De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Werkgever bedoel je wellicht?
Vergeet niet dat je niet zomaar overal chargers kan zetten, er zullen vast genoeg werkgevers zijn die er willen zetten maar niet kunnen.
Dat maakt ze daarom nog niet minder 'serieus'.
Yes, zware keelonsteking zorgt wat concentratieproblemen.

En die laadpalen gaan wel een belangrijk punt worden over 4-5 jaar. Hopelijk dat de overheid wat meewerkt, want meestal is het vooral regels stellen om in onze zakken te zitten en achteraf pas de problemen aanpakken.

Mijn klant heeft er nu al veel staan, hun wagenpark ging sowieso overschakelen naar EV's, maar heb onlangs horen vallen dat ze geen laadpalen gaan kunnen bijzetten.

De "beste" optie lijkt me trouwens niet om overal trage palen te zetten, maar een paar snelladers en uw personeel verplichten om hun wagen af te koppelen als hij vol is...
Als je kantoor direct aan de parking ligt is dat misschien nog te doen, maar als je een serieuze wandeling moet doen vooraleer je bij de parking bent zie ik dit eigenlijk niet direct haalbaar. Mij lijkt het dan praktischer om zo veel mogelijk parkeerplaatsen te voorzien van traagladers.
En misschien een paar snellader parkeerplaatsen met idle fees.

Auto's verzetten tijdens de werkuren gaat echt wel niet gebeuren. Gewoon vele trage laders @ 3.7 kW, op een werkdag haal je zo meer dan ad minimum 30 kWh binnen, genoeg voor 150km

Het is toch echt van den hond zijn kl hé.

Overlegd met de boekhoudster, zowel ik als mijn vrouw zouden toch best dringend een nieuwe auto aanschaffen, hybride of elektrisch. Rijden nu beide nog diesel.

Zijn uw wagens dan echt zo erg gesteld? Mijn A6 diesel kan nog jaren mee en binnen anderhalf jaar is hij volledig afbetaald. Dan lijkt het me veel goedkoper dat ik er nog een paar jaar mee blijf rijden ipv een nieuwe BEV gezinswagen te kopen voor 70-80K.

^dit dus. Een nieuwe auto moeten kopen om kosten te maken, ik frons mijn wenkbrauwen
Waar zeg ik dat?

We worden nu gewoon privé te zwaar belast op die auto's.

@eniac Ze zijn ook beide binnen 1 jaar afgeschreven dus professioneel zouden ze dan idd minder kosten. Maar mijn vrouw haar 520 is dan wel al 9 jaar oud, de mijne is natuurlijk wel nog perfect in orde, maar die privékost blijft hoog natuurlijk en gaat er alleen maar op achteruit gaan.

Het is toch echt van den hond zijn kl hé.

Overlegd met de boekhoudster, zowel ik als mijn vrouw zouden toch best dringend een nieuwe auto aanschaffen, hybride of elektrisch. Rijden nu beide nog diesel.

Zij wil Mercedes, ik BMW, tot daar geen probleem. Alleen, bij beide merken is het voor een compleet nieuwe wachten tot 2de helft 2022 én bepaalde opties zoals comfort access (automatisch opengaan van koffer ed) zijn gewoon niet mogelijk. Dus dan hebt ge een X5 of GLE en kunt ge niet eens op een knopke duwen om uw koffer dicht te doen?

Soit, voor mij geen probleem, ik koop toch altijd directiewagens en voor mijn vrouw mag het ook een stockwagen zijn, zij geeft niet veel om heel uitgebreide opties. Probleem daar is dat er gewoon quasi geen meer zijn. Of ze zijn al gereserveerd (mijn garage vertelde me dat hij telefoons krijgt van over het ganse land voor die 2 X5's die hij binnen heeft) of ze willen ze niet wegdoen want dan is hun showroom leeg.

Dus wij willen/moeten 2 nieuwe auto's kopen maar het gaat momnteel gewoon niet :crazy:
Wat voor een boekhoudster hebt gij 🤨 met welke reden moeten jullie beide een nieuwe auto kopen? Krijg echt het ***** van dergelijke adviezen

Wat voor een boekhoudster hebt gij 🤨 met welke reden moeten jullie beide een nieuwe auto kopen? Krijg echt het ***** van dergelijke adviezen
Ik zeg soms tegen mijn boekhoudster dat ze me dat advies moet geven zodat ik dat als excuus tegen de madam kan gebruiken :unsure:

Ik zeg soms tegen mijn boekhoudster dat ze me dat advies moet geven zodat ik dat als excuus tegen de madam kan gebruiken :unsure:
Haha, fair enough. Nee serieus door dit soort adviezen wordt enkel maar de garage blij. Kopen om te kunnen afschrijven is de grootste flauweful die er bestaat. Je hebt wel nog steeds den cash-out..

