De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Je weet nu zelf ook wel dat die waarde-afschrijving niet representatief is hé :)
Ja, maar er zijn zo nog auto's (zéker in de 100k range). Cayman GT4 bvb. Alpine A110. Alfa Romeo 4C. Het is gewoon helemaal niet zo "gratis" als veel mensen denken. Waar de discussie over gaat, is eigenlijk of het VAA juist berekend wordt, en daar komt heel de discussie rond "is woon-werkverkeer nu privé of niet?" boven.

Misschien eens wat cijfers bij nemen:

Daar is 1 land waar een premium merk het meest verkocht is: België. Er zijn nog stuiptrekkingen in Engeland (BMW op plaats 3, geen idee waarom), en Duitsland waar Mercedes op 2 staat en BMW op 3, maar die hebben samen niet eens zoveel verkocht als de nummer 2 (Volkswagen), en dat komt dan nog omdat het Duitse merken zijn.

Dat bevestigd wat ik op de straat zelf ook kan zien: in België rijden veel meer dure auto's rond dan in zowat eender welk ander land (laten we nu even de oliestaten buiten beschouwing). Dat is toch al een fameuze hint dat die auto's te weinig belast worden, want 't is niet dat ze minder duur zijn in aankoop dan in de meeste landen (bijvoorbeeld Nederland is daar zowat een speciaal geval, daar worden dure auto's bij aankoop al serieus belast).

Het punt van @anders. dat duurdere wagens hun waarde beter houden is zeker geldig uiteraard.

Anderzijds verwacht je gewoon dat (het privé gebruik van) zulke luxewagens hoger belast zou worden hé.

Daar is 1 land waar een premium merk het meest verkocht is: België. Er zijn nog stuiptrekkingen in Engeland (BMW op plaats 3, geen idee waarom), en Duitsland waar Mercedes op 2 staat en BMW op 3, maar die hebben samen niet eens zoveel verkocht als de nummer 2 (Volkswagen), en dat komt dan nog omdat het Duitse merken zijn.

Dat bevestigd wat ik op de straat zelf ook kan zien: in België rijden veel meer dure auto's rond dan in zowat eender welk ander land (laten we nu even de oliestaten buiten beschouwing). Dat is toch al een fameuze hint dat die auto's te weinig belast worden, want 't is niet dat ze minder duur zijn in aankoop dan in de meeste landen (bijvoorbeeld Nederland is daar zowat een speciaal geval, daar worden dure auto's bij aankoop al serieus belast).
En kijk nu eens bvb naar die cijfers voor 2019:

Dus in 2019 was het dan anders in België en reden we niet met dure auto's?

De cijfers zijn nu hard vertekend door de shift naar EV. Mijn inziens wordt een EV gewoon overschat in verkoopwaarde en onderschat in gebruik momenteel. De markt zal zichzelf corrigeren op termijn. We rijden nu allemaal in (of hebben besteld) over the top luxeuze EV's waarbij we van de ICE tegenhanger eens konden dromen 4 jaar geleden...

Dit zijn (voor 2020) trouwens de cijfers qua inschrijvingen:

nl-5.jpg

nl-3.jpg

In 2020 waren trouwens 54% van alle wagens in België "bedrijfswagens", waar natuurlijk ook de echte bedrijfswagens à la vrachtvervoer, werkbussen, ... in zitten vermoed ik.

Bron: https://www.febiac.be/public/pressreleases.aspx?ID=1323&lang=NL

EDIT: voor 2021 ook gevonden.
2021: https://www.febiac.be/public/pressreleases.aspx?ID=1398&lang=NL

Dit zijn (voor 2020) trouwens de cijfers qua inschrijvingen:

nl-5.jpg

nl-3.jpg

In 2020 waren trouwens 54% van alle wagens in België "bedrijfswagens", waar natuurlijk ook de echte bedrijfswagens à la vrachtvervoer, werkbussen, ... in zitten vermoed ik.

Bron: https://www.febiac.be/public/pressreleases.aspx?ID=1323&lang=NL

EDIT: voor 2021 ook gevonden.
2021: https://www.febiac.be/public/pressreleases.aspx?ID=1398&lang=NL
Het meest opvallende aan die pagina, is dat de X5 45e beter verkoopt dan de 330e en 320e samen...

't Is inderdaad wel misschien de eerste keer dat BMW op 1 staat. Maar ik bekijk die cijfers elk jaar, en het valt mij al heel lang op dat BMW, Mercedes en Audi daar eigenlijk altijd relatief hoog staan. Ze staan ergens tussen de "normale" merken als Ford, Renault, Opel. Terwijl de premium merken wereldwijd gezien toch wel wat minder verkopen dan de "normale" merken.

