De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Vanuit wettelijk standpunt is er niets mis mee. Het enige dat wel kan is dat de werkgever een clausule in de car policy opneemt dat de wagen tijdens jouw werkuren altijd ter beschikking is voor jou, voor in geval je bvb plots toch ergens heen zou moeten voor het werk. En dan kan je vrouw er dus niet mee gaan werken op jouw werkdagen.

Mijn eerste werkgever had zo'n clausule opgenomen. Mijn tweede werkgever niet, maar ik heb dat principe wel altijd aangehouden.

Er wordt geen VAA betaald, en al zeker niet aan de werkgever, ma bon.
(ik vind er zelf ook niets mis mee)
Misschien moest ik de woordkeuze veranderen naar "het VAA word belast" dan. Maar feit blijft dat je met een bedrijfswagen iedere maand wat minder loon krijgt ... onrechstreeks betaal je er wel voor. Al is het het niet de VAA, maar de belasting die hoger ligt omdat de VAA telt in uw belastbaar loon.

Vergelijkbaar: Ooit ne collega gehad die met dn auto van zn vrouw opt werk aankwam. Zn vrouw ging naar zee en vond het financieel interessanter van zijne auto + tankkaart te gebruiken, en hem me hare auto naart werk te laten gaan. Echt wel een brug te ver IMO.
Ik snap niet zo goed waarom ge dat nu het vermelden waard vindt? Dat is toch iets tussen de werkgever en werknemer. Het toch niet aan u om te zeggen dat nu net een brug te ver is.

Hier worden wagens met weinig kilometers vervroegd teruggeroepen door de leasemaatschappij omdat die nog iets opbrengen.
Aan de andere kant rijdt een collega al 280.000km met zijn BMW 5 serie (is juist de 4 jaar gepasseerd) en die mag nog tot maart doorrijden ermee, of tot zijn nieuwe wagen er is.
Het is soms ook geheel niet duidelijk waarom sommige wagens worden teruggeroepen. Ik heb ne collega die een 2-tal maand geleden plots bericht kreeg dat hij ne nieuwen auto moest kiezen terwijl er 90k km op zijn 508 staan. Die 508 is pakweg 2j9m oud, er zijn nog 3 andere collega's die dezelfde wagen hebben van rond dezelfde periode, zowel met meer als minder kilometers en daar gebeurt niks mee. Die gast heeft zelfs speciaal nagevraagd of het geen vergissing was dat hij nu al ne nieuwe mocht kiezen, blijkbaar niet.
Ik geloof dat em nu wel nen A4 heeft genomen wat een categorie hoger is maar daar heeft het in principe niks mee te maken aangezien iedereen per definitie zelf zijn wagen moet oprijden, op al verhogen ze in categorie tijdens de lease periode.

In principe laten de meeste car policy's toe dat de mensen die woonachtig zijn op hetzelfde adres, mits het hebben van een geldig rijbewijs en X aantal jaar rij ervaring (in mijn car policy volgensmij een 3tal jaar), gebruik mogen maken van de company car.

In praktijk is dat vaak gewoon directe familie (zoon, dochter, papa, mama), je partner of eventueel een vriend(in). Ik mag mijn wagen dus niet meegeven aan iemand die niet op dezelfde plaats gedomicilieerd is.
Wat wel weer kan (gedoogbeleid) is dat wanneer ik op vakantie ga met een vriend, die vriend het stuur mag overnemen (omdat ik bv. vermoeid ben), maar ik MOET ook in de wagen aanwezig zijn als passagier.

Heb naar mijn HR lead al eens geopperd dat ik wel veel zin krijg om mijne wagen gewoon in het Albertkanaal te rijden.
Dan mag ik een nieuwe bestellen en de franchise is dan slechts 110 euro ipv een koppel honderden euro's (vorige keer kwamen ze met 900 euro schade af, uiteindelijk 540 euro bruto betaald). Maarja, zullen we toch maar niet doen zeker.

Dus er zijn effectief wel een aantal gekken die daarin overdrijven en de boel verzieken voor de rest... Gelukkig een minderheid, maar ze bestaan helaas wel.

Wij hadden ook een limiet (was eerder een limiet naar de leasemaatschappij toe omdat het contract was opgesteld op basis van xxxxx kilometer per jaar). Iemand had een mondelinge uitzondering op de limiet omdat hij wat verder woonde. Toen de bazen na een jaar eens die gegevens bekeken bleek dat:
-Hij 40 000 kilometer boven zijn limiet zat
-Hij regelmatig naft tankte ipv diesel

Die kerel ging effectief 's avonds gewoon rondrijden omdat hij toch een tankkaart had. En als hij met iemand meereed ging hij ook die andere auto met zijn eigen tankkaart voltanken. Logisch toch vond hij, de bazen moesten content zijn dat hij al niet zijn eigen bedrijfswagen gebruikte maar enkel zijn tankkaart.
Enfin, die kerel had eigenlijk een vijs loszitten, zijn stoten met zijn bedrijfswagen waren nog het minste...heeft dan ook zijn C4 mogen ontvangen.

