtjes mee door. Maar van de velgen op de standaard versie ben ik niet overtuigd.
Peugeot dan weer niet overtuigd van dat kleine stuurtje. SUV's moet ik nog niet hebben.
Skoda is in de standaard versie maar karig uitgerust (anders was dit wel een optie geweest).

Dan blijft er nog de i4 eDrive40 over. Dat is natuurlijk wel een bommetje. Met een op papier goede range. Maar ik ben nog niet klaar voor full electric te gaan. Dat zal later nog wel komen.

Zo jammer dat er geen bmw 330e bij is..

Laatst bewerkt:
Zou toch eens met de 308 gaan rijden. Heb de vorige toen die net uitkwam als voorloopwagen gehad en dat klein stuurtje ben je snel gewend. Ik vond die niet slecht rijden en vind de nieuwe 308 er gewoon goed uitzien. Veel beter dan een mercedes A…

De tendens was wel altijd dat het met de leeftijd daalde/gelijk bleef. Ben toch blij dat ik stilletjes afscheid kan nemen van de Arteon. Zou die niet nog eens 3 jaar willen houden tbh. Wie weet wat die CO2 grens gaat doen.
Starten aan 289 lijkt me dan weer goedkoop, wat was de fiscale waarde/CO2 van deze?
Mijn berline was 46,4k en 116gr CO2, goed voor 275 euro in 2018.

Van 159 naar 190 zie ik bij mij.

Hij bedoelde in die range van auto’s - vergeleken met audi e-tron gt, tesla s, … en die Porsche was de goedkoopste. Geven trouwens ook wat korting bij Porsche, voor de Volvo xc 90 T8 die hij heeft besteld heeft hij bijna 21% korting gekregen. Garage in de buurt van Schilde.
Taycan instap versie is ook een RWD en zonder grotere batterij die nog eens 6k extra kost. De volgende versie is al direct 110k maar ook een stuk sneller. En Porsche geeft helemaal niet veel korting. Je mag al blij zijn als je 5% krijgt. Tesla model s is ook een stuk sneller en betere range als je naar dezelfde prijs categorie gaat kijken.

De lijst is eindelijk uit. Binnenkort mag ik gaan bestellen.
Wat staat er allemaal op:
Mercedes 250e, zowel A als CLA
Peugeot 208, 308 & 3008 hybride
BMW X1 & X2 hybride en i4 eDrive40
Audi Q4 35 e-tron
Skoda Octavia hybride
En nog wat andere brol zoals Nissan, Renault, etc. waar ik geen interesse in heb.

Keuze is snel gemaakt --> Mercedes A 250e. Nu nog bekijken als hatch of berline.
Reden? --> Snelle wagens, zien er goed uit, standaard beste uitgerust door Mercedes, krijg hierdoor nog een compensatie (wegens onder mijn categorie) en niet full electric (dus geen range issues of te lange laadperiode's).

CLA vind ik niet mooi, coupe gaat er nog lichtjes mee door. Maar van de velgen op de standaard versie ben ik niet overtuigd.
Peugeot dan weer niet overtuigd van dat kleine stuurtje. SUV's moet ik nog niet hebben.
Skoda is in de standaard versie maar karig uitgerust (anders was dit wel een optie geweest).

Dan blijft er nog de i4 eDrive40 over. Dat is natuurlijk wel een bommetje. Met een op papier goede range. Maar ik ben nog niet klaar voor full electric te gaan. Dat zal later nog wel komen.

Zo jammer dat er geen bmw 330e bij is..
Bloody hell. Hoe kan je uit die lijst nu niet voor een i4 gaan. Zelfs de grootste Merc lover moet toch de meerdere erkennen in de BMW, op elk vlak.

Beheers je rechtervoet een beetje en je haalt in alle omstandigheden 400km op een lading.