Een ander argument misschien. Moet ge bij het kiezen van een nieuwe auto lang nadenken of ge hem privé gaat aanschaffen, of als bedrijfswagen? Ik moet daar met de huidige fiscaliteit geen 2 seconden over nadenken, want de staat geeft mij de mogelijkheid om hem zo hard van de belastingen af te trekken dat ik privé nooit zo'n dure auto zou kunnen (of willen) rijden. Alleen moet ge rekening houden met de regelkes: geen Porsche 911 dus. Maar als ik zie wat mijne e-tron kost in verhouding tot mijne Zafira die ik daarvoor had, dan is dat verschil eigenlijk belachelijk klein (die zou 3 à 4 keer meer moeten kosten, maar dat is zelfs een stuk minder dan 2 keer zo veel gok ik).

Een ander argument misschien. Moet ge bij het kiezen van een nieuwe auto lang nadenken of ge hem privé gaat aanschaffen, of als bedrijfswagen? Ik moet daar met de huidige fiscaliteit geen 2 seconden over nadenken, want de staat geeft mij de mogelijkheid om hem zo hard van de belastingen af te trekken dat ik privé nooit zo'n dure auto zou kunnen (of willen) rijden. Alleen moet ge rekening houden met de regelkes: geen Porsche 911 dus. Maar als ik zie wat mijne e-tron kost in verhouding tot mijne Zafira die ik daarvoor had, dan is dat verschil eigenlijk belachelijk klein (die zou 3 à 4 keer meer moeten kosten, maar dat is zelfs een stuk minder dan 2 keer zo veel gok ik).
Wel, ik ben aan het kijken voor een 2e wagen, en ik ben volop die overweging aan het maken ja :p. Maar dat gaat dan inderdaad over auto's die fiscaal minder interessant zijn.

En met het huidige aantal km's had ik beter mijn iX3 privé gekocht. Hij kost mij maandelijks 1000€, door de 100% aftrekbaarheid bespaart mij dat dus 200€ belastingen (tov een 0% aftrekbare wagen). Mijn VAA is meer dan die 200€.

Wel, ik ben aan het kijken voor een 2e wagen, en ik ben volop die overweging aan het maken ja :p. Maar dat gaat dan inderdaad over auto's die fiscaal minder interessant zijn.

En met het huidige aantal km's had ik beter mijn iX3 privé gekocht. Hij kost mij maandelijks 1000€, door de 100% aftrekbaarheid bespaart mij dat dus 200€ belastingen (tov een 0% aftrekbare wagen). Mijn VAA is meer dan die 200€.
de situatie tussen:

- zelfstandige zijn, en dan privé kopen of op VAA betalen
en
- werknemer zijn, en privé kopen of VAA betalen

Is natuurlijk helemaal verschillend.

de situatie tussen:

- zelfstandige zijn, en dan privé kopen of op VAA betalen
en
- werknemer zijn, en privé kopen of VAA betalen

Is natuurlijk helemaal verschillend.
Akkoord. Omdat voor zelfstandigen een niet-gemaakte kost ook maar aan 32% belast is natuurlijk. En dan zie je dat als de belastingsdruk lager wordt (zoals in andere landen), dat bedrijfswagens automatisch minder interessant beginnen te worden. Maar de enige manier waarop de overheid bedrijfswagens hier wil ontmoedigen, is door het omgekeerde te doen en ze zwaarder te belasten (ipv de andere belastingen te verlagen).

Hoe komt onze overheid aan volgende referentie uitstoten:

Voor inkomstenjaar 2022 (aanslagjaar 2023) is de referentie CO2-uitstoot als volgt vastgelegd:

• Voertuigen met benzine, LPG-, of aardgasmotor: 91 g/km
  • Voertuigen met dieselmotor: 75 g/km
Voor inkomstenjaar 2021 (aanslagjaar 2022) bedroeg deze:

• Voertuigen met benzine, LPG-, of aardgasmotor: 102 g/km
  • Voertuigen met dieselmotor: 84 g/km

Alle cijfers bij febiac lijken hoger?

Waarschijnlijk zal er enkel gekeken worden naar effectieve bedrijfswagens om de berekening te maken.
Referentie zal volgend jaar dus zeer hard dalen aangezien iedereen wel PHEV gaat kiezen.

Laatst bewerkt:
Mjah als ze bedrijfswagens wegpesten gaan bedrijven toch een extra effort moeten doen. Ze hebben nu al problemen competente mensen te vinden, indien mijn bedrijfswagen wegvalt moeten ze 2000 euro bruto er bij kletsen om dat te compenseren.

Uiteindelijk is dat idd gewoon een middel om fiscaal voordelig loon te geven. Zonder bedrijfswagen, los van uw basisloon natuurlijk, hink je achterop in België en zeker vergelegen met buurlanden.

