De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Omdat, als je je wat verdiept in onderstellen, ophanging, componenten,... je gewoon weet dat een BMW (toch zeker bij de lagere reeksen) daar véél meer aandacht aan schenkt dan pakweg Audi.

Voor zover heeft niemand dat tegengesproken. Het gaat erom dat jij dat belangrijk vindt, maar dat het de 1-serie daarom niet algemeen de beste auto maakt.
Andere merken geven meer focus op andere zaken waar andere mensen meer belang aan hechten.

Om een voorbeeld te geven: hier zegt Thomas van Autogefuhl dat de stoelen en zitpositie van de i4 niet de beste is voor langere ritten.
Dat is iets wat ik jammer vind. Mijn huidige wagen biedt nu wel een aangename zitpositie voor uren, fris aankomen en nadien kan ik mijn lichamelijke behoeften bevredigen. Anderen doen dat liever met hun auto :p

Voor zover heeft niemand dat tegengesproken. Het gaat erom dat jij dat belangrijk vindt, maar dat het de 1-serie daarom niet algemeen de beste auto maakt.
Andere merken geven meer focus op andere zaken waar andere mensen meer belang aan hechten.

Om een voorbeeld te geven: hier zegt Thomas van Autogefuhl dat de stoelen en zitpositie van de i4 niet de beste is voor langere ritten.
Dat is iets wat ik jammer vind. Mijn huidige wagen biedt nu wel een aangename zitpositie voor uren, fris aankomen en nadien kan ik mijn lichamelijke behoeften bevredigen. Anderen doen dat liever met hun auto :p
Ik snap wat je bedoelt, maar “beste” is wel iets wat je kan objectieveren. Dat het niet met meest geschikte model is voor jouw use-case is iets anders, maar een 3-reeks is écht wel beter dan een Audi a4 , Mercedes C of VW Passat.

Memoires from a fanboy

Vandaag even met IX3 en Eniaq gereden.
Bij de IX3 was dat wel vreemd toen ik naar rood licht ging en die meteen kei hard afremde zodat ik quasi stil stond aan het licht.

Stuur van Eniaq (en precies alle elektrische VW-groep auto's) voelt niet prettig in de hand. En dat minimalistische schermpje en 'pookje' is echt niet mijn ding.

Wou nog met Tesla rijden maar die verantwoordelijke was precies lange pauze aan het nemen.

(Het was e-day experience op het werk :p)

Omdat, als je je wat verdiept in onderstellen, ophanging, componenten,... je gewoon weet dat een BMW (toch zeker bij de lagere reeksen) daar véél meer aandacht aan schenkt dan pakweg Audi. Nerveus doet de wagen oneer aan, het is gewoon "direct". In de context van auto's het antoniem van wollig, vaag, indirect... iets wat voor geen enkele constructeur een doel kan zijn, maar er zijn er héél veel die er niet in slagen om een direct sturende auto te maken, omdat ze gewoon niet investeren in onzichtbare componenten. Een zacht dashboard is belangrijker dan öhlins, toch?
Een direct sturende auto kan ook gewoon vervelend zijn. Ik weet van veel mensen dat ze niet graag rijden met de 1-serie als ze vaak op de autosnelweg rijden.
Zelf vond ik het ook een serieus minpunt aan die wagen. Op de autosnelweg zit je continu correcties te maken, terwijl bij de A-klasse of de A3 je dat stuur amper hoeft aan te raken.
In bochtige wegen is de 1-serie dan weer in het voordeel, al hoeft de A-klasse of A3 zich zeker niet te schamen op dat vlak.
Maar als consultant rij ik eerder het gros van mijn kilometers op rechte wegen dan in bochtjes.

Ik had die 116d vooral graag omwille van achterwiel aandrijving en het vermogensopbouw van die 3 cilinder.

Wat ik wil weten, ik heb nu een skoda superb combi break diesel.
Grote koffer, 3 kids, vlot 1200 km zonder tanken en veel ruimte.