Heb naar mijn HR lead al eens geopperd dat ik wel veel zin krijg om mijne wagen gewoon in het Albertkanaal te rijden.
Dan mag ik een nieuwe bestellen en de franchise is dan slechts 110 euro ipv een koppel honderden euro's (vorige keer kwamen ze met 900 euro schade af, uiteindelijk 540 euro bruto betaald). Maarja, zullen we toch maar niet doen zeker.
Dat hebben we hier ook al veel gezegd ivm de factuur die op het einde komt voor het waardeverlies. Als eens collega gehad die tegen de CEO heeft gezegd dat hij de sleutels even kon teruggeven en dat hij een ritje ging doen dan, dan was het geregeld met 200€ franchise. Heeft uiteindelijk gewoon de franchise moeten betalen blijkbaar 😅.

De werkgever verliest er ook niets op eh, en de werknemer kan op de EV hype meeliften , die gaat er duidelijk op voorruit.
Ik zou op dit moment ook wisselen als mij dat gevraagd wordt. De BMW iX en de i4 M50 staan bvb op de lijst nu, ben er redelijk zeker dat die er volgende maand nietmeer opstaan.

Ik heb een Arteon diesel en alhoewel dat geen slechte auto is zie ik niet wie dat in deze tijd nog 2de hands gaat kopen.
Het is maar een VW en een diesel, enige plus is de immense ruimte vanbinnen. Ik heb nu weinig gereden voor mijn doen, maar die gaat nog weg met 130+k km natuurlijk.
Staat de i4 M50 er ondertussen ook op? Manman, te zot voor woorden.

Wij hadden ook een limiet (was eerder een limiet naar de leasemaatschappij toe omdat het contract was opgesteld op basis van xxxxx kilometer per jaar). Iemand had een mondelinge uitzondering op de limiet omdat hij wat verder woonde. Toen de bazen na een jaar eens die gegevens bekeken bleek dat:
-Hij 40 000 kilometer boven zijn limiet zat
-Hij regelmatig naft tankte ipv diesel

Die kerel ging effectief 's avonds gewoon rondrijden omdat hij toch een tankkaart had. En als hij met iemand meereed ging hij ook die andere auto met zijn eigen tankkaart voltanken. Logisch toch vond hij, de bazen moesten content zijn dat hij al niet zijn eigen bedrijfswagen gebruikte maar enkel zijn tankkaart.
Enfin, die kerel had eigenlijk een vijs loszitten, zijn stoten met zijn bedrijfswagen waren nog het minste...heeft dan ook zijn C4 mogen ontvangen.
Je tankkaart gebruiken voor andere doeleinden is gewoon strafbaar en kan leiden tot onmiddellijk ontslag. Ook foefelen met kilometers. En terecht ook. Ik zou er nog niet aan denken om dit te doen.

Wat meer kilometers rijden dan het contract is weer een andere zaak. Ik zat ook veel sneller aan +120k km op 4j en dat contract is achter mijn rug gewoon aangepast aan mijn werkelijk aantal kilometers. Ik heb hier nooit iets van gehoord. Bij ons mag je gewoon nog steeds rijden zoveel als je wilt.
In de praktijk zal de fleet manager wel zien dat in onze populatie bedrijfswagen rijders een heel aantal onder en een aantal boven wat er contractueel is afgesproken zullen zitten. In brandstof kosten zal dat op hetzelfde neerkomen gemiddeld gezien. Ik heb collega's die amper privé kilometers doen en enkelingen die inderdaad een heel pak privé kilometers doen. Als je alles op een hoopje gooit, zal dat wel meevallen.

En diesel en benzine wordt bij ons toch uitgefaseerd en alles wordt nu elektrisch/hybride.

En trouwens milieu.. Als de rest van de wereld hun laars er aan blijven lappen, zal het feit dat we in België allemaal massaal moeten overstappen op "groene" initiatieven op globaal vlak echt niets uitmaken. Nu, niets doen is ook niet goed natuurlijk. Dus ik sta achter het feit dat we ook in het kleine België ons steentje moeten bijdragen.
Elektrische wagens zijn trouwens ook totaal niet "groen", ze stoten niets uit, maar als je naar de totale levenscyclus gaat kijken.. Enfin dit gaat ons te ver brengen. :p

Laatst bewerkt:
Staat de i4 M50 er ondertussen ook op? Manman, te zot voor woorden.
Yep, de i4 M50 en de iX ook. Maar dat is nog de oude carpolicy, degene waarmee ik niet mag bestellen...