Mjah als ze bedrijfswagens wegpesten gaan bedrijven toch een extra effort moeten doen. Ze hebben nu al problemen competente mensen te vinden, indien mijn bedrijfswagen wegvalt moeten ze 2000 euro bruto er bij kletsen om dat te compenseren.

Uiteindelijk is dat idd gewoon een middel om fiscaal voordelig loon te geven. Zonder bedrijfswagen, los van uw basisloon natuurlijk, hink je achterop in België en zeker vergelegen met buurlanden.
En hoe ga je dat afdwingen als geen enkel bedrijf dat doet? ;)

Hoe komt onze overheid aan volgende referentie uitstoten:

Alle cijfers bij febiac lijken hoger?

Waarschijnlijk zal er enkel gekeken worden naar effectieve bedrijfswagens om de berekening te maken.
Referentie zal volgend jaar dus zeer hard dalen aangezien iedereen wel PHEV gaat kiezen.
Ik betwijfel dat dat er vanaf volgend jaar nog wreed veel PHEV's over de toonbank zullen gaan.
Een bedrijf begint vanaf dan z'n fiscaal voordeel te verliezen & voor een particulier is het een verloren kost.
En hoe ga je dat afdwingen als geen enkel bedrijf dat doet? ;)
Doet er niet echt toe he, momenteel is het een snoepwinkel voor een deftig profiel.
Pricefixing is illegaal e. 😋

Uiteindelijk, op de vrije markt ... als enkele bedrijven deftige compensaties geven voor het verlies v/d wagen dan gaat de markt op termijn ook volgen. Net zoals men nu vrijwel verplicht is om een wagen aan te bieden aan een profiel waarvoor vrijwel altijd een wagen aangeboden wordt.

Zo van 'ahja, genen otto' ... 'tush ga ik toch gewoon op een ander gaan horen waar ik 9 kansen op 10 er wel een ontvang'.

't Zal weliswaar nooit het volledige voordeel v/d wagen (zijnde een goed in natura) kunnen vervangen. Dat zie ik niet direct gebeuren.

Kijkt ja, 't is gewoon 1 van de zovele fiscale koterijen in BE. Net zoals er nog vele andere koterijen zijn in de fiscaliteit van dit klein landje.
't Basis issue is & blijft dat je hier als je toch ietwat deftig verdient gewoon >50% van je loon moet inleveren, dus komen ze af met allerhande truukjes om die druk te verlagen ipv die gewoon te verlagen.

Zie maaltijd/ecocheques, werkbonus, CAO90, warrants, internet tussenkomst, ... (en ga zo nog maar even door).

De wagen is gewoon een voordeel dat mensen ZIEN & associëren met een buitensporig loon.
En Europa ... die negeren de meeste fiscale koterijen & de F'd up basis fiscaliteit & klagen dan gewoon een beetje over 't ecologische (want oh wee nen otto & 't klimaat & whatever).

Ik vind dat België wel op 1 vlak aantrekkelijk mag blijven.
Ik denk als de bedrijfswagen niet zo aantrekkelijk was dat heel wat mensen wat verder weg zullen kijken. Zeker nu met remote work.
In Nederland is er een bijtelling systeem die kijkt naar de catalogus waarde van het auto. Bijtelling van 22%.
Dit is voor een persoon die €55k bruto pj verdient en een auto heeft met een waarde van €40k ->€370 netto per maand.

Momenteel is het Belgische systeem nog wat voordeliger. Maar het scheelt niet meer voor de diesels en benzines de komende jaren.
Een betere pensioenstelsel + meer netto op het einde van het jaar en waarschijnlijk ook meer bruto per maand over de grens. Denk dat sommige dan wel de overweging zullen maken om toch eens wat verder te kijken. Zeker young graduates, die niet zo zitten met het pensioen switch.

By the way ... ge geeft aan dat er in BE veel 'dure' wagens rond bollen & dat dit door de fiscaliteit komt.
Maar zelfs dat is ook niet noodzakelijk waar eh. Je kan regelmatig een (veel) duurdere Mercedes rijden dan een goedkopere Mazda.

Dan mag het ook niet verbazen dat men zich die'n Benz gaat pakken i.p.v. die Mazda.

Daar zit de fiscaliteit voor de WN in feite helemaal niet tussen, da's puur leasing & o.a. de impact van restwaarde & CO uitstoot die niet altijd even goed is bij sommige merken.
't Gros v/d grotere bedrijven werkt met operationele leasing, dus kunnen de cataloguswaarden v/d aangeschafte wagens ook niet zo zeer aangesproken worden als 'zie eens hoeveel de belastingbetaler subsidieert'.

Terug
Bovenaan