Welke ev raden jullie aan om te bestellen uit huidig aanbod?

Wat ik wil weten, ik heb nu een skoda superb combi break diesel.
Grote koffer, 3 kids, vlot 1200 km zonder tanken en veel ruimte.

Welke ev raden jullie aan om te bestellen uit huidig aanbod?
ID.4, Enyaq, Q4, iX3, Model Y, EQC, Ioniq 5, EV6.
Aanbod genoeg lijkt me.
En een belangrijk voordeel van EV, je gaat niet meer moeten tanken/laden op een paar uitzonderlijke situaties na.

Err mannen, als je zegt dat MQB wagens compromissen zijn omdat het onderstel voor veel wagentypes moet dienen klopt dat mogelijk ergens, maar het UKL2 platform dient toch ook voor een reeks verschillende wagens? Compacte Hatch, coupé, SUV, MPV...

Err mannen, als je zegt dat MQB wagens compromissen zijn omdat het onderstel voor veel wagentypes moet dienen klopt dat mogelijk ergens, maar het UKL2 platform dient toch ook voor een reeks verschillende wagens? Compacte Hatch, coupé, SUV, MPV...
Het mag dan ook niet verbazen dat de wagens die op het UKL2 platform staan minder goed sturen.
Van de F20 naar de F40 zijn de rijeigenschappen drastisch verandert. Hij stuurt goed voor een FWD wagen, maar hij stuurt niet zoals een F20.

Alle wagens op het UKL2 platform rijden goed voor de wagen die ze zijn. Ook daar hecht belang veel belang aan onzichtbare componenten en staan rijeigenschappen nog altijd hoog op de lijst. Maar je kan een ezel snel laten lopen, maar het zal nooit een renpaard worden.

Daarbij vinden sommige mensen de X1 en X2 ook niet zo leuk rijden hoor. Rijden ook vrij direct en niet zo zacht als andere concurrenten.

Daarbij vinden sommige mensen de X1 en X2 ook niet zo leuk rijden hoor. Rijden ook vrij direct en niet zo zacht als andere concurrenten.
‘T is maar wat je zoekt of wat je referentiekader is, ik ben net content van dat vrij directe rijgedrag van de X1 :p
Komende van mijn 3 had ik daar wat schrik voor maar dat valt gelukkig goed mee.

Voor de 3 vond ik de ix35 van mijn ouders dan ook goed rijden.
Na enkele weken met de 3 vond ik die ix35 precies een boot, niks van gevoel in stuur en versnellingsbak :unsure:

Dat is het enige ‘nadeel’ nu ik Bmw gewoon ben, eens dat je referentiekader is stel je onbewust toch iets andere hogere eisen aan het rijgedrag.

Laatst bewerkt:
‘T is maar wat je zoekt of wat je referentiekader is, ik ben net content van dat vrij directe rijgedrag van de X1 :p
Komende van mijn 3 had ik daar wat schrik voor maar dat valt gelukkig goed mee.

Voor de 3 vond ik de ix35 van mijn ouders dan ook goed rijden.
Na enkele weken met de 3 vond ik die ix35 precies een boot, niks van gevoel in stuur en versnellingsbak :unsure:

Dat is het enige ‘nadeel’ nu ik Bmw gewoon ben, eens dat je referentiekader is stel je onbewust toch iets hogere eisen aan het rijgedrag.
Andere, niet hogere ;). Je went gewoon aan direct stuurgedrag waardoor daarna andere auto's inderdaad wat "gevoelloos" lijken. BMW maakt leuk rijdende auto's, maar als je echt verre afstanden moet rijden is het rijgedrag van de equivalente Audi/Mercedes waarschijnlijk beter voor dat doel. Inderdaad gewoon al het constant corrigeren op autosnelwegen is veel vermoeiender bij BMW dan bij de andere merken.