Heb vandaag toevallig een Skoda Enyaq als vervangwagen (Mijne VW begint uiteen te vallen :p) en dat is wel ruim enzo (nog steeds een pak minder plaats op de achterbank dan de Arteon), maar daar zit niks pit in. Is een IV 80 150kW, dat is duidelijk niet genoeg voor die auto.

Laatst bewerkt:
Ik moet ook opnieuw kiezen:
Onderstaande staan op m’n shortlist:
- Merc EQC
- BMW iX3
- BMW i4 M50
- Audi Q4 Sportback 40 etron
- Audi e-tron 50 Attraktion (zonder opties)

Ruimte is handig, maar geen van bovenstaande zijn echt ruime wagens.
(Komende van een Merc E break)

Gebruik: + 70.000 km/j / veel autobahn
Meestal alleen in de wagen: in het weekend - vakantie met vrouw & 3 kleine kinderen

Plug-in is niet meer mogelijk.

Wat zouden jullie kiezen?

Ik moet ook opnieuw kiezen:
Onderstaande staan op m’n shortlist:
- Merc EQC
- BMW iX3
- BMW i4 M50
- Audi Q4 Sportback 40 etron
- Audi e-tron 50 Attraktion (zonder opties)

Ruimte is handig, maar geen van bovenstaande zijn echt ruime wagens.
(Komende van een Merc E break)

Gebruik: + 70.000 km/j / veel autobahn
Meestal alleen in de wagen: in het weekend - vakantie met vrouw & 3 kleine kinderen

Plug-in is niet meer mogelijk.

Wat zouden jullie kiezen?
hangt allemaal veel van de opties af.
De leukste zal i4 zijn, maar die is ook de kleinste (met nogal veel verschil tov de rest).
De 4 anderen hangt imo veel af van de uitrusting, enkel de e-tron 50 zou ik laten vallen wegens de range...

De werkgever verliest er ook niets op eh, en de werknemer kan op de EV hype meeliften , die gaat er duidelijk op voorruit.
Ik zou op dit moment ook wisselen als mij dat gevraagd wordt. De BMW iX en de i4 M50 staan bvb op de lijst nu, ben er redelijk zeker dat die er volgende maand nietmeer opstaan.

Ik heb een Arteon diesel en alhoewel dat geen slechte auto is zie ik niet wie dat in deze tijd nog 2de hands gaat kopen.
Het is maar een VW en een diesel, enige plus is de immense ruimte vanbinnen. Ik heb nu weinig gereden voor mijn doen, maar die gaat nog weg met 130+k km natuurlijk.
Zou in mijn geval toch gene waar zijn. In een EV geforceerd worden zou op dit moment voor mij echt wel een straf zijn.
Vrijwel allemaal SUV modellen als het er op aan komt.

De i4 ... no tnx.

Daar bovenop zou zelfs een Taycan/E-Tron GT nog een straf zijn, want ik krijg em niet opgeladen. Volgend jaar ging dat pas op de algemene vergadering komen & vanaf dan kan ik beginnen zien wat ik kan doen om het tegen pakweg '26 in orde te krijgen. Nuja, als begin volgend jaar al alles duidelijk moest zijn zal het niet zo lang meer moeten duren om het hier structureel in orde te krijgen, mor soit.

Zou in mijn geval toch gene waar zijn. In een EV geforceerd worden zou op dit moment voor mij echt wel een straf zijn.
Vrijwel allemaal SUV modellen als het er op aan komt.

De i4 ... no tnx.

Daar bovenop zou zelfs een Taycan/E-Tron GT nog een straf zijn, want ik krijg em niet opgeladen. Volgend jaar ging dat pas op de algemene vergadering komen & vanaf dan kan ik beginnen zien wat ik kan doen om het tegen pakweg '26 in orde te krijgen. Nuja, als begin volgend jaar al alles duidelijk moest zijn zal het niet zo lang meer moeten duren om het hier structureel in orde te krijgen, mor soit.
Kunt ge niet op uw werk laden? Dan is dat toch zelden een issue?

Sta nu thuis met een elektrische vervangwagen (enyaq iv 80), kan laden via stopcontact aan 6km/h. Werk is maar 85km enkele afstand…
Maar er zit nog bijna 200km range in de auto.
Maar dat is qua rijden toch een serieuze achteruitgang van de Arteon. De lane assist van de enyaq trekt op niks tov de Arteon bvb. De 21” banden maken ook veel lawaai vind ik.

Rolgeluid van de banden komt imo ook gewoon meer tot uiting tijdens het elektrisch rijden bij gebrek aan motorgeluid.. dat merk ik zelf ook als de wagen volledig elektrisch rijdt.

Terug
Bovenaan