Een 330e is een heel ander leasebudget natuurlijk. Bij ons kan een i4 m50 en een kan 320e nét :)

Laatst bewerkt:
Zou toch eens met de 308 gaan rijden. Heb de vorige toen die net uitkwam als voorloopwagen gehad en dat klein stuurtje ben je snel gewend. Ik vond die niet slecht rijden en vind de nieuwe 308 er gewoon goed uitzien. Veel beter dan een mercedes A…
Ik ben al met de vorige 308 gaan rijden en was niet overtuigd. Ik zal het nog eens een kans geven ;-)
Maar uit mijn tekst kon je al afleiden dat we geen opties krijgen op de wagen.
Het is telkens de meest standaard versie met enkel een business pack. Dus ik moet echt kijken bij welk model ik het meest standaard kan krijgen..
Uit de online configuraties krijg ik momenteel veruit de beste deal bij Mercedes.
Bloody hell. Hoe kan je uit die lijst nu niet voor een i4 gaan. Zelfs de grootste Merc lover moet toch de meerdere erkennen in de BMW, op elk vlak.

Beheers je rechtervoet een beetje en je haalt in alle omstandigheden 400km op een lading.

Een 330e is een heel ander leasebudget natuurlijk. Bij ons kan een i4 m50 en een kan 320e nét :)
Ik ben niet per se een Merc lover, ik rij nu met een bmw..
Misschien moet ik ook maar eens naar de bmw dealer en zo'n i4 gaan testen.
Maar bon, ik heb geen mogelijkheid om thuis te laden én ik heb geen goesting om een uur aan zo'n openbare laadpaal te staan.

Hoe snel zit je met een i4 edrive40 van pakweg 20% --> 80% via zo'n fastned laadpaal en hoelang via een normale laadpaal?

Laatst bewerkt:
De i4 moet je niet de eerste 18 komende maanden verwachten.
En zonder thuisladen zeker geen optie.

Ik zou ook voor de A250e gaan. Sommige mensen hebben hier hebben BMW op hun achterwerk getatoeëerd ;)

Ik zou ook voor de A250e gaan. Sommige mensen hebben hier hebben BMW op hun achterwerk getatoeëerd ;)
Dat thuisladen is een goed punt he, maar die I4 is wel meerdere categorieën boven al de rest op die lijst :p

Taycan instap versie is ook een RWD en zonder grotere batterij die nog eens 6k extra kost. De volgende versie is al direct 110k maar ook een stuk sneller. En Porsche geeft helemaal niet veel korting. Je mag al blij zijn als je 5% krijgt. Tesla model s is ook een stuk sneller en betere range als je naar dezelfde prijs categorie gaat kijken.
Elk zal idd wel zijn plus en minpunten hebben, Tesla was geen optie mbt de afwerking, gaf zelf de voorkeur voor de Porsche maar omdat zijn vrouw ook al een Porsche heeft was zo een SUV handig (kids) en hij zegt het ook zoals het is: fantastische korting bij Volvo. Zijn buurman heeft een Urus en vond die ook handig voor de kinderen - blijkbaar is Schilde een leuke buurt, een soort van high end autosalon aan de schoolpoorten

Niet dat ge een 250e binnen het jaar moet verwachten natuurlijk…

Elk zal idd wel zijn plus en minpunten hebben, Tesla was geen optie mbt de afwerking, gaf zelf de voorkeur voor de Porsche maar omdat zijn vrouw ook al een Porsche heeft was zo een SUV handig (kids) en hij zegt het ook zoals het is: fantastische korting bij Volvo. Zijn buurman heeft een Urus en vond die ook handig voor de kinderen - blijkbaar is Schilde een leuke buurt, een soort van high end autosalon aan de schoolpoorten
Ik ben daar in de buurt naar het secundair gegaan. Inderdaad heel wat dikke bakken en de laatste nieuwe modellen aan de achoolpoort. Ook een oriënteringsproef moeten doen om in die school te mogen starten. Ik zat er in de klas met kinderen van een ex-rode duivel, rechter, chirurg, ...

Goed punt, mss moet ik ook eens van al die wagens de levertermijn nagaan.

De configurator van Peugeot geeft dat tenminste aan.

Peugeot NEW 308 SW - Allure | HYBRID 180 e-EAT8:

• Levering ten vroegste op 15de juni 2022
  • Levering ten laatste op 30ste juni 2022

Terug
Bovenaan