Andere, niet hogere ;). Je went gewoon aan direct stuurgedrag waardoor daarna andere auto's inderdaad wat "gevoelloos" lijken. BMW maakt leuk rijdende auto's, maar als je echt verre afstanden moet rijden is het rijgedrag van de equivalente Audi/Mercedes waarschijnlijk beter voor dat doel. Inderdaad gewoon al het constant corrigeren op autosnelwegen is veel vermoeiender bij BMW dan bij de andere merken.

Daar heb je toch lane assist voor? Ik heb het stuur wel vast op de autosnelweg maar echt sturen doe ik niet. Krijg dan ook geregeld de melding dat ik mijn stuur moet vastnemen. Heb wel een VW, maar die lane assist werkt voortreffelijk.

Daar heb je toch lane assist voor? Ik heb het stuur wel vast op de autosnelweg maar echt sturen doe ik niet. Krijg dan ook geregeld de melding dat ik mijn stuur moet vastnemen. Heb wel een VW, maar die lane assist werkt voortreffelijk.
Ja, maar die werkt bij BMW ook wat zenuwachtiger dan bij andere merken (naar mijn ervaring). Net omdat de onderliggende componenten wat scherper zijn afgesteld (want kwalitatief zijn die niet persé beter dan de concurrentie, is gewoon een andere afstelling) is die input van de lane assist ook wat scherper waardoor het allemaal minder soepel aanvoelt.

Hetzelfde met de vering/demping. Die bij BMW is niet slecht, maar is (net als bvb Jaguar en Alfa Romeo) wel een stuk harder dan bij de concurrenten. Op korte trajecten is dat geen probleem, urenlang op een slecht aangelegde autostrade maakt dat wel veel verschil.

Ik vind BMW ook goed rijden he, maar als er iemand nu tegen mij moest zeggen "rij eens naar Kroatië en terug", dan kies ik toch voor een ander merk.

Ja, maar die werkt bij BMW ook wat zenuwachtiger dan bij andere merken (naar mijn ervaring). Net omdat de onderliggende componenten wat scherper zijn afgesteld (want kwalitatief zijn die niet persé beter dan de concurrentie, is gewoon een andere afstelling) is die input van de lane assist ook wat scherper waardoor het allemaal minder soepel aanvoelt.

Hetzelfde met de vering/demping. Die bij BMW is niet slecht, maar is (net als bvb Jaguar en Alfa Romeo) wel een stuk harder dan bij de concurrenten. Op korte trajecten is dat geen probleem, urenlang op een slecht aangelegde autostrade maakt dat wel veel verschil.

Ik vind BMW ook goed rijden he, maar als er iemand nu tegen mij moest zeggen "rij eens naar Kroatië en terug", dan kies ik toch voor een ander merk.
de iX3 is wel bijzonder veel harder afgeveerd dan alle andere BMW's die ik al heb gehad, inclusief F20, F30, E87, E61, E46

de iX3 is wel bijzonder veel harder afgeveerd dan alle andere BMW's die ik al heb gehad, inclusief F20, F30, E87, E61, E46
Eigenlijk is het harder gedempt, niet afgeveerd. Harder afgeveerd zou willen zeggen dat je bij drempels etc een "slag" krijgt, en dat doet hij niet. Ik denk gewoon dat de dempers zijn ingesteld om de 2 ton zo snel mogelijk tot stilstand te krijgen zodat hij niet blijft schommelen. Ik heb een F30 gehad en ben toen overschakeld naar een Superb (het andere uiterste), en hoewel de F30 de beter rijdende auto is, zou ik voor lange ritten altijd de Superb gekozen hebben.

Als autoliefhebber hebben de meeste de neiging om hun voorkeur als "het allerbeste" te zien, maar in praktijk wil de meerderheid van de bevolking iets anders. Anders zou alles dat boven de 3/A4/C zit ook niet goed verkopen...