Ik leg het hierboven toch uit?

We moeten helemaal niets, maar het zou ons privé minder kosten.
Nee het zal je meer kosten. Want het geld die je investeert in een nieuwe wagen is weg en kan ook niet uitgekeerd worden. Oke je hebt misschien een lager vaa en een hoger % aftrekbaar maar doe maar eens de simulatie.. ain’t worth it in vele gevallen.

Ja uiteraard gaat het totale plaatje goedkoper zijn als die zijn afgeschreven, dat weet ik en mijn boekhoudster ook wel.

En met de mijne blijven rijden is best wel een optie. Maar toch, als autoliefhebber stoort het mij ook niet iets nieuws te kopen.

Ja uiteraard gaat het totale plaatje goedkoper zijn als die zijn afgeschreven, dat weet ik en mijn boekhoudster ook wel.

En met de mijne blijven rijden is best wel een optie. Maar toch, als autoliefhebber stoort het mij ook niet iets nieuws te kopen.
Ah nu zeg je waar het over gaat. Uit je voorgaande posts liet je blijken dat de boekhoudster zei dat het goedkoper was als je een nieuwe auto koopt.

De luchthaven heeft een openbare aanbesteding geplaatst voor 600 laadpalen met optie tot 1000 😉
Maar waarschijnlijk niet op de personeelsparking :p...
Aangezien die volgend jaar verhuist en we weten nog niet naar waar.

Vraag me wel af wat het nut is op de publieke parking. Als ge daar een "idle fee" gaat moeten betalen gaat nogal oplopen :p

Jawel. Staat zo in de aanbesteding. De publieke parkings zijn van Interparking.

Bedoel je parking 31 die weg gaat?

Gaan ze dan op 30 nog enkele verdiepen plaatsen dan?
Parking 27 (die aan het satellietgebouw). Volgende zomer verhuizen we naar het nieuwe Compass gebouw, en de P27 zou dan voor andere doeleinden gebruikt worden.
Maar voor zover ik kon horen was er nog geen duidelijkheid over waar we dan gaan moeten parkeren.

600 laadpalen is wel veel, zou mooi zijn. Nu is de uitbating van de parking door Interparking, maar de eigendom en (mogelijks) infrastructuur is van BAC zelf he. Die worden geleased door Interparking.

Ah nu zeg je waar het over gaat. Uit je voorgaande posts liet je blijken dat de boekhoudster zei dat het goedkoper was als je een nieuwe auto koopt.
Ja nee zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat gewoon fiscaal, met dezelfde leasing- of rentingkost als nu, we beter een nieuwe fiscaal vriendelijkere auto kopen.

Niet met het gedacht gewoon deze verder te leasen tot na afschrijving, dat weet mijn boekhoudster uiteraard ook. Maar zij weet ook dat ik een autoliefhebber ben en dat ik dus graag iets nieuw koop. :wink:

Nu, ik begin wel meer en meer na te denken gewoon nog een paar jaar verder te rijden met de mijne. De fiscaliteit gaat er wellicht enkel maar op achteruit gaan, maar zoals gezegd is die binnen een jaar afgeschreven. En die auto is nog perfect in orde eigenlijk.

Ha, ik snap het wel hoor 😅

Heb zelf ook een tijd gedacht om een e-tron GT te bestellen van zodra de levertijd overeenkwam met einde lease van m'n diesel. Maar uiteindelijk is dat echt een knots geld dat je moet betalen. Zelfs als je wat minder extreem gaat zit je voor een ruime gezinswagen nog steeds snel aan 70-80K euro. En uiteindelijk denk ik dat ik NOG liever meer winst blijf draaien, en met dat geld eerst structureel nog zaken doen.

Maar goed, ik snap je helemaal :)

Hybride zou ik wel niet meer aan beginnen nu. Vrees toch voor fiscaliteit die daarvoor zal aangepast worden, en voor lagere restwaarde, tenzij je via een lease gaat die zelf dat risico op lage restwaarde neemt voor een goede leaseprijs voor jou.

De werknemers onder ons met een EV, hoe zit dat eigenlijk met die terugbetaling van elektriciteit in het licht van de huidige elektriciteitsprijzen.
Kan je eigenlijk veel 'verlies' maken als de prijzen opeens keihard stijgen en het tarief dat je werkgever je uitbetaalt ligt lager? Of lopen die altijd ongeveer gelijk?

Terug
Bovenaan