Ik ben precies wel content met de rust in de 5 tov het nerveuze en hardere gedrag in de 4. Kzal oud aant worden zijn :p

Ik heb hem wel al eens één keertje dwars gegooid en da's best grappig in zo een groot schip.

Hier ook deze week te horen gekregen dat mijn Audi (Q3 SB PHEV) met een maand wordt uitgesteld. Geen idee welke opties daarvoor “verantwoordelijk” zijn, maar als dat zoiets als een wireless phone charger is, is dat wel zuur. Panoramisch dak of trekhaak heb ik al niet, maar daarvan weet ik dat ze ook beloofde leveringsdata impacteren.

Ter info: besteld midden maart, zou normaal eind september in Erps-Kwerps bij D’Ieteren zijn. Maand uitgesteld naar eind oktober, nu dus gehoord dat het eind november wordt (en dus begin december ophalen). Fingers crossed dat ik hem dit jaar dus nog heb.
Dan hoop ik dat ze 'm dit jaar nog inschrijven, bij ons doen ze dat niet (tussen 15/11 en 31/12 worden er geen wagens ingeschreven).
Ik snap wat je bedoelt, maar “beste” is wel iets wat je kan objectieveren. Dat het niet met meest geschikte model is voor jouw use-case is iets anders, maar een 3-reeks is écht wel beter dan een Audi a4 , Mercedes C of VW Passat.

Memoires from a fanboy
Ik wil de "discussie" niet weer op gang trekken, maar da's toch compleet afhankelijk van wat je zoekt in een wagen? Om dezelfde grootte te vergelijken moet ge trouwens met de Golf Variant vergelijken en niet met de Passat.
Bij mij viel jammer genoeg de C af doordat er een nieuw model kwam (te hoge TCO dus voor de leasing). Ik kon zowel een 3-reeks als A4 bestellen en heb voor de A4 gekozen omdat ik dat persoonlijk een mooiere wagen vind.

Ik ben precies wel content met de rust in de 5 tov het nerveuze en hardere gedrag in de 4. Kzal oud aant worden zijn :p

Ik heb hem wel al eens één keertje dwars gegooid en da's best grappig in zo een groot schip.
Welja, een 5 is echt al véél rustiger dan een 3/4. Maar tov een E-klasse is de 5 waarschijnlijk nog steeds vrij nerveus (al zou ik ze eens vlak na elkaar moeten rijden om daar zeker van te zijn).

Welja, een 5 is echt al véél rustiger dan een 3/4. Maar tov een E-klasse is de 5 waarschijnlijk nog steeds vrij nerveus (al zou ik ze eens vlak na elkaar moeten rijden om daar zeker van te zijn).
Ik kan m'n 5 weliswaar totaal niet nerveus noemen. Heb geen E om te vergelijken, but still.
Alsook, ik zou echt geen probleem hebben er langere afstanden mee te doen of lange uren er in te zitten (heb dat ook gedaan .... weliswaar +2j gelejen weges Covid, mor soit).

Alsook kan ik totaal niet zeggen dat ik vermoeid wordt omdat ik constante correcties zou moeten uitvoeren op de autostrade om in rechte lijn te blijven. En ik heb dan nog niet eens lane assist op die wagen. Ook niet nodig gewoon om in lijn te blijven.

Zo een E-klasse is echt zalig vind ik, vroeger best wat gebruik gemaakt van taxi -service die vaak met een E klasse + luchtvering reden. Zelf helaas geen budget

Vind je? Ik vind dat vooral irritant omdat het soms ingrijpt op momenten dat het niet hoeft 😛
En als ik op CC het stuur los 'zwalpt' de wagen gewoon tussen de lijnen. Trekt altijd naar 1 van de kanten om dan door de lane assist gecorrigeerd te worden, die lijkt niet continu bij te sturen maar enkel wanneer je een lijn dreigt over te steken. Bijgevolg gebruik ik het dus nooit, 't is precies of ik zit ladderzat achter het stuur.

Terug
Bovenaan